Paard inrijden dat doe je effe?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Paard inrijden dat doe je effe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-04 22:30

Wat kijken sommige mensen toch makkelijk aan tegen het inrijden van een paard.

Vandaag hoorde ik dat een driejarige die we vorig jaar verkocht hebben levensgevaarlijk is geworden. Schijnbaar kan er geen mens op blijven zitten. Toen we hem verkochten had hij nog nooit een zadel op gehad maar het was een superpaard van karakter. En nu? Zonde van zo'n goed paard.

En zo hebben we inmiddels nog 2 gevallen op stal staan. Ook gekocht onder het motto, die rijden we ff in en brengen uit op wedstrijd. (wij hebben ze goedkoop terug kunnen kopen en nu zijn het inmiddels na een jaar hard werken fijne wedstrijdpaarden)

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 22:32

Tja, wat moet ik zeggen......... helaas denken er een hele berg mensen veel te makkelijk over. En dan niet alleen het inrijden, maar ook de opvoeding. Helaas


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 22:40

...En uiteindelijk is het paard er de dupe van...

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-04 22:44

Voordeel is dat wij goedkope paarden kunnen kopen die toch er goed zijn van kwaliteit en steikem ook van karakter.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 23:10

Die paarden zijn dan wel lief in de omgang en van kwaliteit maar voor je zo'n probleem opgelost hebt heb je er al zoveel tijd en energie in gestoken voor je hem kan verkopen dat het (voor ons iig) 9 van de 10 keer de moeite niet waard is.

Gringo_HS13

Berichten: 553
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 23:28

Dat ligt toch echt aan het paard zelf wat je hebt. Ik heb zelf een heel lieve merrie van net 3 jaar oud. Ze is heel braaf en makkelijk in de omgang. Ik heb nu ong 7 keer op haar gezeten, bij de 2 de keer reed ik al los (eerst wel voor longeren en effe starten aan de long) nu begin ik effe 5 min aan de long (niet meer voor longeren). Ik ga morgen met haar al de weg op (dan nog wel effe vast).
Dus het ligt er echt aan hoe of wat. De gene die mij helpt is ook bezig met haar paardje aan het inrijden (is ook net zo oud als die van mij). Ik help haar dus ook en het gaat gelijk op. Dat is ook z'n makkelijke. Maar je moet het nooit onderschatten. blijf allert.

Kijk voor onze leuke stalhyves op: http://stal-hoogland.hyves.nl/
iedreen is er welkom OK dan!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 23:33

Gringo_HS13 schreef:
Dat ligt toch echt aan het paard zelf wat je hebt. Ik heb zelf een heel lieve merrie van net 3 jaar oud. Ze is heel braaf en makkelijk in de omgang. Ik heb nu ong 7 keer op haar gezeten, bij de 2 de keer reed ik al los (eerst wel voor longeren en effe starten aan de long) nu begin ik effe 5 min aan de long (niet meer voor longeren). Ik ga morgen met haar al de weg op (dan nog wel effe vast).
Dus het ligt er echt aan hoe of wat. De gene die mij helpt is ook bezig met haar paardje aan het inrijden (is ook net zo oud als die van mij). Ik help haar dus ook en het gaat gelijk op. Dat is ook z'n makkelijke. Maar je moet het nooit onderschatten. blijf allert.


Ja dat zei ik ook over Par, zo'n makkelijk dier, boven verwachting, is niet eens aan de longe geweest, stapte op en reed weg.
Nu is ze 11 maanden onder het zadel, zelfverzekerd, weet wat ik van haar wil en weet ondertussen ook een paar trucjes Knipoog
En dat is afentoe best nog weleens schrikken Haha!

Ze begon heel makkelijk, had het allemala erg snel door, en juist door dat had ze dus ook sneller door op welke momenten ze mij terug kon pakken, bij iedereen pakt ze binnen no time de zwakke plekken eruit en buit ze uit.

Ze is verder nog steeds geweldig, maar of er echt uitzonderingen bestaan...denk dat elk paard vroeg of laat een periode van moeilijkheid krijgt...maar goed ook, anders zou de lol van het inrijden er wel snel af gaan he Tong uitsteken Knipoog

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

EffyJarig

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 00:14

Hmmm het inrijden is vaak het probleem nog niet eens, maar het doorrijden van zo'n paard. Zie vaak genoeg mensen bij ons op stal die dan leuk een jong paard kopen. Net ingereden, schone lei.

