Interesse voor een paardenkraamhotel?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Interesse voor een paardenkraamhotel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 21:50

Ik speel met een gedachte die ik hier even aan de realiteit wil toetsen.

Ik vind het vaak verschrikkelijk wat mensen zichzelf (moeten) aandoen om bij hun hoogdrachtige paard te zijn om de bevalling af te wachten. Mensen die soms weken in de stal bivakkeren. En paarden die (vooral op stallen in de Randstad) in redelijk kleine stallen moeten "werpen".

Ik overweeg een paardenkraamhotel te beginnen met ongeveer de volgende opzet:

En comfortabel vakantiehuis tegen de merriestallen aangebouwd.
De merriestallen zijn ruim genoeg voor de bevalling.
Voor en na de bevalling kunnen de merries (en veulens) in de wei of in paddocks.
Een rijbak om de paarden (indien gewenst) nog wat beweging te geven.

In de slaapkamers in de vakantiewoning is een doorkijk mogelijkheid naar de stallen. En er zijn geboorte-alarms beschikbaar. Vanuit de slaapkamer ben je met 10 stappen in de "kraamkamer".

Ik zie sowieso een hoop logistiek geharrewar met reserveringen enzo (want wanneer kom je met je paard, omdat je nooit zeker weet wanneer het veulen zich aandient). En ik wil dus aan ca. 4 merries (met eigenaren) tegelijk plaats gaan bieden.

Maar eerst ben ik benieuwd of mensen hier behoefte aan hebben. In de Randstad dus, zeg maar onder de rook van Amsterdam.

Reacties welkom!

Het gaat niet om de bestemming, maar om de reis er naartoe.


Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 00:33

Er bestaat een soort kraamkliniek.
Heeft geloof ik zo, een stuk over in de "in de strengen" gestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 00:56

Marianne, heb je ook een Plan B om je accomodatie te exploiteren buiten het veulen-seizoen om, dus eigenlijk herfst en winter??
Zomaar uit nieuwsgierigheid hoor Lachen. Verder vind ik het wel een leuk plan. Er is iemand heel druk bezig om een fokmerrie aan mij te verkopen en als dat door zou gaan, dan zou ik wel eens potentiele klant kunnen worden Haha!.

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-04 06:21

Nee, geen plan B. Eigenlijk wil ik mijn accomodatie ook helemaal niet exploiteren Cool . Maar een paar maanden per jaar de hectiek van het veulentjes krijgen op het erf lijkt me wel leuk. En de rest van het jaar gaat er dan een groot hek op de dam Haha! .

Weet iemand iets meer over de kraamkliniek die er al is?

Het gaat niet om de bestemming, maar om de reis er naartoe.

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 07:08

Nou ik sliep in een tentje, en af en toe even kijken! Slopend, maar ik zou er mijn merrie niet helemaal voor in de trailer slepen!

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 07:32

Wat is je veterinaire achtergrond? Dat zou voor mij een heel belangrijk punt zijn.
En wat doe je in de tijd dat de merrie daar van te voren moet staan maar er nog geen veulen aan komt? Ik neem aan dat de eigenaren niet zomaar een maand of meer daar vakantie gaan houden.
Je kan een merrie nu eenmaal niet ineens brengen om af te veulenen als ze kegelt maar wil je het verantwoord doen dan moet ze daar toch minimaal een week of 3 van te voren zijn i.v.m. het aanmaken van antistoffen.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 08:20

Mijn eerste gedachte is:
Ik zou echt moeite hebben om mijn paard in vreemde handen te geven. Dus als ik dat zou doen, moet ik echt het idee hebben dat het goed zit. En dan niet alleen qua verzorging, maar vooral qua medische verzorging.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 08:37

essie79 schreef:
Mijn eerste gedachte is:
Ik zou echt moeite hebben om mijn paard in vreemde handen te geven. Dus als ik dat zou doen, moet ik echt het idee hebben dat het goed zit. En dan niet alleen qua verzorging, maar vooral qua medische verzorging.


je bent er toch zelf bij? Of heb ik dat verkeerd begrepen.

