basis...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

basis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 17:13

Ik weet niet of er al een topic over is, zo wel dan graag de link Knipoog
Ik ben niet zo goed met die zoekmachine...

Ik heb nou in een paar topics gelzen dat Anya zegt dat de basis van
zowel de dressuur als western niet veel van elkaar verschillen/ bijna gelijk
aan elkaar zijn.

Ik zelf denk daar anders over, want voor mij was de overstap behoorlijk
groot, terwijl voordat ik western begon te rijden zo ongeveer anderhalf
jaar niet meer had gereden...

En ook nu met het rijden zit ik te denken; de hulpen zijn toch totaal anders?

Misschien dat iemand kan vertellen wat wel en niet hetzelfde is??? Lachen

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 17:24

Hoe basis is bij jou basis Haha!

En geef zelf eens een voorbeeld wat er zo anders was bij je western ten opzichte van wat je geleerd had Lachen

Sorry, maar ik moet nu gaan trouwens Lachen

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 17:28

Nou kijk, het sturen....
Met western is het zeg maar de logische kant: uhhm hoe leg je dat uit?
Ik wil naar links: doe mijn rechterbeen eraf, mijn linkerbeen eraan zeg
maar... (En dan heb ik het niet over de teugelhulpen nu)
Met engels rijden is het toch zo dat ze om je been heen moeten draaien?
Dat is mij tenminste vroeger altijd zo aangeleerd
(ik weet niet of dat aan de manege lag, want het was wel een klotemanege,
dat moet ik toegeven)
Maar gewoon met western is het ook met gewicht... en bij engels moet je
zo stil mogelijk zitten?
Ik zie iig het verband niet, vandaar dat ik het vraag Haha!
En omdat ik het verband zeg maar ook neit zie, is mijn gedachte: western
en engels gaan niet samen, of heel moeizaam...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 17:30

Van mij krijg je exact hetzelfde antwoord als van Anya; de basis is praktisch gelijk, slechts de details en het einddoel verschillen.

Sorry, ik moet gaan backuppen, heb geen tijd om er verder op in te gaan, maar Anya gaat vanavond vast wel wat tikken en daar ben ik het bij voorbaat alvast mee eens Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 17:32

Bij engels werk je ook in via je gewicht, alleen leer je dat nooit op de gemiddelde manege.
En afgezien van de verschillende hulpen: bij zowel western als bij dressuur moet je een paard verzamelen. Dus de kont van het paard eronder en schouders omhoog. (Of anders uitgedrukt: achterhand onder de massa) Bij de dressuur met constante aanleuning, bij de western in het begin door aanleuning, later moet het paard verzameld lopen aan de losse teugel. Bij zowel western als bij dresuur werk je aan het lenig en soepel maken van je paard, de figuren die je rijdt zijn anders.

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 17:41

Sonja schreef:
Van mij krijg je exact hetzelfde antwoord als van Anya; de basis is praktisch gelijk, slechts de details en het einddoel verschillen.


Maar waarom??
Want je kan wel zeggen ja ze heeft gelijk...
Maar waarom??

Judibo

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 17:50

yvvv schreef:
Nou kijk, het sturen....
Met western is het zeg maar de logische kant: uhhm hoe leg je dat uit?
Ik wil naar links: doe mijn rechterbeen eraf, mijn linkerbeen eraan zeg
maar... (En dan heb ik het niet over de teugelhulpen nu)
Met engels rijden is het toch zo dat ze om je been heen moeten draaien?
Dat is mij tenminste vroeger altijd zo aangeleerd
(ik weet niet of dat aan de manege lag, want het was wel een stinkmoddermanege,
dat moet ik toegeven)
Maar gewoon met western is het ook met gewicht... en bij engels moet je
zo stil mogelijk zitten?
Ik zie iig het verband niet, vandaar dat ik het vraag Haha!
En omdat ik het verband zeg maar ook neit zie, is mijn gedachte: western
en engels gaan niet samen, of heel moeizaam...

Ik denk dat de basis niet veel verschilt, als je maar een goede 'engelse' instructie hebt.... Bij wsw, wordt het duidelijk uitgelegd en ze laten zien wat er gebeurd, dat is al een heel verschil. Een vriendin van mij heeft een aantal jaar engels gereden bij een manege, is toen bij wsw gaan lessen en rijdt nu nog steeds engels erbij. Geregeld komt ze terug van les en zegt: hee, dit heb ik ook bij western geleerd, alleen is die door de uitleg het kwartje gevallen.

