Hoe krijg ik mijn pony voor ruimer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zilverster

Berichten: 2150
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Helmond

Hoe krijg ik mijn pony voor ruimer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-04 17:58

Als ik stap of draaf met mijn verzorgpony zet ie voor kleinere passen dan achter. Hoe kan ik er voor zorgen dat ie voor ruimer word?

kelly_ov
Berichten: 526
Geregistreerd: 17-04-04
Woonplaats: lisserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 12:08

je kunt bijvoorbeeld tempowisselingen rijden in stap. probeer eens middenstap, pony meer ruimte geven en bijdrijven zodat hij ruimere passen gaatmaken. succes

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 13:23

soms kun je er niet zo veel aan doen, is het gewoon zijn gang. Wat altijd hoort bij de training van je paardje zijn tempo overgangen in stap draf en galop. Balkjes lopen is ook een goede oefening, eerst niet te ver uit elkaar en dan steeds meer opbouwen met de balken verder uit elkaar leggen. Langzamerhand zal het paard dan een betere coordinatie krijgen van zijn passen en voor zijn of haar doen gaat ie op zn best lopen...

zilverster

Berichten: 2150
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 17:11

Dankje Lachen Zal het eens gaan proberen..

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 17:51

balkjes werken iid goed! heb mijn haffie daar ook ruimer door gekregen

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 18:03

Bedankt voor de tips kan ze ook wel gebruiken! Lachen

sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 23:23

en er voor zorgen dat hij meer op de achterhand gaat lopen, zodat hij daar dus meer gaat dragen, en vóór ook meer kán gaan wegzetten, omdat hij dan niet op de voorhand valt. Veel overgand°gen en tempowisselingen rijden, en idd ook balkjes

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 09:42

Ik wete niet precies hoe je het moet opschrijven, maar je gaat je pony aansporen, dan houd je hem tegen met je zit, hij mag dus niet harder, Hierdoor moet ie wel ruimer gaan lopen.
en wat sans6 zegt Lachen

zilverster

Berichten: 2150
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 11:00

Ik kon zo gauw nog geen balkjes vinden.. Maar dan ga ik het op de andere manier eens proberen Lachen Dankjewel!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 13:13

heel erg veel overgangen rijden , zo te horen loopt ie gruwelijk op de voorhand
vooral veel stap-galop ( als ie dat kan ) overgangen
rijd bijvoorbeeld eens een slangenvolte met X bogen , elke boog maak je een volte halve baan voor je naar de volgende boog gaat
en elke keer op de ac lijn halthouden en weer vlot aandraven
snap je wat ik bedoel?
een paard kan pas op de achterhand gaan lopen als ie goed soepel is in zijn rug, dus die voltes zijn zeker van belang !
succes

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 13:57

En longeren met bijzet, of touwtjes kan de gangen van je paard ook veel goeds doen. 1 of 2 keer in de week serieus longeren, dus niet alleen maar rondslingeren, is een weldaad voor je paard. Kan lekker onbelast flink werken en zo zijn spieren ook zonder het dragen van een ruiter versterken.

zilverster

Berichten: 2150
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 15:29

crossmonster schreef:
heel erg veel overgangen rijden , zo te horen loopt ie gruwelijk op de voorhand
vooral veel stap-galop ( als ie dat kan ) overgangen
rijd bijvoorbeeld eens een slangenvolte met X bogen , elke boog maak je een volte halve baan voor je naar de volgende boog gaat
en elke keer op de ac lijn halthouden en weer vlot aandraven
snap je wat ik bedoel?
een paard kan pas op de achterhand gaan lopen als ie goed soepel is in zijn rug, dus die voltes zijn zeker van belang !
succes


Ze loopt niet op de voorhand.. Maar ze moet de passen die ze met haar voorbenen maakt groter maken... (snappie?) Als ze niet onder het zadel is kan ze het wel gewoon, aan de hand ed. Heb de vorige keer heel veel overgangen gereden en ook schijnovergangen gemaakt. Dit heeft wel geholpen op het eind van het uur was ze al ruimer.
Donderdag hebben we weer les. Zal eens met mijn instructrise ove hebben Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 18:20

Dan loopt ze wsch wel gruwelijk op de voorhand, als ze het los wel kan Knipoog

Je moet dus leren om je paard meer op het achterbeen te rijden. Alleen dan krijgt ze voor meer ruimte. Dat doe je door veel halve ophoudingen en overgangen.

Wat ook een goede oefening is, is om vanuit een paar passen wijken je paard recht te maken en met je binnenbeen op naar voor te rijden. Werkt vooral op het binnenvoorbeen (maar als je dat beide kanten op doet...)

zilverster

Berichten: 2150
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 19:57

Zep schreef:
Dan loopt ze wsch wel gruwelijk op de voorhand, als ze het los wel kan Knipoog



Kijk maar eens hier. Dan zie je dat ze niet afschuwelijk op de voorhand loopt Tong uitsteken

[HAW] Wendy @ work

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 20:03

zilverster"]
[quote="Zep schreef:
Dan loopt ze wsch wel gruwelijk op de voorhand, als ze het los wel kan Knipoog



Kijk maar eens hier. Dan zie je dat ze niet afschuwelijk op de voorhand loopt Tong uitsteken

[HAW] Wendy @ work
[/quote]


Als ik die foto's bekijk loopt ze wel op de voorhand, en ligt het zadel op het oog zo ver naar voren dat de schouder niet genoeg ruimte heeft om te bewegen. Ik denk dus dat er 2 factoren zijn in dit geval.

zilverster

Berichten: 2150
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 20:30

Over het voorhand geval, heb het nog met een iemand besproken die haar ook live heeft gezien. Ze zei dat op de foto's kan lijken alsof ze op de voorhand loopt omdat ze anders gebouwd is (meer de bouw van een shetlander) en daarom minder ondertreed. Ze laat ook gewoon los. Maar foto's zijn moment opnamen en daar rekenen veel mensen je op af Scheve mond
Het zadel, daar heb ik zelf niks over te zeggen. Het is mijn verzorgpony (maar heb pony voor het makkelijker lezen op geschreven) en het is dus niet mijn taak om over het zadel te gaan.
Ik zal het morgen met mijn instructrise over deze dingen praten om te kijken wat zij er van vind Lachen