Steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Renee_oud
Berichten: 12
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-01 21:04

Hallo allemaal,

Mijn pony heeft er een handje van om onder het stilstaan uit te komen door te gaan steigeren. Ik had al hulp gevraagd aan mijn instructeur die zei eerst dat ik haar meteen naar voren moest drijven. Dat ging wel een tijdje goed, in de bak van de manege. Maar nu mogen we niet meer op de manege komen omdat we geiten hebben en het probleem is niet opgelost want ze doet het nog steeds. Ze wil absoluut niet stilstaan en als ze steigert mag ze naar voren en dat is precies wat ze wil.
Vanmiddag was de instructeur even bij mij en toen zei hij dat ik dan maar een keertje moest volhouden en gewoon teugels op maat wachten tot ze weer naar beneden komt (ze loopt ook op haar achterbenen) maar vanmiddag klapte ze bijna achterover. Ik gebruik een gewone watertrens en heb ook geen hulpteugels ofzo. Het zadel past ook goed, dat hebben we allemaal al gecontroleerd. Heeft iemand hier tips voor? Ik heb al verschillende dingen gehoord als bijzetteugels (van mensen op stal) en misschien een slof maar daar wil ik niet aan beginnen. Ze is 4 jaar en ik heb helemaal geen ervaring met slof of bijzetteugels het enige waar ik mee heb gereden (op paarden van anderen) is een Thiedemann en een martingaal. Ik hoop dus eigenlijk op een 'diervriendelijke' oplossing.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Renee


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-01 07:07

Ik zou dit probleem absoluut NIET met een hulpteugel oplossen. Stel je voor dat het inderdaad een keer misgaat en je pony slaat acherover met bijzets om... Brrrrr...

Ik denk, zeker omdat het zo'n jong diertje is, dat je hem niet te lang moet "plagen" met stilstaan. Wees tevreden met 1 seconde alle vier de voetjes stil, en prijs 'm de hemel in! Heeeeeel rustig uit gaan bouwen naar langer, maar vooral niet ongeduldig worden. Lukt het niet, dan diep adem halen en rustig opnieuw proberen.
Oefen je het wel goed aan de hand met je pony? Gebruik een duidelijk commando, en ga dat ook tijdens het rijden gebruiken.
En vooral belonen bij ALLES wat goed gaat!

Komt echt goed hoor, weet ik zeker. Als jij maar niet ongeduldig wordt!

Succes, Sonja

Renee_oud
Berichten: 12
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-01 09:12

Hoi Sonja,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb haar heel veel aan de hand getraint (ik verzorg haar vanaf dat ze een veulen is en heb haar nog maar net gekocht) aan de hand doet ze het ook prima en ze luistert prima. Alleen als ik erop zit krijg ik niet eens de kans om haar 1 seconde te laten staan ze komt meteen omhoog.
Ik ga er vanmiddag weer heen maar ben wel een beetje bang dat ze weer zo tekeer gaat. Moet ik haar nu voorwaarts laten gaan als ze omhoog komt of juist niet?
Ik merk wel wat ze vanmiddag doet, desnoods longeer ik haar eerst.
Renee

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-01 10:46

Is het geen pijn (?) bv van zadel of hoofdstel. Ga er eens zonder zadel en met een halster met 2 touwen opzitten en probeer dan eens dmv je zit te laten stoppen. Gewoon relaxed.
Kweenie hoor, is maar een ideetje.
succes!

Patty

Berichten: 7
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-01 11:13

Hoi Sonja heeft inderdaad gelijk gewoon langzaam aan proberen en steeds een stapje verder gaan en hem goed belonen. Party!! *LOL*
Als je je niet fijn voelt bij een slof of een ander hulpmiddel moet je dit ook niet doen, want je kunt dit alleen gebruiken als je er goed mee om kan gaan. Ik heb ook zo'n paard wat niet graag stil staat en dan ga ik daar ook niet extra op pushen want dat werkt alleen maar averechts. Probeer ook niet bang te worden want dan gaat zij denken van ojee wat is dit en dan heb je kans dat ze het nog meer gaat doen omdat ze bij jou die spanning voelt. Als ze gaat stijgeren probeer haar dan weer iets naar voren te drijven en dan weer een keer halthouden en als ze dan even ( al is het maar een seconde ) haar goed belonen en dan weer gaan rijden zonder elke keer het halthouden te herhalen.
Succes
Patricia

All you need is LOVE

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-01 11:43

En als je dat nu doet met iemand samen, die op de grond staat. Je gaat halthouden bij die persoon en die houdt het paard dan vast en beloont als die braaf blijft staan? En dan ga je in de buurt van die persoon steeds halthouden, en dan er steeds verder van af. STeeds het goede gedrag blijven belonen.