Wat betreft je binnenbeen.... Ze moeten natuurlijk niet naar binnenvallen (ook bij western niet), gebeurd dat wel, dan zul je toch je binnenbeen moeten gebruiken.
Ook bij western moet je zo stil mogelijk zitten. En bij engels leer je ook wel degelijk dat je op je zit moet rijden alleen wordt het vaak niet duidelijk uitgelegd.
Bijv. de galophulp heb ik wel altijd toegepast in het engels, maar voor mij was het nooit echt duidelijk waarom je dat moest doen. Nu weet ik wat erachter zit en denk ik ook van hee, daarom moet dat zo.... Nienke (die vriendin dus) rijdt nu op de engelse manege en af en toe heeft een paard moeite met een bepaalde galop en ze krijgt precies (nouja, precies...) dezelfde instructie als bij het westernrijden.
Het is dus ook afhankelijk van hoe je het uitgelegd krijgt.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 18:22

Sowieso denk ik niet dat je een zwart/wit verschil tussen dressuur en western kunt maken. Het doel is absoluut anders, maar over de manier van rijden kun je discussieren. Ken bijv. zat dressuurmensen die ook signaalhulpen gebruiken, maar ook mensen die constant ehhh hoe zeg je dat op druk rijden. Ik heb pas het boek van Steinbrecht (jaja, een dressuurboek Haha! ) gekocht en zelfs hij, een klassieke dressuurman uit het jaar kruik, heeft het in principe over signaalhulpen. Iemand die volgens die weg rijdt zal maar weinig problemen hebben met de overstap (al dan niet definitief) naar western.
Ik heb vroeger op een gewone manege leren rijden, en daar werd het er flink ingepompt: in stap drijven om de pas, in draf en galop ook blijven drijven. Al met al heb ik in die 10 a 12 jaar amper leren rijden tenminste zo denk ik daar nu over. Toen ik na 10 paardloze jaren m'n eigen knolletje kocht en western ging rijden zat al dat ingehamerde er nog stevig in, in dat opzicht heb ik dus heel veel af moeten leren
Verder heb ik pas sinds ik western rij (les!) naar mijn mening ECHT leren rijden, en echt dingen leren voelen zeg maar...geleerd hoe ik een paard soepel moet maken etc.
Nu ben ik een paar jaar verder en wijzer (hoop ik Schijnheilig ), heb veel om me heen gekeken en niet alleen naar de westernkant. Daarom is mijn mening nu dat western en dressuur in principe niet veel HOEFT te verschillen.
Er zijn meer dan teugels alleen, er is meer dan (al dan niet aanwezige en/of constante) aanleuning alleen. Ook een goeie dressuurruiter rijdt op benen en gewicht.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 18:28

Een goede dressuurruiter kan zijn paard met een knoop in de teugels en armen over elkaar een proef laten rijden. Helaas word die knoop in de teugels op de maneges nooit geleerd (is daarbij nog levensgevaarlijk ook als ineens al die paarden op elkaar afstormen en rangordes gaan uitvechten Lips are sealed)

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 18:29

De basis van ieder goed gereden paard is in mijn optiek een goed aan de hulpen staand, rechtgericht, nageeflijk paard. Volgens de boekjes komen daar nog takt en schung bij zo uit mijn hoofd.

Maar ieder paard (dressuur of western gereden) leer je op je beenhulpen voorwaarts gaan, waarbij heel veel aandacht besteed moet worden aan een paard electrisch voor je been maken. Al dat gedruk en gewerk dat je bij sommige ruiters ziet is te wijten aan een ruiterfout. Engels of western in beide gevallen betekent been vooruit...

Met betrekking tot beenhulpen zie ik zelf twee opvallende verschillen. Westernruiters stoppen met de benen van het paard af, engelse ruiters met de benen erbij. Een tweede verschil zie ik bij de galopshulp: western op de hulp van het buitenbeen, engels op de hulp van het binnenbeen.

