Opfok ent ongevraagd, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Opfok ent ongevraagd, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 11:33

Gisteren zat ik mijn vakantiepost door te lezen en tot mijn grote verbazing zat er een (behoorlijke) rekening van de dierenarts bij. Hij/zij blijkt op de opfok geent te hebben tegen Rhino op 14 april. Iets waar ik fel op tegen was, zeker in de tijd dat er Rhino heerst en het is verder totaal niet overlegd. Ik ben hier dus behoorlijk pissig over. Ik vind het eerlijk gezegd totaal niet nodig dat mijn paard geent wordt tegen Rhino, aangezien het alleen tegen de verkoudheidsvariant helpt, mits je 2x per jaar ent.

Ik wordt dus IMO nu onnodig op kosten gejaagd. Het gaat me echt niet om het geld hoor, maar gewoon op het principe. Wat te doen?

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 11:37

De stal waar onze veulens in opfok hebben gestaan werd dat ook gedaan, gewoon influenza en rhino geent. Ook bij ions was wordt er niet overlegt en is het verplicht, hoewel de eigenaresse van de veulens er ook echt op tegen was, ze zijn er ook behoorlijk ziek van geweest. Maar ze had dus geen keus als ze daar wilde blijven staan.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 11:37

ik denk dat je vrij weinig kunt doen ..
heb je een contract lopen ?
eigenlijk zouden alle manegehouders een contract moeten opstellen voor klanten
daarin staat nl meestal vermeld of ze wel of niet mogen enten
het is fout van ze om geen toestemming te geven
je kunt allicht proberen te zeggen dat je niet betaald omdat je geen toestemming hebt gegeven
maar daarom vraag ik al, wat zijn de afspraken ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 11:42

Wat waren de mondelinge afspraken, en heb je een contract? Je paard staat dus in de opfok, in hoeverre is afgesproken wat zij regelen? Qua DA, smid, entingen, ontwormingen e.d. Wist de stalhouder dat jij tegen het enten van Rhino bent?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 11:46

We hebben mondelinge afspraken, geen contract. Enten tegen influenza/tetanus, de smid en ontwormen wordt door de opfok geregeld. Dit is van te voren allemaal besproken. Als de DA extra moet komen, wordt je gebeld om te vragen of het ok is.
In de tijd dat er Rhino heerste had ze het erover dat de DA had aangeraden 2x per jaar te enten, toen heb ik gezegd dat dat riskant is als er Rhino heerst en dat het toch weinig nut heeft. Daarna heb ik er niets meer over gehoord en nu krijg ik een rekening. Ik hoorde van iemand anders dat hij na een aantal weken weer is geweest voor een extra enting. :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 11:55

Sja... in de mondelinge afspraak was dus niet gezegd dat er voor iets anders dan influenza/tetanus geënt zou worden. Daarnaast ben jij dus niet gebeld, voor de vraag of tegen Rhino enten goed was. Dan houden zij zich cus niet aan de afspraken. Want ook mondelinge afspraken zijn bindend, alleen lastiger te bewijzen. Je zou dus in je recht staan, als je die Rhino-rekening niet betaald, maar of je daar zin in hebt, in het gedoe dat je ongetwijfeld erna krijgt? Alleen jammer dat je destijds bij dat gesprekje niet expliciet hebt gezegd, dat je tegen enten voor Rhino bent omdat het volgens jou geen nut heeft.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 12:01

Ik ga maar eens een mailtje die kant op sturen. Ik vind het gewoon vreemd dat ze niet een avondje is gaan rondbellen om te peilen. Ik had al duidelijk gemaakt dat ik er weinig in zag, maar ze had het er daarna nooit meer over gehad, dus ik dacht dat het idee was over gewaaid.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 14:46

Nog iemand een zinnige opmerking hier over?

Jel

Berichten: 699
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:03

Moeilijk. Je kan er wel wat over zeggen maar dat kan ook verkeerd opgevat worden en ik neem aan dat je haar nog wel daar wilt laten staan?

Bij de opfokstal van Hidde werden ze al standaard 2 x per jaar geent tegen Rhino dus ik wist dat er kosten kwamen (ookal schrok ik er wel nog van Scheve mond ).

Ik denk dat je er nu nog weinig tegen kunt doen. Ik zou haar wel zeggen dat je de volgende keer als er zo'n beslissing genomen wordt erbij betrokken wilt worden. Waarschijnlijk heeft ze dat niet gedaan omdat het geen zin heeft de paarden tegen Rhino te enten als alleen de helft van de stal mee doet. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat ze jou zou moeten waarschuwen voor de aankomende kosten.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 15:35

Maar ik neem aan dat Rhino normaal gesproken dan inclusief de cocktail met influenza en tetanus zit en niet apart wordt gespoten. Ik moet namelijk nu opeens 25 euro betalen voor een aparte Rhino enting. Hij is 2x geweest (wat volgens mij niet eens hoefde), dus ik moet nu opeens 50 euro betalen.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:46

Als het de eerste keer was moet je wel 2x met 4-6 weken ertussen enten.
Wij hebben niet echt een opfok maar als er een paard/veulen van iemand anders komt dan zeg ik wel dat ze zal worden geënt tegen rhino (omdat ik bescherming wil voor de fokmerries). Ik draag dan wel zelf de kosten aangezien in het in mijn belang is.

Ik kan me wel voorstellen dat ze een groep jonge paarden liever willen enten tegen rhino. Die raken makkelijk besmet en het zou geen goede reclame zijn voor het opfokbedrijf mocht er een uitbraak komen met ev. doden.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:47

Rhino wordt toch wel appart gespoten.. Vind het zowiezo een rare gang van zaken, zeker als jij al hebt aangegeven dat je het niet nodig vind.. Lijkt me dan duidelijk dat jij het niet wilt..

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:47

ik zou de rekening terugsturen naar de dierenarts met de vermelding erbij dat je geen opdracht hebt gegeven voor deze handeling en de rekening dus verkeerd geadreseerd is.
Als je een mondelinge afspraak hebt dat je gebeld moet worden dan ben je niet verplicht de rekening te betalen.
Ik zou wel de staleigenaresse inlichten dat je dit doet...

Klein beetje assertief mag je hierin wel zijn vind ik

Jel

Berichten: 699
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:55

Tessebes schreef:
Maar ik neem aan dat Rhino normaal gesproken dan inclusief de cocktail met influenza en tetanus zit en niet apart wordt gespoten. Ik moet namelijk nu opeens 25 euro betalen voor een aparte Rhino enting. Hij is 2x geweest (wat volgens mij niet eens hoefde), dus ik moet nu opeens 50 euro betalen.


Het wordt wel apart gespoten en de kosten vielen niet mee, volgens mij ben ik nog duurder uit dan jou, ik zal het vanavond eens nazoeken.

Maar feit blijft dat zij ervan op de hoogte was dat jij het niet wilde. Ook hoort ze jou eerst te informeren over bijkomende kosten. Het lijkt mij alleen zo moeilijk er iets van te zeggen omdat dat dan misschien bij haar in het verkeerde keelgat schiet en jij op zoek kan naar een andere opfokstal. Ik zou haar in ieder geval wel zeggen dat je voortaan van tevoren wilt weten wat er met JOUW paardje gedaan wordt en dat je nu voor een verrassing stond met deze dierenartsrekening.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 16:13

Ik ben niet de enige die verrast was, heb ik vernomen (er staan nog meer bokkers daar). Ik vind het jammer dat alles wat de DA zegt, ze voor zoete koek aanneemt. Ja, logisch dat die DA wel wil komen enten, die denkt ook aan z'n eigen portemonnee. Ze had het gewoon moeten overleggen en niet zomaar door moeten duwen.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 16:18

als er meer zijn die protesteren dan heb je wel een kans dat je niet hoeft te betalen.. tis eigenlijk te belachelijk voor woorden als er een dierenarts rekening komt waarvan je zelf niks weet en je wordt maar geacht om dat te gaan betalen..

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 23:44

onze jaarling staat bij dezelfde stal als hidde van jel en wij betalen influenza en rhino bij elkaar. vorige maand was ik daar € 37,45 voor kwijt. bij ons is het wel van te voren gezegd dat de veulens daartegen geënt zouden worden 2x per jaar en is voor de hele stal verplicht (ook voor de pensionpaarden die er staan) omdat het anders geen nut heeft om te enten.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 23:46

Ja hallo het is jou paard, dan mogen ze jou echt wel even inlichten over wat ze erin spuiten hoor! Lijkt me echt niet teveel gevraagd oid! Jij krijgt mooi ineens de rekening gepresenteerd waar je niet op gerekend hebt, dat vind ik een rare gang van zaken. Zoiets hoort in overleg te gaan en dat mag je best laten merken.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 23:53

die van mij staat ook in de opfok , daar word niets mee gedaan zonder overleg
behalve dan in noodgevallen als handelen nodig is
ik zou klagen , ik zou er ook niet blij van worden als ze zomaar mijn paard in gaan spuiten met iets waar ik geen toestemming voor heb gegeven
zeker niet als je, zoals jij al hebt aangegeven er niets in te zien

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 00:09

Je vroeg om zinnige input? Nu weet ik niet of je dit zinnig vind, maar ik snap eigenlijk niet waar je je druk over maakt. Inenten voor Rhino is toch een extra booster voor je paard, en kan onder omstandigheden het leven van je paard redden.