Zelf zou ik mijn hoogdrachtige merrie niet gaan vervoeren en in eenwildvreemde stal laten veulenen. Volgens mij veulenen merries ook het liefste in een vertrouwde omgeving.

[o]

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 09:39

In Amerika is dit een bekend concept.

Maar in Amerika is het ook normaal dat de paarden bij een trainer wordt ondergebracht (zelfs honden trouwens).
De gedachte is dan wel dat je je paard weg brengt en voor veel geld een pico-bello verzorging mag verwachten en weer kant en klaar terug krijgt compleet met gezond veulen. (typisch amerikaans Scheve mond Haha! )

Zo'n kliniek (want dat is het dan wel) is voorzien van alle moderne voorzieningen : stallen met zachte wanden, camera's en een stand-by dierenartsenteam.

Dat zal dan ook de meerwaarde zijn volgens mij : het feit dat je er zelf geen zorgen aan hebt. Als je zelf wél wilt waken ga je je paard waarschijnlijk ook niet zo snel verkassen denk ik persoonlijk.
(nou zou ik ook geen klant zijn want ik hoef geen luxe en wíl er zelf absoluut bij zijn...vind in een tentje erbij slapen zelfs nog wel meer hebben Haha! )

vanderplas

Berichten: 31
Geregistreerd: 14-03-02
Woonplaats: balkbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 09:58

Geweldig plan.. Vooral voor in de Randstad, waar veel manege's , stalletjes bij boeren, haast geen ruimte hebben voor een merrie met veulen . En het ook niet willen heb ik het idee.. Ook erg leuk dat de mensen de kans krijgen , om een bevalling mee te maken .

Als men geduldig wacht, wordt het heel mooi weer.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 10:37

Het stuk stond idd in de "in de strengen", weet alleen niet, of ik dit hier zo op bokt kan krijgen. Moet het eerst nl inscannen.

Floor huurneman is veearts van huis uit en kan daardoor de nodige vetrinaire begeleiding geven.
Ze runt de kraamkliniek samen met haar man.

Ze maken gebruik van een soort zender, die aan/in de kling vast gezet word. Dit zou betrouwbaarder zijn dan de birtalarm etc.

Je kunt daar in de buurt op de kamping of in een hotel verblijven indien je dit nodig acht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 10:49

Ik zou het zelf niet doen, mijn paard daar onderbrengen. Waarom? De kosten, een paard wat moet gaan bevallen, moet toch wel zeker een maand van te voren op een bepaalde stal staan waar ze gaat bevallen, zodat het veulen aan die specifieke bacteries e.d. is gewend, en daar antistoffen voor heeft, wat ze aan het veulen kan geven. Dan moet je paard daar langere tijd staan, en het is verder weg, dan je eigen stal. Voor jezelf moet je blijkbaar ook het een en ander betalen, omdat je in dat vakantiehuis zit. De gedachte is wel aardig, maar eigenlijk alleen voor de echt rijkere mens...

Mocht je toch doorzetten, dan zou ik wel verwachten dat er daar een DA rondloopt, en niet eentje die je moet bellen. Je biedt een kraamhotel aan, dus sja, dan verwacht ik ook dat er permanent een DA in de buurt is, en niet eentje die het er echt naast doet, naast zijn gewone werk.

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 11:29

Ik wil dat mijn merrie bevald in een stal waar zij zich rustig voelt, waar ze zich op dr gemak voelt.
En mensen die bij de bevalling willen zijn hebben er heel veel voor over hoor! Dus ook slapen in de kou, dagen lang, en korte nachten. Dit doe je voor jezelf, omdat je het mee wilt maken. Ik ga ook in febr naast mijn paard slapen! En dat doe ik net alleen voor haar! maar ook voor mezelf! Ik zou mijn paard nie vlak voor de bevalling naar een andere stal verkassen... mijn mening.

Mi Caro Mexx & Skyfall LM
Wat een rijkdom als je 2 zelf gefokte paarden in de wei hebt staan... **Trots**

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 11:32

Ja idd ik ben het met MAYA eens, denk eens aan virussen als paarden komen en gaan, zelfde als met handelsstallen, hoe weet je of een merrie volledig gevaccineerd is en denk aan RHINO.
Ik zou haar veilig onderbrengen in haar eigen stal, en evt. stal groter maken, maar wel op haar eigen gewende plek.

Mi Caro Mexx & Skyfall LM
Wat een rijkdom als je 2 zelf gefokte paarden in de wei hebt staan... **Trots**

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 13:49

Zorg dat alle paarden die op je erf komen ge-ent zijn! Verder zou het voor sommige mensen een uitkomst zijn! Ik ken iemand die graag een veulen wil, maar het paard niet aan huis heeft staan. Daarom ziet ze er vanaf, dan zou zo'n kraamstal een optie kunnen zijn.

Faber quisque fortunae suae

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-04 14:26

Leuke discussie! Bedankt voor de kritische punten allemaal. Het is nog maar een los-vast ideetje, dus nog geen uitgewerkt plan.

vanderplas schreef:
Ook erg leuk dat de mensen de kans krijgen , om een bevalling mee te maken .


En als jij zo ver bent met Rainbow Haha! ben je natuurlijk van harte welkom. Ook als het plan niet doorgaat. Dan is er wel een plekkie voor je in de hooiberg Knipoog

Het gaat niet om de bestemming, maar om de reis er naartoe.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 14:32

Bij ons in de omgeving kun je je paard ook bij een paardenkliniek stallen. Die monitoren je paard en regelen dat de bevalling goed gaat.

Toch heb ik het niet gedaan. Ik vind het belangrijk dat mijn paard tot het laatst toe in de wei kan staan bij haar eigen bekende groep.

Het bleek bij Lanna ook een soort kudde proces te zijn: terwijl zij beviel was de rest van de stal muisstil. Toen Wizkid er eenmaal was en zijn eerste geluidje maakte ging er een golf van begroetend gehinnik door de stal. De volgende dag zijn moeder en zoon gelijk met de vertrouwde groep de wei op gegaan (eerst met een touwtje tussen hen en de groep) later hebben we dat weggehaald.

Ik vind dat heel belangrijk. Daar heb ik wel wat nachten slapen bij de stal voor over gehad.

Emmy
Berichten: 324
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 21:45

We hebben 3 weken in de stal ernaast geslapen, gleufje gemaakt tussen onze slaapstal en die van onze merrie en ook nog een camera.
We hebben het heel koud gehad maar ik had het nooit willen missen.
We hebben elke dag genoten, samen met een warme kruik op de strobalen, daar bovenop een luchtbed en daar bovenop een matras, dus het lag eigenlijk heel comfortabel.
Zelfs na de geboorte zijn we er nog een week blijven slapen, lekker vanuit je slaapstal, zo je paardjes in de wei en dan vanuit je bed kijken.

Nu hebben wij een stal voor onszelf maar ik kan mij voorstellen dat niet iedere manegehouder of boer erop gesteld is, 3 weken lang, soms nog langer, dag en nacht mensen op zijn erf te hebben.
Dus voor zulke mensen is het misschien een oplossing.

Ben benieuwd naar de reacties!

Groetjes
Emmy

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 21:51

Klopt, bij ons in de buurt is die kraamstal die ook in de IDS heeft gestaan.
Ik zou het niet zo snel doen. Kort voor de geboorte (3 wk ongeveer) moet je merrie verhuizen naar een stal die ze niet kent, en na de geboorte moet je het jonge veulen en de merrie WEER verplaatsen.
Ik vind het zo simpel: je wilt wel een veulen, maar niet de lasten. Kijk, als je een veulentje fokt, weet je dat je moet waken. Dat maakt het juist zo leuk!! ( al denk je daar midden in de nacht om 3 uur anders over Knipoog )
Die kliniek is in Lievelde, en is van Floor Huurneman. Zij is dierenarts en heeft heel veel ervaring. Als je nou een merrie hebt, waarbij je problemen verwacht met de geboorte, (net geopereerd of zoiets dergelijks) zou ik het overwegen om haar daar neer te zetten.


_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 11:02

Emmy schreef:
We hebben 3 weken in de stal ernaast geslapen, gleufje gemaakt tussen onze slaapstal en die van onze merrie en ook nog een camera.
We hebben het heel koud gehad maar ik had het nooit willen missen.
We hebben elke dag genoten, samen met een warme kruik op de strobalen, daar bovenop een luchtbed en daar bovenop een matras, dus het lag eigenlijk heel comfortabel.
Zelfs na de geboorte zijn we er nog een week blijven slapen, lekker vanuit je slaapstal, zo je paardjes in de wei en dan vanuit je bed kijken.

Nu hebben wij een stal voor onszelf ........................En nu zie ik dus een box met een vloerkleedje,bed,bank,salontafel,tv erin....... Haha! ...........nee,goed,ik snap wat je bedoelt,maar als aansluiting op dit verhaal was dit mijn ""visioen"' Haha! .............Groetjes
Emmy

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 11:04

Bij mevr Huurneman wordt je merrie bij binnenkomst al gescreend op eventuele problemen.
De kosten vielen me erg mee € 400 voor 4 weken. incl alles. Dat dacht ik.

:evaw:

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-04 13:06

jessiejanes schreef:
........................En nu zie ik dus een box met een vloerkleedje,bed,bank,salontafel,tv erin....... Haha! ...........nee,goed,ik snap wat je bedoelt,maar als aansluiting op dit verhaal was dit mijn ""visioen"' Haha! .............



Nou, ik heb de kraambewaakstal van Emmy in het echt kunnen bewonderen, en jij zit er niet zo ver naast met je visioen Cool Het zag er erg gezellig uit!

Het gaat niet om de bestemming, maar om de reis er naartoe.

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-04 13:12

Pascha schreef:
Ik vind het zo simpel: je wilt wel een veulen, maar niet de lasten. Kijk, als je een veulentje fokt, weet je dat je moet waken. Dat maakt het juist zo leuk!! ( al denk je daar midden in de nacht om 3 uur anders over Knipoog )


Ik quote even deze reactie, maar heb er meer in deze trant gezien. Het is dus zeker niet zo dat je de 'lasten' van het waken niet voor je rekening neemt. Ik bied alleen de faciliteiten om dat te doen! Ik blijf dus zelf lekker in mijn bed liggen Clown terwijl de merrie eigenaar op kruipafstand van de merriestal kan waken.

En als je dat zoals Emmy op eigen terrein kan doen is dat natuurlijk fantastisch (alhoewel zij ook flinke kou hebben moeten doorstaan), maar ik wil juist een oplossing bieden voor mensen die deze gelegenheid niet hebben.

Volgens mij is dat een andere insteek dan de kliniek van mevr. Huurneman. Die kiest voor een meer medische opzet, ik denk aan een kraamhotel, waar ik uitsluitend de faciliteiten biedt en de merrie eigenaar zelf de verantwoordelijkheid houdt.

Bedankt voor de info over de kliniek van die mevrouw trouwens, ik ga eens zoeken of ik daar meer over kan vinden!

Het gaat niet om de bestemming, maar om de reis er naartoe.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 16:58

Ik denk dat dat voor minder mensen aantrekkelijk is... Want als je een fulltime baan hebt moet je daarnaast ergens anders slapen, voor langere tijd. Ik dacht dat het waken etc wel voor jou rekening zou komen.

Faber quisque fortunae suae

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 17:05

Dolly staat op dit moment 70 km van huis, dat was ook om te bevallen en daarna heel de zomer fijn op het land te kunnen lopen. Ik zou dus wel interesse hebben ja.
Wij hebben haar wel 6 weken van te voren gebracht, dat is geloof ik ook wel het minimum, anders gaan ze hun veulen ophouden omdat de omgevind nog te vreemd is...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers