Stelling:

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Stelling:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-04 16:57

Een nageeflijk paard loopt altijd aan de teugel, maar een paard wat aan de teugel loopt hoeft niet nageeflijk te zijn.

Volgens mij klopt dit, maar door een topic [RT] wedstrijd, hoe losrijden en doe ik het wel goed? ben ik een beetje aan het twijvelen gebracht.

Vandaar: zijn jullie het met de stelling eens en waarom?


Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 17:36

Ik ben het er wel mee eens ja.
Je kan een paard ook in de krul trekken Haha!

Misschien denk ik wel helemaal fout, maar een paard is naar mijn idee nageefelijk als die van achteruit loopt en ontspannen na geeft.
Aan de teugel kan ook gebeuren zonder de achterkant, alhoewel dat wel zou moeten eigenlijk ehmsz...

Vroeger was voor mij aan de teugel hetzelfde als nageefelijk, internet hadden we niet, en ik leerde het gewoon op die manier dat aan de teugel ook van achteruit komt, nu ik internet heb en een wijdere kring merk ik dat aan de teugel een negativiere naklank heeft omdat veel mensen die dat begrip gebruiken alleen maar met de voorkant bezig zijn *niet allemaal*

Lekker duidelijk ben ik weer he.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 18:06

Aan de teugel en nageeflijk zijn, zijn voor mij ongeveer hetzelfde.
"In de krul" is dan weer heel iets anders, dat duidt alleen op een houding die met de hand afgedwongen is.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 18:08

Wat bedoel je precies met "aan de teugel" en "nageeflijk"?


paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-04 18:48

sflj schreef:
Wat bedoel je precies met "aan de teugel" en "nageeflijk"?

Nageeflijk: dat het paard naageeft.
Aan de teugel: dat het paard rond loopt.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 19:03

Andersom juist. Een paard kan ook nageeflijk zijn zonder echt aan de teugel te lopen. Maar een paard dat aan de teugel loopt is altijd nageeflijk, anders loopt hij niet aan de teugel maar in de krul.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 19:31

het is idd maar welke naam je het beestje geeft.

een paard dat vwnw loopt, is wel degelijk in aanleuning, maar loopt niet in het plaatje wat mensen voor zich zien bij de woorden aan de teugel of nageeflijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 21:51

Ik ben het niet met de stelling eens, want ik heb mijn paard nagefelijk, maar ze loopt niet in het plaatje dat dessuurruiters 'aan de teugel' noemen. Ik rij western met haar en rij in een horizontale halshouding. (ik kan haar ook gewoon in oprichting (dus bergje op) rijden, maar dat doe ik niet vaak, past niet bij gerichte training).

Het eerste deel van de stelling, daar ben ik het dus niet mee eens. Het tweede deel wel.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 11:17

Ik ben het dus met Sonja eens. Maar omdat ik niet precies weet wat paardje onder deze termen verstaat vroeg ik het even.



BiancaS

Berichten: 65
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 11:52

sflj schreef:
Wat bedoel je precies met "aan de teugel" en "nageeflijk"?


Nageeflijk:
Een paard dat nageeflijk loopt, ontspant door het hele lichaam. Hij ontspant de kaken, de rug wordt bol. Normaal gesproken loopt een paard 3/5 op de voorhand, 2/5 op de achterhand. Deze massa wordt bij een nageeflijk paard beter verdeeld over 4 benen. Verder, een nageeflijk paard, kun je op iedere diepte in stellen. Ze kunnen laag lopen maar ook zeker opgericht, zonder dat ze zich gaan spannen.

Aan de teugel:
Een paard dat aan de teugel wordt gereden, heeft voor ieder een andere betekenis. Mijn mening is dat je een paard op 2 manieren aan de teugel kunt rijden: ontspannen en gespannen.

Over je stelling, klopt. Een paard dat aan de teugel loOpt kan ook op spanning aan de teugel lopen. Een paard dat nageeflijk is, loopt ontspannen aan de teugel. Hij kan niet nageeflijk zijn en niet aan de teugel lopen, want dan maakt hij zijn rug hol. En een nageeflijk paard loopt altijd met een bolle rug.

Groetjes

Toon respect en je zult respect terug krijgen...
Behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden...
Paardrijden is pure logica, verplaats je in de positie van je paard voor je handelt...

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 12:00

Nageeflijk en aan de teugel is imo een en hetzelfde begrip, het lijkt iig sterk op elkaar. Het enige verschil wat ik kan bedenken is dat over "aan de teugel" veel misverstanden leven.

Een paard dat nageeflijk loopt betekend imo dat het de ontspannen, maar alerte hand van de ruiter volgt en opzoekt met voldoende impuls.

Hierdoor kan het paard zowel hoog als laag, lang als kort ingesteld worden.

Dit betekend dat hij een ontspannen rug, hals en kaak heeft en een duidelijk actieve achterhand.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-04 12:37

BiancaS"]
[quote="sflj schreef:
Wat bedoel je precies met "aan de teugel" en "nageeflijk"?


Nageeflijk:
Een paard dat nageeflijk loopt, ontspant door het hele lichaam. Hij ontspant de kaken, de rug wordt bol. Normaal gesproken loopt een paard 3/5 op de voorhand, 2/5 op de achterhand. Deze massa wordt bij een nageeflijk paard beter verdeeld over 4 benen. Verder, een nageeflijk paard, kun je op iedere diepte in stellen. Ze kunnen laag lopen maar ook zeker opgericht, zonder dat ze zich gaan spannen.

Aan de teugel:
Een paard dat aan de teugel wordt gereden, heeft voor ieder een andere betekenis. Mijn mening is dat je een paard op 2 manieren aan de teugel kunt rijden: ontspannen en gespannen.

Over je stelling, klopt. Een paard dat aan de teugel loOpt kan ook op spanning aan de teugel lopen. Een paard dat nageeflijk is, loopt ontspannen aan de teugel. Hij kan niet nageeflijk zijn en niet aan de teugel lopen, want dan maakt hij zijn rug hol. En een nageeflijk paard loopt altijd met een bolle rug.

Groetjes
[/quote]
Zo bedoelde ik het idd ook. Er zijn dus verschillende meningen.....

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 13:11

Voor mij zijn het ook grotendeels dezelfde begrippen. Een paard dat niet nagevelijk of niet aan de teugel loopt, maar wel met teugelcontact gereden wordt is over de teugel of tegen de hand of leunt op de hand. En dan kan een paard nog achter de teugel lopen.
Met 'nageven' wordt vaak het afbuigen bedoelt, het moment waarop een paard de hand geen weerstand meer geeft terwijl ie 'm toch accepteerd. Zonder nageven heb je hooguit een (door de ruiter) aangenomen teugel, nooit het paard aan de teugel. Zowel nageven als aan de teugel gaan moet van 2 kanten komen: Paard & Ruiter.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 13:16

Dus moet ik "aan de teugel" volgens jou letterlijk nemen? (biancas?)
Ik denk zelf dat een paard nageeflijk kan zijn (zoals jij het omschrijft, ontspannen e.d.) zonder teugels te gebruiken!
Mijn eigen paard echter, kan volgens mij wel "aan de teugel" lopen maar ze is lang niet altijd ontspannen.


BiancaS

Berichten: 65
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 15:24

Ik snap even niet wat je bedoelt? Zonder teugels kan een paard niet nageeflijk zijn, want hoe moet jij je aanleuning onderhouden? Ik bedoel, haal je teugels maar van het hoofdstel af. Je zult merken dat je ze toch nodig hebt voor de nageeflijkheid. Zonder teugels geen aanleuning en zonder aanleuning geen nageeflijkheid. Als je paard aan de voorkant niks heeft om tegen aan te lopen, zal hij op de voorhand vallen en de achterhand wordt minder actief. Dat is du sniet de bedoeling....

Toon respect en je zult respect terug krijgen...
Behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden...
Paardrijden is pure logica, verplaats je in de positie van je paard voor je handelt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 15:28

BiancaS schreef:
zonder aanleuning geen nageeflijkheid


Dus mijn westerngereden paard is niet nageeflijk omdat ik 'm niet in de aanleuning rijd Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 15:58

Sonja, je hebt wel aanleuning zolang je je paard via het leer in je hand kunt 'bereiken'. Aanleuning hoeft niet zwaar te zijn, ook op een los teugeltje kan een paard aangeleund zijn = aandacht hebben voor de signalen en er wat mee doen.

