Zadel kwestietje...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Zadel kwestietje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-04 14:53

Ik heb een kwestietje…

Ik loop al sinds ik Tjalko heb te klooien met zadels. Ik ben begonnen met een wintecje omdat hij toen 3 was en nog alle kanten op zou kunnen groeien. Na een paar maanden had ik het daar al wel mee gezien omdat dat zadel gewoon niet fijn zat. Ik heb toen snel een tweedehands Kiefer op de kop getikt, wat een drama was dat zeg! Dat zadel vond ik veel te hard en gewoon niet fijn zitten.
Toen heb ik een nieuwe Euroriding Diamant gekocht. Best een heel fijn zadel, maar niet echt comfortabel of luxe. Ik wilde een zadel waarin ik wat meer ontspannen kon gaan zitten zodat ik tijdens een middendraf niet al mijn energie nodig heb om mezelf fatsoenlijk in het zadel te houden.

Een maand geleden ben ik bij Gozer in Zuid Afrika geweest en heb daar 3 van haar paarden gereden met hetzelfde Stubben Scandica zadel. Geweldig vond ik dit! Ik zat lekker zacht en stevig zonder het gevoel te hebben dat ik opgesloten had. Bij thuiskomst meteen zo’n zadel gekocht (tweedehands) en mijn zadel aan Van Rijs verkocht. Ik ben nu 3 weken verder en ik vind het helemaal niets! Het zit gewoon niet fijn op Tjal, mijn benen zijn onrustig (ik schuur zelfs mijn knieën open) en ik hang voorover. Dit zadel gaat dus ook weer de deur uit…

Wat zal ik nu eens gaan proberen? Ik wil gewoon een fijn zitten zadel dat veel schoudervrijheid geeft en wil er niet meer dan 650 euro (nette tweedehands) voor uitgeven. Tjalko heeft een makkelijke (wel wat ronde rug) en beweegt vrij groot, dus ik wil wel stevig zitten. Ik neig nu erg naar KN of een Prestige Appaloosa, maar wellicht dat jullie een andere tip hebben?

Live is what happens to you while you're busy making plans....


Dimpie

Berichten: 264
Geregistreerd: 26-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 14:55

Daaleman is ook erg fijn!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 14:55

Ainsley is erg fijn

Verder kan je kijken naar fryso, die zijn ook altijd lekker zacht en hebben een fijne zit!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-04 14:57

Ymke, ik zag dat je een Ainlsey te koop hebt? Wat zijn jouw ervaringen met die verstelbare boom? Ik geloof niet dat er veel goede ervaringen mee zijn of is dat overdreven?

Live is what happens to you while you're busy making plans....

Liesje89

Berichten: 9920
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 15:02

Ainsley is erg fijn idd!

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 15:05

Ik heb hele goede ervaringen met mijn wintec isabelle werth.. ( niet het eerste de beste winteczadel trouwens Knipoog )

Ik zit heerlijk op dit zadel.. Haha! Schuif nooit en mijn paard heeft alle vrijheid op zijn schouder Haha!

Duhelo

Berichten: 28503
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 15:05

is het ook niet een beetje van het zadel dat je nu hebt dathet gewoon niet past op je paard?
daardoor, als het bv te ver achterover helt ofzo, kun je zelf een hele verkeerde zit aannemen, met alle gevolgen
misschien eerst je huidige zadel laten opvullen zodat het beter past?
en dan ev. kijken voor een ander?
verder zou ik aanraden om verschillende zdels te proberen, laat een zadelmaker komen, met verschillende soorten en merken zadels, en probeer ze gewoon uit op je gemak, er zal wel ergens een tussenzitten dat goed past en lekker zit...
succes

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-04 15:09

dutske schreef:
is het ook niet een beetje van het zadel dat je nu hebt dathet gewoon niet past op je paard?
daardoor, als het bv te ver achterover helt ofzo, kun je zelf een hele verkeerde zit aannemen, met alle gevolgen
misschien eerst je huidige zadel laten opvullen zodat het beter past?
en dan ev. kijken voor een ander?
verder zou ik aanraden om verschillende zdels te proberen, laat een zadelmaker komen, met verschillende soorten en merken zadels, en probeer ze gewoon uit op je gemak, er zal wel ergens een tussenzitten dat goed past en lekker zit...
succes


Jij bent veel te verstandig! Knipoog Ik handel altijd erg uit emotie en ben het zadel nu al zat omdat het me teleur stelt. Daarbij komt dat Van Rijs een niet al te goedkope zadelmaker is en om nu minimaal 70 euro uit te geven voor een zadel dat me gewoon niet fijn lijkt te zitten... Ik kan het nu goed verkopen aan iemand.

Het vervelende is dat de meeste zadelmakers niet langs komen om tweedehands zadels te passen. Ik ga nu op zadels van vriendinnen rijden, maar dat aanbod beperkt zich tot Prestige en KN...

Live is what happens to you while you're busy making plans....

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 15:11

Er is toch een zadel dat speciaal voor friesen is? Maar misschien toch eens kijken voor Hulsebos...

...Dreaming with my eye's wide open...

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 15:12

Het zadel moet ook op het paard goed passen, heel belangrijk voor het paard en voor jou, ligt het op het paard niet goed dan kan jij er ook nooit goed opzitten! En dat geld dat je hebt uitgegeven of verloren op al die zadels had je allang terug verdiend als je het meteen goed had aangepakt!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 15:26

Persoonlijk zou ik dit zadel aan laten passen. Je zegt dat je het een fijn zadel vindt, maar doordat het niet goed op je paard ligt, kan jij er ook niet goed op zitten. Verder vind ik 70 euro relatief gezien niet veel voor het aan laten passen van het zadel. Als je nog verder gaat met deze zadelhandel, dan kost het je waarschijnlijk veel meer.
Overigens, als je een Euroriding niets vindt vanwege de zit, dan vind je een KN waarschijnlijk ook niks.

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-04 15:29

Tessebes schreef:
Overigens, als je een Euroriding niets vindt vanwege de zit, dan vind je een KN waarschijnlijk ook niks.


Die twee vind ik dus echt niet te vergelijken qua zit. Ik rij weleens op de KN van mijn instructeur (op Tjalko) en die zit echt geweldig zacht!

Live is what happens to you while you're busy making plans....

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 15:41

Marijn4045"]
[quote="Tessebes schreef:
Overigens, als je een Euroriding niets vindt vanwege de zit, dan vind je een KN waarschijnlijk ook niks.


Die twee vind ik dus echt niet te vergelijken qua zit. Ik rij weleens op de KN van mijn instructeur (op Tjalko) en die zit echt geweldig zacht!
[/quote]

Wat ik uit jouw verhaal begreep wil je een zadel met een diepere zit en meer wrong en volgens mij heeft een KN dat, net als een Euroriding, niet.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 15:43

Marijn4045 schreef:
Ymke, ik zag dat je een Ainlsey te koop hebt? Wat zijn jouw ervaringen met die verstelbare boom? Ik geloof niet dat er veel goede ervaringen mee zijn of is dat overdreven?


Overdreven. Ik heb het zadel nu 2 jaar en na laten kijken, en er is helemaal niks mis met de boom. Je moet de boom natuurlijk niet elke dag verstellen, maar dat spreekt voor zich!

Jammergenoeg past m;n kont er niet meer goed in, anders zou ik hem nooit wegdoen

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Tralala

Berichten: 1145
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 15:51

#Ymke#"]
[quote="Marijn4045 schreef:
Ymke, ik zag dat je een Ainlsey te koop hebt? Wat zijn jouw ervaringen met die verstelbare boom? Ik geloof niet dat er veel goede ervaringen mee zijn of is dat overdreven?


Overdreven. Ik heb het zadel nu 2 jaar en na laten kijken, en er is helemaal niks mis met de boom. Je moet de boom natuurlijk niet elke dag verstellen, maar dat spreekt voor zich!

Jammergenoeg past m;n kont er niet meer goed in, anders zou ik hem nooit wegdoen
[/quote]

Ik heb ook een Ainsley met verstelbare boom, vind het echt een superzadel, heb nooit ergens problemen mee. Een kennis van mij had een paar jaar geleden het oudere model Ainsley, en daarbij is het idd misgegaan, het zadel bleef niet meer zitten op de goede stand.
Ik heb het nieuwere model (waar naar het schijnt een verbetering ingebracht is zodat dit niet meer voorkomt). Ik heb nog nooit ergens last van gehad!
Ik wil nooit meer een ander zadel OK dan!

:+: May the horse be with you :+:

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 15:52

Het ene KN is het andere KN zadel niet ze verschillen heel erg veel van elkaar. Daar ben ik nu ook achter want je moet bijna 10 KN's uitproberen om eentje te vinden die jij fijn vind. En voor Prestige geld het zelfde. Prestige heeft een diepere zit als een KN symphonie.

...Dreaming with my eye's wide open...

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 22:12

Ik ben wel helemaal weg van mijn prestigezadel (met geintegreerde gelzitting Haha! ), maar dat kun je van het weekend zelf proberen... Ik vind het in ieder geval lekker stevig zitten, ook bij een bokje en qua kwaliteit heb ik er ook niets over te klagen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: brittms en 42 bezoekers