-verwijderde post-

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Re: Rubber als (stal) ondergrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:23

@ DubbelDun: whehe heel handig Tong uitsteken nouja als ie dat wil doet ie dat maar. Dan leg ik ze iedere dag wel weer op hun plaats mocht ie dat ooit in z'n hoofd krijgen. Mijn matten zijn glad aan de bovenkant, vandaar dat ik het moeilijk kan voorstellen dat ie ze van hun plaats krijgt Tong uitsteken

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:31

Citaat:
@oowie : als je geen afvoer in de stal hebt en een dichte betonnen vloer heeft het geen zin om vochtdoorlatende matten te gebruiken. Dan ben je aangewezen op de normale matten met profiel.

maar zijn de matten dan wel goed schoon te houden?
als je losse tegels gebruikt kan je ze natuurlijk wekelijks even uitnemen en afspoelen bijv,en dan de vloer boenen met een sopje ofzo?

ik heb hier echt geen ervaring mee hoor,dus misschien is dit wel geen goed idee,maar die matten lijken me echt ideaal in combinatie met een dun laagje strooisel of een hoekje met strooisel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 12:30

@oowie : ben je zo'n poetsert Clown

Mijn HIT-matras ligt nu al 3 jaar in de stal en is er nog nooit uitgeweest en is ook nog nooit afgesopt Haha!
De gewone rubber tegels zijn er ook nog nooit uitgeweest.
Dus het zal wel meevallen met de viezigheid als ik zie hoe ze er bijliggen Haha!

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:30

De vochtdoorlatende matten lijken me juist lastiger schoon te houden dan de niet doorlatende...?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 15:20

Knoffer schreef:
De vochtdoorlatende matten lijken me juist lastiger schoon te houden dan de niet doorlatende...?

Dat misschien wel. Ze zijn best zwaar en je zal ze toch 1 a 2 x per jaar moeten schoonspuiten met de hoge druk reiniger.
Toch moet ik er niet aan denken dat het vocht blijft liggen. Dan wordt het vies én glad.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 15:40

Niet als je het een klein beetje op afschot legt en dan met een putje waar het vocht in kan lopen.
Als er geen afvoer is, dan lijkt het me een minder goed plan. Maar dat is al meerdere male in het topic genoemd geloof ik.
Alleen plassen paarden niet graag waar het spettert. Dus ik denk dat je dan sowieso wel een beetje stro nodig hebt en dat neemt dan ook al wat vocht op.

Edit: Ik heb overigens geen ervaring. Dit is gewoon wat ik me ervan kan voorstellen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:03

De matten zonder drainage die ik heb gezien, zijn een stuk dunner. Ik zou m'n paarden daar niet graag op laten liggen zonder bodembedekking. Idd een beetje bodembedekking heb je iig nodig. 1 van mijn paarden schuift alles opzij en lag dus eerst steeds op het beton, ookal lag er veel stro in de stal.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:16

Volgens mij heb je ook dikke matten zonder drainage.
Het HIT-matras bijv. (die DubbelDun heeft) is volgens mij ook juist dik, zonder drainage en bedoelt om het paard zo op te laten liggen zonder bodembedekking.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:20

Wij hebben stallen met Gavovlex en stallen met duitse matten, beiden vochtdoorlatend. Onder de matten hebben wij een betonnenvloer met afvoer naar gierkelder. Mijn ervaring is dat de gavovlexmaaten gaan verteren op den duur. De duitse niet. We hebben ze er 5 jaar inliggen nu.Het is geen doen de matten vaak uit de stal te halen, want ze zijn megazwaar. Wij hebben er ook stro op en de matten blijven vocht doorlaten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:18

Knoffer schreef:
Volgens mij heb je ook dikke matten zonder drainage.
Het HIT-matras bijv. (die DubbelDun heeft) is volgens mij ook juist dik, zonder drainage en bedoelt om het paard zo op te laten liggen zonder bodembedekking.

Ik heb zelf die van BosRubber en weet hoe die koeienmatten eruit zien want die lagen bij m'n opa op stal Knipoog verder geen ervaring Knipoog

Brenniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:56

Ik hou dit topic even in de gaten. Mijn paard heeft zondag ernstige verstoppingskoliek gehad en dat was dinsdag pas eigenlijk weer beter. Hij is in die paar dagen tijd de helft van zijn gewicht kwijt daar schrok ik wel van. Hij staat nu vanaf zondag op het zand. Toen de dierenarts kwam moest ik de stal leeg halen en dan zaagsel of horsebedding erin doen. Ik had de hele stal leeggehaald en mooi opgestrooid met horsebedding. Ik liet hem los en hij begon meteen de horsebedding op te eten. Toen had ik dus een nog groter probleem. Ik heb hem toen op het zand gezet en dinsdags heb ik zaagsel geprobeerd. Dat is dus hetzelfde probleem. Hij staat nu nog steeds op het zand maar dat is ook geen oplossing. Ik zit nu ook aan rubberen matten te denken maar er is geen mogelijkheid om een afvoerput te maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:07

Brenniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:16

Dat heb ik niet gedaan.Helemaal niet over nagedacht eigenlijk. Maar ik hoorde al van meerdere mensen dat hun paarden dat opeten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 17:19

Persoonlijk zou ik ze het toch even laten weten. Misschien halen ze die tekst weg en behoed je hiermee misschien andere paarden van een serieuze koliekaanval hierdoor.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 17:36

DubbelDun schreef:
@Brenniej: nou daar ben je lekker mee dan. terwijl hier toch duidelijk gesteld wordt dat paarden het niet eten
http://www.bellinco.nl/tophorsebedding/index.php
Heb je die firma laten weten dat hun info niet klopt ??

Dan mogen zij de gehele tekst verwijderen: niets ervan klopt. De stoffen die toegevoegd zijn om urine te binden.... wat een onzin. Door het productieproces van de pellets is dat niet eens mogelijk!
Door slechte oogst jaren is dit product op de markt gekomen om slecht stro toch een bestemming te kunnen geven. Eerst probeerde men deze pellets te verstoken in pelletkachels maar door strengere regelgeving mocvht dit niet meer ivm uitstoot van schadelijke gassen, met name chloor. Nu probeert men paardenhouders lastig te vallen met deze troep....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 17:38

@madamX : je zegt nogal wat Haha!
Hoe kom je aan die info??
Slechte oogst geloof ik direkt, maar dat van de milieu-eisen en chloor??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 18:02

wij hebben ook matten in de stal. We hebben 3 matten in een stal liggen en de ene hoek die overblijft,
ligt zand in. 1 ding scheelt!! de paarden zijn zindelijk en doen niks op stal.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 18:28

DubbelDun schreef:
@madamX : je zegt nogal wat Haha!
Hoe kom je aan die info??
Slechte oogst geloof ik direkt, maar dat van de milieu-eisen en chloor??

Mest verwerken we hier zelf en als je dat doet moet je wel weten waar je mee bezig bent dus is er uitgezocht wat welke grondstof uitstoot bij verbranding. Bij verbranding van stro komt er nogal wat chloor vrij, vandaar dat dergelijke pellets lang niet in elk land verbrand mogen worden. Ik zeg ook niet dat deze stropellets chemisch schadelijk zijn voor paarden..... Het probleem is echter wel dat paarden er van kunnen eten, met alle gevolgen van dien. Daarnaast is het voor paarden niet echt comfortabel om op te liggen en is het lastig uitmesten: de pellets vallen uitelkaar als ze vochtig worden en wat je dan overhoudt zijn stukjes van 2 mm groot, moet je dus met een schep scheppen want dit valt tussen de tanden van de vork door. Scheppen is lastig omdat het materiaal veerkrachtig is, schep stuitert als het ware terug als je erin steekt.
Hoe ik aan deze info kom... van mn franchisegever, die doet alle onderzoek ernaar ism universiteiten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:18

@madamX : bedankt, goed om te weten iig.

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:08

Bij ons liggen er ook rubbere matten in de stal. Lachen bevalt prima.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:12

Ook mijn verzorgpaard heeft rubberen matten in haar stal Lachen In de stal waar ze overdag in staat (uitloop stal) liggen alleen rubberen matten, in de stal waar ze 's nachts in staat ligt er een laag met vlas overheen. Is toch wat comfortabeler.

Wat ik het grootste voordeel aan die matten vind, is dat de stal zo makkelijk schoon te houden is. Gewoon iedere avond even met de waterspuit erover heen, en klaar is kees Lachen

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:09

Ik zit nog steeds vreselijk te twijfelen over waterdoorlatend of juist niet. Onze nieuwe (inloop) stal heeft een betonnen vloer, met een klein beetje afloop naar buiten toe, geen putje oid.
Het grootte deel vd stal wil ik bekleden met matten en dan 1 hoek met vlas, hopelijk krijg ik dan ook zindelijke paarden Tong uitsteken

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:51

Ik ga van de week de HIT matrassen ophalen, ben heel benieuwd!
Hoop dat het de afvalberg wat lager zal houden....en een fijn zacht bedje lijkt me ook lekker voor de dames.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:07

Mijn stal is 4x4 en waterdicht zonder put oid. Wat voor ondergrond zouden jullie mij aanraden en wat zijn de kosten? Wat betaal je bijv voor zo'n hitmatras? Alvast bedankt!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:09

Dan zou ik idd een HITmatras nemen, die kost rond de 450 euro.