Op papier fokken....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Op papier fokken....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-04 11:55

Meestal reageer ik niet in dit forum omdat ik er gewoon weinig van afweet, maar wat mij nu hier opvalt is dat iedereen heeft over papieren heeft..

Maar fokken kun je toch niet alleen op papier doen, echt zo van nou die hengst met die en die afstammelingen wil ik graag op mijn merrie hebben..
Maar je moet toch ook wel op andere dingen letten, gebeurd dat nu wel of niet en waar let je allemaal op als je een hengst uitzoekt voor je merrie...


Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 12:01

bij het fokken moet je en op papier letten en op de mindere punten van je merrie.
als je merrie bijvoorbeeld langelijnd is zet je er een hengst op die wat korter is zodat het veulen qua lengte de grootste kans heeft om goed te worden.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 12:04

Vind ik ook, maar ik kijk er wel naar of het bloed interessant is van een hengst en of het past bij de merrie.
Ik zoek geen merrie uit die bij een hengst past maar net anders om.
Soms zie ik wel een leuke hengst en ben ik benieuwd of het past, maar dan is dan wel het soort bloed wat ik bij een merrie wil hebben.

Waar ik zelf op let is of de hengst goed kan bewegen en springen, een paar jaar terug nam ik genoegen met een plaatje en een verhaaltje erbij.
Maar nu wil ik ze toch liever ook in het echt zien, bij sommige hengsten gaat dat moeilijk zoals bij Quite Easy.
Die staat in het verre noorden, maar dan probeer ik wel informatie te vinden over de nakomelingen met de gegevens over die moeder.

Het liefst wil ik de hengsten ook nog in actie zien, dan wel in het echt of op een video.

Veel kijk heb ik er nog niet op, ik moet veel leren.
Maar het tijdperk van een leuke zwarte hengst uitzoeken is voorbij.
Alleen de eigenaar fokt wel commercieel, dus ik moet soms heel wat in huis hebben om een hengst door de selectie te krijgen.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-04 12:21

Ja maar mensen vragen hier: welke hengst op deze merrie.. Nou sorry dat kun je toch niet effe zo zeggen wat ik veel mensen hier toch wel zie doen Verward

je fokt ook een beetje om het uiterlijk te verbeteren maar je kijkt des te meer na het karakter..

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-04 12:22

vooral bij pony's moet je dat volgens mij doen omdat de kinderen op deze diertjes moeten rijden dus dan ga je er al heel anders tegen aan kijken en is het fokken van pony's moeilijker..

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 12:23

klopt, maar als je die topics doorleest zul je zien dat er wel bij staat dat degene die wil gaan fokken moet kijken naar de minpunten van de merrie.
vaak worden die minpunten wel genoemd en kunnen de kenners daar wel een passende hengst bij vinden en dan advies geven

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 12:25

Wat mij belangrijk lijkt is dat je de goede punten van je merrie bevestigd en de slechte punten verbeterd. Waarom leggen veel mensen vooral de nadruk op het "verbeteren van je merrie" waarom niet de goede punten bevestigen?
Papier is belangrijk om naar te kijken in mijn ogen. Weten wat de voorouders van je merrie en de hengst hebben gebracht en wat ze zouden kunnen betekenen voor elkaar.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-04 12:27

Nou volgens mij moet je op de min punten van beide letten. het is namelijk een kwestie van chromosonen, en dan moet je zowel de hengst als de merrie goed bekijken, en niet een van de twee je weet namelijk niet welke de overwegende factor heeft Haha! (zo mijn biologie boek weer effe opengeslagen )

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 12:35

Klopt, maar ook op de goed punten en dat mis ik wel eens.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 12:49

chantal1 schreef:
Klopt, maar ook op de goed punten en dat mis ik wel eens.


En juist de goede punten wil je verankeren

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-04 13:00

Dus je gaat de goede punten van beide nakijken, en natuurlijk de nakomelingen.. Stel hij fokt een stel heethoofden dan heb je er ook niks aan

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 13:03

pearl_tje schreef:
Dus je gaat de goede punten van beide nakijken, en natuurlijk de nakomelingen.. Stel hij fokt een stel heethoofden dan heb je er ook niks aan


Waarom niet? Natuurlijk wel, je moet alleen wel een ruiter/amazone hebben die er mee om kan gaan. En voor springen hebben ze juist graag 'bloed'paarden.
Als je de energie van dit soort paarden maar ten goede kunt omzetten in het rijden.

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 13:07

Je kijkt ook niet alleen naar de goede punten of alleen de slechte, je kijkt naar allebei en kiest dan een geschikte hengst.
Als een hengst veel heethoofden geeft is dat natuurlijk niet standaard zo, maar de kans is dan wel groter. Het kan overigens best zijn dat een fokker helemaal geen probleem heeft met heethoofden, want dit kunnen goede sportpaarden zijn. Daarbij zijn er ook veel mensen die van mening zijn dat de opvoeding veel belangrijker is. Kijk bijv. maar eens naar discussies over Jazz.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-04 13:08

Bij pony lijkt me dat niet echt de bedoeling

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 13:12

pearl_tje schreef:
Bij pony lijkt me dat niet echt de bedoeling


Maar de ponny fokkerij kun je niet echt met de paarden fokkerij vergelijken. Je moet voornamelijk kijken naar het gebruiksdoel. Een heethoofdige Shet (bijv.) die alleen voor de fok wordt in gezet, kan het niets schelen als er een heethoofdige hengst bij komt. Alleen als het voor een kinderpony wordt in gezet moet je er wel goed naar kijken. Maar meestal zijn de hengsten van deze rassen zowiezo wel koelbloedig. Heethoofdige ponys zijn ook zeker geen kinderponys (kijk naar welsh of arabjes) ze zijn voor volwassenen die er goed mee om kunnen gaan.

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 13:13

Er zitten hier ook vooral paardenfokkers Haha!
Ik heb overigens een heethoofd pony gereden vanaf mn 11e, dus kan wel en springen kon ze zeker wel. Maar van dezelfde vader ken ik ook een hoop rustige pony's. Maar als je met pony's fokt kun je daar natuurlijk op letten, das het fijne van een papier hebben.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-04 13:17

Heel af en toe heb ik het er wel met Alane over die fokt dan welsch pony's..

En die zegt ook elke keer weer pony's fokken is moeilijker dan paarden..

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 13:23

Persoonlijk vind ik naast de innerlijke en uiterlijke kenmerken van de merrie en de hengst ook het papier van beide belangrijk.
Zo wie zo om niet richting de inteelt te gaan, daarnaast is er vaak redelijk wat bekend van de verschillende lijnen van beide kanten.
Als ik vanuit de Fjorden kijk zijn bij sommige hengsten toch behoorlijk verschil op papier. Sommige hengsten zijn zeg maar 'eendagsvlieg' (dus uit een stam waar geen super toppers uitgekomen zijn (hierbij zeg ik niet dat de half-broers en zussen van de hengst geen goede gebruikspony's zijn)) Terwijl er ook hengsten zijn waarbij uit die moederlijn veel nakomelingen aan de (sub)top lopen.
Op dat gebied vind ik papier dus zeker wel belangrijk. Het schept natuurlijk ook wel een deelse verwachting, maar verwachting mag je altijd wel hebben.
Maar innerlijke/uiterlijk kenmerken van de merrie en de nafok van de merrie/hengst zijn voor mij iets belangrijker dan papier.

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 13:48

Ik begin met mijn pony's altijd met het papier. Op basis daarvan selecteer ik een aantal hengsten die qua bloedlijnen goed bij de merrie zouden kunnen passen. Let wel, zouden kunnen passen, daarna gaan we het exterieur eens bekijken in combinatie met de bewegingen.
Verder vind ik het, zeker bij de shetlanders heel belangrijk dat er niet teveel hoogteverschil tussen merrie en hengst zit, zo'n 6 cm is voor mij het maximum.

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897


chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 13:53

LuvdaTossa"]
[quote="chantal1 schreef:
Klopt, maar ook op de goed punten en dat mis ik wel eens.


En juist de goede punten wil je verankeren
[/quote]

Juist! Had ik ook al in mijn andere bericht gezet Haha!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 14:08

@chantal1; sorry ik bok ook tussen de bedrijven door dus ontgaat me wel eens iets Haha!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 14:14

Ik ook hoor en hier loopt het spits op het moment. Dus ik zoef Bokt door.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: eva92, Myrthe_bz, SylS en 96 bezoekers