16 dagen overtijd-vocht bij navel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

16 dagen overtijd-vocht bij navel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 16:12

pretty is vandaag 16 dagen overtijd,ze zal het nog wel wat volhouden Bloos naja is niet het probleem eigenlijk,als de kleine nog tijd nodig heeft om mooier te worden,dan neemt hij die maar
ik hou ze overdreven veel in de gaten,en hang iedere dag onder die buik te staren naar de uier en zie alles Haha!
vandaag merkte ik precies vocht ofzo op bij de navel,eerder een verdikking,zou dit oedeem zijn? ze heeft het nergens anders,of is dit gewoon normaal bij een naderende geboorte?
ik wil het gewoon allemaal checken en weten,dus als jullie nog tips hebben wat ik allemaal in de gaten moet houden...
buiten kegeltjes,melk,slappe banden etc...

en ook,mag je soms kijken of er vocht in de uier zit,beetje melken ofzo? ik sta in twijfel want ik kreeg al waarschuwingen voor uierontsteking als ik er niet vanblijf..
drachtige merries,ze doen je steeds weer twijfelen Knipoog

Vosse
Berichten: 1547
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 16:21

volgens mij maakt het kijken als er melk in de uier zit nix uit dat doen wij ook. En we hebben maar 1 keer uieronsteking gehad en dat was volgens mij omdat het veulen er te lang onder liep.

Volgens mij kan het geen kwaad

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 22:33

Kan geen kwaad, maar zin heeft het ook niet. Lekker afblijven, je wordt er niks wijzer van.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 09:22

Best afblijven hoor! In zoiets is het altijd goed als je jezelf eens afvraagt "Hoe zou het nu gebeuren in het wild, in dit geval?" Dan wacht de merrie waarschijnlijk ook tot ze vindt dat de tijd rijp is. En komt er ook niemand haar melken. Knipoog

Als ik je beschrijvingen zo lees is dit volgens mij het volop op gang komen van de melkproductie.

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 10:42

Die navel is normaal. mijn merrie had het ook heel erg haar navel was aan het begin groter dan haar uier!! pas een paar dagen voor de bevaling werdt eindelijk haar uier wat groter.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 11:30

Een van onze merries had ook een beetje zo'n uitgezakte navel. We kochten haar als enter en toen had ze het behoorlijk. Later is het weggetrokken, maar ze heeft dit jaar voor het eerst een veulen gehad en toen zag je 't ook weer veel duidelijker. Beetje vocht, denk ik. Veulen is nu drie weken en 't is al bijna weer weg.

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 14:31

vandaag was het duidelijk veel groter,die vochtophoping,het is gewoon zacht en ze heeft er geen last van..haar uier daarentegen is veel groter hoor,vandaag staat hij echt superstrak gespannen,het is nu ook 1 geheel en geen twee delen meer zeg maar.. ik denk niet dat dit nog lang duurt( hoewel ze is nu al 17 dagen overtijd Bloos )
ik wacht op de kegeltjes.. Knipoog

ohja van die uier blijf ik af zenne nu,hij is zo gespannen dat ik er maar niet teveel meer aankom,ziet dat hij ontploft Tong uitsteken

nog 1 vraagje: kon je veel verandering zien aan de vulva vlak voor de geboorte of een paar dagen ervoor??

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 16:35

ik zou idd niet te veel aan het uier komen. De vulva veranderde bij mijn merrie wel degelijk. twee weken voor de geboorte werd hij brder vond ik, en het zag er uit alsof hij ontploft was. Twee dagen (ongeveer) voor de bevalling, werd de vulva belachelijk groot! Wel 5 cm breed en 20 cm van boven naar beneden. Ook hier ging de huid helmaal strak staan. Waarschijnlijk gaat de merrie ook kegelen en dan duurt het niet lang meer(meestal binnen 24 uur). Ik hoop voor je dat je niet zo lang meer hoeft te wachten en dat je getuige mag zijn! Succes!

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-04 21:44

het veulen is er dan na 17 dagen wachten toch gekomen!
het is een hengstje met een speciale sneb,nochtans had de vader geen aftekeningen en de moeder een sterretje,dus het is echt wel het jaar van de speciale aftekeningen Haha!
de uier laat ik nu volledig aan Epos over Knipoog

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 23:07

Wat fijn dat het er is! Gefeliciteerd! Leuke naam trouwens. Veel plezier ermee! Oh ja, is het oedeem al wer weg bij de navel van de merrie?? Vast wel!

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 10:06

dank je!
neen het vocht was nog niet weg,maar dat zal nu wel vlug gaan,beiden zijn gezond,kben echt trots,ik ga even enkele fotookes plaatsen Knipoog