Laptop/netwerk vraag

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Laptop/netwerk vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 22:48

We willen een laptop aan gaan schaffen en willen er ook mee op internet. Nou heb ik gehoord dat je een netwerk = een kastje ofzo kan kopen en die ergens neer zetten zodat je in het hele huis kan internetten. Klopt dit ? En hoe werkt dat ? Welke kan je dan het besten nemen ? En welke laptop is goed ?
Hehe een hoop vragen, hopelijk kan iemand me helpen Haha!

Menno

Berichten: 1595
Geregistreerd: 16-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 22:54

Het netwerk zou ik zo gauw niet weten, ik ben niet zo thuis in draadloos internet. Wel wat informatie gehad van BartVB, maar zou ook graag wat meer uitleg willen over hoe of wat.

Als laptop zou ik GEEN Compaq uit de EVO serie nemen, dit zijn kwalitatief erg slechte computers en de snelheid (P2400) heeft niet de snelheid van een P2400. Ook is alles van slecht materiaal gemaakt. Deze laptop heeft Tyrza nu Haha!

Ik heb nu een HP/Compaq uit de NX serie. Hier ben ik erg over te spreken. Dit is een P2800 512 KB. Deze is zijn geld wel waard

De nieuwe van IBM (van de televisiereclame) schijnt ook een goede lt te zijn, een collega krijgt deze volgende week, dus daar kan ik later meer over vertellen Lachen

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 23:07

Even in leken PC taal...
Ik weet er wel wat van maar ben geen nerd...

Je hebt 4 soorten (ADSL) modems
Ethernet
USB
MultiPCmodem
en gewoon eentje voor IN je PC

Wil je meer PC's aansluiten dan kan dat op verschillende manieren.
Bij het multiPCmodem bijvoorbeeld kan je direct een bepaald aantal (meestal 4) pc's op aansluiten.

Als je 1 los computer hebt met modem in de PC en je wil er 1 bij dan kan je de verbinding delen maar dan moet die 1ne computer altijd aanstaan.

Bij die andere twee moet je het modem instellen als router (om de IP adressen goed te verdelen) en daarachter moet je een switch (die kan de lijn 'verdelen' over een aantal PC's) zetten.
Vanaf de switch loopt een netwerkkabel naar je netwerkkaart in je pc (die je dus ook nodig hebt).
Nu heb je dit ook zonder kabels. Draadloos dat werkt in principe hetzelfde alleen dan draadloos *duh*.

Modems worden vaak geleverd bij je internet (adsl) abbo.
Goede merken modems: wij hebben goed ervaringen met zyxel.
Goede merken switch: 3COM en Cisco zijn dé merken (met dé prijzen :/)
Wij hebben een Sweex (niet draadloos) en die werkt ook prima.
Verder merken, geen ervaring mee.

Ik hoop dat ik geen hele domme dingen gezegd heb

Als je nog een gewoon inbelmodem hebt werkt dit allemaal iets anders dacht ik maar dat weet ik niet precies.

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 23:17

We hebben nu gewoon een kastje met een stekker en die zit in de computer. Ik heb echt zo de b*lle verstand van computers Haha!

Ik heb een laptop gevonden maar weet niet of hij goed is, het is een : Hewlett Packard Notebook

De laptop is nieuw (in doos). Compleet door HP refurbished!

Kleur: Darkblue/Silver
Type: Pavilion N5511
CPU: AMD 1,0 GHz processor
Geheugen: 128 MB RAM
Harddisk: 10 GB geheugen
Scherm: 14,1" TFT LCD
DVD-rom speler
Floppydisk drive
Modem
USB poort 2x
Parallele poort
VGA poort
Video-Out (tulp)
Com poort
PS/2 poort
Incl. adaptor
Garantie: 30 dgn.
Geheel gebruiksklaar!

En dan nog 1 :
HP OMNIBOOK 600

Pentium III, 650Mhz,128MB, 6,0Gb Harddisk,CD-rom,CD-Rewriter,Floppy-disk, Sound, 1xUSB,14.1Inch TFT scherm, Modem,Netwerkkaart ,3 maanden fabrieksgarantie,Inclusief tas

Menno

Berichten: 1595
Geregistreerd: 16-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 23:21

AMD 1,0 is in mijn ogen erg langzaam
128 MB intern is zeker niet aan te raden, hier zou ik minimaal 256 adviseren Lachen

Waar wil je de laptop hoofdzakelijk voor gebruiken?

