Dringend! probleem met bodem buitenbak!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Dringend! probleem met bodem buitenbak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-04 00:55

onze buitenbak is 3 jaar geleden aangelegd, we hebben een loonwerker het zand laten omkeren, zwarte zand naar beneden geel zand naar boven, dat gemengd met scherp zand en toen ee mooi hek eromheen en de bak was klaar

in t begin was ie superzwaar, maarja dat is vaak zo met een nieuwe zandbodem van een bak, na een tijdje werd ie steeds iets beter, tot er eind vorig jaar steeds water in bleef staan, dus mn ouders hebben heel de bak 30-40 cm diep laten omploegen, en ja er staat nu zelden nog een plas in, maar er is sindsdien niet meer in te rijden....

in t begin zakte je overal 5-10 cm weg, maargoed dat werd vanzelf beter dacht ik dus ik heb er veel in gereden, en idd hij werd weer iets harder en beter te rijden

behalve een aantal vreemde zachte plekken, die worden alsmaar losser lijkt wel Verward
tijdens het longeren is Q al een keer over de kop gegaan, tijdens een middendraf bleef zn voorbeen ineens steken in het losse zand en daar ging hij Scheve mond
sindsdien sleept mn vader de bak 1x per week, met een mini-traktor met klein egje eracher, dan is de bak weer mooie gelijk maar hij kan hem dus niet aanrollen oid
ook wordt hij nu overal weer wat zwaarder omdat t zo droog is, t stoft ook weer verschrikkelijk, maargoed met wat heen enw eer gesleep van slangen en sproeiers kan ik de bak wel af en toe sproeien, maar daar gaan die hele zachte plekken niet door weg

wat kan ik aan die plekken doen? is er een bedrijf dat iets van bakbodems weet en deze bodem kan verbeteren, of is het hopeloos en moet er een hele nieuwe bodem in, of is er met bv vaak aanrollen en sproeien of houtsnippers, tapijtsnippers, stukjes vilt of weet ik veel wat erin iets op te lossen?

ook loopt Quentin vaak uit balans en soms zelf onregelmatig, omdat hij dus zn ene pas neerkomt op een goede bodem, en de volgende pas 5-10 cm wegzakt en in mul zand terecht komt, daarom ben ik ook opzoek naar een site ofzo waar op uitgelegd staat waarom een goede niet te zware bodem zo belangrijk is voor een paard ivm blessures enz
bij het zoeken naar meer info over bakbodems etc kwam ik ooit een stukje tegen over dat veel mensen die thuis een bak aanleggen de grond 'omkeren' en dus het gele zand naar boven halen(zoals wij dus ook hebben gedaan) en dat dat zorgt voor een bak die maar tijdelijk goed te rijden is, vaak te zwaar wordt en daarna stond er uitgelegd dat da slecht is voor de pezen en gewrichten etc, maar nu kan ik dat stukje dus nergens meer vinden, en ik zou het graag aan mn ouders laten lezen!

maar alle info over bakbodems, het verbeteren van de bodem en waarom een goede bodem zo belangrijk is, is welkom!

alvast bedankt!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 07:42

ik denk dat je beter een expert er bij kan halen. voor er echt ongelukken gebeuren.
heb je de bak wel gedraineerd?

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 07:46

Wij hadden ook zo'n zware bak, wit zand en zwart zand omgekeerd. Nooooit nat, wel praktisch altijd (te) zwaar. Heb er net gister kokoshaar doorheen gewerkt in de hoop dat de bak beter wordt. Maar ja, dat is erin gefreest en nu ligt ook de hele bak los en zak je er gruwelijk ver in. Eens zien of dat vanzelf zakt of dat dat aangedrukt moet worden.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-04 10:18

helga schreef:
ik denk dat je beter een expert er bij kan halen. voor er echt ongelukken gebeuren.
heb je de bak wel gedraineerd?


idd, maar waa vind ik in t zuiden van Brabant een (betaalbare) expert?

de bak is niet gedraineerd, maar er zitten aan 2 kanten slootjes naast, en hij is eigenlijk nooit nat, eigenlijk vaker te droog, dus drainage is in principe niet nodig
t enige probleem is dat ie overal vrij zwaar is, en op sommige plaatsen heel erg zwaar, en die plekken moten er dus uit

