Te zwaar voor D-pony ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Prince

Berichten: 2450
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Te zwaar voor D-pony ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-04 18:28

Ik heb sinds twee maanden een fantastisch leuke merrie van 7 jaar en 1.48m hoog. Ik rij er zelf op (1.70m en 63 kg) en mijn twee dochters van 10 en 12 gaan er later ook op rijden (nu hebben ze zelf nog een kleine pony). Tot mijn dochters haar ook gaan rijden heb ik nog een bijrijdster. Zij is ook 1.70 maar weegt ongeveer 73 kg. Nou is mijn vraag of 73 kg niet te zwaar is voor een d-pony ? Ze rijdt twee keer per week ongeveer 3/4 uur in de bak (niet springen ofzo hoor).

Hier is voor alle duidelijkheid een foto van mijn pony:
Afbeelding


Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 18:32

Naar mijn idee moet een D-pony makkelijk 73 kg kunnen hebben.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 18:32

Ik vind dat niet te zwaar, ik rijd ook op een d-pony nu, weeg wel geen 73 kilo maar veel minder zal het niet zijn. De pony heeft met mij op haar rug net zoveel lol als met iemand lichters erop, dus ze heeft er geen grote moeite mee.
Ik denk dat je vooral moet kijken naar de pony, of zij heel anders reageert dan wanneer er iemand anders op rijd. Is ze vervelender? wil ze niet lopen? of loopt ze juist heel hard, slingerd ze? Dit kunnen allemaal aanwijzingen zijn dat ze tóch te zwaar is, maar ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen.

Prince

Berichten: 2450
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-04 18:38

Afgelopen zaterdag had ik haar gereden: ging prima, lekker gereden. De zondag erna reed mijn bijrijdster haar en toen heeft ze dus erg lopen vervelen (wilde alles niet wat zij wel wilde) en ook buiten wilde ze eigenlijk niet lopen. Maar ja, misschien eenmalig ? Als dit meerdere keren zo gaat heeft ze er misschien wel last van.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 18:39

ik vind het ook niet te zwaar. te pony ziet er ook best een beetje stevig gebouwd uit.
succes verder!

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 18:43

Prince schreef:
Afgelopen zaterdag had ik haar gereden: ging prima, lekker gereden. De zondag erna reed mijn bijrijdster haar en toen heeft ze dus erg lopen vervelen (wilde alles niet wat zij wel wilde) en ook buiten wilde ze eigenlijk niet lopen. Maar ja, misschien eenmalig ? Als dit meerdere keren zo gaat heeft ze er misschien wel last van.


Hoe land heb je je bijrdijster al?
Het kan natuurlijk ook een kwestie van uitproberen zijn, of het doodsimpele feit dat je bijrijdster niet zo duidelijk en streng is als jou, en dat het paard daarom bij haar meer ettert dan bij jou.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 19:12

ligt er denk ik ook aan hoeveel balans de pony zelf al heeft, en hoe goed de zit van die bijrijdster is. én de gewoonte om dat gewicht te dragen. ik heb een keer een d-pony verkocht (die tot dan toe door relatieve lichtgewichten was gereden), en daar stapte een puberjongen op van een jaar of 15 (groot, slungelig) die wel heel goed kon rijden.
wel, de eerste ogenblikken bij en na het opstijgen kreeg die pony bijna een rolberoerte Bloos! . hij zette zich helemaal schrap, en kwam bijna omhoog! duidelijk schrikken van het gewicht dus. het is dus zéker niet dat het zomaar ongemerkt aan de pony voorbij gaat. na enkele rondjes kon hij wel weer zijn balans vinden, zeer zeker ook dankzij de zeer goede zit van de ruiter.

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 20:31

Als de bijrijder netjes zit, de pony niet stoort in zijn bewegingen en er verstandig mee omgaat moet het geen probleem zijn.
Mijn D pony is 1.43 en op hem kan iedereen tot een kilo of 70 prima mee rijden (hij is niet stevig gebouwt).
Het verschilt uiteraard per pony en per ruiter, maar een iets zwaardere ruiter die netjes zit is prettiger dan een hobbelende beginnen van 40 kg.

Prince

Berichten: 2450
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-04 20:40

Mijn pony is een NRPS en niet echt stevig gebouwd, ze is ook geen sprietje maar bijv niet te vergelijken met een haflinger ofzo.

Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 20:41

ik heb ook een d pony en weeg iets minder danzij weegt en ik en mijn pony hebben gewoon lol hoor Knipoog
hij heeft er zover ik weet geen last van

veies
Berichten: 41
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: kilder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 20:47

Het is helemaal niet te zwaar

En trouwens de pony wordt er ook sterk door.

Veies

mien
Berichten: 35
Geregistreerd: 07-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 23:06

ik denk dat de pony geen probleem heeft met het gewicht.
maar dat het idee en het "plaatje" niet past.
En ik ben zelf ook 75 kg. en een pony is heeeeeeel erg sterk maar ja staat soms zo stom he.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 23:17

Mijn ondermaatse haflinger meet slechts 1.40 en ikzelf meet 172 en weeg 72 (ben aan de lijn, maar dat heeft niks met mijn pony te maken Haha! ) , maar dat draagt hij makkelijk. Zeker gezien jouw pony nog eens 8 cm groter is denk ik niet dat ie er veel problemen van zal maken.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010


Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 07:35

heel eerlijk gezegd vind ik het vrij zwaar!
ik vond mezelf met 65 kilo vorig jaar(nu weer 62 Haha! ) al te zwaar voor mn E-pony en mn moeder van een goede 80 kilo hindert mn pony, ze liep moeilijk, was lastig en liep licht onregelmatig

tuurlijk verschilt het per pony hoeveel hij kan dragen, maar ik vind alles boven de 65 kilo al snel te zwaar voor een pony....uitzonderig zoals bv sterke haffies en fjorden, maar voor de gemiddelde gewone(sport)pony vind ik mensen al vrij snel aan de zware kant.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 07:47

Mijn pony was 1.46 en ik reed ook nog op haar tot +/- 4 maanden geleden, ik merkte wel dat als ik moeilijkere oefeningen van haar ging vragen, dat ze er moeite mee had. Maar op momenten dat het haar uitkwam (als ze weer eens een jolige bui had Tong uitsteken ) kon ze bokken als een echt rodeopaard. En als we gingen springen kwamen we met gemak over een okser van 1.10meter (ze is gek op springen Haha! ) Ik denk dus dat het wel mee zal vallen hoor, want kwa gewicht kon mijn pony het makkelijk hebben, alleen merkte ik dat ze met sommige oefeningen wat steekjes liet vallen, doordat ze er moeite mee had.

roosaatje

Berichten: 207
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 09:41

moet makkelijk kunnen ja hoor mijn moeder rijd ook op D pony's(welsh cobs) maar die houden haar makkelijk en ze springt er soms ook mee ja kan makkelijk ook als je naar de pony kijkt!

*LOL* *LOL* *LOL* welsh for ever *LOL* *LOL* *LOL*
bokken is verslavender dan roken Haha!

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 10:26

Tja, verschilt denk per pony.

Ik denk wel dat het verstand is om de pony goed laag en rond te rijden zodat ze goede rug spieren ontwikkeld. Niets is zo banketstaaf als je merkt dat je pony later rug problemen krijgt.
Jonge mensen in de bouw hebben ook nog geen rugproblemen omdat ze zwaar of niet goed tillen, dat komt altijd pas op latere leeftijd terug.

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alenthe05 en 113 bezoekers