teugels links , rechts??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

teugels links , rechts??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 08:43

In de stap en de galop rijd ik met 1 hand (draf gaat ie nog te snel voor) nu wissel ik telkens van hand, linksom linkerhand, rechtsom rechterhand... maar mag dat eigenlijk wel?? In welke hand moet je je teugels hebben met een wedsrtijd? en mag je dan van hand wisselen?

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 08:46

Tijdens een wedstrijd rijdt je continue op één en dezelfde hand, wisselen is niet toegestaan. Welke hand is niet voorgeschreven.

=^.,.^=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 09:03

Waarom steeds van hand wisselen dan? Brengt toch alleen maar onrust? Als jij zorgt dat je hand netjes recht boven je paard is, maakt het ook helemaal niets uit of je je teugels links of rechts vasthebt Verward

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 09:08

Zou ik niet meer doen, dat hand wisselen... Ik snap denk ik wel waarom je het doet (stuurt makkelijker als je je hand aan de buitenkant hebt denk ik?) maar het mag op wedstrijden niet én is erg onrustig voor je paard. Wen jezelf aan één hand (en als dat nog niet lukt is dat een teken dat jullie nog niet zo ver zijn. Je hand hoort boven de manenkam te zitten en met sturen hoor je niet echt ver op zij meer te hoeven).
Als je éénmaal op één hand rijdt, maakt het niet uit op wélke hand je dat doet, zolang je binnen de proef maar niet verwisselt (Trailhek uitgezonderd). Je mag natuurlijk wel de ene proef met je rechter hand en later een andere proef met je linker rijden, maar je zult merken dat je op een gegeven moment toch een voorkeur voor één hand krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 09:12

tja heb het mezelf gewoon zo aangeleerd, had al een vermoeden dat t niet klopte Tong uitsteken vandaar mijn vraag.
Waarom ik het doe geen iedee eigenlijk.. gaat vanzelf, maar ik zal het gaan proberen om het met 1 en de dezelfde hand te doen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 09:14

Francis, ik heb nu 2 x trail gestart, en 2x niet van hand mogen wisselen. Is niet standaard, dat dat mag.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 09:43

Francis schreef:
......maar je zult merken dat je op een gegeven moment toch een voorkeur voor één hand krijgt.
Dat klopt... en het gekke is...ik rij met links, terwijl ik rechts ben.
Ook andere mensen die rechts zijn, rijden met links? Is dat een bekend fenomeen? Hoe zit dat bij jullie?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 09:45

Ligt aan de manier waarop het parcours gebouwd is c.q. wat er voorgeschreven is voor het hek (push or pull only) en de bewuste 'bar' onder het hek.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 09:56

Anya"]
[quote="Francis schreef:
......maar je zult merken dat je op een gegeven moment toch een voorkeur voor één hand krijgt.
Dat klopt... en het gekke is...ik rij met links, terwijl ik rechts ben.
Ook andere mensen die rechts zijn, rijden met links? Is dat een bekend fenomeen? Hoe zit dat bij jullie?
[/quote]Dit is juist heel logisch. "Cowboys" die rechts zijn rijden ook met links, zodat juist hun rechterhand vrij is voor de lasso, een handpaard, enz.

Ik rij ook met links en ben rechts, zo is me dat ook geleerd in de VS. Je rijdt met je "zwakke" hand.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 09:59

Ik ben rechts en rijd met rechts. Moet gezegd worden dat toen ik mijn rechterpols gebroken had ik mezelf heel veel links heb aangeleerd en nog steeds doe ik dingen net zo makkelijk met 2 handen.
De teugels links voelt gewoon niet 'lekker' .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 10:33

Wat heb ik het dan weer lekker makkelijk zo zonder keuze *LOL* *LOL* *LOL* Tong uitsteken

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 12:49

Ik ben rechts ebn rijd met rechts!

Mar kan ook genoeg mensen die rechts zijn en links rijden.Kunnen ze hun lasso beter beheersen zeggen ze! Haha!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 15:53

Sonja schreef:
Francis, ik heb nu 2 x trail gestart, en 2x niet van hand mogen wisselen. Is niet standaard, dat dat mag.


Oh sorry, ik had het dus over de APHA rules... bij de WRAN mag het geloof ik inderdaad niet (maar met de WRAN regels ben ik ook niet zo op de hoogte).
Bij de APHA mag je, als het nodig is om het hek te nemen zoals voorgeschreven wordt, van hand verwisselen, maar na het hek moet je de teugel wel weer in de oorspronkelijke hand nemen, anders wordt het wel als 'hand wissel' gerekend wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 17:02

Zo had ik het toenertijd van mijn instructeur ook geleerd, dus ik stond die eerste keer met m'n broekspijpen vol toen ik hoorde dat ik niet mocht wisselen. Ik dacht dat ik met links dat hek niet open en dicht zou kunnen krijgen. Maar ik werd zo nijdig dat ik niet mocht wisselen dat ik van pure woede superkoel door het hek gegaan ben Haha! en dat was dus de reden dat ik daarvoor nooit wat met trail te maken wilde hebben Tong uitsteken