De eerste paar keer rijdt men nog netjes zonder sporen en dergelijken, maar al gauw moet het paard wat beter gaan lopen want ja, we willen zo snel mogelijk wedstrijden rijden. Binnen de kortste keren hangt er een slof o.i.d. aan en rijdt men met niet de minste sporen. Het paard wordt na een maand al in de eerste wedstrijd uitgebracht en men kijkt raar op van de 130 punten die er gereden worden.

Vervolgens wordt het paard lekker een jaar zo door gereden, met slof en alle onnodige hulpmiddelen (gebruikt als dwangmiddelen) van dien. Ondertussen natuurlijk weer de nodige wedstrijden gestart maar, veel vooruitgang in de punten zit er niet. Hoe zou dit toch komen?

Paard ziet behalve de binnenbak nauwelijks een ruiterpad van dichtbij, want naar buiten durven we niet met een jong paard. Uiteindelijk na een jaar doormodderen is het paard aan gort gereden en staat het maanden kreupel, overwerkt, verzuurd of iets in die geest.

Moraal van dit verhaal: veel te veel mensen kopen een jong paard omdat dat leuk is en ze dit paard helemaal naar hun eigen hand kunnen zetten. Ze vergeten echter dat een jong paard tijd nodig heeft en zetten het vaak veel te snel veel te zwaar aan het werk. Naar mijn mening moet je geen jong paard nemen als je zo snel mogelijk wedstrijden wil rijden. Dan kun je beter een wat ouder en wat meer doorgereden paard nemen. Ik zou zelf ook nooit een jong paard willen, ik weet dat ik het te veel aan het werk zou zetten. Een jong paard naast mijn eigen paard is geen probleem, dan vind ik het niet zo erg als iets niet lukt en het paard meer tijd nodig heeft. Ik heb immers mijn eigen paard waar ik lekker mee door kan trainen. Ik heb namelijk ook meer geduld met het jonge paard dat ik nu naast m'n eigen paard rijd, dan dat ik zou hebben als dit paard mijn enige eigen paard zou zijn.

*Hé hallo, kijk me eens het gras zien groeien. En iedereen maar denken da 'k niets doe...*

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 01:03

Zadelmak maken is 1,maar aanrijden tja dat valt toch niet altijd mee.
Meestal komen de problemen inderdaad later,en dan....dan gaat het inderdaad zo wat Effy zegt.Zie bericht hier boven.Met een paard aanrijden moet je toch wel weten waar je mee bezig bent.zadelmak maken is er alleen maar op blijven zitten en zorgen dat je er niet af donderd en stil zitten.Veel paarden zijn lastig omdat de basis niet goed is gegaan dus het aanrijden van een paard.

leuke dresuur zadels te koop.
Euro Riding en kieffer en wintec.

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 01:43

Tuurlijk, doe je even... En na een week (of twee) ga je er lekker mee naar les, ziet ie ook eens wat anders en na een maand hobbel je ermee door het bos. Nog een maandje later start je voor de lol eens een dressuurproefje en kom je nog met winst thuis ook.... Ik zie het probleem niet. En dan maar wachten tot ie 4 is zodat je ook in het groene seizoen wat parcoursen mee kan pakken. Eigenlijk deed ik het altijd zo maar ik paste me wel aan aan het paard. Dus niet te lang en niet teveel. En lekker fris houden tussen de oren. Veel laten zien en niet teveel van vragen.

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 09:33

Ja, veel mensen hebben teveel haast met zo'n beestje. Ik heb mijn merrie ook groen gekregen: zadelmak, maar niet doorgereden op 3 jarige leeftijd. Ben heel rustig met haar aan de slag gegaan en momenteel, ruim 1,5 jaar later, loopt ze een nette L proef.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 12:55

dat hoorde ik op manege waar ik stond nogal eens van die meisjes die daar reden. "en dan koop ik een drie-jarige en dan kan ik hem alles leren..." Dat is wel de bedoeling ja, maar dat dat zomaar lukt.

Uit mijn ervaring gaan de eerste paar weken meestal wel goed... maar dan... de testfase met alles erop en eraan. De een wel erger dan de ander natuurlijk, maar iets proberen ze wel. Ik ben het dus wel eens met de opmerking van Effy, dat het meer zit in het doorijden.


ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 13:02

Een van de redenen waarom ik uiteindelijk voor een twee-jarige (Welsh-Cob) heb gekozen. (eerste reden was zijn geweldige uitstraling Lovers )
Hij kan nog niks, dus ik ben rustigaan begonnen. Het is de bedoeling dat hij deze zomer de basis aan de lange lijnen gaat leren, komende winter ga ik hem leren pakpaard te zijn, zodat hij volgend jaar als pakpaard mee kan op wandeltrektocht waarna hij dan in de volgende winter alles onder het zadel leert.
Heb ik dus mooi twee jaar de tijd om hem alles te leren, dat "inrijden" stelt dan niks meer voor, opstappen en wegrijden.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 13:28

Ik heb ook een 3 jarig paardje gekocht omdat ik hem dan naar me eigen hand kan zetten.
Maar even inrijden tja mijn pony is makkelijk bokt en steigerd niet maar je hebt er krengen tussen zitten Scheve mond Die rij je niet even zomaar in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 13:31

ja hoor je rijd ze wel ff in
als je veel ervaring hebt (dat is geen 10 jaar manege en 2x een haf zadelmak gemaakt hebben), de juiste begeleiding (dat is iemand die ongeveer niks anders doet dan paarden opleiden) en een mee werkend paard dat niet al verprutst is.

is 1 van die dingen er niet, kan het al een heel ander verhaal worden.
Of je met gewoon veel mazzel hebben en dat hebben er veel.
Alleen af en toe niet en dan krijg je nare berichten over zowel paard als ruiter.

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 14:14

Ik vind dat er wel erg makkelijk tegenaan gekeken wordt.
Ik vind het niet niks, een paard inrijden.
Misschien gaat het een tijd goed, maar er zijn behoorlijk wat mensen die een paard allerlei verkeerde dingen aanleren, waardoor zo'n beestje helemaal verpest wordt.
Een paard beleren doe je rustig en met respect voor dat paard.
De wedstrijden en dat soort dingen komen vanzelf wel als het paard overal aan gewend is en wat spieren opgebouwd heeft.

Jaike, wat ben je toch een topper!

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 15:24

runningkawa schreef:
ja hoor je rijd ze wel ff in
als je veel ervaring hebt (dat is geen 10 jaar manege en 2x een haf zadelmak gemaakt hebben), de juiste begeleiding (dat is iemand die ongeveer niks anders doet dan paarden opleiden) en een mee werkend paard dat niet al verprutst is.

is 1 van die dingen er niet, kan het al een heel ander verhaal worden.
Of je met gewoon veel mazzel hebben en dat hebben er veel.
Alleen af en toe niet en dan krijg je nare berichten over zowel paard als ruiter.

Hier ben ik het helemaal mee eens OK dan!
Ondanks dat heb ik Jarrah toendertijd (ik was 14) ook als 3-jarige gekregen en zelf ingereden en ik moet wel zeggen dat dat me super bevallen is , maar moet ik er wel bijzeggen dat ik als 14-jarig meisje al best wat verantwoordelijkheidsgevoel had en op een hele serieuse manier met die pony omging.
Nu, 3 jaar later, heb ik weer een jong paard gekocht en het bevalt me super!!! Deze keer doe ik het wel onder betere begeleiding en ik weet nu wel beter waar ik mee bezig ben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 15:27

Dus viel je de eerste keer onder de catogorie mazzel gehad hebben Lachen

Voor diegene die mijn bericht verkeerd begrepen hebben
ik doel er dus op dat het zo simpel niet is, maar dat er te licht overna gedacht word, vooral door de -21 jaar mensen.

omdat het bijna altijd onbreekt aan 1 van deze dingen:

Citaat:
als je veel ervaring hebt (dat is geen 10 jaar manege en 2x een haf zadelmak gemaakt hebben), de juiste begeleiding (dat is iemand die ongeveer niks anders doet dan paarden opleiden) en een mee werkend paard dat niet al verprutst is.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 19:43

Ik was net veertien toen ik eerste paard uh pony inreed, ik heb tijdje op manegebedrijf gereden en was daar de enigste die op die pony's paste. Wel altijd met minstes twee man ervaren begeleiding gebeurt! Ze waren er altijd heel streng naar mij toe (moest ook wel want er moesten beginnertjes op kunnen rijden dus mag het geen vereden bok worden), en dat is me altijd wel bij gebleven! Het belang van het inrijden! Ik heb sinds dien heel wat paardjes ingereden maar heb dat nooit alleen gedaan! Altijd met begeleiding. Ben nu ook weer bezig met paardje inrijden, heb er al paar keer opgezetten en gaat redelijk, maar denk er niet aan om er op te kruipen zonder fantsoenlijke begeleiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 23:26

Tsjah... je ziet idd mensen er makkelijk over denken. Ik rij nu zelf een paard in (zie mijn profiel), maar wel met veel hulp van een ervaren persoon, die als het nodig is zelf inspringt... verder doen we rustig aan met 'm en overhaasten we niks. Ik ben zelf niet zo'n held, dus ik stap hem meestal in en uit, zorg ervoor dat hij constant loopt en ontspant enzo, dan mogen anderen draven (hij heeft de neiging sterk boevig te doen in draf Haha!). galop gaan we later nog aan werken, eerst maar eens de stap en de draf er goed in krijgen.

Wat ik zelf merk is dat je als onervaren persoon er vaak vanuit gaat dat het paard alles al weet, en dat je dus de neiging hebt om boos te worden als hij iets foutdoet. Ik leg nu dus telkens sterk de nadruk op alles wat IK foutdoe, want als er iets misgaat ligt dat altijd aan MIJ en NIET AAN HEM!! Zoals vandaag, ik zit zwaar in de stress en ik ging hem rijden... Nou hij voelde mijn spanning en dribbelde er zwaar vandoor, bokken, alles! (Ben gelukkig niet gevallen.) Uiteindelijk ontspande ik meer, en ging het ook gelijk beter. Toen hij eenmaal ontspannen was ging er iemand anders op, die beter rijdt... En toen ging het perfect. Heerlijk he zo'n dier Haha!

Iig... ondanks dat ik nu zelf ook zie dat het niet "zomaar even een paard inrijden" is ben ik stapeldol op hem en wil ik hem graag kopen volgend jaar als hij alles eenmaal kan. En dan lekker met hem werken... Tegen die tijd is hij 5, en ik merk zelf ook sterk dat wanneer je eenmaal wat vaker met hem werkt hij rustiger wordt (wordt nu 2 keer per week bereden, heb gewoon niet meer tijd).

Om een lang verhaal kort te maken: een paard inrijden doe je niet zomaar, maar ook als onervaren persoon kan je ver komen, mits je goede begeleiding hebt. En het kan ZO leuk zijn dat je verliefd wordt op het dier... Lovers

Gringo_HS13

Berichten: 553
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 00:05

Sily schreef:

Ja dat zei ik ook over Par, zo'n makkelijk dier, boven verwachting, is niet eens aan de longe geweest, stapte op en reed weg.
Nu is ze 11 maanden onder het zadel, zelfverzekerd, weet wat ik van haar wil en weet ondertussen ook een paar trucjes Knipoog
En dat is afentoe best nog weleens schrikken Haha!

Ze begon heel makkelijk, had het allemala erg snel door, en juist door dat had ze dus ook sneller door op welke momenten ze mij terug kon pakken, bij iedereen pakt ze binnen no time de zwakke plekken eruit en buit ze uit.

Ze is verder nog steeds geweldig, maar of er echt uitzonderingen bestaan...denk dat elk paard vroeg of laat een periode van moeilijkheid krijgt...maar goed ook, anders zou de lol van het inrijden er wel snel af gaan he Tong uitsteken Knipoog



Ik weet het!, Maar ben erg voorzichtig met haar! ik zit er ong 1 a 2 keer per week op, ze loopt continue (ong 2 maanden al op het land). Wat ik ook veel met haar doe is gewoon wandelen (op straat) dit vind ze heerlijk. Soms alleen en soms met nog een paar! Ze is vrolijk en heeft overal zin in!!!! OK dan!

Kijk voor onze leuke stalhyves op: http://stal-hoogland.hyves.nl/
iedreen is er welkom OK dan!

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 09:21

Toen ik 12 was en een half jaar manegeles had gehad kreeg ik ook een 3 jarige onder mijn kont. (ik had geen keus, had niet de luxe te zeggen wat ik wil of niet wilde rijden)
T eerste half jaar/jaar ging het voor geen meter, hij naar links ik naar rechts etc. etc. heb ook momenten gehad dat ik mijn tranen in moest houden, maar ik leerde er wel van zitten waardoor hij na een tijdje doorkreeg dat rodeo nutteloos was.
En 4 jaar later waren we als groene combinatie zonder privéles M2 dress. startger.
het kan dus best met wat doorzettingsvermogen.

Verder heb ik vorig jaar "ff" Lilly ingereden, heb er 25 x opgezeten en toen meegenomen naar concours om er wat van te zien, die pony zette nl geen stap verkeerd! had ook meteen een winstpunt.

Inmiddels ben ik bezig mijn nieuwe pony Diva in te rijden (is net 4, ben dr lekker laat mee begonnen), wat eigenlijk ook prima gaat. Soms verzet ze zich nog wat (ze is nu 3 mnd onder het zadel) voor de teugel oid, maar dan weet ik dat ik bijv. mijn binnenteugel minder strak moet doen en meer op mijn zit moet rijden. Vorige week heeft ze ook al meegedaan aan concours, en had de eerste proef 137 (wat is er nou immers leuker dan je eerste proef overal naartoe kijken er is zoveel te zien! Haha! ) maar t tweede proefje liep ze braaf 160 punten.
Na 1,5 maand liep ik al met haar over een 80km weg, en ze keek er niet eens naar, ik ga nu ook wel eens met haar het bos in, en heb laatst zelfs al een laag oefenparcourtje gesprongen wat ze helemaal geweldig vond. Het ligt dus ook wel aan het karakter.

Maar toen ik begon met Lilly en Diva inrijden had ik iid zoiets van: ach dat doe ik wel ff...

:)

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 09:54

Ik denk er absoluut niet te makkelijk over! Ik voel mij erg verantwoordelijk voor Amber en steek er veel tijd en energie in. Ook ben ik niet te trots om hulp of advies van anderen te vragen en zodra ik erop kan neem ik meteen iemand in de arm met veel ervaring die mij privéles kan geven zodat het meteen van begin af aan goed wordt begeleid. En ook heel belangrijk; ik heb geen tijdspad gemaakt van over zoveel tijd wil ik buiten kunnen rijden oid, ik geef haar de tijd die ze nodig heeft.

Faber quisque fortunae suae

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 10:51

Ik vind dat dit inderdaad veel te veel gebeurt. Helaas doe je er niks aan. Ik heb zelf ook een andalusier staan die wegens verkeerde behandeling en weinig kennen opnieuw beleert moet worden en met hem ben ik ook zo'n 4 uur per dag bezig (want alles in de omgang enzo...) En er kan heel veel fout gaan. Een paard beleren is zeker niet iets dat je ff doet..

Ramoontje
Berichten: 71
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 14:50

ja bij mij op stal denken er een paar ook zo over. een meisje wat amper zelf kon rijden ging een belgisch paard inrijden. Toen ze begonnen was hij nog maar 2 jaar. dat is natuurlijk veel te jong. kijk doordat hij zo groot was leek hij ouder. maar dat betekent niet dat je zo'n groot paard zo vroeg kan in rijden. en het was echt zo van zadel erop. zij erop maar daar was hij het natuurlijk niet mee eens. dan spurte hij weg en lag zij er bijna weer naast. nu een half jaar verder kan ze wel normaal opstappen, maar hij word steeds vervelender. vindt je het gek. het beestje zit ook nog in de groei en heeft geen kans gehad om zich rustig te ontwikkelen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: chinnie, Geertema, Ilayla, Kla4tje, La_Lune, Ruai, Texas02, Vagabondo, xfjordlnnx en 123 bezoekers