Gelpad of Bontje???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lentigo
Berichten: 232
Geregistreerd: 24-06-01
Woonplaats: Veenendaal

Gelpad of Bontje???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-02 21:54

Hallo allemaal,

Ik graag iets onder het zadel wat de druk vericht op de zadelplek. Nu twijfel ik tussen een Bontje of een Gelpad..wat moet ik nemen????
Als je nog iets anders weet vertel het me dan please...En welk merk kan ik het beste nemen??
Ik heb een zadel van BR..........

Alvast bedankt....Groetjes van Jessica en Lentigo

ps: stuur ffies een pbtje dan lees ik het sneller, maar hieronder plaatsen mag ook.

Lovers Lennie en Strateeg Lovers


xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

hallo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 22:14

als ik jouw was zal ik een gelpad nemen dat is super relaxt voor een paard zijn rug!! dsan moet je hem gewoon onder het shabrakje leggen!!
mijn pony heeft dus ook super kast van zijn rug nou hij liep er dus hartstikke k*t door en was strond vervelend!!
nou wat ik dus een keer heb gedaan is een gelpad onder het shabrakje hbe gelegd!! nou hete erste wat me opviel was dat ie heel erg goed op mij weer lette en veel beter ermee liep!!
nou misschien heb je hier iets aan ik hoop het!!

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 22:20

Mijn paard wilde dus absoluut niet lopen met een gelpad. Voor hem werkte een bontje weer beter.
Voordeel van een gelpad is dat je het zo kunt afnemen met een vochtig doekje, een bontje moet je regelmatig wassen om te voorkomen dat hij hard wordt en schuurplekken veroorzaakt.

Goedgekeurd onderschrift :)

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 23:30

Wij reden altijd met een bontje, maar volgens de dierenarts verdeelt een gelpad de druk beter. Hij heeft ons een gelpad aangeraden, totdat de bultjes op zijn rig wegzijn. Dit zijn bindweefselbulten, die hij al had voor we hem kochten en die zijn nu door de DA ingespoten, zodat ze langzaam wegtrekken.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 00:01

voor als je geen compromies wil sluiten en echt iets goeds wil kopen, dan moet je een equitex schabrak kopen. Dit heeft de voordelen van beide. Dit heeft een verdikt stuk op de rug wat goed schokken absorbeerd en de druk verdeeld. Wij hadden dit schabrak onder een bijzonder slecht passend zadel liggen. Het werkte zeer goed. (in veelzijdigheid dressuur en zadelmodel). Kosten +/- 80 euro.

(gelukkig hebben we hem niet meer nodig, want we hebben een nieuw zadel Knipoog )

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 09:15

Ik pleit voor een gelpad. Ik rijd daar altijd mee en het is prettig voor de rug van mijn paard. Ik heb ook ooit een bontje gehad, maar die zijn te dik. Je krijgt dan het gevoel dat je heel ver van je paard verwijderd bent. Het tegenovergestelde van close contact zeg maar.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 09:47

Ik heb van mijn dierenarts het volgende geleerd: gelpad is voor de drukverdeling ten gunste van de spieren, het bontje helpt bij huidproblemen.
Bij drukkingen kies ik dus voor het bontje.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 12:10

Ik ben het eens met Prima. Mijn paard heeft nogal een gevoelige rug en ik heb onlangs ook zo'n equitex chabrak aangeschaft. Ze ging er meteen fijner door lopen. Ik vind het makkelijker dan een gelpad, want die kunnen gaan schuiven. Het is wel een dure oplossing, maar goed dan heb je ook wat Haha!

rhijnauwen

Berichten: 5043
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 12:41

als ik moet kiezen kies ik voor de gelpad maarruh... als het goed is heb je dit soort dingen helemaal niet nodig onder je zadel Haha! misschien moet je gewoon eens informeren bij je zadelmaker (of bij BR) zij kunnen misschien het zadel goed passend maken?
hoe minder er tussen jou en jouw paard zit des te beter je contact hebt!
succes

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Ton
Berichten: 126
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 12:53

Ik denk ook dat je het probleem bij de basis aan moet pakken.
Dit houd in, dat bij een goed passend zadel, geen hulpmiddelen eronder nodig zijn.