Jurga, kokoshaar daar heb ik weleens van gehoord voor in de stal, en als test is het in een stapmolen gegaan hier in de buurt, heb alleen nooit meer gehoord of ze er tevreden over waren, ben benieuwd hoe dat bij jou gaat! mag ik vragen waarom je voor kokoshaar hebt gekozen en niet voor houtsnippers/tapijtsnippers/oid? en wrsch zal je als je je bak een keer aanrolt, en er redelijk veel in wordt gereden, hij snel een stuk minder zwaar zijn!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 10:23

ik denk dat de ondergrond die hard moet zijn te wensen overlaat

ik heb ook mijn bak om laten keren ---> nooit meer !!!!
veels te zwaar !
wat je iig zelf kunt doen is elke dag slepen .. kun jij zelf geen tractor rijden ?
jammer dat je maar n kleine trekker hebt, veel over het zand rijden met een zware trekker, druk de grond nl aan
en heb je geen sleep voor in de bak?
elke dag rechttrekken kan helpen....

je zou zwanenbergbodems eens kunnen bellen, die zit in schaijk, das ook nog wel te doen voor jou
ik bedoel niet te zeggen dat je zo'n bodem moet nemen
maar hij had eerst iig iemand in dienst die er dus verstand van had !
misschien dat die je dus kan helpen?
sterkte!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 10:40

Ik heb PRECIES hetzelfde probleem!! Kennis van ons ook en die hebben er houtsnippers overheen gedaan schijnt wel te helpen dus zit daar toch serieus over na te denken.

quito
Berichten: 27
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 19:29

Onlangs wat mensen gesproken over rijbodems. Zij waren dik tevreden met het advies en uiteindelijk de bodem van Heritage products uit Sambeek. De manege in Heijen (Center parcs) bevalt ook goed.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 19:58

Als je goed in de paard en sport kijkt staan er genoeg dingen in *LOL* Verder je had het laatst toch over een andere bodem erin te laten leggen doe dat en direct een goeie Haha! probleem weg

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 21:01

Hier ook precies hetzelfde, enige verschil is dattie hier zo zwaar was dat er niet in te rijden was, toen hebben ze er leem doorheen gemengd, nu is hij als het 'normaal weer' is redelijk te doen, maar je hebt van die vieze zware stukken, en net op verkeerde plaatsen.....en als het nat weer is, staat er meteen water op. het duurt gruwelijk lang voor dat water wegtrekt.
Wat wij nu doen, is minstens twee keer per week slepen (gelukkig vindt mijn broertje het leuk om trekker te rijden....), de sproeier erop, en zoveel mogelijk om die rotstukken heen rijden.
De fokker waar ik voor rijd, en waar die bak dus van is, heeft geen zin om te investeren, dus het blijft behelpen helaas. Maar voor passende, goedkope oplossingen houd ik me aanbevolen....

Wat ik weleens gehoord heb, is dat het heel erg moeilijk is om een bovenlaag goed te krijgen. Eigenlijk zou er dus een nieuwe toplaag opmoeten. (dus gewoon zand van een expert, wat de juiste korrelgrootte ed heeft)

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-04 07:24

pearl_tje schreef:
Als je goed in de paard en sport kijkt staan er genoeg dingen in *LOL* Verder je had het laatst toch over een andere bodem erin te laten leggen doe dat en direct een goeie Haha! probleem weg


dat zou ik t liefste doen ja, maar ik heb net een huis gekocht dus ik moet eerst 10 jaar sparen voordat ik er een nieuwe bodem in kan laten leggen.....vandaar dat ik nu dus redelijk wanhopig opzoek ben naar een oplossing om mn bak toch begaanbaar te maken....

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 09:56

Misschien kun je gewoon eens ter info Agterberg of van Doorn bellen misschien weten hun een kleine aanpassing dat je bodem er goed bij gaat liggen.

...Dreaming with my eye's wide open...

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 15:36

wij hebben het zand ook omgekeerd, de eerste paar maanden was ie wat zwaar, nu is ie perfect!
misschien kun je de grond met houtsnippers mengen ofzo?

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 15:45

hoe diep is de laag zand.?
anders kun je misschien 30-50 cm zand laten afhalen, en dat dan terug opvullen met goede bodem?
dat is waarschijnlijk zo duur niet als een volldige nieuwe bak, maar is die wel goed rijbaar...

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 16:35

Kokoshaar schijnt veel duurzamer te zijn en niet glad bij nattigheid.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 11:12

Wij hebben ook een gekeerde bak en dat gaat tot nu toe redelijk, hoewel er ook hier slechte plekken in zitten.
Enig idee of kokoshaar ook helpt tegen het stuiven? Want daar hebben wij veel last van met die open vlaktes hier.

*Het leven is te kort om moeilijk te doen!*

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 11:23

http://www.vandoorn-soest.nl/manegebodems.html

Ik denk dat je er gewoon een expert naar moet laten kijken. En eventueel de bak laten bedekken of het zand mengen met iets. Maar dat is wel verekkes duur

Houtsnippers (vaak gratis) werkt ook heel goed, maar ik had gelezen dat daarvan op een gegeven moment de grond van dichtslipt. En een nadeel is natuurlijk dat het vergaat, wat misschien ook een voordeel is als het nix is.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Bopper
Berichten: 203
Geregistreerd: 31-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:22

ik heb precies het omgekeerde probleem, mijn bak is ondanks de drainage bij regen vaak veels te nat. zomers is hij nu wel goed.
ik zit er wel eens over te denken om viltsnippers in de bak te verwerken.
www.buitenbak.nl
ik ben bij friesk andaluz wezen kijken hier in de buurt die hebben dat in hun bak en daar zijn ze nogal tevreden.

alleen het kost nogal wat ping ping Geld, geld!


Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 19:29

Het lijkt me juist dat er teveel zand in ligt Renske, of niet? Eerst redelijk diep om laten ploegen, plus nog zand toegevoegd.
Kan je er niet een laag vanaf laten halen? En wat overblijft goed aan laten drukken, en er dan eventueel vilt of kokos of whatever doorheen mengen?
Ik heb verder geen eigen bak, dus ik roep ook maar wat hoor! Bloos!
Alleen weet ik wel hoe vervelend een slechte bak is! Bij ons hebben ze van de winter in de binnenbak allemaal houtsnippers gestort, zogenaamd tegen bevriezing van de bodem, maar die bak is nu een grote stoffige glijbaan, ik rij er zo min mogelijk in! De buitenbakken zijn af en toe wat dieper, maar er valt dan nog wel goed in te rijden. Eens per week geloof ik worden ze bereden met sleep of hoe dat heet, en dan is `ie weer super fijn!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 23:22


[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 23:30

Wat ik zal doen, is hem rechttrekken met de trekker, aanrollen en houtsnippers eroverheen, sproeier eroverheen met droog weer. Dan blijft de bak redelijk strak lijkt mij.

Patriesje

Berichten: 339
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 23:49

Ik heb ook een paar jaar lopen tobben en door mijn zwangerschap toen het ook maar eerst even zo gelaten. Alleen waren we daarna zo'n 2 jaar verder en het ging nog niet: mijn bak was te zwaar en te droog; het zand wilde niet plakken! Via onze grondwerkmeneer heb ik toen toch maar houtsnippers laten komen (die de gemeente versnipperd = gratis) en sindsdien heb ik een bak die rijdt als een tierelier. En mocht het hout straks vergaan, ik heb het gevoel dat dat mijn te losse bodem alleen maar ten goede komt. En een nieuwe vracht hout is natuurlijk zo besteld: groenonderhoud komt elk jaar weer terug. Maar goed, dit is allemaal heel persoonlijk en mede afhankelijk van de ondergrond, ik wilde je het in ieder geval niet onthouden. Ik wens je veel succes in je zoektocht.

stekelroosje
Berichten: 126
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 14:10

Wij hebben houtsnippers eroverheen gedaan en nu rijd de bak als een zonnetje ,niks te zwaar . De bak veel slepen is wel goed maar je moet niet eggen ,want daar maak je hem alleen maar weer losser van . Maar houtsnipers is echt eengoede oplossing en betaalbaar (200 euro voor de hele bak) .Pas op met gratis houtsnippers ,die zijn van slechte kwaliteit en daar gaat inderdaad je bodem op den duur van dichtslippen .

Patriesje

Berichten: 339
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 00:05

Hallo Stekelroosje,

Mag ik zo brutaal zijn om te vragen waar jij 'officiele' houtsnippers kunt kopen voor 200 euro?

stekelroosje
Berichten: 126
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 19:33

Heb net even navraag gedaan bij mijn vriend hoevel het nou eigenlijk precies kostte de laatste partij houtsnippers ........ kostte dus 400 eurie .sorry sorry sorry . Was ook wel erg goedkoop he? .

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:02

Toen onze bodem er nieuw ingelegd was hebben wij (mijn lief dus Haha! ) aangetrild met een trilplaat die ze voor bestrating gebruiken. Het kost even wat tijd maar dan zorg je wel voor een goede verdichting. Daarnaast veel sproeien en slepen.

Een bak met alleen zand werkt overigens niet, er moet nog iets doorheen volgens mij. Onze bak is in eerste instantie aangelegd met zand en schelpen. Het nadeel van schelpen echter is dat het scherpe stukjes oplevert die in de straal kunnen gaat zitten. Op zich is de bodem wel heel fijn te rijden.

Vorig jaar hebben wij de bovenlaag verbeterd door er kunstgras doorheen te mengen. Daar ben ik niet heel erg enthousiast over omdat het kunstgras in plukken blijft liggen en het heel moeilijk los mengt met het zand. Het begint nu onderhand wel beter te worden. Dit jaar ga ik heel veel sproeien om te voorkomen dat de bak te droog en dus te zwaar gaat worden.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Akshay, boemel, Josien_, Paardengek81, Symke en 104 bezoekers