Wat te doen met lastig verwend paard in de bak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
soofenflo
Berichten: 409
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: Haarlem

Wat te doen met lastig verwend paard in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 22:30

Vorige zomer heb ik een tijdje een paard van een boer bijgereden.
Nu haar bijrijder naar Canada vertrekt, moet dat paard verkocht worden. Tot die tijd heb ik besloten dat paard een paar weken te rijden om het weer een beetje bij te scholen en weer wat spieren te laten kweken. Nu is het probleem, vorig jaar toen ik haar ook al reed heb ik maar één keer met haar in de bak gereden en verder lekker buiten ( zij wordt trouwens altijd buiten gereden... een enkele keer in de bak). Nu wil ik haar in de bak gaan rijden, maar nu is het probleem dat het een draak van een paard is in de bak. Ze wil niet lopen, gaat bokken, steigeren... noem het maar op, om maar onder dat werk vandaan te komen. Het is een super dominante merrie van ongeveer 7 jaar, ze is verschrikkelijk verwent en slecht beleerd. Scheve mond
Nu is mijn vraag hoe moet ik dit aanpakken? De eerste keer dat ze iets flikt hard aanpakken, of het gewoon negeren en haar voorwaarst te laten lopen, of is er nog een andere oplossing. Oh ja, grondwerk en longeren zijn geen opties want ze is zo dominant dat ze je gewoon negeert en lekker haar eigen gang gaat.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 22:38

Als je haar op de grond al niet de baas bent, waarom ga je er dan op zitten?
Grondwerk lijkt me juist wel een goede optie voor een dominant paard, vanaf de grond is het makkelijker om de verhoudingen goed te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 23:41

Inderdaad eerst zorgen dat zij respect voor je krijgt als je naast haar staat.
een paard respecteert je niet op zijn rug als hij je naast hem al niet accepteert.
OP stal aanpakken,wel eerlijk.Beloon goed gedrag,straf slecht gedrag af.
en dit gewoon proberen uit te bouwen naar bv wandelen,longeren....