Asmila

Berichten: 518
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 16:11

aan de teugel betekend eigenlijk gewoon dat je contact hebt met de mond met je teugels heeft dus eigenlijk niets te makenmet nageven. nageeflijk is het goede woord dus aan de teugel en nageeflijk is niet hetzelfde

Mijn nieuwe aanwinst: Bas! (Florencio x krack c)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 16:24

Met 'aan de teugel' wordt hier volgens mij alleen maar het krulletje bedoeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 17:05

Dus jullie vinden aanleuning ook een totaal slap doorhangende teugel? Ik persoonlijk vind dat nl. geen aanleuning.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 17:09

Je kan inderdaad aanleuning hebben, puur op het gewicht van de teugels.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 18:13

Dat word wel een heel erg gevoelsverhaal. Je kun idd aanleuning hebben op een iets doorhangende teugel. Er is dan wel verbinding. Dit kan lang niet bij elk paard.

Over het krulletje en aanleuning icm een wedstrijd:

je kunt trainen op de ideale wedstrijdhouding, ook als dat op dat moment niet de houding is waar je paard het fijnst loopt. Als je echt wedstrijdgericht aan het trainen bent kun je dus leren om je eigen gevoel ahw uit te schakelen en puur voor het plaatje te rijden. Er zijn namelijk maar heel weinig paarden waarbij het goede gevoel ook overeenkomt met het juiste plaatje.

BiancaS

Berichten: 65
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 20:01

Hoi, aanleuning is contact met de mond. Als heel jOu teugel los hangt heb je dus geen aanleuning. Maar leg eens uit, hoe jij een paard nageeflijk wilt rijden zonder aanleuning? Hij zal misschien wel ontspannen, maar zoals ik het heb geleerd is het niet alleen de ontspanning, maar het totale plaatje. Een paard dat nageeflijk loopt moet je zonder spanning op iedere gewenste diepte in kunnen stellen. Hoe wil je een paard zonder aanleuning oprichten?? Ben benieuwd naar je reactie Knipoog Groetjes

Toon respect en je zult respect terug krijgen...
Behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden...
Paardrijden is pure logica, verplaats je in de positie van je paard voor je handelt...

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 20:09

paardje schreef:
Een nageeflijk paard loopt altijd aan de teugel, maar een paard wat aan de teugel loopt hoeft niet nageeflijk te zijn.


ben ik deels wel en deels niet mee eens.

nageeflijk zie ik als ontspannen lang laag, gebruik van de rug...
ik ken paarden, die nageeflijk lopen als ze wel ontspannen, laag maar met de neus wat uitgestoken naar voren lopen.
ik ken ook paarden die nageeflijk lopen als ze lang laag lichte spier die je duidelijker ziet in de hals en neus wat naar binnen of naar beneden lopen, hierbij wel ontspannen.

aan de teugel lopen zie ik als: ontspannen, gebruik van de rug, en een spier in de hals die er sterk uit komt.
overigens heb je mensen die hun paard aan de teugel trekken, dit is dus niet ontspannend voor het paard lijkt mij.(weet ik wel zeker eigenlijk)

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 20:12

BiancaS schreef:
Hoi, aanleuning is contact met de mond. Als heel jOu teugel los hangt heb je dus geen aanleuning. Maar leg eens uit, hoe jij een paard nageeflijk wilt rijden zonder aanleuning? Hij zal misschien wel ontspannen, maar zoals ik het heb geleerd is het niet alleen de ontspanning, maar het totale plaatje. Een paard dat nageeflijk loopt moet je zonder spanning op iedere gewenste diepte in kunnen stellen. Hoe wil je een paard zonder aanleuning oprichten?? Ben benieuwd naar je reactie Knipoog Groetjes


hoe bedoel je aanleuning, spanning op de teugels of wel wat losjes.?

ik rijd namelijk mijn pony nageelfijk (lang laag) met losse teugels, ik doe meer met mijn zit en benen af en toe geef ik een kleine lichte ophouding.

als ik iets meer ophouding geef, gaat ze aan de teugel (is nog steeds met losse teugel), verder heb ik geen constant contact met de mond.

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 bezoekers