Oefencross rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Oefencross rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 09:27

18 juni in Ede gaat Leys zijn eerste Cross lopen. Eindelijk na jaren van dubben gaat hij het nu eindelijk doen. Ben zo benieuwd hoe hij het op gaat pakken. Mocht het bevallen zullen we er meer starten.

Nu vraag ik mij het volgende af wat moet ik meenemen wat is verstandig om mee te nemen qua bescherming enz?. Alles is welkom.

Ik zoek ook nog een bodyprotector te leen voor die dag maat L of zo. Vind het zonde om voor die ene keer er een te gaan kopen (tenzij zacht prijsje).

Alles is welkom.

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 14:10

uhm, het is handig om het hoofdstel vast te maken aan een knotje, je moet er goed om denken dat de beschermers niet afzakken, dus daar wordt vaak extra tape omheen geplakt, en verder.....uhmm.....schone kleren voor jezelf voor als het erg nat is., en voor de waterbak. En voor de rest weet ik het eigenlijk niet. Ik heb wel een bodyprotector voor je, maar ik woon voor het mooie een beetje te ver weg, vooral als het om lenen gaat.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 14:08

idd een veter aan kopstuk vastmaken en door knotje een doen
geen bandages gebruiken !
en aan de peesjes idd dikke brede tape doen.
schroeven
goede cap en idd bodyprotector
misschien dat er meer mensen gaan ?dan kun je vast wel van iemand van bokt lenen Knipoog
zorg dat je een goed zadel hebt met een singel die geen slijtage heeft
goede sterke teugels.

verder stelt de oefencross zeer weinig voor
je mag overal langsrijden, dus zie het maar als een bosritje Haha!

neem voor je paard water en een zweetdeken mee
spons na de cross je paard af met water met daarin opgelost wat cole's liniment om spierpijn te voorkomen
ook klei op de benen smeren na de cross is geen overbodige luxe
neem betadine spray oid mee om evt wondjes mee te behandelen

loop een of twee keer eerst te voet de cross en bepaal dan al welke lijnen je kiest en welke hindernissen je evt passeert ipv springt . twijfel tijdens het rijden van dr cross is funest, dus weet van te voren hoe je wilt rijden , welke sprongen je kiest en je lijn ernaartoe

goed losrijden , lekker dressuurmatig loswerken en galopperen in de verlichte zit, laat m een paar keer goed vertrekken, dus lekker doorgalloperen op de rechte stukken
spring een paar keer de losspringhindernissen , en spring ze in een hoger tempo als dat je een normale hindernis springt
ben je los, kom dan even samen tot rust door lekker te stappen , wel in de hand houden en vlot doorstappen
voor je begint kun je nog een keer de losrijsprong nemen
loop 2 minuten vtvoren vast naar de start, en loop met je paard vast een keer door de start heen
wel even vragen aan de startmeesters, maar normaliter mag dat wel, anders heb je de kans dat het paard niet door de start heen durft
stap 2x rustig door de start en als ze 30 sec. zeggen , blijf dan aan de achterkant van de start wachten , met 5 rustig aanstappen en dus bij een door de start heen gaan en rustig galopperen, wel voorwaarts maar niet voluit
goed terug blijven zitten voor elke sprong, vooral voor de eerste paar sprongen Knipoog
waterbak evt in stap inlopen, te fanatiek op de waterbak af galoperen levert vaak bij groene paarden een weigering op Knipoog
tijdens de cross een lekker ritme aanhouden en m lekker op de achterhand laten galopperen , keep him on the head and keep on kicking , oftewel goed erbij blijven met been en het hoofd hoog!
in een cross zijn ze eerder geneigt te struikelen en als die kop te laag is vlieg je over de kop!
bij de waterinsprong ( ede heeft 2x de waterbak Knipoog ) g oed terug blijven zitten en druk houden op de teugel, de waterbak daar heeft nogal wat gaten en menigeen is daar al over de kop gegaan !
maar dan komen ze wel over een dikke boomstam en dat hoeven jullie niet dus dat zal wel meevallen
maar je moet jezelf wel nu al leren daar rekening mee te houden !

na de finish galopeer je nog even door, en daarna proberen nog een aantal minuten even te draven met je paard,gewoon met de teugels op maat
om spierpijn te voorkomen dus .
dan daarna afstijgen , singel losser en aan de hand verder stappen .
binnen 10 minuten melden bij de veearts voor tweede controle
de eerste controle is vaak voor de cross of smorgens
veterinaire controle moet officieel met hoofdstel , voor de veiligheid. maar word niet altijd gedaan
is je paard goed?
doe dan lekker het zadel af en stap nog minstens een kwartier met m aan de hand , controleer goed op eventuele wondjes om ze tijdig te kunnen behandelen !

ben ik iets vergeten ? Haha!

heel veel crossplezier!
pas op want het is wel verslavend !!!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 14:16

Wow dank je crossmonster ik ga dit printen en meenemen wat een info super. Hoop wist ik al een beetje maar vooral tips inhet parcours is handig.

Ik ben er ook bang voor dat het verslavend is hopelijk denkt mijn paard er ook zover Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 14:18

Oeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii crossen is zwaaaaar leuk!!! Ben benieuwd wat Leys er van vindt!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 14:22

de eerste paar keren kan het best zijn dat je je paard wel de frikandellen in wil doen Haha!

pino wilde de eerste 6 keer ofzo niet starten Boos! de l*l
steigeren ,bokken , noem maar op
en ik dus wachten op de volgende combi, en daar rende meneer dan foutloos achteraan Boos!
elke keer had ie een andere smoes, toen ie goed deed starten vond ie ineens greppels eng Verward
pfff
maaar nu weet ik hoe ik m moet rijden en nu springt ie altijd foutloos !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 14:29

Die malle merrie van mij kreeg pas na 4 hindernissen door dat we echt aan het doen waren wat ze graag wilde doen Haha! . Ze weigerde meteen op hindernis 1, werd dusdanig chagarijnig dat ik de volgende 3 alternatief genomen heb, en toen kwam een lang galopeinde en kreeg ze het pas door Haha!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 16:01

Kom je ook Sonja??. Gezellig mee oefencrossen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 16:02

crossmonster schreef:
de eerste paar keren kan het best zijn dat je je paard wel de frikandellen in wil doen Haha!


Mhh daar heb ik geen cross voornodig af en toe zijn eindeloze energie geeft mij die neiging al haha. Minuut later weer bedacht hoor.