Wij krijgen geitjes!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alocasia

Berichten: 1568
Geregistreerd: 10-11-03

Wij krijgen geitjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 14:25

Omdat wij verhuisd zijn naar een soort van boerderij. En omdat we daar wat land bij hebben wat groot genoeg is om een weitje voor geitjes te maken, krijgen wij 3 geitjes van kennissen die al geitjes hebben. Drie vrouwtjes Haha!
Alleen ik zou niet weten hoe je geitjes moet verzorgen enzo Bloos Wat eraan gedaan moet worden met inentingen enzo.. Wie van jullie heeft geitjes en zou zo vriendelijk willen zijn haar ervaringen met mij te delen? Tong uitsteken
Tuurlijk gaan we ook nog rondvragen en boeken raadplegen enzo.
Maar als jullie nog tip hebben ofzo OK dan!

WHOOPY

Berichten: 919
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Lilayi, Zambia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 16:12


Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:29

Geitjes zijn echt supercool!! Vooral die kleintjes... Lovers
Alleen die van ons bokten naar elkaar, dat was minder... Verder kan ik je niet aan informatie helpen, plaats je wel foto's?

Alocasia

Berichten: 1568
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 18:51

De geitjes:

Afbeelding
Wel in de winter gemaakt maar groter worden ze niet (hoop ik:P)

En WHOOPY: thnx voor de site OK dan!

EmmaK

Berichten: 1925
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Anjum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 19:04

wij hebbe Angora geiten, een soort schaap geit heel mooi hoor
(Emma)

Kikka

Berichten: 4687
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 19:11

Aaah geitjes zijn leuk !

Kenissen van ons hebben er een stuk of wat naast de kas lopen. Vroegah Haha! deed ik altijd net of het paarden waren, ging ik ze poetsen en met ze wandelen enzo Haha!

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 19:31

Ahh wat een lieverds Haha!
Die van ons krijgt nooit entingen, liep vroeger altijd weg,
en bokt verschrikkelijk
Kortom een kreng.
Mijn papa voert hem elke ochtend ene handje geitenbrok, en een plak hooi, + een emmer water(Hij doet ong. een week met 1 volle emmer water Verward )

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 19:41

Aaaaaaaah wat leuk zeg Haha!
Geitjes KUNNEN heel leuk zijn, met nadruk op KUNNEN Clown

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 19:43

geitjes zijn geweldig!!! ik heb een melkgeit... een licht bruine met een donkerbruine aalstreep...ik heb dr met de fles groot gebracht en ze is dus super aanhankelijk... misschien denkt ze dat ik dr moeder ben... wel een moeder met hele lange benen Tong uitsteken... ze is ditjaar ook voor het eerst mamma geworden!! het is helaas een bokje Boos! maar het is wel echt een schatje!! het is een zwart bokje met witte oren en een witte neus Haha! echt lief!! en ander geitje op stal heeft ook 2 jonkies gekregen Haha! dus ik zit lekker in de geiten!! geitjes zijn heel nieuwsschierig en super leuk om naar te kijken!!

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 20:19

Dit zijn dwerggeitjes, worden niet groter.

Geitjes moeten net zoals paarden bekapt & ontwormd worden. Bekappen kan je zelf doen maar moet je leren van iemand die het goed kan aangezien je anders de hoeven verkeerd laat groeien en je dus manke geitjes krijgt.

Ontwormen kan dmv speciale korrels. Speciale entingen hoeven ze naar mijn weten niet. Wij geven ze af en toe ivomec tegen inwendige parasieten maar hier mogen ze niet teveel van.

Geiten moeten natuurlijk een hok hebben om te schuilen omdat ze absoluut niet van regen houden. verder kunnen ze op stro en zaagsel en moeten ze min. een plak hooi per dag. Ook kun je ze wat geitenbrokjes (eventueel gemengd met wat gemengd graan) geven, maar niet teveel want vooral dwergen hebben aanleg om snel dik te worden. Vooral als ze drachtig zijn moeten ze wel brokjes.

Geitjes mogen ook wortelen, appels etc maar absoluut GEEN aardappelschillen! Ook oppassen met teveel sla etc. daar gaan ze nog weleens van aan de diarree. Wit brood is ook absoluut niet goed, raken ze verstopt van. Bruinbrood mag wel maar ook niet teveel. Verder wat klimdingen in hun wei om ze lekker bezig te houden en ze af en toe borstelen zodat hun vacht ook mooi blijft.

Als je een geit wilt pakken moet je dat nooit aan de bovenkant van haar hoorn of aan haar sik doen. Onderkant van de hoorn (bij haar kop) kan wel zolang je maar niet gaat trekken (Hoorns zitten vast aan schedel!!!)

Ik hoop dat je zo een beetje genoeg informatie hebt!

Alocasia

Berichten: 1568
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 20:33

Wow te gek! Bedankt!

Een hok hebben we al Haha! Die heeft de buurman voor ons gemaakt, kunnen ze schuilen als we willen. Speeltje enzo, zodat ze lekker kunnen ravotten wordt ook voor gezorgd. Ze zijn heel tam en komen zo op je af lopen, lekker nieuwsgierig dus.
Ik zal het doorgeven. Als de omheining af is komen ze !

Gringo_HS13

Berichten: 553
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 12:14

Wij hebben zelf thuis geen geitjes, maar bij mij op stal hebben ze wel een stel lopen!!!! Ze hebben net een paar weken geleden een paar jongen gehad. Zijn echt droppies!!! Veel plezier met je geitjes verder!!!