tot welke leeftijd kan een merrie haar 1e veulen krijgen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuzanneH
Berichten: 395
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Amsterdam

tot welke leeftijd kan een merrie haar 1e veulen krijgen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-02 23:48

De vraag wordt al in de titel weergegeven : ik zou graag willen weten tot aan welke leeftijd het verantwoord is om een merrie haar 1e veulen te laten krijgen .

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 01:07

Ik heb wel eens gehoord dat het beter is als een merrie voor haar 7de jaar haar eerste veulen krijgt. Anderen zeggen weer: voor haar vijfde, maar niet eerder dan drie jaar. Je hoort ook wel eens dat merries die eerst in de sport zijn uitgebracht en het daar goed hebben gedaan, met 18 jaar hun eerste veulen hebben gekregen.

wechelshof

Berichten: 395
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: 2007 Lille - 2008 : 5 km verder : Wechelderzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 09:24

wij hadden een merrie altijd uitgebracht in de sport, ondertussen
op de leeftijd van 12jaar laten dekken : niets
Dit elk jaar herhaald : niets
Dan KI een aantal keren : niets
Op 22 jaar is de merrie uit de sport gegaan en op rust. We hebben
ze samen met een hengst op de weide gezet : Na 3 jaar : eerste veulen!!!
Daarna heeft ze nog 3 veulens gehad ... allemaal gezond en wel
en ook de merrie heeft er geen last van gehad.

Het hangt natuurlijk veel van de merrie af :
- is ze lichamelijk gezond?
- is ze mentaal in orde dwz : geen stress van wedstrijden en zo....

dan zou ik zeggen : ga ervoor
en laat de natuur haar gang gaan (met controle van de DA natuurlijk)
succes

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 14:07

Toen ik met het verzoek tot KI bij mijn DA aankwam heeft ie me wel een kleine waarschuwing gegeven. Isolda was toen 11.
Hij was niet zozeer bang dat er iets zou gebeuren, want dat kan altijd zei hij.
Hij waarschuwde mij ervoor dat een oudere merrie moeilijker drachtig kan worden en eerder het veulen kan afstoten. (Bij een eerste veulen)
Verder was het geen probleem, ze was zeker niet TE oud, gelukkig maar Haha!
Anders had ik nu niet zo'n schatje gehad Lovers

SuzanneH
Berichten: 395
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-02 15:55

Ik ben geinteresseerd in een fokmerrie die dit jaar 10 wordt. Het lijkt mij leuk om een veulen te fokken , maar zou nog wel een jaartje willen wachten om haar te leren kennen & ook gewoon te kunnen rijden. Ze zou dan op haar 11e voor het eerst drachtig zijn, als het lukt natuurlijk. Hopen dat het net zo goed gaat als bij Isolde Haha!

robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 20:27

Ik heb altijd gehoord dat het over het algemeen het beste is als een merrie voor haar 12e a 13e een veulen heeft gehad, maar het maakt niets uit het ligt aan de merrie zelf kan met 18 of 25 jarige leeftijd ook nog best een veulen krijgen!

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 21:21

ik denk dat je beter wat langer kan wachten dan je merrie heel vroeg te laten dekken. ok 5 jaar is misschien beter dan 15 jaar maar zolang je merrie goed gezond is maakt het verder geen verschil.
ik heb nog geprobeert mijn merrie van 22 drachtig te krijgen maar dat kwam er na 2 maanden af en toen was het te laat.
in april gaat mijn paard van dan 6 jaar voor het eerst naar de hengst.

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 13:43

mijn merrie is 9 en krijgt dit jaar haar eerste veulen,mijn 20 jarige krijgt ook een veulen maar die heeft er al iets van 8 gehad.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 19:09

er zijn mensen die laten hun paard/pony al dekken als ze 2 jaar is.
ik vind het zelf aan de vroege kant omdat je paard dan nog niet volwassen of uitgegroeid is.
met 3 jarige leeftijd zou ik zelf beginnen, niet eerder. dit seizoen wordt mijn welsh 3 en zei gaat ook voor het eerst naar de hengst.
is je paard nog erg jeugdig voor zijn leeftijd, zoals mijn fries was, dan zou ik wat langer wachten. zei wordt nu op haar 6e gedekt.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 20:40

Daar zijn de meningen idd over verdeeld. Wat t beste is weet ik dus ook niet. Ik weet wel dat vorig jaar onze 15-jarige merrie (hoogstwaarschijnlijk) haar eerste veulen heeft gehad.
Alles was prima, in 1 x drachtig en ze heeft het helemaal zelf gedaan, een pracht merrie-veulen uit gekomen!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 15:06

als de merrie in goed conditie is, maakt de leeftijd niet zoveel uit, maar vaak lukt het bij oudere merries niet meer zo makkelijk om ze dragend te krijgen.

Groetjes Anke

p.s. stuur je me nog foto's van Pylars moeder en zusje?!

SuzanneH
Berichten: 395
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-02 15:13

Hi Anke,

ga ik zeker doen die foto's. Ben al een tijd niet meer op stal geweest aangezien ik mijn paard verkocht heb. Ben nu aan het kijken voor een merrie , als ze goed is komt ze snel en ga ik wat foto's maken, gaat het goed met Pylar ? Ik Pb je wel wanneer ik wat heb.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 15:24

tot wanneer het verantwoord is weet ik niet.,

ik weet wel dat een boer, een jaar of 5 a 6 een merrie van 26 heeft laten dekken, eerste veulen. Erg laat, heeft gelukkig ook niet gepakt, maar er zijn genoeg gekken op de wereld die dat wel doen, ik denk dat je tussen de 3 en de 10 goed zit.

darinka
Berichten: 694
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 18:23

mijn merrie heb ik in 2001 laten dekken en die is 17 en hartstikke drachtig ze is nu 7.,5 maanden drachtig en alles gaat heel goed want een oudere merrie laten dekken is net zoveel risico als een jongere merrie laten dekken ze zeggen alleen dat een oudere merrie eerder last heeft van zwangerschaps kwaaltjes ik heb bij die van mij nog niks gemerkr ps dit is haar eerste veulen het moet ook niks uit maken maar bij een oudere merrie is het wel belangrijk dat ze blijven bewegen anders worden ze stijf en dat is nadelig voor de bevalling gr darinka

misstexas

Berichten: 282
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Uithoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 19:05

Dat is helemaal waar ! Knipoog
Mijn merrie is nu 16 jaar en ook hartstikke drachtig van het derde veulen.
Ze heeft in 1992 haar eerste veulen gehad en de tweede veulen in 1998.
Ze heeft dus 6 jaar op rust gestaan qua dekken.
Het beste is om een paard pas te laten dekken als hij volgroeit is maar,dan is hij ook al 7 jaar want een paard groeit tot z'n 7e jaar. Haha!
Maar daar hoef je je natuurlijk niet aan te houden je kan al dekken met 3 jarige paarden maar niet vroeger ! Party!!
Het kan wel maar, het heel slecht voor de groei van het paard.... Pling

Groetjes Miss Texas

PrimaDonna

Berichten: 501
Geregistreerd: 08-02-02
Woonplaats: Linschoten

Tot wanneer....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 19:13

Hoi hoi,

Hier is geen leeftijd aan verbonden. Je moet gewoon naar de merrie zelf kijken in wat voor conditie ze is. Is ze bij wijze van tot d'r 30e nog in goede gezondheid en state, dan zou je nog inderdaad een veulen met haar kunnen fokken als ze nog op die leeftijd vruchtbaar is. Maar het kan ook zijn dat je een merrie hebt van 17 die het eigenlijk allemaal gehad heeft. Dus geen goede conditie heeft en gezondheids problemen heeft dan is dat dus niet verantwoord. Zowel voor het veulen als voor de merrie niet. Ook als je een koliek gevoelige merrie hebt is het niet verantwoord om een veulen met haar te fokken want als ze drachtig is en een aanval krijgt ben je verder van huis want dit gaat vaak ten koste van het veulen en in de ergste gevallen die van de merrie ook! Dus je moet eigenlijk gewoon naar je merrie kijken in wat voor gezondheid zij verkeerd!!!
Groetjes Prima Donna

misstexas

Berichten: 282
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Uithoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 19:20

Ja, je kan inderdaad dekken tot een ontelbare leeftijd maar wordt vanaf de leeftijd van 20 jaar wel steeds moeilijker om haar drachtig te krijgen al is ze in goede conditie........maar het kan wel.....!

Groetjes Miss Texas

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 21:56

Zolang er nog eitjes voorradig zijn kan een merrie nog gedekt en drachtig worden. Heb dit jaar nog een veulen opgenomen van een 24 jarige merrie.