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 23:25

We willen gewoon typen en internetten met de laptop. We hebben een 'goede' computer waar we de rest op kunnen doen Haha!
Ik wil niet zo'n laptop die we op moeten winden zeg maar Haha! Eentje die niet te traag is Haha!

Menno

Berichten: 1595
Geregistreerd: 16-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 23:27


kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 23:35


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 00:26

Er zijn inderdaad van die apparaatjes waarmee je draadloos kan internetten. Maar ze hebben wel hun nadelen.
1) het is vrij gevoelig voor inbraak
2) je hebt geen onbeperkt bereik.

Ik heb mijn netwerk een poos geleden uitgebreid met wireless. Dit alleen zodat ik met mijn laptopje door het hele huis kan bewegen zonder kabel ellende.

Ik zou je HP trouwens afraden. Niks anders dan ellende. Sony is al helemaal bagger. (mijn zusje heeft zo'n onding.)
Ik heb een Toshiba en ben daar zeer tevreden over. Echt een top apparaat.
Ik heb in het verleden een IBM Thinkpad gehad (de zwarte van de reclame) ook dat is een perfect ding.

Spades

Berichten: 504
Geregistreerd: 24-06-01
Woonplaats: ook bij de Berg!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 00:37

Ik gebruik al meer dan een jaar een Acer met een centrino chipset, voor alleen internetten en tekstverwerken heb je op zich geen racemonster nodig hoor volgens mij zou een 1GHz AMD het dan prima kunnen doen. Bij de laptops die je noemt zie ik alleen geen enkele vermelding staan over WLAN (Wireless LAN) of WiFi oid. dit betekent waarschijnlijk dat je voor een draadloze verbinding extra componenten moet kopen en installeren! Ik zou persoonlijk wel iets zoeken met de WiFi voorziening ingebouwd (niet op een insteek kaart), maar volgens mij is dat tegenwoordig redelijk standaard.

Naast de laptop heb je natuurlijk ook een 'accesspoint' nodig. Volgens mij heb je tegenwoordig voor iets meer dan 100 euro al een leuke ADSL router met WLAN. Denk er wel aan om de firewall (beveiligen tegen misbruik het internet) en WEP-codes (beveiligen van je draadloze verbinding) goed in te schakelen. Anders kan bijvoorbeeld de buurman met zijn draadloze laptop jullie internetverbinding gebruiken..... vooral vervelend als je een data-limiet hebt. Knipoog

Er van uitgaande dat je ADSL hebt (kabel zal ongeveer hetzelfde werken Knipoog ) :
Op het ADSL-modem sluit je de router aan, de router 'verdeelt' het internet over de verschillende aangesloten computer. Ik heb zelf een sitecom die 4x wired en 4x wireless poorten biedt. De router kun je instellen om een verbinding te maken en daar kun je dan met je draadloze laptop gebruik van maken Haha! Als je voor internet gebruik maakt van een inbelverbinding wordt het hele verhaal anders, ik betwijfel alleen of je WLAN-routers kunt vinden die een inbelverbinding kunnen maken. Verward

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 02:11

Zal morgenvroeg of later op de dag even reageren, we hebben hier een draadloosnetwerk liggen waarin ik ook met mijn laptopje aanhang, ben er dus helemaal in thuis Haha!.

Nu eerst slapen.. trusten! Slapen

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 07:29

1 tip, koop geen laptop van een vaag merk, maar van dell, hp, ibm, etc. je kan beter wat meer uitgeven voor kwaliteit (hoewel dat tegenwoordig elkaar niet zoveel meer ontloopt). wb dat accesspoint maakt dat niet zoveel uit, want dat zal je de kop niet kosten.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 08:40