Stel dat er wat met je paard gebeurd, ze kunnen je niet bereiken, moeten ze hem dan ook maar laten creperen omdat ze niet met je kunnen overleggen? Een stalhouder hoort carte blanche te krijgen. Dat is mijn mening.

En trouwens, wat heeft het enten tegen Rhino op een stal voor zin als je niet alle dieren meeneemt? Bij ons op stal wordt er ook standaard tegen Rhino geent. Ja, het zijn extra kosten, maar niemand heeft gezegd dat paarden goedkoop zijn. Dus als jij de dwarspisser bent die niet wil enten, verpest je het voor iedereen die dat wel doet, en wil doen.

Als je het er niet mee eens bent, zou ik zeggen: ga op zoek naar een andere opfok. Ik kan je die waar mijn tweejarige staat helaas niet aanraden, want daar wordt ook tegen Rhino geent. Omdat er drachtige merries op hetzelfde terrein rondlopen.

Als de DA het een onnodig risico had gevonden om te enten tegen Rhino had hij het zeker niet gedaan hoor!

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 07:04

Ik zou ze opbelen.. Ik zou er niet van gediend zijn dat iemand zomaar iets in mn paard spuit, zeker niet als ik aan had gegeven dat ik het niet wilde.. Ik zou het ze goed duidelijk maken dat ik dat een volgende keer absoluut niet meer wilde hebben.
Ik snap heel goed waar je je druk om maakt. Er is hier, tegen de afspraken in, zomaar iets met jouw paard gedaan... Ik vind dat zeker niet netjes..

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 07:05

Cassidy schreef:
Als de DA het een onnodig risico had gevonden om te enten tegen Rhino had hij het zeker niet gedaan hoor!


Dat valt trouwens te betwijfelen, iedere DA chipt ook vrolijk terwijl daar ook risico's aan zitten...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 09:14

Cassidy schreef:
Inenten voor Rhino is toch een extra booster voor je paard, en kan onder omstandigheden het leven van je paard redden.


Helaas is er nog geen vaccin gevonden wat helpt tegen de dodelijke variant van Rhino. Het huidige vaccin helpt alleen tegen verkoudheid en als je het heel vaak ent ook tegen afstoten van de vrucht. Als er een vaccin wordt gevonden wat wel helpt tegen de variant die verlamming veroorzaakt, dan mogen ze mijn paard enten hoor.

Citaat:
Als de DA het een onnodig risico had gevonden om te enten tegen Rhino had hij het zeker niet gedaan hoor!


Geloof je dat nou echt? Volgens mij weet bijna iedereen wel, dat de weerstand even een tijdje minder wordt, nadat ze geent zijn. Ik zit niet te wachten op een paard met minder weerstand terwijl er een virus heerst. Overigens zijn er ook paarden die echt een aantal dagen ziek zijn van een enting tegen Rhino.

Verder had de eigenaresse van de opfok aan mij toestemming moeten vragen voor het enten, over enten tegen Rhino is niets afgesproken. Natuurlijk heeft ze een carte blanche als er een noodgeval is, daar is geen twijfel over mogelijk.
Laatst bijgewerkt door Tessebes op 25-05-04 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 09:25

Ik zou de rekening niet betalen!!

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 09:39

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt ten eerste om te stellen dat je het een onnodig risico vond je paard hiertegen te laten enten ( er wordt mijns inziens nog altijd vééél te luchtig gedaan over enten terwijl het niet zomaar even iets is) en ten tweede dat de 'opfokker' in deze fout is geweest het dus, zonder overleg, tóch te laten doen bij jouw paard en je bovendien ook nog eens de kosten te presenteren.

Maar het probleem ligt hem altijd in de vraag hoever je dan dat door wilt drijven. Als je er op gaat staan die kosten niet te willen betalen (je grootste recht) ben je waarschijnlijk wel je opfok kwijt.
De vraag is of dat het waard is.
In elk geval zou je ze duidelijk moeten kunnen maken dat je dit niet weer wilt maar zelfs dan loop je het risico dat je paard er misschien wel weg zal moeten ?
Want hoewel dat niet eerlijk zou zijn aangezien er niet over gerept is bij de 'intake' zullen hoogstwaarschijnlijk de andere mensen erop staan dat álle paarden deze enting krijgen ?

Het probleem ligt hem vaak in het feit dat mensen denken dat enten heilig is en de dierenartsen werken hier vaak graag aan mee want het is een vrij grote bron van inkomsten.
(persoonlijk denk ik dat enten met beleid moet gebeuren omdat de risico's niet te licht moeten worden opgevat zoals momenteel wel gebeurt)

Veel succes gewenst en laat niet zomaar over je heen lopen hoor!