Staan en trekken om de pony terug te nemen?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Staan en trekken om de pony terug te nemen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-02 20:16

Ik hoorde laatst iemand zeggen tegen iemand anders waarvan zijn pony te hard ging in galop, dat ie moest gaan staan in de beugels en aan de teugels moest trekken om 'm terug te nemen. Nou heb ik altijd geleerd, dat als je pony te hard gaat, je achterover moet zitten, jezelf zwaar maakt en een ophouding maakt. Dus misschien heb ik het wel fout geleerd, maar op 'mijn manier' lukt het altijd goed. Haha! Ik had echt zoiets van: "Huh?!" toen ik dat hoorde. Wat is nou de juiste manier? Verward


Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 20:18

Staan en terugnemen door te trekken aan de teugels is echt FOUT.
Juist blijven zitten, veel druk in het zadel. Zo rijd je hem op je zit terug. En níet met je handen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 20:19

Wat jij doet is juist. Je moet jezelf lang en zwaar maken en ophoudingen maken. Gaan staan en aan de teugels trekken is natuurlijk hartstikke fout. Dat is toch hartstikke zielig voor je paardje, dat doet reuze pijn. Er zijn al meer topics geweest over het halthouden van je paard tijdens het draven, stappen en galopperen, misschien moet je daar even naar op zoek. Staat vanalles over je paarden gewoon naar de muur rijden e.d.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 20:33

Soms is wat verlicht gaan zitten wel juist goed omdat je door diep en zwaar zitten je paard onder je weg drukt. Juist met springen zie je vaak ruiters die licht voorover zitten en de rug van hun paard zo ontlasten waardoor hij makkelijker zijn achterhand eronder kan brengen.
Maar dan dus niet trekken, alleen herhaalde ophoudingen geven.

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-02 21:00

Tja, maar ze moest echt gaan staan in de beugels en werd aangemoedigt harder te trekken, zo hard als ze kon... Werd er ook nog gevraagt of ie nou makkelijker was in de mond. Verward

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 09:53

Dat staan en 'trekken' in mijn geval paar flinke ophoudingen, heb ik me schuldig aan gemaakt bij een paard dat er met mij vandoor ging,
dat paard was in rengalop niet uit te zitten....
Ze had er een handje van en na een paar keer (heb haar 10 wk vrij veel gereden waarvan ze er 4 a 6 keer vandoor ging) gebruik je voor dat paard de methode waarmee je d'r in minder dan een halve bak op de rem hebt....overigens was mijn instructeur daar ook bij aanwezig.

Maar voor normaal gebruik vind ik het absoluut slecht,
kijk in verlichte zit om je paard makkelijker rond onder je te laten komen, dat kan werken.... maar trekken!! Nee, ophoudingen, als je gaat zitten trekken heb je straks dat die zijn tanden erop zet en dan heb je niks meer te vertellen! Nut van ophoudingen is dat ze niet vast kunnen pakken.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!


carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 12:03

Ik ga ook voor het diep en zwaar en lang zitten. En hoe harder en langer je trekt hoe meer het paard er tegen in zal gaan hangen. Beter dus om ophoudingen te maken, of als t echt niet wil korte 'rukjes'.
Op een volte draaien werkt btw ook prima!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 14:33

als Flair te hard gaat dan kan ik haar gewoon inhouden door diep te gaan zitten en ophoudingen te maken totdat ze op het gewenste tempo loopt.

Als ze er echt vandoor gaat (op het strand bijvoorbeeld) dan kan ik dat niet uitzitten maar ik ga dan niet staan en trekken, ik zet haar dan op de volte. Als je gaat staan en trekken snapt je paard niet wat je bedoelt (want als het goed is is hij niet zo beleerd om op deze hulp langzamer te gaan lopen) De reactie daarop is dus gewoon door de pijn.

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 16:29

Ik ga toch ook voor het zwaar maken en ophoudingen maken. Soms wil verlichte zit met ophoudingen ook wel goed helpen.
Maar zoals Orri ook al zei; mijn paardje gaat op het moment elke keer ongelofelijk rennen. Ik heb dan echt niets meer te vertellen! Dan wil ik ook wel een keer een ruk geven hoor Bloos Hij moet wel stoppen, als ik hem steeds laat lopen wordt het ook niet beter en op ophoudingen en zithulpen reageert hij dan echt niet...Boos!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 18:05

Echt staan en trekken doe ik idd alleen bij een paard dat niet meer wil stoppen en ongelukken dreigt te veroorzaken. Verder ben ik geen voorstander van, wat ik hierboven schetste bevalt me echter wel goed.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 18:42

Je hebt natuurlijk theorie en praktijk... Theorie is al beschreven. Mijn praktijk is dat wanneer mijn pony er echt vandoor gaat ik hem echt niet uit kan zitten n dus wel enigszins moet staan, en dan is veel geoorloofd om hem terug te nemen als de situatie mij daartoe dwingt... (op een weg af stormen, iemand is gevallen, wil een ander paard achterna dat helemaal gek is geworden. Dan ga ik echt niet een kilometer lang netjes proberen op mijn zit en lichte ophoudingen terug te nemen hoor!!!
Sorry Haha!

Een beetjes harder gaan of in de bak er vandoor gaan maakt de situatie makkelijker om het netjes volgens de regels op te lossen Knipoog

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-02 19:57

Het ligt natuurlijk aan de situatie, dat snap ik ook wel. Maar in de bak als je pony iets te hard gaat kun je het -denk ik- beter volgens de regeltjes doen. Als ie er in het bos in keiharde rengalop vandoor gaat en het is niet uit te zitten, is dat een andere zaak.

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 20:18

Asl mijn pony aan de haal gaat, en dat gebeurde zker vorig jaar vaak genoeg, dan ga ik diep zitten en zet ik haar op een hele kleine volte. Ophoudingen werken meestal toch niet en uiteindelijk hang je met je hele gwicht aan dat bit en dan weten we wel wie er wint Knipoog
Op een volte kan ze niet meer hard en moet ze wel vaart minderen, dan is terugnemen vrij makkelijk.
Op een muur af rijden zo ik zelf niet doen. als je paard op het laatste moment besluit een andere kant op te duiken kan jij rechtdoor schieten met alle gevolgen van dien.

17 mensen vinden dit leuk

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 20:29

Bij ons in de manege werd gezegd: gewoon plat achterover gaan zitten. Niet speciaal trekken ofzo, gewoon rug aan rug Knipoog . Volgens hun kan je paard dan gewoon niet vooruit. Ik heb daar 3 jaar gereden ongeveer, maar dat is ook al weer een tijd terug.

Ik blijf liever rechtopzitten als mijn paard ervandoor gaat, want hij moest maar eens stomweg willen een steile berm nemen of door een diepe plas galopperen Tong uitsteken .
En verder even links en recht zacht aannemen, of je paard proberen te draaien en op een muur afsturen.
Het hangt er ook wel vanaf waar je rijd, in een binnenpiste... of in de natuur of iets er tussenin (ja, je raad het al... de buitenbak Schijnheilig Cool Knipoog Frusty )

En verder... kalm blijven en genieten, veel meer kan je uiteindelijk toch niet doen. Knipoog Ik leg me vaak al snel neer bij het lot als ik weet dat er niets gevaarlijks kan gebeuren. Dus op een stoppelveld bijvoorbeeld, kan mijn paardje het al eens in zijn hoofd krijgen om eens goed door te gaan met wat vreugdebokjes.
Echt 'op hol slaan' doet hij nooit, of toch zelden. Eerder het gevoel hebben dat hij plots vooruit schiet en dat ik heb niet zo maar eventjes stop (trekken help lekker niet, want dan gaat ie alleen maar harder Knipoog )

In elk geval niet doen wat dat meisje gezegd heeft. Een paard dat echt serieus op hol slaat zal zich niet laten doen door iemand die echt erg hard trekt. Hij zal zich nog eerder ernstig verwonden dan stoppen.
Voltes beginnen rijden is dan een betere optie *LOL* . Een paard is zelden zo zwaar op de vlucht dat je zijn looprichting niet meer kan bepalen.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 21:09

¡!Ellen!¡ schreef:
Het ligt natuurlijk aan de situatie, dat snap ik ook wel. Maar in de bak als je pony iets te hard gaat kun je het -denk ik- beter volgens de regeltjes doen. Als ie er in het bos in keiharde rengalop vandoor gaat en het is niet uit te zitten, is dat een andere zaak.

Ook als hij in de bak hard op de muur aan galoppeert ?
Dank je de koekoek hoor, dan krijgt die van mij een stevige ruk en reageert ie niet, dan zit er niks anders op als er af te springen.
Maar zonder gein, heeft iemand van jullie wel eens van de one rein stop gehoord ?

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 22:25

Pegasus schreef:
Ook als hij in de bak hard op de muur aan galoppeert ?
Dank je de koekoek hoor, dan krijgt die van mij een stevige ruk en reageert ie niet, dan zit er niks anders op als er af te springen.


Die ruk, daar ben ik het nog wel mee eens. Maar heb je wel eens geprobeerd van je paard te springen in volle galop? Ik een keer van een steigerend paard en dat heeft me al bijna mijn kniebanden gekost. Stil zitten, desnoods een schop ertegen om zijn aandacht te krijgen en sturen. Een paard dat niet echt op hol is loopt heus niet tegen een muur op! En ook daarin spreek ik uit ervaring. Wel zorgen dat je stevig zit!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 16:39

Je kan er bijna vanop aan dat een paard nooit 2 keer tegen een muur zal lopen.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 19:40

visje schreef:
Je kan er bijna vanop aan dat een paard nooit 2 keer tegen een muur zal lopen.

Haha, dat rare beestje van ons wel, als je haar niet laat halthouden of afwenden loopt ze gewoon door. Vraag me af of ze blind is.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 19:59

Ik ben een keer in galop er af gevlogen en doordat ik de manen en teugels nog vast had (haaksebocht in galop na een noodstop dus ik zweefde mooi Haha! ) en landde keurig op mijn voeten, maar door de kracht van de galop werd ik weer door de lucht getrokken en daardoor heb ik flink mijn knie verdraaid, maanden last van gehad en op dat moment kon ik er niet op steunen en ben met moeite weer in het zadel gekomen Verdrietig Afspringen van een rennend paard is mij dus ook niet goed bevallen Haha!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 21:57

Pegasus"]
[quote="visje schreef:
Je kan er bijna vanop aan dat een paard nooit 2 keer tegen een muur zal lopen.

Haha, dat rare beestje van ons wel, als je haar niet laat halthouden of afwenden loopt ze gewoon door. Vraag me af of ze blind is.
[/quote]

Als ik naar je nickname kijk, kan ik dat best geloven. Ik neem aan dat je 'vliegt ze gewoon door' bedoelt i.p.v. 'loopt'. Niet elk paard heeft al de gave om te kunnen vliegen dus jouw paard heeft gewoon nog wat extra vlieglessen nodig *LOL* Cool Tong uitsteken


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Charlotte446, Harkie, Noor17 en 33 bezoekers