Ik heb dus thuis ook een laptop en een wireless netwerk liggen.
Mijn laptop is van Dell, een Inspiron 5100. Dell klinkt duur in de mond, maar kan tegenwoordig heel goed concurreren met andere merken qua prijs. HP en Compaq zijn wel goede laptops, alleen een stuk duurder. IBM daarnaast… die laptops zijn imo gewoon ronduit lelijk, maar wel functioneel, ook deze liggen een stuk hoger in de prijscategorieën. Toshiba is ook nog een redelijk goedkope optie. Maargoed, je hebt geen nieuwe laptop nodig voor alleen maar tekstverwerken en internet. Ik denk dat een 1 Ghz toch snel genoeg is voor deze zaken. Je moet alleen wel even je geheugen wat upgraden. Let daarnaast wel goed op bij de aanschaf van een tweedehands laptop, vaak zijn de accu’s lui. Dat wil je natuurlijk niet hebben, wat heb je anders aan een laptop als je hem mobiel bijna niet kunt gebruiken.
Het netwerk bestaat uit een US Robotics Access Point, die gebruik maakt van het 802.11G protocol. Dit houdt in dat hij 54 Mbit/s kan halen. Een gewone netwerklijn is meestal 100 Mbit/sec. Voor internetten merk je echter geen verschil, dat is vaak niet meer dan 1 tot 2 Mbit/sec. Om te kijken of je geen signaalverlies zal hebben van de Access Point/Router naar je computer via wireless, moet je eerst eens nagaan hoe groot de afstand tussen deze twee zal zijn. Daarnaast moet je rekening houden met hele dikke betonnen muren (en dan heb ik het niet over een standaard dragende muur, want daar komt het signaal wel doorheen), maar eerder over gebouwen die extra dikke muren hebben.
Ikzelf zit recht naast de Access Point, en haal meestal ook bijna de volle snelheid eruit.
Ik gebruik een PCMCIA kaartje van SMC, ook een 802.11G. Naast de 802.11G bestaat er ook nog 802.11B en ze zijn nu bezig met de ontwikkeling van A.
B kan echter minder grote snelheden halen, dit gaat maar tot 11 Mbit/sec. Echter, ook hier zul je geen last van hebben met internetten, mits je connectie naar de Access Point/Router goed is. Als je connectie matig is, dan zal er snelheidsverlies optreden. Zo kan je 802.11G ineens maar 20 Mbit/sec worden of zelfs nog minder. Vandaar dat je de Access Point/Router op een strategisch punt moet plaatsen binnen huis.
Als je meer vragen hebt mag je me altijd een pb sturen, misschien dat het dan nog wat beter uit te leggen is Knipoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 10:19

Citaat:
IBM daarnaast… die laptops zijn imo gewoon ronduit lelijk, maar wel functioneel, ook deze liggen een stuk hoger in de prijscategorieën.

Ze zien er inderdaad niet uit. Maar ze zijn wel practisch onverwoestbaar. Die van mij is ooit van 1 hoog van de trap gevallen maar hij draaide nog als een zonnetje. Moet je met een andere niet proberen Haha!


Citaat:
Toshiba is ook nog een redelijk goedkope optie.

Daar ben ik het dus niet mee eens. Als je gaat kijken dat je voor een simpele laptop van bijvoorbeeld Sony rond de 2000 Euro kwijt bent en dat ik voor mijn Toshiba bijna 4000 euro kwijt was vind ik dat nogal een verschil hoor!

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 11:03

Toshiba heeft anders vele goedkopere opties hoor! Ik zat namelijk te twijfelen tussen een Dell en een Toshiba, en die lagen allebei in de categorie 1000-1500 euro. En dat voor een P4 2.66-2.8 met 30-40GB HDD en 512 MB DDR werkgeheugen, lijkt mij voldoende toch? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 11:51

Sypheron schreef:
Toshiba heeft anders vele goedkopere opties hoor! Ik zat namelijk te twijfelen tussen een Dell en een Toshiba, en die lagen allebei in de categorie 1000-1500 euro. En dat voor een P4 2.66-2.8 met 30-40GB HDD en 512 MB DDR werkgeheugen, lijkt mij voldoende toch? Knipoog


Het ligt eraan wat je van een laptop vraagt. Als je hem alleen voor wat spelletjes en internet gebruikt heb je aan een simpele genoeg. Ik gebruik hem voor grafisch programmeren en dan heb ik aan een simpele niet voldoende.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 11:53

True, maar voor dat soort zaken heb je aan een laptop eigenlijk ook niet genoeg. Games ook niet ben ik nu wel achter gekomen Scheve mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 11:58

Sypheron schreef:
True, maar voor dat soort zaken heb je aan een laptop eigenlijk ook niet genoeg. Games ook niet ben ik nu wel achter gekomen Scheve mond.


Dat is waar maar het is altijd nog beter dan die stenentijdperk machines op de uni Haha!

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 12:05

Games op een laptop haha laat me niet lachen Tong uitsteken
Die krengen worden veelte warm Knipoog

AMD zou ik niet nemen! Dan schroeien je benen onder d laptop ervandaaan...wat een itte zeg! Lachen


Ik zou een Toshiba nemen! Zeer goed merk, en zeer goede service, accu gaat van mij ongeveer 3 tot uur mee...

Van mij is een celeron 2400 en is bijna net zo snel als een Pentium 4 2400 Lachen Dus ik zou je aanraden om een Celeron te nemen Lachen
Laatst bijgewerkt door Sundancer op 26-05-04 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 12:05

Sorane schreef:

Ik heb mijn netwerk een poos geleden uitgebreid met wireless. Dit alleen zodat ik met mijn laptopje door het hele huis kan bewegen zonder kabel ellende.




Ja dit wil ik dus ook ! Lekker makkelijk vanuit de tuin of vanuit mijn kraambed Haha!

Maar moet je dat ding zelf installeren ? Hehe want dat kan ik niet hoor. We hebben nu trouwens kabel internet.

De keuze van laptop is erg moeilijk heb ik al gezien. Als je naar de winkel gaat praten ze je de duurtste aan en dat terwijl we volgens mij geen laptop nodig hebben van €2000.

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 12:07

Ikzelf zou geen Draadloos netwerk nemen, heb overal in huis een aansluiting....ook zelfs naar buiten toe...wil wel genieten van 100 mb netwerk Lachen En is goedkoper Haha!

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 12:08

Gaat anders weer perfect hoor Tony, alleen de grafische kaart valt wat tegen, maar daar heb ik een keuze voor gemaakt, de warmte valt nu ook weer mee nadat ik mijn bureau opgeruimd heb en het ding meer lucht kan krijgen Tong uitsteken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 12:09

Sundancer schreef:
Games op een laptop haha laat me niet lachen Tong uitsteken
Die krengen worden veelte warm Knipoog

AMD zou ik niet nemen! Dan schroeien je benen onder d laptop ervandaaan...wat een itte zeg! Lachen


Ik zou een Toshiba nemen! Zeer goed merk, en zeer goede service, accu gaat van mij ongeveer 3 tot uur mee...

Van mij is een celeron 2400 en is bijna net zo snel als een Pentium 4 2400 Lachen Dus ik zou je aanraden om een Celeron te nemen Lachen


Een goede laptop kan wel games aan hoor. Hij zal alleen wat warmer dan normaal worden.

AMD is standaard wat warmer dat Intel dat is waar. Maar ik moet zeggen dat mijn Intel ook goed warm kan worden. Die hoef ik niet op mijn blote benen te zetten want dat staat hij er prachtig in gebrand Haha!

Voor simpel gebruik is een Cellie zeer zeker voldoende!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 12:10

Sundancer schreef:
Ikzelf zou geen Draadloos netwerk nemen, heb overal in huis een aansluiting....ook zelfs naar buiten toe...wil wel genieten van 100 mb netwerk Lachen En is goedkoper Haha!


Dat doe ik ook maar wel zonder kabeltroep Haha! Het is wat duurder dat is waar maar minder snel is het zeer zeker niet!

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 12:11

Ja precies, maar ik zou dan toch voor games geen laptop kopen Tong uitsteken

Maargoed, je zou het zelf wel aankunnen sluiten, meestal zit er een gebruiksaanwijzing bij Haha! (RTFM!) Tong uitsteken


Mijn volgende laptop word trouwens een Sony Viao (lekker klein) of een Toshiba (breedbeeld)...alleen die kosten nu nog even 1500 tot 2000 euro....


www.megasellers.nl heeft ook altijd leuke aanbiedingen Lachen