Zowel western- als engelse ruiters werken aan een voorwaarts neerwaarts gereden paard. Daarvoor gebruiken beiden contact met bit in combinatie met zit en been. In beide gevallen wordt het paard steeds lichter in de hand en steeds meer nageeflijk (het losse teugetje van western) en de op de pink rond te sturen paarden in de dressuur. Er zit een verschil in de gevraagde oprichting en mate van verzameling, maar dat is geen direct verschil dat in de basis reeds naar voren komt. Verder hoort men in beide disciplines met de buitenteugel te sturen. Dit wordt de meeste westernruiters WEL goed aangeleerd, helaas een aantal engelse ruiters niet. Die leren sturen op de binnenteugel en krijgen een niet recht paard dat over de schouder wegloopt en met een beetje pech een valse stellingknik ontwikkelt.

Ook de gewichtshulpen zijn in essentie niet zo verschillend, alhoewel bij zowel western als engels verschillende stromingen bestaan over de wijze waarop gewichtshulpen worden toegepast. Hierover is pas een heel leuk topic op WN aan de orde geweest.

Op het moment dat je een fijn lopend, redelijk recht paard hebt, ga je verder met de training. Dan gaan de zaken die je van het paard vraagt wel wat uit elkaar lopen... verruimen van gangen, iets meer oprichting v.s. westernfiguren. Maar in alle gevallen geldt: een perfecte cirkel of een perfecte volte rij je allebei door te sturen op de buitenteugel, enige stelling te vragen (bij western alleen minder (en volgens sommigen helemaal zonder stelling) en met je binnenbeen en je zit te zorgen dat het paard niet naar binnenvalt.

Ik blijf erbij: de basis is hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 22:36

yvvv schreef:
Maar waarom??
Want je kan wel zeggen ja ze heeft gelijk...
Maar waarom??


Whoa niet zo'n haast, moest de zaak sluiten, naar huis, effe eten, paarden doen.... Ben al terug.

Waarom?
Omdat ik als absolute dressuurmuts eigenlijk niet zo veel af heb hoeven leren.

Drijven
Deed ik al alleen als het nodig was. Indien niet nodig (lees: niet meer tempo/druk/verzameling/verruiming nodig) dan hing mijn been gewoon netjes stil af. Is nu nog steeds zo; ik hou niet van naar voren gestoken benen, is geen gezicht.

Gewicht en zit
Was toen ook al het toverwoord voor een nette proef. Wederom niets nieuws onder de zon. Ook geen andere dingen ofzo. Enige verschil is dat ik nu in de sidepass m'n binnenbeen eraf hou omdat ik geen voorwaarts erbij wil, en het Engelse wijken wil altijd dat het voorwaartse behouden blijft. Overigens gebruik ik het wijken nog steeds veel in m'n dagelijkse training, omdat ik het een belangrijke oefening vindt om m'n paard achter sterk te maken en de laterale buiging te controleren. Ik wijk en appuyeer nog altijd even makkelijk.

Sturen
Heeft altijd al met de buitenteugel gemoeten, wederom niets nieuws onder de zon. Toen me de neckreining uitgelegd werd, was ik wat verbaasd dat daar nou zo groots over gedaan werd. Ik kon m'n pony immers al met een touwtje om de hals alle kanten op sturen die ik wilde Verward

Verschillen?
*Stops zijn wat " explosiever" dan in het Engelse. Ik reed m'n halt vanuit galop toch wat meer voorwaarts gericht dan dat ik het nu doe. Nu denk ik meer achterwaarts. Hoewel, dat is eigenlijk ook niet waar want ik ben toch aan het voorbereiden op een sliding nu, en dan blijf ik echt voorwaarts werken.... Verschil is wel dat ik m'n benen wat naar voren heb in een stop, en echt gewicht in m'n beugels zet. Ook werkt m'n zit nu wat anders dan in de dressuur; wat meer alsof je een stomp in je maag krijgt.
* Het "eindresultaat" : vroeger was de oprichting met een lichte contactteugel het eindresultaat waar ik naartoe werkte, en nu een horizontale halshouding met doorhangende teugel. Hoewel ik eigenlijk vindt dat ook elke westernruiter zijn paard (kort!) in oprichting moet kunnen rijden, en elke dressuurruiter zijn paard in pleasurehouding. Als je paard nagefelijk is en jij kunt redelijk sturen, dan stel je je paard in waar je 'm hebben wilt.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitgelegd heb. Als je nog vragen hebt, dan roep je maar Haha!


Edit: het enige puntje waar ik het NIET met Anya eens ben, is bij het aanspringen in de galop. Ligt er maar net aan waar je hebt leren rijden, maar veel dressuurruiters springen aan op het buitenbeen. Het binnenbeen ligt dan wakend aan.
Je kunt dus niet stellen dat een dressuurruiter standaard op het binnenbeen aanspringt. (zoals ik ook westernruiters ken die op het binnenbeen aanspringen (en later met de changementen dus in de knoei komen Haha! ) )
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-05-04 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Nienha
Berichten: 33
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 22:39

Cassidy schreef:
Een goede dressuurruiter kan zijn paard met een knoop in de teugels en armen over elkaar een proef laten rijden. Helaas word die knoop in de teugels op de maneges nooit geleerd (is daarbij nog levensgevaarlijk ook als ineens al die paarden op elkaar afstormen en rangordes gaan uitvechten Lips are sealed)


Nu wil ik me toch ook even in de discussie mengen. Ik heb helaas niet de beschikking over een eigen paard dus ik moet het doen met manegepaarden. Maar wij leren wel degelijk met een knoop in de teugels te rijden (en de manegepaarden reageren daar juist ontzettend goed op omdat ze dan niet met de 'handrem' erop lopen). Mijn instructrice (engels rijden) hamert er ontzettend op dat we de achterhand eronder rijden en de paarden niet met de teugels in de krul trekken! Ze ziet liever een paard dat met z'n neus eruit loopt maar wél z'n achterhand gebruikt, dan een paard dat weliswaar in de krul, maar verschrikkelijk op zijn voorhand loopt. Daarbij leert ze ons om juist met je gewicht te rijden. Er zijn dus ontzettend veel overeenkomsten tussen western en engels rijden.

Misschien viel het kwartje inderdaad pas nadat ik een jaar westernlessen heb gevolgd (ik ben dus die Nienke die Judibo al even noemde), of misschien is haar manier van lesgeven in dat jaar veranderd (of onze vorderingen?). Ik weet wel dat ik van die westernlessen heel veel profijt heb in de engelse lessen; ik heb geleerd dieper te zitten, veel meer met mijn zit en benen en juist minder met mijn handen te rijden.
En inderdaad... als een paard aanspringt in de foute galop kan ik dit nu beter corrigeren door de uitleg die ik bij het westernrijden gehad heb (wat er weer op neerkomt dat je voornamelijk met je zit/gewichthulpen je paard in de goede galop laat aanspringen!)

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 23:25

Sonja schreef:
Edit: het enige puntje waar ik het NIET met Anya eens ben, is bij het aanspringen in de galop. Ligt er maar net aan waar je hebt leren rijden, maar veel dressuurruiters springen aan op het buitenbeen. Het binnenbeen ligt dan wakend aan.
Je kunt dus niet stellen dat een dressuurruiter standaard op het binnenbeen aanspringt. (zoals ik ook westernruiters ken die op het binnenbeen aanspringen (en later met de changementen dus in de knoei komen Haha! ) )


Ik zou geneigd zijn geweest het met je eens te zijn, ware het niet dat ik die vraag dus een keer op rijtechnisch heb gesteld... Lanna springt zowel in galop op buitenbeen druk door, als op buitenbeen iets naar achter en binnenbeen drukt door...

Ik heb gevraagd wat volgens de engelse ruiters nu de beste manier is... de meesten kiezen voor de laatste methode. Ook met argument dat dat nodig is voor de contra-galop en de wissels. In de praktijk maakt het mij niet uit en Lanna ook niet...

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 23:40

Ik rij ook al vanaf jongs af met de buitenbeen galophulp Lachen
Binnenbeen wakend.
Het argument voor contragalop is nonsens. Wat heel veel ruiters fout doen voor de contragalop is net iets gaan verzitten waardoor het paard overspringt Lachen
Voor de stop: het is een STOP en geen overgang naar stilstand.
Een stop is mijns inziens een fundamenteel andere oefening dan halthouden. Vandaar dat het ook niet zo gek is dat het andere hulpen zijn.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 00:18

Nienha schreef:
Mijn instructrice (engels rijden) hamert er ontzettend op dat we de achterhand eronder rijden en de paarden niet met de teugels in de krul trekken! Ze ziet liever een paard dat met z'n neus eruit loopt maar wél z'n achterhand gebruikt, dan een paard dat weliswaar in de krul, maar verschrikkelijk op zijn voorhand loopt. Daarbij leert ze ons om juist met je gewicht te rijden. Er zijn dus ontzettend veel overeenkomsten tussen western en engels rijden.


Over die overeenkomsten hadden we het nou juist. En dat jij deze oefening in de lessen geleerd krijgt is een pluim voor jullie manege, de paarden en de instuctie. Wat ik aan maneges in Noord Holland heb gezien wordt het niet meegenomen. Ik heb het zelf op een hele goede stal in Duitsland geleerd.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 08:53

Cassidy schreef:
En dat jij deze oefening in de lessen geleerd krijgt is een pluim voor jullie manege, de paarden en de instuctie. Wat ik aan maneges in Noord Holland heb gezien wordt het niet meegenomen. Ik heb het zelf op een hele goede stal in Duitsland geleerd.


NIenha, je weet niet half hoeveel geluk je hebt gehad met het uitkiezen van je manege. Ik heb geleerd op de binnenteugel te sturen op manegepony's die niet meer vooruit te krijgen waren. Veel schopwerk was het vanzelfsprekende resultaat. Ik ben zeker een jaar bezig geweest ingesleten foute rijgewoonten weer af te leren.

Zo ook onze bijrijdster... Zij kwam niet verder op de manege waar ze reed. Toen ze op onze paarden kwam rijden heeft ze eerst drie maanden zitles gehad. Ze zat niet recht, zat in stoelzit, stuurde op de binnenteugel en gaf de hele tijd door been. Cool
Ook zij baalt van al dat weggegooide geld aan manegelessen.

Ik wil daarmee niet zeggen dat alle maneges slecht zijn. Absoluut niet, maar de kans dat je iets verkeerd aanleert is niet geheel denkbeeldig.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 08:58

Ik ben een engelse intrstucteur die sinds vorige week een westernklant heeft Haha! Haha! Haha! IDD voor de basis, Ik moet zeggen dat ik het heeeeeel erg moeilijk vind, heel moeilijk ....... omdat ik in een jog nogal de neiging heb om te gaan klikken Haha! Haha! Maargoed we hebben het nu zo afgesproken dat zij les van mij krijgt en ik les van haar....... zo leren we beide, en ik heb er best vertrouwen in Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 09:01

Komt vast wel goed GK, ik heb ook wekelijks les van een Engelse dressuurmuts Haha! Tong uitsteken en die heeft ook even moeten wennen, maar 't gaat hartstikke lekker!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 09:04


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 09:04

Ach ik krijg mijn dressuurlessen (altijd vlak voordat ik een wedstrijd rij) van een westernmuts Lachen

Ik wou dat dat wat vaker gebeurde: interdisciplinair lessen. Ik denk dat iedereen veel meer van elkaar kan opsteken als de meesten denken.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 09:07

Ik denk dat je dat heel goed ziet anya, bij mij zijn er weer wat lichtpuntjes die donkeren massa binnengedrongen Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 09:07

Beetje onwennig nog Tong uitsteken Cute! En die klompjes *LOL* *LOL* *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 09:09

Anya schreef:
Ik wou dat dat wat vaker gebeurde: interdisciplinair lessen. Ik denk dat iedereen veel meer van elkaar kan opsteken als de meesten denken.


En dat is dus ook zo leuk! Bij ons op de (Engelse!) manege staan ze er ook helemaal open voor. Zo begint het "afzuchten" een wat algemener verhaal te worden, en onlangs lag er allemaal trailspul in de bak bij de avondlessen, want dat wilden ze toch ook wel eens allemaal proberen!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 10:12


Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 10:00

Aha!
Nou hartstikke bedankt dan...
Aan al deze voorbeelden kan ik dus mooi zien dat die manege waar ik
vroeger dressuur leste nog slechter is dan ik altijd dacht...
Voorbeeldjes:
*Bij mij is er nooit op mijn zit of wat dan ook gelet
*Het paard naar beneden krijgen, tsja zagen... Verward
*Overgang stap-draf-> benen (hakken of kuit daar letten ze niet op) eraan
*Overgang draf-galop -> gewoon hard schoppen, anders gingen ze op het
midden staan
*Gewicht? Helemaal niks over gezegd

Voor mij was het namelijk echt een totaal andere manier...
Maar nu snap ik het wel!
Bedankt!! Haha!