Renee_oud
Berichten: 12
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-01 12:15

Hoi,

Ik ben net geweest en in het begin ging het geweldig, ze was lekker rustig en heel braaf, ze ging zelfs een keer braaf stil staan. Maar na een kwartiertje wordt ze dan onrustig en gaat ze achteruit lopen en weer steigeren. Als ze naar achter gaat geef ik haar ruimte in haar mond en drijf goed aan maar dat helpt niet. Verder was ze wel braaf, aan de lange teugel ook. We hebben ook even geprobeerd om zonder zadel en hoofdstel halt te houden (een van de reacties) maar dat maakte niet uit, ze bleef steigeren.
Een meisje had al voorgesteld dat ik op haar paard kon oefenen met een slof (zij rijdt met een slof) maar ik ben in de eerste plaatst bang dat ik haar paard verpest en ik wil er bij mijn paard niet eens aan beginnen ik wil het eerst proberen zo op te lossen.
Renee

Lielle

Berichten: 66252
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-01 12:30

Het is wel interessant om te weten waarom ze na een kwartier zo druk wordt. Heeft ze dan genoeg van het werken, wordt ze moe, ga je dan pas werken aan halthouden etc? Probeer volgende keer eens uit te zoeken waarom ze zo verandert. Misschien kun je ook werken aan schijnovergangen uit de stap naar het halthouden, en dan vooral met je zit. Dus zwaar gaan zitten, geen teugelhulpen, en je tempo terug brengen als ze dan bijna stil staat stap je heel rustig weer weg door niet meer zwaar te zitten en evt een heel lichte beenhulp. Alles vanuit de ontspanning. Het klinkt alsof ze heel nerveus wordt van stil staan, misschien kun je zo duidelijk maken dat er niets engs gebeurt. Ik zou zelf nog geen hulpteugels gaan gebruiken, en kijken of je het vanuit het vertrouwen kunt opbouwen. En heel veel belonen als het een keer goed (of bijna goed) gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-01 12:45

Renee, ineens kreeg ik het gevoel dat je er zelf wel heeeeel erg op gefixeerd bent. Kijk je daar wel voor uit? Dus niet honderd keer per training doen hoor, twee keer is genoeg! Aan een overkill heeft niemand wat! En als ze het braaf doet, waarom haar dan nog tien keer "plagen"? Ik denk dat je wat eerder tevreden moet zijn met je diertje.
Sonja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-01 12:57

Hoe oud is dat paard??


Lielle

Berichten: 66252
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-01 13:24

4 jaar (zie eerste post). Ik sluit me overigens aan bij Desiree, niet te veel en te vaak proberen, ontspanning en vertrouwen zijn primair!

Renee_oud
Berichten: 12
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-01 13:37

Hoi,

Ik ben er helemaal niet gefixeerd op heb ik het idee. Ik rijd 4x per week ongeveer een uurtje (soms minder) maar ik ben eigenlijk heel weinig bezig met het halthouden.
Ik laat haar per keer rijden maar een of twee keer halthouden en verder ben ik gewoon lekker met haar bezig.
Het lijkt me alleen wel makkelijk als ze gewoon normaal kan halthouden. Toen ik een paar weken geleden nog over straat kon (ze is superverkeersmak) begon ze bij de oprit ineens te steigeren omdat ze stil moest staan en ze vloog zo de weg op, gelukkig was het een oplettende autobobilist anders was ik nu plat geweest. Veiligheid is een van de belangrijkste redenen waarom ik haar wil laten halthouden. Maar ik train er absoluut niet vaak op. Ik ben wel vaak bezig met overgangen ook ruimere en kortere gangen.
Renee

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-01 16:52

Mijn paard vindt steigeren ook een leuk iets. Gelukkig doet hij het sinds enkele weken niet meer.
Zodra hij nu aangeeft te gaan steigeren (dat voel je aankomen) zet ik hem meteen op de volte, naar voren drijven hielp niet echt. Doordat hij de volte moet draaien, kan hij niet meer omhoog.

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-01 20:30

Juist ja omtrekken die hap geen kans geven om te steigeren en niet te veel halthouden pas over een paar weken weer 1 keer doen als het goed gaat heel veel belonen liefst een klontje uit je hand laten eten en dan niet meer doen dit iedere keer dat je er op zit een keer doen dan denkt ze na een tijdje dat als je gaat halthouden ze een beloning krijgt en is de druk eraf .Gerda Smelt zei altijd tegen Probeer slimmer te zijn als je paard ,je paard heeft de kracht jij de hersens

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-01 18:17

Hoi,
klink behoorlijkernstig wat hij allemaal doet. Steigeren is een vorm van verzet (dat wist je vast wel) dus er moet een reden zijn dat hij niet stil wil staan. Dat kunnen er heel veel zijn. Is er in het verleden een keer wat naars gebeurt of heb je hem toen gefixeerd om goed stil te staan. 1 keer is genoeg voor een trauma en als paard moet je daar natuurlijk uitgebreid gebruik van maken.
Mijn monster ging vandaag ook toevallig op twee benen staan. Hij stond vast nadat ik hem gewassen had van top tot teen en hij had een dek op dus ik wilde niet dat hij rolde. Hij stond tussen twee touwen en al de hele tijd te schrapen en moeilijk te doen. dat doet hij nomaal nooit maar ik was nog niet zo wakker want ik had tot laat gewerkt, dus ging er niet op in. Daarna stond ik even met iemand te praten en stond daarom met zijn rug naar mij toe. Toen zie ze opoeens (die vrouw waarmee ik stond te praten) hij staat rechtop. Dus ik draai me om staat dat bok toch mooi even voor stuiterbal te spelen. En niet een beetje recht omhoog nee echt recht omhoog. Zijn oren raakte bijna het dak. Toen ik klaar was met het gesprekje, dat was dus 10 sec later, ging ik eens kijken. Hij stond helemaal te shaken vooral zijn achterhand. Dan gaan er allemaal dingen door je hoofd. Wat je allemal verzint van wat het kan zijn is ongelooflijk. Maar goed, even met hem gestapt, nog een keer goed drooggevreven en toen werd het trillen al weer minder. Daarna had ik hem lekker buiten gezet en meneer begon weer lekker testeigeren, ik denk dat het levensvreugde was, iets anders kan ik niet verzinnen.
Wat in jouw geval misschien wel helpt is om hem een goeie ros met het handvat van je zweep tegeven en vervolgen een rauw ei stuk slaan op zijn hoofd. Als je het goed tijmt, wat heel erg moeilijk is zal hij denken dat hij bloed en niet meer duven steigeren. Niet echt diervriendelijk misschien maar hij zal er ook niet dood van gaan. En persoonlijk vindt ik dit beter als een slof.
Oja wat ik me nog afvroeg was hoe je afstapt?
groetjes kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-01 18:32

Ik denk dat je bij een jong paard zeker niet moet beginnen met riossen op z'n kop.
Een slof zou ik zeker niet mee gaan beginnen om een paard het steigeren af te leren hij komt omhoog jij trekt z'n kinop de borst met die slof? Tja.
Mijn paard deed precies hetzelfde als jong paard en ik deed hetzelfde als Desiree geloof ik zei halthouden bij iemand en hooguit 1 keer in de week halthouden voor nog geen 2 sec en wegstappen lang laten belonen verder het halt houden voor het afstappen.
Dan ook meteen afstappen als ie braaf stilstaat Als die van mij langer stilmoet staan met een prijsuitreiking vind ie het nog steeds niet geweldig maar hij staat braaf stil als ik een kortpraatje houd en bij het groeten.
Mocht je paard later echt uit gemenigheid en verzet steigeren dan kun je er over denken 'm een dreun om z'n oren te verkopen maar zoals jij dit beschrijft is het niet uit gemenigheid vergeet niet dat stilstaan met gewicht veel meer balans etc. vraagt dan wanneer je voorwaarts kan

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Renee_oud
Berichten: 12
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-01 21:13

Hoi,

Ik rij haar nog niet zo heel lang, ze is ook niet van mijzelf alleen maar ik deel haar samen met een ander meisje maar die durft er helemaal niet meer op.
Als ze een beetje rusig is haal ik mijn voeten uit de beugels en zodra ze stilstaat spring ik eraf.
Ik heb ook geen idee waarom ze steigert, we hebben ook uitgevonden dat ze het ook zonder zadel en hoofdstel doet.
Ik heb dus geen idee.
Van mijn instruckteur kreeg ik dus de tip om gewoon vol te houden en de teugels strak te houden maar nu ze bijna is omgeklapt durf ik dat al niet meer.
Overigens denk ik niet dat het aan het rijden ligt. Ze als ze aan de longe moet halthouden begint ze ook te steigeren maar als ik ernaast loop helemaal niet. Beetje vaag. Met mij heeft ze in elk geval geen slechte ervaringen maar ik weet niet hoe het met anderen is gegaan.
Renee


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers