Sven in het ziekenhuis

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Sven in het ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 17:44

Zaterdagmiddag kwam Sven fris en vrolijk uit de wei, maar een half uurtje later vond ik hem met een fikse slokdarmverstopping. Veearts gebeld, maar die stond bij een ander spoedgeval en het duurde dus nog bijna anderhalf uur voor ik er eindelijk een veearts bij had.

Het leek vrij ver bovenin vast te zitten, Sven is zelfs een hele poos benauwd geweest. De veearts heeft nog vrij lang gewacht met er een sonde in te stoppen, en heeft eerst geprobeerd om met spierverslappers de prop richting de maag weg te krijgen.

Inmiddels was het al bijna 8 uur 's avonds. De dichtsbijzijnde kliniek waar ze in het weekend spoedopnamen aannemen is het Regionsdjursjukhuset in Helsingborg en dat is met de trailer een dik uur bij ons vandaan. In Helsingborg zijn ze nog tot half 12 met hem beziggeweest. Eerst hebben ze met een endoscoop de luchtpijp bekeken. Door de verstopping had hij vrij veel voer in de luchtpijp gekregen, er is dan een groot risico op een longontsteking. Scheve mond Vervolgens hebben ze dmv een sonde geprobeerd de prop in zijn slokdarm op te lossen en naar buiten te krijgen. Hij was vrij gevoelig in zijn neus en stond toen ik wegging nog ongelooflijk te bloeden. (nu heeft een paard heel veel bloed dus het ziet er enger uit dan het in werkelijkheid is). Ze hebben tot maandag gewacht voor ze er opnieuw met een scoop in wilden gaan om evt beschadigingen of resten van de prop op te sporen.

Intussen staat hij dus nog steeds in Helsingborg. Gisteren hebben ze een longfoto gemaakt maar zijn longen zijn gelukkig schoon, de infectie is dus beperkt gebleven tot de voorste luchtwegen en dat is lang niet zo ernstig. Sinds gisteren mag hij ook weer eten Vork en daar was ie wel blij mee geloof ik. De slokdarm zag er verder ook helemaal normaal uit.

Met een beetje geluk mag hij donderdag weer naar huis. Ik hoop het, want hij verveelt zich te pletter. Ik kom elke middag om hem te poetsen en een stukje met hem te wandelen, maar hij word elke dag vervelender op de parkeerplaats }> en hij brult de hele kliniek bij elkaar. Ik ben erg blij dat de antibiotica zo goed aangeslagen heeft, want voor je ze weer bovenop een fikse longontsteking hebt... Het had dus allemaal veel erger kunnen zijn. Maar ik zal blij zijn als ik hem weer gewoon thuis heb Ach gut

Waarom nu uitgerekend Sven hier last van moest krijgen is een beetje een raadsel. Hij is altijd een langzame eter geweest, en hij krijgt tegenwoordig ook nog amper brok, hoofdzakelijk granen. Waarschijnlijk heeft het al een poosje ahw 'opgebouwd' in de slokdarm en was het kleine beetje voer dat hij zaterdagmiddag nog heeft gegeten net genoeg om het helemaal vast te zetten. Gewoon domme pech dus. Ze hebben me verteld dat er geen enkele reden is waarom Sven hier meer gevoelig voor zou moeten zijn dan elk ander paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 17:49

Arme Sven, beterschap voor hem! En voor jou veel sterkte met Sven op de parkeerplaats Haha!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 17:49

he getver dat is even schrikken.
gelukkig dat het allemaal zo goed is afgelopen.
Hopelijk heb je 'm snel weer thuis staan

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 18:05

He gatsie... Gelukkig gaat het nu een stuk beter met hem. Ach gut

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 18:38

beterschap voor sven

rixke

Berichten: 1031
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 18:43

gelukkig is het allemaal goed afgelopen zeg!

rixke

Berichten: 1031
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 18:45

gelukkig is het allemaal goed afgelopen zeg!

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 18:48

jee dat was dus wel erg schrikken.. gelukkig is ie bovenop

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 18:52

Wat doe jij toch altijd met die paarden??? Jee, ze moeten je wel hebben zeg. Nu maar hopen dat hij snel weer helemaal fit is. Wat een pech toch steeds..

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 19:12

Jeetje wat balen zeg ! Gelukkig gaat het nu wat beter met hem, arme Sven Ach gut

Bopper
Berichten: 203
Geregistreerd: 31-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 19:25

wij hadden vroeger een pony op stal die dat vaak had. het was bijna chronisch. pas toen wij zijn voer altijd in een royale hoeveelheid water weekten, ging het over.

gelukkig dat het met jouw paardje ook weer wat beter gaat.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 20:00

Ah gossie arm paard.. Wel fijn dat hij zo snel opknapt..
Sterkte met hem..

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 20:14

Ahh, arme Sven Ach gut
Veel sterkte met hem, en dat hij maar snel weer naar huis mag en zijn energie weer kwijt kan.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 20:32

Veel beterschap toegewenst met sven!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 21:02

Beterschap voor Sven, ik hoop dat je hem gauw mee naar huis mag nemen.

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 21:03

ah dat ziet er zo akelig uit he! Mijn vorig paard had dit ook regelmatig maar gelukkig konden ze altijd los krijgen met een darm door zijn neus te steken, en dan beginnen nog zo uit hun neus te bloeden, ik heb het ooit voorgehad en ik kon maar geen dierenarts vastkrijgen, ik was helemaal in paniek. Gelukkig is het allemaal goed gekomen.