[NH] jonge merrie, respectloos? wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

[NH] jonge merrie, respectloos? wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-04 12:11

Ik heb sinds 3 dagen nu een 1jarige haflinger merrie. Het is een leuk beestje lief maar verwend. Ze heeft altijd bij een andere 2 jarige merrie gestaan en is nooit bij mensen geweest.
Ze was wel de onderdanige maar nu bij mij probeert ze de rollen al om te draaien.

Ik heb altijd een super rustige 2-jarige gehad waar ik alles mee kon vanaf het begin af aan. Dus dit is totaal een omslag, waar ik aan moet wennen en zei ook natuurlijk.

Ze is erg opdringerig een beetje een tuttebel zeg maar als ik bij het hek sta te kijken komt ze langs ze duwt je gewoon weg als ze ziet dat je niets interessant hebt. Ook is ze bijterig...

Ook steigert ze als je in de wei komt. Dit heb ik meteen gestraft. En als het haar niet aanstaat draait ze om om gericht te trappen. ook meteen gestraft.

Wat moet ik met deze 1-jarige doen? want moet toch ook in de wei uitmesten dus moet ze er maar aan wennen dat ik daar ook ben.

Hoe kan ik haar het beste laten wennen aan mij, laten zien dat ik haar leider ben. Zodat ik zonder risico daar even kan uitmesten?

hoe beginnen jullie met zon jong beestje?


Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 18:10

Ik heb er thuis net zo'n een. Je moet ze gewoon streng aan pakken. En heel consequent zijn. Meestal als die van mij iets doet wat niet mag zeg ik duidelijk NEE, luistert ze niet dan krijgt ze een tik. Als je dit consequent volhoud dan luistert ze op een gegeven moment al als je nee zegt.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 19:42

kim16 schreef:
Ik heb er thuis net zo'n een. Je moet ze gewoon streng aan pakken. En heel consequent zijn. Meestal als die van mij iets doet wat niet mag zeg ik duidelijk NEE, luistert ze niet dan krijgt ze een tik. Als je dit consequent volhoud dan luistert ze op een gegeven moment al als je nee zegt.



PRECIES!!!

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Klasien
Berichten: 2073
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 19:48

Heb je er nog andere paarden bij staan? Ze begint jou nu als paard te zien, en denkt dat ze over 'die nieuwe' wel baas kan worden! Gedraag je dus als een paard! Maak je groot, speel de baas, en neem eventueel, als ze slaat, een zweep mee. Niet om mee te slaan, maar als verlenging van je arm. Ja, eigenlijk wel om een tik mee te geven dus... Bedenk wel dat paarden behoorlijk ruw met elkaar omgaan, dus doe dat zelf ook maar eens. Die van mij is juist andersom. Die was te lief en staat nu bij 2 anderen in om paard te leren worden. Dat leert ontzettend snel, dus ze kan ook heel snel leren dat een mens een mens is, en geen paard!!! Veel succes!!!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 21:32

Norita flikte dit als tweejarige ook (stond met leeftijdgenoten in de wei). Ze steigerde, ik strafte dat af en kon daarna nog een trap meekrijgen ook. In het begin was ik daar erg door geintimeerd. Tot dat ik een zware werkdag achter de rug had en ze dit weer flikte. Ik had mijn parelli nh touw met hele zware knip in de hand en heb haar een ongenadigde klets op haar kont gegeven. Ze vloog heel erg hard weg, en kwam na een uur weer eens kijken bij me. Sinds die tijd heeft ze dit niet meer gedaan, dus al twee jaar niet meer.
Waar zo´n nh touw al niet goed voor is

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 06:47

Lang leve de opfok! PLeuren dat veulen het land in en dat word wel opgevoed
Aanpakken die handel!! Bijten direct afstraffen met een tik met daarbij stemhulp! Op een begeven moment is de stemhulp dan genoeg.

Zoe kan ook zo zijn.... Ik ben altijd erg consequent met haar! Vandaag nee is morgen ook nee... als ze vandaag ergens een tik heeft gehad en ze doet het de dag erna weer.. dan weer een tik!
Niet laten merken dat je bang bent voor haar... zodra je dat laat merken lopen ze helemaal finaal over je heen.