Succes

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 12:54

Sommige paarden hebben nu eenmaal een gevoelige rug, of een van nature onbespierde rug. Het is dan gemakkelijker om bij het rijden een gelpad te gebruiken, ze zullen dan namelijk sneller ontspannen in de rug. Dat heeft dus niet altijd iets te maken met een wel of niet passend zadel.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 13:27

en dan nog een ander vraagje over de gelpad: ik had hem altijd tussen het dekje en het zadel, maar anderen hadden hem weer zo op de rug. Daarvan had ik wel 'ns gehoord dat het te warm kon worden en zelfs kon gaan branden...........? Hoe doen jullie dat?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 13:28

Ik leg het direct op de rug, maar wel met een katoentje er om heen. Zodat het zweet wel opgenomen wordt van het paard.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 18:37

dat ligt aan de gelpad, mijn gelpad is voor boven het shabrak, er zit geen katoenen hoes om, als er wel zo`n hoes omzit dan kun je hem onder of boven het shabrak doen, onder het shabrak schuift wel snel, vooral als je het zadel er op legt, je kunt dan niet meer zien of de gelpad goed ligt.

btw, ik heb er wel altijd een gelpad onder maar dit omdat het me gewoon prettig lijkt voor Flair, ik heb hem bij Flair gehad met een gaar zadel. Ik heb nu een goed passend zadel en nog steeds de gelpad eronder, gewoon om het idee.

Als je zadel goed aansluit zoals het hoort, schuift de gelpad niet (boven het shabrak dan)

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 15:25

As je nou een perfect passend zadel aanschaft, zit je meteen goed, maar niet iedereen heeft daar het geld voor... dus dan schuimrubberpad of gelpad...
Btw, koop je een gelpad let dan wel op de kwaliteit!!!
Bontjes vind ik irritant want die worden znel vies en hard = schuurplekken

Lentigo
Berichten: 232
Geregistreerd: 24-06-01
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-02 17:57

Heel erg beadnkt voor al die tip enzo......Ik denk dat ik dan maar een gelpad koop en dat ik dan ga sparen voor zo'n dek.
Het zadel past opzicht goed alleen hij heeft hier en daar wat plekjes. Het zijn er maar twee, en daarom vroeg ik me dus af of ik iets onder het zadel moest leggen. En natuurlijk wat.

Nog maals bedankt en nog meer tips zijn altijd welkom..

XXXX Jessica en Lentigo

Lovers Lennie en Strateeg Lovers

Lentigo
Berichten: 232
Geregistreerd: 24-06-01
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-02 16:30

Hoi

was ik weer.... Haha!
Zo'n dek...is wel erg duur!!! Werkt het goed??? ik wil graag jullie ervaring weten want in de winkel zeggen ze dat het altijd goes is omdat ze het willen verkopen.
En op de manege zeiden ze dat een gelpad beter is dus ik denk dat ik die maar neem. En zijn er ook nog speciale voor dressuur en springen of maakt dat niet uit???
En welk merk is goed???
Misschien een beetje stom dat ik deze vragen stel maar ik weet van die gelpads ook nog nie zoveel af en ik wil wel dat het een beetje goed is.

Groetjes van Jessica Pling

Lovers Lennie en Strateeg Lovers

Lentigo
Berichten: 232
Geregistreerd: 24-06-01
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-02 10:52

Nog een vraagje: Hoe ziet zo'n dek er dan uit???
Ik geloof dat een manegepaard zo'n dek heeft, maar dan heeft ie er ook nog een gelpad bij liggen.
En wat zijn de betere merken in de goedkopere prijsklasse??? Ik moet het wel zelf betalen...........

Groetjes ons

Lovers Lennie en Strateeg Lovers

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 14:31

Ik pleit ook voor een goed zadel! Een gel-pad of een bontje kan nooit goed maken wat er aan het zadel fout is!
Als je dan toch persé één van beide wilt aanschaffen is het zoals Dees ook zei: gel-pad voor de drukverdeling ten gunste van de spieren, het bontje bij huidproblemen.
Als je een bontje te dik vindt, kijk dan eens of je van een jager een hertevel kan krijgen! (bij ons zijn de jagers blij als ze er van af zijn Lachen !) Dat laat je dan looien, bij ons kost dat ca 15-20 €. Daarna heb ik een sjabrak genomen als patroon en het op maat geknipt met een schaar. Voor de schoft heb ik er een V uitgeknipt. Zorg wel dat je het sjabrak zó knipt, dat de haren van het sjabrak, dezelfde kant uitgaan als die van je paard! (velkant op paardenvel). Het schijnt goed te zijn voor de paardenrug, ik vind het gewoon mooi staan Lachen !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: desi92, DotBot en 30 bezoekers

cron