kan een paard flauwvallen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

kan een paard flauwvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-02 20:37

Gewoon net zoals mensen, als ie bijv. te hard gewerkt heeft of wanneer het heel warm is???

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 11:53

Ja dat kan. Ik ken een paard dat zo strak was vastgezet bij het longeren, dus letterlijk met kin op de borst, en het was ook nog eens bloedheet, dat hij is flauwgevallen...

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 12:30

Jura wat jij bedoelt is waarschijnlijk het DICHT TREKKEN van een paard, het paard krijgt dan geen adem meer en stort neer. Heb dat vroeger heel vaak tijdens de koersen meegemaakt. Zie het nog voor me dat de bekende harddraver HENRIETE SIGNAL dicht getrokken werd en neer storte en gelijk een hartstilstand kreeg. Maar niet alle dicht getrokken paarden krijgen een hartstilstand,maar wel ademnood, en dus minder zuurstof
Laatst bijgewerkt door greetje op 15-01-02 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 13:54

Wat ik heb begrepen is dat ie echt flauwviel, dat de hersenen niet genoeg bloed kregen ofzo? Verward
Dit paard viel neer, ze hebben de touwtjes losgesneden en later kwam hij weer bij. Dat meisje heeft natuurlijk ontzettend op haar donder gehad, maar deed het later gewoon weer.

Mijn instructrice zei ook altijd als het zo ontzettend warm was, dat we wat rustiger aan moesten doen.

traksnz
Berichten: 78
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: New Zealand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 04:50

ik kon een paard dat flauw viel als tie in injectie kreeg ging hij gewoon down!

raar maar waar dacht dat het gewoon kwam door de elende!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 10:44

Het zou eigenlijk wel mogelijk kunnen zijn. Flauwvallen gebeurt immers als je hersenen tiijdelijk niet genoeg zuurstof tot zich kunnen nemen....
Gelukkig heb ik het nog nooit gezien bij een paard....bij andere dieren eigenlijk ook niet....epilepsie wel, maar gewoon flauwvallen, nee dat niet..... Verward

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 11:05

Wij hebben er ook eentje gehad die bij het inspuiten neerstorte. Had haar toen vast en haar ogen vielen weg en ik had het gevoel dat ze in mijn armen stierf. Heb toen ook gegild en de DA die erbij stond vloog naar zijn auto en gaf haar een soort tegengif. Hij vertelde dat ze dus duidelijk niet tegen die vorm van antibiotica kon. Gelukkig kwam ze ook weer bij. Maar ik heb dit niet als flauwvallen opgevat.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 11:44

zeker kan een paard flauwvallen, youri klapt bijna om als de DA komt, en we moesten eens een paard behandelen voor ringworm, heel lang geleden, en die meiden hadden dat paard met touw om de neus vast gebonden, loop ik met een paar meiden langs die stal een paard met een mega blauwe neus, en heel enge ogen, paardje was dus echt flauwgevallen door zuurstof te kort Misselijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 12:12

Wij hebben vroeger een 3/4 arabiertje gehad die als het haar teveel werd ook om ging. Die viel gewoon flauw in de gang als ze over de rooie ging.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 17:37

Met springen heeft mijn KWPNer eens een balk tussen de voorbenen gekregen, zijn we over de kop gegaan en is hij met zijn hoofd onder zijn lijf terecht gekomen. Hij lag bewusteloos, ik kon er ongeschonden onderuit klimmen.....Na een klein ogenblikje (in mijn gedachten duurde zijn bewusteloosheid minimaal een half uur Haha! ) kwam ie wankelend in de benen en na een klein stukje rondstappen was ie weer helemaal bij. Doodeng!!!!