hoe groot word een follikel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

hoe groot word een follikel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-04 09:13

ongeveer als hij rijp is. bij mijn paard zitten nu 2 follikeltjes van 30 mm. hoelang kan het duren voor dat ze rijp zijn? (hengstig word)


Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 09:57

Op VvdD las ik dat er een eitje rijp was dat 5,5 cm was. Ik dacht in het topic van Ilindra. Dus dat zal wel ongeveer de grote zijn van een rijp eitje denk ik Lachen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-04 10:01

jeuh dta schiet al lekker op dna met mijn peerdje dank je

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 10:35

Hangt af van de merrie en het seizoen. Sommigen zijn rijp aan 4,... cm, sommigen worden groter.
Ze groeien bij hengstigheid ong. 4mm per dag.

Mist

Berichten: 9479
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 10:47

dat is per paard verschillend, sommige ovuleren op 4 en sommigen op 5.5, ligt er ook aan hoe het eitje voor de scanner ligt, reden waarom je soms een dag later een "kleiner"ei kan hebben omdat het net eventjes anders in beeld komt !

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-04 11:29

dus mijn paardje zal gauw hengstig zijn. super krijg er al helemaal zin in.

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 12:16

Mist schreef:
dat is per paard verschillend, sommige ovuleren op 4 en sommigen op 5.5, ligt er ook aan hoe het eitje voor de scanner ligt, reden waarom je soms een dag later een "kleiner"ei kan hebben omdat het net eventjes anders in beeld komt !



inderdaad verschilt dit per paard. Sultana ovuleerd meestal op 4,5 cm en haar moeder Roxette op 5 à 5,5 cm. Hoewel dit jaar kan ik op roxette geen staat maken. Zondag een ei van 4cm dus maandag geïnsemineerd + 2 ampullen in een spuit van een produkt dat de eicel sneller doet ovuleren (of groeien) vanmorgen bij controle bleek het ei er nog te zitten en was het 4,9 à 5cm groot. trage groei dus (is ook wel wat weersgebonden dit soort dingen. wisselvallig weer is niet echt bevorderlijk voor een goede hengstigheid) en wordt Roxette opnieuw geïnsemineerd vanavond. De vorige hengstigheid was het ei al weg.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-04 12:22

is er ook eenn minimale grote die het ei moet hebben?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 13:06

petraaken schreef:
Zondag een ei van 4cm dus maandag geïnsemineerd + 2 ampullen in een spuit van een produkt dat de eicel sneller doet ovuleren (of groeien) vanmorgen bij controle bleek het ei er nog te zitten en was het 4,9 à 5cm groot. trage groei dus (is ook wel wat weersgebonden dit soort dingen. wisselvallig weer is niet echt bevorderlijk voor een goede hengstigheid) en wordt Roxette opnieuw geïnsemineerd vanavond. De vorige hengstigheid was het ei al weg.


Dat produkt doet ovuleren binnen 48-36 uur, dus ideaal de dag voor inseminatie geven. Wij deden het ook vaak bij inseminatie maar dan zit je net op de limiet, zeker als het sperma al een dag onderweg is...

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 15:54

Alikesflame schreef:
is er ook eenn minimale grote die het ei moet hebben?

hij moet springen, dat is het belangrijkste. Je kunt wel insemineren bij 3mm, maar dan springt hij naar alle waarschijnlijkheid niet en heeft het dus ook geen nut om te insemineren.

- Offline -


Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-04 19:26

DeesDeBest"]
[quote="Alikesflame schreef:
is er ook eenn minimale grote die het ei moet hebben?

hij moet springen, dat is het belangrijkste. Je kunt wel insemineren bij 3mm, maar dan springt hij naar alle waarschijnlijkheid niet en heeft het dus ook geen nut om te insemineren.
[/quote]
ja dta begrijp ik maar misschien moet een ei een bepaald aantal mm zijnomdta het anders niet vruchtbaar ofzo is Verward

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 22:45

Je bedoelt dat als ie springt op 3mm? Ik neem aan dat die eieren springen als ze kunnen. Hmm, beetje moeilijk uit te leggen. Als ze niet vruchtbaar zijn, nemen ze niet op. M'n merrie hield d'r vorige cyclus haar eieren te lang vast, ze sprongen niet en hebbe nzo'n 4 dagen op 4,5mm gezeten, Uiteindelijk begonnen ze alweer te krimpen en heeft de da ze er afgespoten met een kwakje erboven op. De kans was klein dat het zou pakken, omdat de eieren al zo 'oud' waren, Het heeft dus ook niet gepakt.

- Offline -

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 23:32

Bon had altijd grote eieren zeiden ze, 5 cm.
Maar ze kunnen geloof ik ook veel kleiner blijven ja

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 08:07

De eieren zijn vruchtbaar vanaf 4,2 cm vertelde mijn DA. Alleen heeft het geen zin om te dekken zolang je niet weet op welk punt ze ovuleerd.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 11:13

Pride is nu geïnsimineerd bij een follikel van 3 cm, en dat was raak. Maar de maand ervoor had ze al een een follikel van bijna 7 cm en vond geen bevruchting plaats. Is geen pijl op te trekken. Bovendien verschilt het soms ook nog eens per ras. Pride is een Quarter en daar kregen we het advies te beginnen met insimineren bij 3 cm.

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 12:40

bubbels schreef:
Pride is nu geïnsimineerd bij een follikel van 3 cm, en dat was raak. Maar de maand ervoor had ze al een een follikel van bijna 7 cm en vond geen bevruchting plaats. Is geen pijl op te trekken. Bovendien verschilt het soms ook nog eens per ras. Pride is een Quarter en daar kregen we het advies te beginnen met insimineren bij 3 cm.


wist niet dat dit per ras kan verschillen. weer wat geleerd.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 22:00

Bij mijn merrie wordt ie altijd 4 cm , maar de laatste keer was ie inderdaad bijna 5 Lachen

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 22:12

Alikesflame schreef:
ongeveer als hij rijp is. bij mijn paard zitten nu 2 follikeltjes van 30 mm. hoelang kan het duren voor dat ze rijp zijn? (hengstig word)

Het kan sterk verschillen van merrie tot merrie; de ene krijgt eieren tot 6 cm en blijft lang hengstig en de ander heeft de ene dag een ei van 3 cm en is de volgende dag geovuleerd. Zeker bij die laatste moet je je merrie goed kennen anders krijg je ze niet vol. Ik heb zo een merrie die zeer snel kan ovuleren. In elk geval succes met je merrie. Van welke hengst laat je dekken?

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-04 00:14

ik laat door onze fons dekken, we dachten dat ze net misschien hengstig was, dus morgen ochtend komt de veearts ben benieuwt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Babootje, Danseresje, julio111, Laura1982, Laura_1986, Lielle, Lipydo, masyo, Nathachou, SUSANNEx en 94 bezoekers