kattenbakvulling: klontvormend of juist niet?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
R0X

Berichten: 2384
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Den Haag

kattenbakvulling: klontvormend of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-08 15:45

Beste bokkers Knipoog,

sinds kort hebben wij een katje, en ik gebruik als kattenbakvulling Catsan. Nou dacht ik dat dit klontvormend zou zijn maar dat is het dus niet Gestoord . De plasjes moet ik dus zien te vinden in een afgesloten kattebak en uitscheppen, waardoor de helft nog wel eens onbedoeld uitgestreken of vergeten wordt. Het is niet zo dat ik ontevreden ben over dit grit, maar ik wil graag de voor of nadelen weten van grit dat dus wél klontert bij de plasjes. Want het lijkt me makkelijker schoon te maken!

Ik heb al wel gezocht op bokt hoor, maar in die topics over katten en hun behoeftes wordt mijn vraag niet beantwoord Knipoog

Wat voor soort/merk grit gebruiken jullie, wat vinden jullie fijner? En werkt klontvormend grit echt makkelijker om schoon te maken?

Alvast bedankt!


Anoniem

Re: kattenbakvulling: klontvormend of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:48

Ik vond klontvormend waar-de-loos.
Mijn kat is wat ouder en plast wat meer, hierdoor zaten er na één dag enorme bonken plas in de bak waardoor hij er niet meer inwilde.
En terecht, het leek wel een weg van kinderkopjes.
Ik maakte de bak elke dag schoon, ook irriteerde ik me aan al die kleine
steentjes die door het hele huis lagen.
Zit nu met zaagsel, en dat vind ik pas echt ideaal, maar dat is mijn ervaring.


poekie

Berichten: 505
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: zwijndrecht

Re: kattenbakvulling: klontvormend of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:50

Hi,

zelf gebruik ik klontvormend grit omdat dat gewoon erg makkelijk is ,je schept ook de plasjes er zo uit.zelf gebruik ik kittyfriend ultra verkrijgbaar bij intratuin voor 5,99 (15 lr,rose zak)
er zit ook nog een soort antie geur in.

Seriously.......

xLenax

Berichten: 687
Geregistreerd: 06-01-05

Re: kattenbakvulling: klontvormend of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:53

Ik gebruik Biokat. Neutraal of Fresh (met een geurtje), maar mijn ervaring is dat je de bak bijna niet ruikt (ik maak hem wel iedere dag schoon). Dit is inderdaad klontvormig grid en mag in de kliko. Ik vind dit wel ideaal, ik maak de bakken iedere dag schoon en heb dan een half boterhammenzakje vol. Dan kunnen ze er weer een dag tegen aan. Ik vind het prettig scheppen.

Maar ik denk dat het maar net is wat je zelf fijn vind.

MaartjeEsra
Berichten: 319
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Midden Nederland

Re: kattenbakvulling: klontvormend of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:57

Ik gebruik ook Biokat, de groene zak van rond de € 11,- (10 kg) deze is met een geurtje. De bak ruikt vrijwel niet. Ik maak de bak elke dag schoon en er komt ook een half boterhamzakje uit, soms iets meer, er gaan bij mij 2katen op. Ik vind het klontvormige ook ideaal, het schept makkelijk.

Oerknal! Dus eerst was er niets? En dat is ook nog ontploft?
Jezus is niet dood, hij heeft alleen de geest gegeven.

Anoniem

Re: kattenbakvulling: klontvormend of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:58

Ik gebruik klontvromend grit. Merk: Wat maar in de anbieding is. Haha! Zodoende test ik dus verschillende merken uit. Haal meestal bij de Welkoop.

Catsan schijnt een goed merk te zijn, had daar dus ook zo'n klontvormende zak grit van. Nou... Wáárdeloos! Koop het echt nooit weer!

R0X

Berichten: 2384
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Den Haag

Re: kattenbakvulling: klontvormend of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-08 16:04

Ok, tot nu toe zijn de meningen verdeeld Lachen misschien moet ik toch zelf maar eens gaan testen Tong uitsteken

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: kattenbakvulling: klontvormend of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:06

Klontvormend, absoluut! Heb al verschillende dingen geprobeerd en klontvormend is veruit het makkelijkst om schoon te houden.
Heb nu eigen huismerk van de Dekamarkt en die is verbazingwekkend prettig. Goed klontvormend en het blijft ook niet aan de pootjes plakken. En blijft heel lang geurvrij (mocht ik eens een weekend weg zijn zeg maar Knipoog ).

Heb de afgelopen 1,5 jaar van de Aldi gehad, maar dit spul van de Deka is echt veel fijner Ja

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34482
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Re: kattenbakvulling: klontvormend of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:13

Onze katten zitten ook op de biokat maar dan de gele zak. Ik vind het ideaal met verschonen, klonten schep je er zo uit waardoor je langer met het grind doet.

NAV

Berichten: 250
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Driebergen

Re: kattenbakvulling: klontvormend of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:49

ik gebruik kitty friend: goedkoop en fijn. 6 euro ofzo voor 15 liter en daar doe ik een week mee (heb 3 katten).

ik vind klontvormend het meest makkelijk omdat je de plasjes er zo uitschept, dan gaat het ook zo min mogelijk stinken. Bij andere korrels moet je altijd gaan lopen zoeken en dan op de gok wat eruit halen, niets voor mij. Maar ik zou gewoon eens wat dingen uitproberen en dat gaan voor wat het best bevalt.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Re: kattenbakvulling: klontvormend of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:52

Ik gebruikte altijd houtkorrels. Toen ze naar buiten gingen en nagenoeg niets meer op de bak deden ben ik geswitcht naar goedkope troep Haha! Wel makkelijk, als ik hem nu ruik, weet ik dat hij uberhaupt gebruikt is en dat hij verschoond moet worden Haha!

Maar houtkorrels vond ik ideaal. Niet klontvormend, maar plakt niet aan de pootjes, absorbeert goed en ik had nooit last van een stinkende kattenbak!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

R0X

Berichten: 2384
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Den Haag

Re: kattenbakvulling: klontvormend of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-08 17:01

Ok, nou dan misschien toch eens een zak klontvormend gaan proberen. Wie kent het grit van de AH?

xLenax

Berichten: 687
Geregistreerd: 06-01-05

Re: kattenbakvulling: klontvormend of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:07

Mirandaatje schreef:
Ik gebruik ook Biokat, de groene zak van rond de € 11,- (10 kg) deze is met een geurtje. De bak ruikt vrijwel niet. Ik maak de bak elke dag schoon en er komt ook een half boterhamzakje uit, soms iets meer, er gaan bij mij 2katen op. Ik vind het klontvormige ook ideaal, het schept makkelijk.


Bij mij gaan er trouwens ook twee katten op de bak. Ik wissel groen en geel altijd af en ruik mijn bak eigenlijk nooit. Ik dacht alleen dat er 20 kilo in zo'n zak zat.

*** heb effe gecheckt, en inderdaad zit in de zak die ik hier heb staan 20 kilo en die kostte mij zo'n 11 euro bij de BoerenBond.

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re: kattenbakvulling: klontvormend of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:09

Wij hebben houtkorrels: stinkt niet en het verpulverd als het nat wordt. Echt ideaal! Lachen

PieterBel

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-06-03

Re: kattenbakvulling: klontvormend of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 08:53

Ik heb ook katten gehad (nu niet meer ivm allergie).
En van alles geprobeerd omdat ik de kattenbak niet wil ruiken. Ook al maak ik het elke dg schoon.
Het beste uit de test kwam: Biocat.

DaanCats

Berichten: 1328
Geregistreerd: 06-01-03

Re: kattenbakvulling: klontvormend of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 08:57

ik gebruik ook biocat en dan de fresh.
Ik ben er zeer tevreden over, het klont inderdaad maar dat vind ik het fijne eraan.
De plasjes worden een soort grindballen.. en schep je dus heel makkelijk uit!

Hoe gaat het trouwens met je tijger? Haha! en is de krabpaal goedgekeurd? Haha!
Ik ben benieuwd naar fotos van je tijger!

Pompiedom.....

Berwicowa
Berichten: 980
Geregistreerd: 15-07-06
Woonplaats: drachten

Re: kattenbakvulling: klontvormend of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:02

Wij gebruiken Bioakt in een witte zak met geel en groen.Kopen via internet ivm cattery. Dit is zeer fijne grit en vormt klontjes. En ruikt heerlijk. Er gaan binnen 3 katten op de bak en we verschonen hem 1 keer per maand verder iedere dag poep en plas er uitscheppen. O ja rond de 8 euro voor 10 kilo.

R0X

Berichten: 2384
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Den Haag

Re: kattenbakvulling: klontvormend of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-08 12:06

En die biokat is te koop bij de boerenbond/welkoop? Of ook ergens anders?

En ik hoor sommigen wel over klontvormend Catsan, dit is dan waarschijnlijk een andere als die ik heb Nagelbijten / Gniffelen

Ik ga eens kijken bij de AH wat ze hebben, en anders eens naar de Welkoop/Boerenbond.

@Danielle: je krabpaal is helemaal goedgekeurd! Ik heb een paar foto's staan in het volgende topic:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=73&t=1011388
maar hij is echt al mega gegroeit en een halve kilo aangekomen! Vandaag is ie toevallig geent... vond ie niet zo leuk! Duivel

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Re: kattenbakvulling: klontvormend of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:07

Klontvormend. Ik gebruik alleen die van de C1000, groen pak. Heb andere merken en soorten geprobeerd, geen succes. Over deze ben ik al jaren tevreden.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

haan

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: in het hoge noorden

Re: kattenbakvulling: klontvormend of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:13

Ik gebruik de kattengrit van de Aldi, kost weinig en ben er (evenals mijn katten) zeer tevreden over. Gewoon 1 hele zak in de bak kieperen, dagelijks de drolletjes eruit en na een dag of 4 (als je de bak begint te ruiken) helemaal verschonen.

Wie glimlacht in plaats van te keer te gaan, is altijd de sterkste :-)

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: kattenbakvulling: klontvormend of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:15

Ook ik gebruik biocat, al verschillende katten gehad en nu ik samen woon met mn vriend en we weer 2 boefjes in huis hebben, ben ik eens gaan testen wat nou goed werkt. Catsan vind ik prut, jemig zeg, mn katten durfden niet eens op de bak! Op zolder staat een bak en in de woonkamer staat een bak, in de woonkamer hadden we catsan en boven biocat, ze vertikten het dus gewoon om op de catsan te gaan! Ik vind het klonteren ideaal, omdat je het makkelijk uit kan scheppen en dus niet om de haveklap je bak uit hoeft te soppen, als je bak leeg raakt gooi je er gewoon weer wat spul overheen (doe denk ik een maand met 1 zak, verdeelt over 2 kattenbakken, met 2 katten). Nadeel is wel dat mn katten heel kieskeurig zijn, als ik de kattenbakken 2 dagen niet uitschep, liggen er naar hun zin teveel pisballen in en gaan ze het naast de bak doen. Maarja, kwestie dus van elke dag uitscheppen, ook vind ik het fijn dat de geur beperkt blijft bij biocat! Ik heb overigens wel een speciaal matje met nopjes voor de kattenbak liggen, zodat de korreltjes die aan hun pootjes blijven plakker eraf vallen en niet door het hele huis liggen. Heb verschillende klonter dingen uitgeprobeerd, maar die van biocat is echt het beste (imo).

Berwicowa
Berichten: 980
Geregistreerd: 15-07-06
Woonplaats: drachten

Re: kattenbakvulling: klontvormend of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:16

[quote="R0X"]En die biokat is te koop bij de boerenbond/welkoop? Of ook ergens anders?

HEt schijnt dat je deze wel kunt kopen in de winkel. Het is Biokat compact Fresh.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: kattenbakvulling: klontvormend of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:17

Meest ideale kattengrit vind ik Crystal Pearls. Voor 1 kat gebruik je een zak in de maand. Elke dag makkelijke drolletjes scheppen. Houdt goed vocht en stank vast. Echter niet geschikt voor hele jonge katjes... die verzinnen nog weleens andere dingen om met kattengrit te doen en dat is hiermee niet verstandig.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Re: kattenbakvulling: klontvormend of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:18

Ik gebruik Catsan.
Niet klontvormend, maar het absorbeert de plasjes. Drolletjes schep ik er uit, en na 2 weken gaat de bak helemaal leeg en komt er schone vulling in.
(1 Kitten van 5 maanden)

Heb bij mn vorige kat ook wel de klontvormende van de AH gebruikt, die was ook prima.

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!

deflin

Berichten: 2252
Geregistreerd: 17-05-07
Woonplaats: dicht bij mijn paardjes

Re: kattenbakvulling: klontvormend of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:19

Ik heb kitty friend, Lekker goedkoop. Moet toch elke dag de kattenbak verschonen dus waarom duur.
Heb een paar keer andere soorten gehad, maar met deze toch het beste tevreden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers