Weer een voerkwestie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Weer een voerkwestie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-04 22:48

Weer een update over het voerbeleid.

Ik voer Digger nog steeds Equisanum Western. Naar volle tevredenheid want hij ziet er super uit.
Echter nu zet hij momenteel de energie niet meer zo om in het groeien maar meer in "voorwaarste energie" Haha! .
Met rijden heb ik een marcheerder die niet van ophouden weet.
Dus draven we maar weer een stukje, doe een galopje (inclusief jolige bok en dito sprong Schijnheilig ) met een buitenritje.
In de bak is hij echt aan het werk maar moe worden doet hij niet.

Vandaag ging ik samen met Nanouk (die Beartje aan het halster mee had) de polder in en hij moest de hele tijd stappen (anders moet Nanouk rennen Tong uitsteken ).
Dat was een zware opgave voor hem en we hebben dan ook bijzondere verrichtingen uitgevoerd die zeker niet bij westernrijden horen ~~}> Stoom uit je oren Dus zit er behoorlijk wat energie-overschot in zijn lijf.
Nu kan ik wel minder gaan voeren maar dan mist hij essentiele stoffen.
Voert iemand een ander soort van Equisanum??
Of heeft iemand een ander idee???

Verder staat hij 24 uur op het land dus hij verveelt zich niet of krijgt niet voldoende beweging....

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 22:52

Als hij 24 uur op een dag in het meigras staat, waarom dan nog krachtvoer bijvoeren?

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-04 22:55

Sonja schreef:
Als hij 24 uur op een dag in het meigras staat, waarom dan nog krachtvoer bijvoeren?

Omdat in gras alleen niet alle vitaminen en mineralen zitten.
Zie het weer aan de Friezen van de buren, die staan op het zelfde gras en doen niks anders dan aarde eten, ze worden dan ook niet bijgevoerd.
Scheve mond

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 22:57

Dan zou je kunnen kiezen voor een vitaminen- en mineralensupplement. Ik heb de indruk dat je er nu gewoon veel te veel energie in aan het stoppen bent. Enne.... dat komt er uit Haha!
Ik heb zo'n grote bruine likemmer voor de paarden staan, en ze nemen zelf waar ze behoefte aan hebben. Milena likt meer dan Leo, maar Leo eet ook (veel) meer krachtvoer. Die krijgt anderhalve kilo biks op een dag dus alle vitamines en mineralen gaan er in. Maar Milena krijgt 3x per dag maar een handje vol voor het idee, dus die vult haar behoeften aan uit de likemmer.

Als ik Mileen bij het gras nog brok zou geven, zou ze A baggervet worden en B niet te harden zijn Haha! (doet ze anders nooooooit....)

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-04 23:01

mmmm.....misschien eerst maar eens de 2x 1,5 kg halveren dan?? Knipoog
Hij kreeg 4 kg (advies van voedingsdeskundige), hij werd niet dik maar groeide toen ook als een gek dus had het echt nodig voor zijn groeispurt.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 23:06

O maar voor een paard dat op stal, in zand of op een arme winterweide staat en dat groeit is dat ook helemaal niet gek om te geven. De eiwitten zijn nodig voor de spieropbouw, ze gebruiken die energie ook echt om te groeien.
Maar zo te lezen is hij uitgegroeid (in ieder geval die spurt) EN hij staat nu op meigras. Vergis je niet, daar staat zat in.

Voor het gemiddelde paard geldt dat 10 uur per dag op het gras de voedingsbehoefte volledig dekt bij 1 uur normale arbeid. Je hebt het dan over de gemiddelde (uitgegroeide!) KWPN'er (Quarter is soberder), over gras van bemest (!) weiland in goede conditie en zonder eetlimiet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-05-04 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 23:06

Equisanum heeft nog andere soorten die minder energie leveren maar ongeveer gelijk in eiwitgehalte zijn (je wilt geen spierafbraak).
Kijk eens naar de Arab of Arabian. Ik voer zelf de Arab, dat is eigenlijk een soort 'onderhouds muesli', en de Arabian is iets dergelijks, maar zonder haver en dus ook bedoeld voor paarden die snel heet worden of 'schraal' gevoerd moeten worden. De 'Western' is eigenlijk meer bedoeld voor wedstrijd reiners die snel veel energie moeten hebben.
Mijn Equisanum'boer' heeft me een keer een folder met alle samenstellingen gegeven. Natuurlijk kan ik die nu zo gauw niet vinden, maar jouw voerboer zal em ook vast hebben, zodat je op je gemak de waardes kunt vergelijken.

Vergeet niet dat Digger nog jong is, en de eerste overrompeling van het onder het zadel zijn enzo nu wel te boven is en dan pas de jonge energie naar buiten komt. Het is dus deels ook wel een natuurlijke reactie op al dat nieuws wat'ie mee maakt. Je ziet het wel vaker dat paarden de eerste week of paar weken hartstikke braaf zijn, en dan na een tijdje ineens 'wakker worden'.
Maar iets lager in voer kan vanaf een jaar of 3 zowiezo geen kwaad omdat ze gewoon minder groeien.
Succes!

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-04 23:10

Ik kan de waardes op internet bekijken, ik dacht zelf ook al aan arabian (die zonder haver).
Dat een jong paard baldadig kan worden dat weet ik maar dat is dit niet.
Dit is echt een energie explosie! Hij kan ook niet meer stil staan tijdens het borstelen, hij is echt druk. Bloos
Ik zag ook dat ze de tekst hebben aangepast op de site, nu is western ineens voor wedstrijd quarters,voorheen stond dat er niet........ Cool

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 23:35

't Is toch meestal een kwestie van uitproberen... Nadat Dot als veulen zo mager terug kwam heeft ze eerst een poos op Endurance gestaan. Tot ik merkte dat ze wel erg lastig werd en druk en toen ben ik naar de Olympic gegaan (soort sport muesli zeg maar) en vorig jaar, toen ze ongeveer 2½ was kreeg ze weer van die buien (ze groeide vanaf het najaar ook bijna niet meer) en toen ben ik dus naar de Arab gegaan. De hoeveelheid die ze krijgt is wel ongeveer gelijk gebleven. Ik voer er voor wat extra massa vlak voor en tijdens het showseizoen wel heel veel olie bij. In totaal bijna een kopje olie per dag (verdeeld over 3 voedingen). Daar krijgen ze wel extra 'body' van, maar niet meer extra energie...

Ik wil Dot trouwens wel binnenkort op Soul Mate of Relax van de Paardendrogist gaan zetten. Vooral het idee achter Relax spreekt me wel aan. Volgens onderzoek is gebleken dat nerveus en onrustig gedrag ook kan voortkomen uit een slechte spijsvertering. Relax herstelt de werking van het spijsverterings kanaal en bevat daarnaast rustgevende kruiden om de circel te doorbreken. Omdat Dot als veulen toch een slechte periode heeft gehad en ze sinds die tijd ook moeilijk in het vlees te houden is (en dus ook erg druk kan zijn) klinkt dit wel als iets wat er met Dot aan de hand zou kunnen zijn. Ik heb al heel lang het idee dat ze niet alles uit haar voer haalt en dat er qua groei (vooral in de breedte) meer in zit dan er uit komt. En dat terwijl ze toch ruim 3 kilo voer per dag krijgt. Dat zou voor een drie jarige die niet veel meer groeit en geen werk verricht toch voldoende moeten zijn, maar dat is het dus niet...

't Blijft lastig hoor, dat voeren... Ik zou met Digger gewoon eerst één stapje terug gaan (dus de Arab) en als dat niet genoeg is, kun je daarna alsnog verder terug naar de Arabian.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 13:03

Ik wist niet dat je spieren kon "kweken" door er meer eiwit in te stoppen? Verward Ik dacht dat je die alleen kon trainen.
Weer wat bijgeleerd.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 13:05

Nee sflj, je hebt gelijk hoor. Maar om spieren op te bouwen, heb je eiwitten nodig als bouwstenen. Trainen is niet achterwege te laten door er meer eiwitten in te stoppen Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 13:19

Zodra het voorjaarsgras groeit, gaat Lanna terug in de hoeveelheid sportbrok. Ik geef haar dan extra vitaminen bij. Voor de spieren krijgt ze nog steeds MaxH (ze is erg ziek geweest vorig jaar en was toen al haar spieren kwijt). Sommige paarden worden kennelijk erg druk van MaxH maar Lan niet.. En ze heeft inmiddels weer een aardige bips Lachen

Solanos
Berichten: 191
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 13:40

Vera, ik voer hetzelfde als jij. Mijn paard gedraagt zich ook erg energiek ALs ik jou was, zou ik eerst het voer minderen, mijn paard staat ook op het land en ik merk gewoon dat al die extra energie tevoorschijn kwam samen met het jonge gras Haha! Is eigenlijk ook wel logisch Cool

Er is genoeg voor iemands behoefte,
Er is nooit genoeg voor iemands hebzucht!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 13:44

Niet vervelend bedoeld hoor!! maar soms verbaas ik mij best wel wat sommige paarden aan krachtvoer binnen krijgen. Pride heeft van 0-3 jaar altijd buiten gelopen en kreeg alleen in de wintermaanden hooi bijgevoerd. Nu krijgt hij nog niet veel. Wel onbeperkt hooi en bij weidegang gras. Als hij echt 'hard' gewerkt heeft ( bv een endurance van 3,5 uur Haha! ) dan krijgt hij 1 kg pavo explosive. Juist omdat hier 500 mg vit E per kg inzit. Voor de rest hij wat lucerne om olie en vitamine mee te mengen. Uit de olie moet hij zijn energie halen. Ook krijgt hij magnesium bij, zijn zenuwachtige drukke gedrag kon ik nooit plaatsen en via via kwam ik op het spoor dat er dan een magnesiumtekort zou kunnen zijn. Dit werkt ook idd in op het zenuwstelsel etc. Maar ook dat ben ik drastisch aan het minderen om te zien wat er gebeurd.
Sinds vrijdag staat hij weer 24/7 in de wei en dan gaat het voer nog meer terug, alleen als hij het nodig heeft.

Jester
Berichten: 352
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Noortmoor Duitsland voorheen Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 14:05

Onze paarden staan 24 uur in de wei en ik voer alleen de Vitamine en mineralen brokjes bij van Drachsteden (Euro 8,25 per emmer van 2,5 kilo), en als ze gewerkt hebben een klein beetje muesli. Ik weet dan zeker dat ze alles binnenkrijgen wat ze nodig hebben, zonder dat ze uit hun dak gaan of hoefbevangen raken. Daar we een redeljik vette wei hebben, lopen ze in de wei met een grasmasker op. Ze krijgen dan ongeveer de helft van de normale hoeveelheid gras binnen. Als het gras minder energierijk is, gaat het masker (zonodig een paar dagen) af. Volgens mijn dierenarts en de EHBO cursus voor paarden die ik gevolgd heb, veroorzaken suikers hoefbevangenheid ipv eiwitten, wat altijd gedacht werd. Verder kijk ik gewoon naar de paarden hoe ze eruit zien, hun gedrag en wat de komende dagen van ze verwacht (lange dagritten). Daar pas ik het voer op aan.

Groetjes,

Monique

Een glimlach kost minder dan electriciteit maar geeft meer licht

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 14:18

Francis schreef:
Ik wil Dot trouwens wel binnenkort op Soul Mate of Relax van de Paardendrogist gaan zetten. Vooral het idee achter Relax spreekt me wel aan. Volgens onderzoek is gebleken dat nerveus en onrustig gedrag ook kan voortkomen uit een slechte spijsvertering. Relax herstelt de werking van het spijsverterings kanaal en bevat daarnaast rustgevende kruiden om de circel te doorbreken. Omdat Dot als veulen toch een slechte periode heeft gehad en ze sinds die tijd ook moeilijk in het vlees te houden is (en dus ook erg druk kan zijn) klinkt dit wel als iets wat er met Dot aan de hand zou kunnen zijn. Ik heb al heel lang het idee dat ze niet alles uit haar voer haalt en dat er qua groei (vooral in de breedte) meer in zit dan er uit komt. En dat terwijl ze toch ruim 3 kilo voer per dag krijgt. Dat zou voor een drie jarige die niet veel meer groeit en geen werk verricht toch voldoende moeten zijn, maar dat is het dus niet...


Heb je al aan een maagzweer gedacht?? Wat je beschrijft klinkt net als Simply. Veel voer, moeilijk op gewicht te houden, nerveus, tanden knarsen (weet niet of Dot dat doet?). In elk geval, alles wees in die richting, ik heb haar op een dure maar erg goede supplement gezet, hele "kuur" afgemaakt (een maand of 3) en nu heb ik een "ander" paard! Ik moet nu oppassen dat ze niet te dik wordt, ze is een stuk rustiger geworden en tanden knarsen doet ze alleen wanneer ze een deken op moet.
Omdat men er niet snel aan denkt (en kennelijk ERG veel paarden hier last van hebben) dacht ik, ik meld het even... Knipoog

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 14:33

En dan misschien nog iets heel stoms....
Bert had bij ons "gewoon" haken aan zijn kiezen. Zelfs op zo'n jonge leeftijd. Daarom kreeg ik hem niet goed op gewicht.
Maar daar heb je zelf waarschijnlijk al aan gedacht.....

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 14:38

Is een idee Jeddah... hoe ben je daar achter gekomen? Kan dat vrij eenvoudig getest worden ofzo, of moeten ze daarvoor echt 'binnenstebuiten' gekeerd worden. Tanden knarsen e.d doet Dot overigens niet, heeft ook voor zover ik kan beoordelen geen pijn ofzo. De 'drukte' die ze heeft komt natuurlijk ook voor een deel gewoon omdat ze jong is, maar af en toe is het gewoon een beetje overdreven. Maar ik zal er eens naar informeren. Kan nooit kwaad natuurlijk.

Cornelie, fijn voor jou dat je je paard niet veel hoeft te voeren, maar er zijn nou eenmaal paarden die dat wel nodig hebben. Net als dat er mensen zijn die al dik worden door naar een glas water te kijken en mensen die kunnen vreten wat ze willlen en geen gram aankomen.
Fly is daar nu toch duidelijk een voorbeeld van... Zij was als eerste van het koppel mager, terwijl de hengst er nu nog steeds 'acceptabel' uit ziet. Fly heeft vooral tijdens de dracht echt heel veel voer nodig om op gewicht te blijven. En die was na het werpen bij mij echt niet modder vet hoor... En Dot net zo... op de shows kreeg ik afgelopen twee jaar toch regelmatig te horen dat ze eigenlijk iets zwaarder mocht... 'ze had nog even tijd nodig'.... en daar ging al jaarling toch echt 4 kilo (en in de 'groeispurts' nog meer) in, en dan had ik haar ribben maar nét bedekt...
Ik ben het er mee eens dat er ook hier en daar paarden echt 'overvoerd' worden, maar soms hebben ze het gewoon echt nodig.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 14:39

Ook iets "stoms"...
Leuke naam voor een paard, Bert! Knipoog
Groeten,
Bert


Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-04 14:50

Cornelie, zeker ook niet vervelend bedoeld!
Maar zou het kunnen dat de probleempjes die je met Pride hebt ook uit een tekort in het verleden zou kunnen komen?
In de natuur trekken paarden rond en komen zo aan alle bouwstoffen die ze nodig hebben. In onze situatie is het natuurlijk zo dat het ruwvoer zeer eenzijdig is qua samenstelling waardoor tekorten kunnen ontstaan.
De keuze van goed krachtvoer verstrekken heb ik op alle mogelijke manieren afgewogen.
Het wil er bij mij niet in dat het schraal houden van paarden als gedomesticeerd dier, een beter resultaat zou geven dan ze voorzien van de benodigde bouwstoffen.

Kijk naar de humane voedingswijze; als ouder word je aan alle kanten geinformeerd over goede voeding met alle vitaminen en mineralen zodat je kind zonder gebreken opgroeid.
Waarom geldt dit voor paarden dan andersom?

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 15:20

@ Francis: Een link met meer info over maagzweren bij paarden is http://www.egus.org/ . Ik ben er achter gekomen toen ik er wat over had gelezen en mijn voer "boer"(Marstall) erover begon bij haar. Volgens mijn DA was het goedkoper de supplementen te geven dan eerst onderzoek doen. De supplementen waren niet schadelijk, mocht ze geen maagzweer gehad hebben. Ik ben ervan overtuigd dat ze het wel had, nu ik echt een ander paard zie.

@Cornelie: Inderdaad, super dat Pride het zo goed doet!! Jeddah was net zo, die liep ook klasse I en trainde voor klasse II op nog geen kilo basisbrok per dag! Maar net als Fransis al zei, elk paard is anders, bij Simply zou dat echt niet kunnen, al heeft die nu eindelijk veel minder nodig dan eerder. Als jaarling was het gewicht erop houden echt een "ramp". Bij Jeddah weidegang op een kaal stukje gras ruim voldoende.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 15:31

jeddah schreef:
@ Francis: Een link met meer info over maagzweren bij paarden is http://www.egus.org/ . Ik ben er achter gekomen toen ik er wat over had gelezen en mijn voer "boer"(Marstall) erover begon bij haar. Volgens mijn DA was het goedkoper de supplementen te geven dan eerst onderzoek doen. De supplementen waren niet schadelijk, mocht ze geen maagzweer gehad hebben. Ik ben ervan overtuigd dat ze het wel had, nu ik echt een ander paard zie.


Dan zou dus dat voedingssupplement van de Paardendrogist (Relax) wel een goed idee zijn. Dit middel is bedoeld voor paarden met een slechte stofwisseling en moet de maag en darmen weer te optimaliseren. Het heeft daarnaast rustgevende kruiden, omdat het één het ander vaak in stand houdt. Kan me zo voorstellen dat een maagzweer mede door stress ontstaat.
Of heb jij van je dierenarts een speciaal voedingssupplement gehad voor paarden met een maagzweer? (zo ja, wat dan?)

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 15:33

Het kwam niet bij de DA vandaan, maar bij Marstall (ik kan uiteraard de naam niet meer herinneren!! Maar daar kan ik wel over bellen als je wilt..).
Hoeft geen stress te zijn hoor, veel paarden worden ermee geboren zelfs!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-04 20:04

vera schreef:
Cornelie, zeker ook niet vervelend bedoeld!
Maar zou het kunnen dat de probleempjes die je met Pride hebt ook uit een tekort in het verleden zou kunnen komen?

Mmmm, als ik het nu zo teruglees is het net alsof ik je ergens van beschuldig....zeker niet zo bedoeld hoor Vriendjes zijn?
Het schoot me alleen ineens tebinnen omdat jij schreef over de hoeveelheid voeren, hoop dat je het niet zo opvat Nagelbijten / Gniffelen

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 21:18

misschien wat minder voer en een voedigssupplement voor de broodnodige vitamines en mineralen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers