Het vooroordeel over sommige paardenrassen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Het vooroordeel over sommige paardenrassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-02 23:07

Ik hoor vaak dat arabieren echte bokkers zijn en vooral erg druk zijn.Sinds ik met Bogachka op een andere manege sta heb ik een hele andere kant van mijn paardje gezien...zo lief,zo ontspannen en vooral zo mooi! Als ik met haar in stal aan het kroelen ben sluit ze haar oogjes,en onder het rijden (jaja,ik durf weer sinds vandaag!) was ze ook buitengewoon lief (op een kleinbokje na...maar ik was er niet vanaf gevallen dusss al een hele verbetering Haha! ) Ik neem aan dat de paarden zo zijn zoals ze worden gemaakt...haflingers staan bekend om hun rustige karakter,en hoe zou het nou kunnen dat mijn ervaring met haffies toch niet zo best is? Oke ze gingen er allebei bij mij vandoor...dat achterwege gelaten ik bevooroordeel het ras niet,omdat alle paarden verschillend zijn.
Een shetland staat bekend om zijn beidehante,maar ook rustige karakter...2 dingen die ik echt niet thuis kan brengen in sunny (oke,das een 50% shet maargoed.)

Waarom word meteen al de conclussie getrokken dat arabieren druk zijn,
dat haflingers rustig zijn,dat fjorden sterk zijn,dat shetten beidehant zijn enz enz.Zoals Bogachka nu is heb ik haar nog niet meegemaakt,zo lekker rustig en ontspannen....Een echte arabier ( Verward ) of een neppe ( Verward ) ...
KWPN paarden kunnen toch ook wel is druk zijn? Daar word helemaal niet over bevooroordeeld...raar...

Geven jullie je mening is!


Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 23:25

Elk ras heeft nu eenmaal een eigenschap.
En dan wordt er gepraat over het algemeen.
Ze zijn allemaal anders gebouwd, zitten anders in elkaar, en zijn ook meestal voor een bepaald doel gefokt.
Kwpn vind ik dus echte typische sportpaarden, maar daar zijn ze dus voor gefokt.
En dan praat ik dus over het algemeen.
Haflingers, fjorden en andere 'coolere' rassen, zijn meer geschikt voor het meer allrounde, oftewel, reacreatie.
Maar dat wil dus absoluut niet zeggen dat je met zo'n type ras niet fanatiek dressuur kan rijden? Tuurlijk kan dat, met wat voor ras je maar wilt!
Het gaat erom, dat de dressuurgefokte paarden daar veel geschikter voor zijn, met bv een haflinger gaat t moeilijker, maar t KAN zeker.

En arabieren zijn over het algemeen genomen veel heter, maar wel cool tussen de oren. Ideale paarden voor de endurance bijvoorbeeld. Dan heb je meer kans van slagen wanneer je dat bijvoorbeeld met een Shire zou doen. Ja toch?

Ik vind dat mensen hier te veel ophef over maken. Ik heb een heel vurig KWPN ertje, dat wordt mijn sportpaard. Maar ik heb ook nog een jonge Shire, en daar ga ik ook de sport mee in. Puur omdat ik dat gewoon een kick vind, wie weet hoe ver ik het met die tank kan schoppen?
Die Shire is overigens puur voor de recratie, omdat die beesten gewoon zo verschrikkelijk makkelijk zijn, en echt nergens bang voor zijn.
Dan is het fijner om met zo'n Shire buiten te rijden, dan bijvoorbeeld met zo'n hete bloedkikker.

Iedereen doet wat hij zelf wil, en als dat nou net dressuur op een haf is, is dat toch geweldig?
Dan blijft het niet zo standaard allemaal. Knipoog

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 23:55

ieder ras heeft zijn kenmerken... maar mensen zijn ook voorbeoordeeld!
Zo loopt er bij de pony club nog een ander haflinger en die is gewoon wat lomper gebouwd en slomer... daarom denken ze dat ook van Toscar,... Maar Tos is echt niet sloom! *en toch echt een haflinger!*
Wel zo eigenwijs! *ken nog een haflinger die precies zo is!*

en shetlanders bijdehand en eigenwijs... ik ken er ene paar...!

Heb een tijd 2 arabieren gereden... en veel buitenritten enzo,... ZO relaxed...

Mensen zijn bevooroordeeld... zo van Dat is dat en DIT is DIT!
Maar je moet het toch per paard zien! Ieder paard is anders, maar een bepaald ras heeft eigenschappen en dan hebben veel van dat soort paardjes ook die eigenschappen! Maar niet ELK paardje!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 00:06

Ik heb jaren op een Hackney gereden, wat ik daar niet over gehoord hebt! Ze was wel pittig, maar betrouwbaarder dan je van veel KWPNers kunt zeggen.

Haflingers zijn ook vaak niet de ideale kinderponies waar men ze voor aan ziet. Vandaag voor het eerst op Sheril gereden zonder geklooi de hele tijd Lovers

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 00:19

Je hebt Haflingers en haflingers. Ze worden ook in twee soorten gefokt: luxe en het ouderwetse type.
Ik ken een haf dat leuk kan lopen, en echt net een hengst is. Daar zou je nooit een kind op moeten zetten. Ook ken ik een hafje waar een klein grietje op rijd.

Ik vind dat de rassen niet over een kam geschoren moeten worden.
Maar geef toe, dat elk ras voor een doel gefokt is.
Je kan mij niet wijsmaken dat een haflinger voor dressuur gefokt is. Daar heb je de WPN ers voor. *LOL*
Ha ha ha, dit is dan wel heel erg kort door de bocht, maar je begrijpt vast wel wat ik bedoel. Knipoog

Het ene ras is weer beter in een bepaalde tak, dan de andere. Dat is nu eenmaal zo.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 00:41

Ethelate schreef:

Mensen zijn bevooroordeeld... zo van Dat is dat en DIT is DIT!
Maar je moet het toch per paard zien! Ieder paard is anders, maar een bepaald ras heeft eigenschappen en dan hebben veel van dat soort paardjes ook die eigenschappen! Maar niet ELK paardje!


Amen!!! Haha! Ik heb overigens ook als pure beginner zijnde mijn lieve arabiertje gekocht en ja ja, "ondanks" (lees met een licht sarcastisch ondertoontje het woordje ondanks Knipoog ) feit dat ze toch echt een echte volbloed arabier is is ze het meest lieve beginnerspaardje dat ik me voor kan stellen hoor! Dat geldt overigens ook voor het bijrijdpaardje -ook arabier- dat ik heb gehad, heerlijk relaxed in zijn koppie ook, super paard!!! Ik denk ook dat het voor een groot deel ligt hoe je met ze (bepaalde paarden) om gaat...laat een paard gewoon lekker in zijn waarde en dicht hem geen eigenschappen toe die "bij een ras horen" voor je het bewuste paard kent zou ik zeggen...kortom; weg met de vooroordelen!!! Haha!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 01:05

JUIST!
Maareh dat amen laat ik weg!
Haha!
* zo was het niet bedoeld...*

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 01:53

Ach gewoon geen vooroordeel. Bij ieder ras behoort een bepaald karakter. En in de sport moeten paarden gewoon een bepaald karakter hebben *LOL* Hoop dat je me kunt volgen

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 09:38

het zijn geen vooroordelen hoor dat een arabier veel zou bokken heb ik nooit gehoord over het algemeen doen ze dat juist niet.
de meeste paarden van een ras zijn nou eenmaal zo.
de meeste arabieren zijn vreselijk heet ik heb er zelf ook 1 gehad vreselijk lief paard maar behoorlijk heet.

als je naar de tinkers kijkt is het geen voor oordeel datze vreselijk cool zijn dat is nou eenmaal zo en tuurlijk heb je er ook 1 tussen zitten die vreselijk heet is.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 10:11

Tja ik heb een trakehner gekocht...
Ik kreeg meteen te horen van mensen: die zijn vreselijk heet, en het is je eerste paard dus dat kun je niet aan... (ze zeiden het niet zo, maar daar kwam het op neer Haha! ).
Nou ze is heet, maar ze is ook vreselijk dapper/moedig, oftewel cool tussen de oren, net als een arabier. Dat hoort OOK bij trakehners zeggen ze haha.
Dus uitermate geschikt voor endurance en springen, en dat laatste wilde ik met haar doen. Ook veel buitenritjes natuurlijk, en dan kun je dat cool tussen de oren best gebruiken.
Het blijft een paard, en ze schrikt natuurlijk nog wel eens, doen ze allemaal. Maar ik heb haar voor het eerst in haar leven een binnenbak in zien lopen, met kantine-ramen ernaast... ze liep er zo in terwijl de lichten nog niet eens aan waren Verward
Op de weg wandelen aan de hand, langs een boerderij met een vreselijke kabaal-machine met felle kleuren en niets aan de hand Verward
Ja ik heb een bloedkikker gekocht, maar al die paardengekken die er dan maar meteen vanuit gaan dat ze dan ook 'schrikkerig' zou moeten zijn?
Dat vind ik een groot vooroordeel.
Verder wordt vaak over 'in het algemeen' gesproken.
En Nimber (Kim) heeft ons allemaal wel bewezen op de shows en thuis dat je met groningers super kunt dressuren!
Sommige mensen die zélf een groninger hebben, hadden dat nooit in hun hoofd gehaald, om er wedstrijden mee te gaan rijden haha.
Maar als je ziet hoe Lodewijkje loopt, balletdansers zijn er niks bij! Kwijl
En zo zijn er meer mensen die met een bepaald ras iets gaan doen wat niet echt 'gebruikelijk' is, en dan ineens blijkt dat het best goed gaat... Heel leuk!

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 11:28

Party!! Ik verzorg dan af en toe de 6 shetlanders van mijn opa, maar er is er maar een waar ik dat eigenwijze van een shet kan ontdekken, voor de rest zijn ze allemaal hartstikke lief. Ach ja, zoveel paarden/ponies hebben vooroordelen waar gewoon niks van klopt. Ze kunnen allemaal net zo een karakter hebben als er niet beschreven staat. Party!!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 13:23

de meeste mensen denken dat een welsh Cob een koudbloed is en daardoor ook erg rustig.

Het zijn alleen warmbloeden. Barley is heel erg heet maar Menno van Iris is weer erg cool (nou ja bij mannen niet Knipoog )

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 13:30

Het is gewoon zo dat bij verschillende rassen kenmerken horen over het uiterlijk, karakter en andere eigenschappen. Zo is het ene ras geschikter daarvoor en het andere weer voor iets anders. Er zijn heus altijd uitzonderingen tussen. In de paardenboeken kan je ook lezen wat de eigenschappen zijn van verschillende rassen. Zo kunnen mensen dat eerst lezen en bestuderen voordat ze een paard of pony kiezen. Nogmaals, er zijn altijd uitzonderingen; een Fjord die een supertalent in de dressuur blijkt te zijn, een flegmatieke arabier, een springtype die niet kan springen, noem maar op. Maar ja, een uitzondering bevestigd de regel he?

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Het vooroordeel over sommige paardenrassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 15:14

Sunnylover schreef:
Ik neem aan dat de paarden zo zijn zoals ze worden gemaakt...

Ben het met alle bovenstaande reacties eens. Een ras kun je wel typeren maar dat betekent niet dat elk dier van dat ras hetzelfde is.
Wat je hierboven schreef (quote) ben ik niet met je eens. Om dezelfde reden. Heeft met het karakter van het beestje te maken en niet eens zozeer met de mensen die ermee om gaan.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 17:40

Omdat dat nou eenmaal zo geconcludeerd wordt doordat er velen van dat ras wel die kenmerken hebben Haha! *klinkt logish he???????*
Je kunt nou eenmaal niet ieder paardje over 1 kan strijken. Zels niet ieder ras, zelfs niet de paardjes uit 1 familie. Er blijven uitzonderingen. Maar 8 van de 10 shetjes zijn eigenwijs, 8 van den 10 haffies zijn rustig.

Dit betekend zeker niet dat bogashka wil moet zijn omdat het een arabier is, helemaal niet. Trouwens, wild? Vurig, pittig is een arabier meer. wild is zo'n stom woord :S

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 17:48

dat heb ik dus met veel mensen die als ze horen dat je op een tuigpaard rijdt... iedereen heeft echt zoiets van:uhllll een tuigpaard?? Verward dan trekken ze echt van die bekken van,weet je wel??terwijl ik gewoon tevreden ben met me knollie en ik geniet van hem als rijpaard.. enne als ik verder met hem kan komen dan is dat mooi..toch? veel mensen hebben gewoon te VEEL en te VAAK van te voren al hun mening klaar!!! en dat vindt ik gewoon Lips are sealed Misselijk ach ja.. en dat inderdaad ook zo met arabieren.... (ik heb niks tegen arabieren hoor,niet verkeerd opvatten he???)

keep calm, I'm engaged!!! <3

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 17:59

de vriendin van mn broer (heeft zelf een arabische hengst) heeft laatst eens aan haar da gevraagd of zij niet een vreemde arabier had. hij is namelijk heel rustig.
het antwoord was dat arabieren van nature juist hele rustige dieren zijn. ergens ook wel logisch, in een hete woestijn moet je je wel rustig houden anders is t niet uit te houden. Maar een arabier is zo ontzettend gefokt op uiterlijk, dat ze daardoor tegenwoordig heel heet zijn. de beste arabieren werden gekozen (qua exterieur) daarbij werd minder gekeken naar karakter. zo werd het hete erin gefokt. Dat zei die DA.

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 18:21

Tja mensen hebben dat vooroordeel las je het zo kunt noemen omdat rassen inderdaad volgens een bepaald beeld en wensenlijstje worden gefokt. Een arabier scheelt over het algemeen ook nogal van een koudbloed. En binnen bijv. rijpaarden zijn er ook héél veel 'vooroordelen' hoor, afhankelijk van welke hengst je paard afstapt. Amethisten zijn lastig, Uniforms ook,. Gentlemans zijn weer fijn te bewerken, Julio M's hebben meestal steile hals etc. etc.

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 21:12

Ik las altijd overal dat appie zo rustig zijn. In de meeste boeken werden ze zelfs als familiepaarden beschreven. Dat is die van mij dus echt niet! Ze is heel snel heet en kan dan ook niet lang op stal staan. Dit vertel ik om te laten zien dat het ook anders om kan ("wilde" arabier).

Natuurlijk heeft ieder ras zijn eigen karakter eigenschappen, maar het karakter van je paard is natuurlijk wel uniek en wordt ook door zijn omgeving gevormd.

17 mensen vinden dit leuk

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 12:20

Ik denk dat mensen bij elk ras een bepaald beeld erbij hebben.

Ik heb een haflinger,normalitair zijn haffie's super eigenwijs,Guus van mij is juist het tegen overgestelde.

Welshjes moeten ook een eigen willetje hebben,op stal staat er een die is ook altijd heel braaf en rustig,.

Ik denk niet dat mensen naar het ras moeten kijken,maar naar het karakter van het paard.

Wij nederlanders zijn ook een ras met verschillende karakters.
Zo moet je dat bij paarden ook zien.

Femke

Kimbaie

Berichten: 775
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 14:39

Ik verzorg een wels-k-tje met arabisch bloed.
Hij vind alles leuk; springen, zwemmen, dressuur, buitenritten!

Helaas is hij in de winter vaak erg fris om naar buiten te gaan.
Buiten dat heeft hij nog nooit een bok gegeven alleen een beetje weg schieterig! Dat zal wel het arabisch bloed zijn wat er in hem zit.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 21:55

Het is idd irritant dat sommige mensen meteen een oordeel klaar hebben. Ik ging een tijdje terug met een stalgenoot van mij (die een uitgekoerste draver heeft) naar horseland. Kwam er een of ander *huppelkutje* die daar werkte ons helpen. Op een gegeven moment zei Puck (stalgenoot) dus dat ze een uitgekoerste draver heeft en die kop van die griet meteen Boos! zei ze dus, nou ik snap niet dat je daar je geld aan uit gaat geven, wat moet je nu met zo'n afgeschreven karreknol. Koe Dus wij meteen helemaal hoogst beledigd, we zijn ook weggegaan en hebben NIKS gekocht. Lekkere verkoopster.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Het vooroordeel over sommige paardenrassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 15:29

Cody"]
[quote="Sunnylover schreef:
Ik neem aan dat de paarden zo zijn zoals ze worden gemaakt...

Ben het met alle bovenstaande reacties eens. Een ras kun je wel typeren maar dat betekent niet dat elk dier van dat ras hetzelfde is.
Wat je hierboven schreef (quote) ben ik niet met je eens. Om dezelfde reden. Heeft met het karakter van het beestje te maken en niet eens zozeer met de mensen die ermee om gaan.
[/quote]

Ik denk juist dat de manier hoe mensen met het paard omgaan tot uiting komt in het gedrag. Mijn paard is erg heftig, maar ik rij d´r heel erg rustig op ontspanning en ze is absoluut prettig in de omgang en met het rijden. Ook scheelt het of je eerlijk met je paard omgaat of niet, het zal altijd beloont of bestraft worden.

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Het vooroordeel over sommige paardenrassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 16:03

Cody"]
[quote="Sunnylover schreef:
Ik neem aan dat de paarden zo zijn zoals ze worden gemaakt...

Ben het met alle bovenstaande reacties eens. Een ras kun je wel typeren maar dat betekent niet dat elk dier van dat ras hetzelfde is.
Wat je hierboven schreef (quote) ben ik niet met je eens. Om dezelfde reden. Heeft met het karakter van het beestje te maken en niet eens zozeer met de mensen die ermee om gaan.
[/quote]

Hier ben ik het dus wel mee eens Cody. Laten we Arabieren (voor de verandering *ahum*) maar eens nemen. Men denkt dus bij elke arabier aan heet, bokken, snel enz. Dat paard wordt ook op die manier behandelden gereden. En ik vind dat je dan niet raar op kan kijken als dat arabiertje ook heel heet en hitsig wordt.

Verder denk ik er wel hetzelfde over. Vooroordelen zijn onterecht, en niet eerlijk. Ze geven paarden tegenwoordig geen kans om hun eigen karakter te laten zien, hen wordt een karakter gegeven en dat is niet eerlijk. Wij mensen vinden het ook niet eerlijk als een onbekende bij voorbaat al zegt dat hij of zij je niet aardig vindt. Zo werkt het in de paarden precies hetzelfde.

Ik vind dus zelf dat je elk paard apart moet bekijken, en elk paard heeft een aparte rijstijl en behandeling nodig.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 16:55

Miran schreef:
Haflingers zijn ook vaak niet de ideale kinderponies waar men ze voor aan ziet.


Daar ben ik het wel mee eens; Beer is een super lieve Haflinger, die geen kind van zich af zal gooien, maar hij is ook een stronteigenwijs heerschap }> ! De kinderen moeten erg veel kracht gebruiken om hem te rijden. Ze rijden hem dus meestal alleen op buitenritten en om wat te leren nemen ze een manege pony Scheve mond .

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, Eva1975, Liesje89, Poosje81 en 91 bezoekers