Omhoog komen... Probeer eens met de zweep een tik onder haar buik te geven elke keer als ze dat doet. Na een tijdje zal ze een link gaan leggen steigeren is pijn aan buik Knipoog
Kont naar je toe draaien is al een teken van dreigen! Gelijk afstraffen!!
Nu is het alleen kont toedraaien volgende keer is het erbij bokken.

Op je strepen staan en bij goede dingen ook belonen... zo stimuleer je haar braaf te zijn!

Succes Knipoog

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 14:21

Hallo, het paardje is 1 jaar, die moet nu nog de opfok in....
Bovendien stond ze enkel met een 1 jaar ouder paardje, dus niet in een kudde.
Ik zou haar zeker nog gewoon een jaar in een kudde laten lopen, daar worden ze echt niet mee verpest.
En ondertussen kun jij zelf gaan leren hoe je met iets dominantere paarden om moet gaan....

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 14:25

Ik zou m zowizo in de kudde zetten.............

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 18:50

Dan heeft ze niets aan haar paardje. Ze heeft er maar 1, dus die opfok is niet altijd een oplossing. Wel ben ik van mening dat ze in elk geval met andere paarden op het land moet staan. Ik heb het nu gevonden, de hele dag buiten met andere paarden, en ik kan er toch mee doen wat ik wil.

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 20:08

Het gaat er toch om wat het beste is voor het paard?
Een 1 jarige in z'n eentje vraagt om problemen... Ik weet niet hoe hij nu staat hoor, als hij samen met andere paardjes staat is dat natuurlijk prima.

Natuurlijk probeert hij nu dominant over je te zijn. Je zegt dat hij nauwelijks mensen gewend is, dan moet hij ze gewoon uittesten om te weten in hoeverre hij wat aan die mensen heeft.

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 21:54

Iedereen zegt wel dat dat paard in de kudde moet(ben ik het ook wel mee eens). Maar het ligt er ook aan wat de mogelijkheden zijn. Wij hebben bijvoorbeeld zelf de paarden bij huis staan. Voor die tweejarige zou het veel beter zijn om een grote kudde te staan maar ik vindt dat zonde van het geld aangezien we zelf land hebben dus nu staat ze samen met haar moeder en mijn rijpony op het land. Ze heeft tijdens het afspenen wel 4 maanden in een kudde gestaan maar nu staat ze gewoon weer thuis.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-04 22:39

ja ze staat alleen, maar deze week komt er een 1-jarige shetlander bij. Daar moet ze het dan mee doen. In een kudde zetten zou kunnen maar ik zie dat niet zo zitten en moet nu toch al ieder centje omdraaien.

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 22:53

Ja, op eigen land is sowieso het goedkoopst. Maar als je normaal op een pensionstal staat, zou het best goedkoper kunnen zijn om hem een jaartje in de opfok te zetten.

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 08:05

seren schreef:
ja ze staat alleen, maar deze week komt er een 1-jarige shetlander bij. Daar moet ze het dan mee doen. In een kudde zetten zou kunnen maar ik zie dat niet zo zitten en moet nu toch al ieder centje omdraaien.


en daarom moeten mensen nou eerst eens leren nadenken over de kosten van een paard VOORDAT deze aangeschaft wordt. Dus omdat ie hier goedkoper staat doe je m tekort, en wat als het paard erstig ziek wordt of ineens erg gaat kreupelen........ dan er ook maar geen va bij, want de expertise van Bokt is goedkoper Verdrietig

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-04 11:55

gijsenkim"]
[quote="seren schreef:
ja ze staat alleen, maar deze week komt er een 1-jarige shetlander bij. Daar moet ze het dan mee doen. In een kudde zetten zou kunnen maar ik zie dat niet zo zitten en moet nu toch al ieder centje omdraaien.


en daarom moeten mensen nou eerst eens leren nadenken over de kosten van een paard VOORDAT deze aangeschaft wordt. Dus omdat ie hier goedkoper staat doe je m tekort, en wat als het paard erstig ziek wordt of ineens erg gaat kreupelen........ dan er ook maar geen va bij, want de expertise van Bokt is goedkoper Verdrietig
[/quote]

Boos!
pfff jeetje zeg, je weet niet wat ik al mee heb gemaakt... en dat ik geen geld over heb voor mijn paardjes... ik doe alles voor ze. Ik zou zelfs in de schulden gaan. Maar daar ga ik veder niet op in.. tis wel goed.

Dit kwetst heel erg hoor hoop niet voor je dat als je dit ooit meemaakt dat gun ik niemand en zou je het ooit doen dat er niet iemand ooit zon opmerking maakt.

En de expertise van bokt valt ook wel mee hoor... als ik soms hier verhalen lees dan denk ik jeeee waar kom jij vandaan...

Ik geef mijn paardjes meer dan dat ik van menigeen zogenaamde 'paardenliefhebber' kan zeggen.
Ik doe haar niet tekort ik geef haar het beste wat ik kan. En dat is nou eenmaal niet een hele kudde maar een vriendje en wat schaapjes en ganzen.


-Maarja iedere bokker de geweldige heeft hun paardje natuurlijk lekker 24-7 op de wei want dat is het beste. Niet zon klein flut stalletje in je eentje.
- en iedere bokker zorgt ervoor dat hun paard een een grote kudde staat want dat is het beste..
- en natuurlijk heeft iedere bokker een potje van 10000 euro klaarstaan voor als paardlief iets krijgt.
- en iedere bokker weet alles... natuurlijk...


Ik stel hier een heel normale vraag en jij wijst me meteen aan als een of andere gek die niets weet.... Ik hoop voor je dat je niet altijd je vooroordeel klaar hebt...



Verdrietig

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 12:57

Seren helemaal mee eens OK dan!
Wat mist dat paardje nou Verward er komt een shetlander bij in te staan hij staat lekker op het land...wat is het probleem
NIet iedereen heeft nou eenmaal een geldboom in de tuin en als je het dan op deze manier weet op te lossen...ideaal!!!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 13:11

Seren, jouw jaarling hoort in een groep te staan met meerdere paarden van gelijke leeftijd, en niet een shet van 1 jaar die zij met haar gewicht en haar maat makkelijk de baas kan. Want je paard is in de periode dat ze bij de 2 jarige stond de onderdanige geweest, bij jouw probeert ze de baas te zijn en bij de shet gaat het haar geheid lukken.

Zoek een opfok die het paard regelmatig in handen heeft en vertrouw erop dat het goed komt. Als je een adresje wilt kan ik je er eentje geven.

Voor de rest na drie dagen al zeggen dat wij niet weten wat je met je paardje hebt meegemaakt....wij weten niet of jij al eerder een paard hebt gehad, wij zien dat je drie dagen een jaarling hebt en daar problemen mee hebt. Jij zegt dat je je paard niet tekort doet (dat doe je namelijk wel, want jij beslist dat ze het maar met een weiland met schapen en ganzen moet doen, maar een paard heeft gezelschap nodig van meer dan 1 paard. Helemaal op die leeftijd)

Dus je zegt dat je alles over hebt voor je paard en dat je er zelfs voor in de schulden zou gaan. Dat zeggen ze allemaal.

Dus geef maar af op de kritische kanttekening van de ervaren paardenhouders. Ik sluit me in deze bij de ervaren paardenhouders aan.

Je suis Charlie.

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-04 13:26

Ik zeg niet dat het niet beter zou zijn..maar het kan nou eenmaal niet klaar. Geen discussie over verder. Jullie mogen denken wat je verder wil.

Ik wilde een gewoon antwoord op mijn vraag en als je die niet fatsoenlijk kan geven zeg dan lekker niets.. En als je toch nog iets over die opfok kwijt wil pb me dan of maak een ander topic. Geloof dat hier al ongeveer 20 topics over geweest zijn. En iedereen heeft een andere mening over de opfok..

Nogmaals gewoon antwoord of laat er een slotje opzetten...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 13:37

Als je een topic plaats vraag je om een mening, als die mening niet die is die je horen wilt, zet hier dan niets neer of leer ermee te leven dat het advies contra is.

Mijn antwoord op de vraag is: hard zijn, niet proberen dit via NH op te lossen. Neem een zweep mee of desnoods een honkbalknuppel en ram het gedrag eruit. Anders zul je dit paard nooit respect voor je kunnen bijbrengen. De vraag is al of je het respect van je paard kunt behouden als je het eenmaal hebt.

Je suis Charlie.


Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 13:44

Ik ben er geen voorstander van om dat beestje de opfok in te doen zoals ze nu is!
Eerst leren wat respect voor mensen is en de rest word dan wel bij gebracht door de kudde.
Je gaat mij niet wijs maken dat een kudde die merrie gaat leren wat respect voor mensen is! Zeker niet in een opfok waar het menselijke contact stukken minder is als op een stalhouderij.

Juist nu is die opvoeding erg belangerijk... zo'n beestje is nog aardig te vormen en kan je er alle kanten mee op. In de eerste levensjaren leren ze het meest!
Ik zou haar lekker nog even aan huis houden haar het een en ander bijbrengen en dan kan ze alsnog anderhalf tot 2 jaar de opfok in.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 13:46

Daarom zei ik ook dat ze in een opfok moet waar ze in contact komt met mensen. Mijn tweejarige staat in een dergelijke opfok. De voordelen van de groep, en de voordelen van de opvoeding.

Je suis Charlie.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 13:48

Op dit moment loop je wel tegen de problemen aan die door het paard op te laten groeien met soort/leeftijdgenootjes kan worden voorkomen, het is wel degelijk een antwoord/oplossing op jou vraag die vele hierboven geven.

Dat jij hier niks mee kunt omdat je dze mogelijkheid niet hebt of niet (om welke redden ook) niet kunt benutten, kunnen wij ook niks aan doen.

Ik vind als je besluit om een jong paard te kopen dat je je van te voren moet bedenken wat heeft zo'n paard nodig wbt huisvesting en verzorging, bij een jaarling ben je snel klaar want die hoort op de weide (opfok), kun je dit niet aan het paard bieden koop dan geen jaarling maar een volwassen paard.

Uit je vorige reactie maak ik op dat je verder niks met opfok te maken wilt hebben voor jouw paard, dat is jammer want je wilt immers het beste voor haar.

Het beste kun/wil je niet bieden dat is duidelijk, dan ben JIJ dus degene die het paard moet gaan opvoeden dat is niet makkelijk maar niet onmogelijk.

Streng/duidelijk en consuquent zijn moet je bij ieder paard maar bij jonge dieren is dit nogmaals zo belangrijk.
Maakt je paard aanstalten om jou een lel te verkopen schop ze maar terug, ik laat me niet door een paard schoppen, 1 keer terug meppen kan voldoende zijn (niet met een zweep, want die moet je straks nog kunnen gebruiken voor het rijden en mag geen middel zijn om te straffen maar om hulpen te verfijnen).

Bijt ze jou ,bijt ze terug, in de oren bijvoorbeeld klinkt stom, maar dat vinden ze vaak niet fijn en is gevoelig voor een paard.
Laat in je lichaamshouding merken dat jij alles overheersend bent en loop als de koning te rijk, als jij bezig bent met iets (bv mest opruimen) moet zij niet te dicht bij in de buurt komen opzouten en jij nodigt haar wel uit als je klaar bent met je werkje, dat wil niet zeggen dat als zij blij naar je toe komt gewandeld dat je haar direct weg moet sturen, maar als ze een dreigende/dominante houding aan neemt stuur je ze weg, is ze rustig en vriendelijk dan kan ze aangehaald worden.

succes

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 13:54

Zoals ik al zei je moet tegen haar gewoon heel duidelijk zijn. Ook zou ik veel met haar gaan doen. Bijvoorbeeld aan de weg lopen, hierdoor zijn ze later ook al verkeersmak en krijg je ook een betere band met haar. Ik ben zelf wel een voorstander van de opfok maar zoals ik al zei soms heb je daar de mogelijkheden daar niet toe. En dan moet je er het best van maken, het is al heel goed dat je een maatje voor haar hebt nu. Jij zegt dat je direct straft als ze trapt of steigert maar hoe straf je hem dan?

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-04 14:06

straf met een mep met de zweep... en stem verheffen.

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 14:32

Ik zal als ik jou wees steeds met hetzelfde woord afstraffen(ik gebruik NEE) en waarschuw eerst met nee en geef hem dan een mep (behalve als hij jou mept natuurlijk dan direct terugmeppen). Zo hoef je straks alleen maar nee te zeggen en dan snapt ze dat ze dat niet mag doen. Zo doe ik het in ieder geval met mijn twenter(is ook zo'n leuke tuttebel).

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers