Moederstam

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Moederstam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 12:49

Wat is een moederstam precies? Verward

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 12:51

Moeder van het paard, de grootmoeder en de overgrootmoeder. Daarbij is het belangrijk welke predikaten de moeders hebben en wat voor (bekende/goede) fokproducten ze hebben voortgebracht.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 14:20

En niet te vergeten wat daar achter zit.
Wij hebben een paard op stal waarbij de moeder van de overgrootmoeder de beste halfbloed merrie van Duitsland is geweest.
de Cottage Son xx merrie Victoria.

harryvdz
Berichten: 195
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:00

De moeder van de overgrootmoeder Verward
Wat zegt dat dan? Ik vraag me af of de moeder van mijn overgrootmoeder nog veel invloed heeft op mijn dagelijks functioneren.
Vind het belangrijker of de moeder en grootmoeder ook best gepresteerd/gefokt hebben, is net ff wat dichterbij en derhalve relevanter.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:09

Waarom het staat nog gewoon op het papier hoor, ik kijk naar het hele papier en naar wat erachter zit.
Als ik dat niet gedaan had dan had ik ook niet geweten dat de merrie Anka van Marcus Ehning uit deze stam komt.
En anders had ik ook niet geweten dat de merrie Dorina (wat de moeder van de oma is) een ggk hengst heeft geleverd.
Dus voor fokkers vind ik de analyse van een pedigree zeker belangrijk.

harryvdz
Berichten: 195
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:28

adriana schreef:
Waarom het staat nog gewoon op het papier hoor, ik kijk naar het hele papier en naar wat erachter zit.
Als ik dat niet gedaan had dan had ik ook niet geweten dat de merrie Anka van Marcus Ehning uit deze stam komt.
En anders had ik ook niet geweten dat de merrie Dorina (wat de moeder van de oma is) een ggk hengst heeft geleverd.
Dus voor fokkers vind ik de analyse van een pedigree zeker belangrijk.


Ja sorry hoor, daar kan je toch niet zoveel mee. Als je morgen (of vandaag voor mijn part) M. Ehning belt om te vertellen en uit te leggen (en dat duuurt wel ff met die vertakkingen, dus doe maar tele2) dat je een merrie hebt die ook nog 1 % Anka bloed door de aderen heeft vloeien, staat ie echt niet meteen op om een halfuurtje later bij je voor de deur te staan. Dat is dus hoe de markt erop reageert.
Kijk maar eens eerst naar het paard, dan is het leuk dat het paard bevestigd wat de afstamming doet vermoeden!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 21:25

Nee, dat zijn sportmensen.
Als een paard de wil heeft en gezond is om over hindernissen te springen dan zijn ze daar tevreden mee.
Maar om er mee te fokken is een ander verhaal, dan vind ik dat een gedegen basis wel goed moet zijn.
Een vriend vertelde mij dat prestatie fokken wel kan, maar niet binnen een paar generaties, dat doe je met zorgvuldigheid.
En dat je het ook zo weer kan verpesten.

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 18:30

Sorry dat ik me hier even mee bemoei want ik heb totaal geen verstand van moederstammen en weet ik het wat. Maar ik weet wel dat bepaalde hengsten tot ver in de pedigree hun stempel kunnen doordrukken.
Bijv. Amor in de derde of vierde generatie herken je vaak wel.
Waarom zou dat met merries dat niet zo kunnen zijn? Zowel in negatieve als positieve zin.

harryvdz
Berichten: 195
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 20:51

Natuurlijk zijn er heel best fokkende merriestammen, Rianne, Molga, Cara, Dorette (sorry, ben niet zo'n nummer man) lijn etc etc. Maar dan spreek je niet over incidenten in de 4e of 5e generatie. Dat zijn lijnen die generatie op generatie bewijzen beste paarden te brengen. In mijn ogen spreek je dan over een (goede) moederstam (topic).

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-04 21:42

Ewalda komt uit de 15e generatie van de moederstam van Albina-lucy. Erg bekend in oostenrijk. Maar wat zegt dat eigenlijk? Vandaar mijn vraag. Lachen

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 21:43

En wat wil je daar mee zeggen?
Dat hoort toch ook? Een merrie stam hoort toch ook goed te fokken?
Neem een stam zoals van MissHIS haar paard, als ik het goed begrijp is dat allemaal prestatie bloed. En neem de Loma stam allemaal prestatie bloed.
Zo ook de stam die ik heb genoemd.
Ik wil fokken met goed materiaal en om zo te stam verder te laten bestaan.
De stam is voor een fokker de basis.
Neem VDL Stud, Stam 474A de vertakking van Shoraya, zonder deze merrie en haar nafok had VDL nooit zo kunnen uitgroeien tot wat het nu is.

@ Mystica: Als die lijn erg bekend is in Oostenrijk dan zullen de Haflingerfokkers in Nederland er misschien ook wel bekend mee zijn.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 08:31

Wat voor hengsten geldt, geldt ook voor merries. Merries kunnen net zo goed hun stempel doordrukken denk maar aan Liris.