[CT] voor ezelbezitters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

[CT] voor ezelbezitters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 19:07

Op woensdag 25 augustus en donderdag 26 augustus is er clickertraininggscursus voor ezeleigenaren op de Ezelsociteit in Zeist.
De training wordt gegeven door Ben Hart uit Engeland. Hij is trainer verbonden aan de Donkey Sanctuari en echt een autoriteit op sit gebied.
Kosten 50 euro voor een hele dag inclusief lunch.
Belangstellenden kunnen mij p.b.'en.


Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 20:38

Er zijn nog vier plaatsen voor de liefhebbers!

Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48356
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 21:10

zijn toeschouwers welkom?

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 21:25

Haha, zo krijg je een vraag waarvan je denkt: uhm, daar hebben we niet over gehad. Ik ga het voor je overleggen en laat het je z.s.m. weten.

Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48356
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 21:29

dank je... Lachen ik doe nl. aan ct met mijn paardje.... maar bij ezels vind ik he ook machtig interessant, zeker ook omdat ze een heel ander karakter hebben... Haha!


minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:16

Ooh ezels zijn echt helemaal geweldig, nog een paar jaar studeren en er wordt een ezeltje door mij aangeschaft Haha!

Sorry offtopic...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 17:08

Is clickertraining met ezels dan zoveel anders dan met paarden/ponys? Ik zou juist denken dat door clickertraining de verschillen tussen de verschillende soorten wat uitgevlakt worden: Paarden kunnen veel beter tegen dwang en geweld dan ezels, die daar erg sterk op kunnen reageren. Door alles zonder dwang te trainen geef ze je juist weer precies dezelfde kansen en is er geen groot verschil meer in hoe ze reageren op de training.

Ook wat anders, maar zelf clickertrain ik naast onze shetlanders (soms ook echte ezels Haha!) ook onze kat, en hoewel ik zeker wel verschillen zie in aanleg en karakter (katten zijn reusachtig ongeconcentreerd en vinden eigenlijk alles al leuk, soms blijft Rozijn na de eerste click al een half uur gelukzalig spinnend over en om me heen lopen en komt er van training weinig meer terecht Haha!), maar het trainen zelf gebeurt precies op dezelfde manier. Geen dwang, maar zelf laten uitzoeken. Wel kan ik me voorstellen dat je ezels nog minder kunt begeleiden/in de goede richting sturen dan paarden en dat je het ezels net als katten veel meer zelf moet laten uitzoeken.

Wat wordt er tijdens de cursus precies getraind, is het echt een inleiding tot clickertraining, worden de normale basisvaardigheden getraind of wordt er ook vrijheidsdressuur (circuskunstjes) met de ezels gedaan?

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 20:37

Mag mijn paard ook meedoen? Hij is namelijk btje ezelig hahah :p Nee hoor grapje Lachen
Wist niet dat dit ook kon! Jammer genoeg heb ik geen ezel Knipoog

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-04 21:52

xyzutu2 schreef:
Is clickertraining met ezels dan zoveel anders dan met paarden/ponys? Ik zou juist denken dat door clickertraining de verschillen tussen de verschillende soorten wat uitgevlakt worden: Paarden kunnen veel beter tegen dwang en geweld dan ezels, die daar erg sterk op kunnen reageren. Door alles zonder dwang te trainen geef ze je juist weer precies dezelfde kansen en is er geen groot verschil meer in hoe ze reageren op de training.

Ook wat anders, maar zelf clickertrain ik naast onze shetlanders (soms ook echte ezels Haha!) ook onze kat, en hoewel ik zeker wel verschillen zie in aanleg en karakter (katten zijn reusachtig ongeconcentreerd en vinden eigenlijk alles al leuk, soms blijft Rozijn na de eerste click al een half uur gelukzalig spinnend over en om me heen lopen en komt er van training weinig meer terecht Haha!), maar het trainen zelf gebeurt precies op dezelfde manier. Geen dwang, maar zelf laten uitzoeken. Wel kan ik me voorstellen dat je ezels nog minder kunt begeleiden/in de goede richting sturen dan paarden en dat je het ezels net als katten veel meer zelf moet laten uitzoeken.

Wat wordt er tijdens de cursus precies getraind, is het echt een inleiding tot clickertraining, worden de normale basisvaardigheden getraind of wordt er ook vrijheidsdressuur (circuskunstjes) met de ezels gedaan?


Grappig! Ik heb ook eens geprobeerd te clickeren met mijn kat. Ik vond het niet zo'n succes- duurde me te lang...uiteindelijk kon ik het geduld niet meer opbrengen en ben ik maar weer verder gegaan met de hond en de ezels.
Er zijn twee beginnerscursussen waarbij Ben veel aandacht besteed aan het karakter van de ezel en hoe je dat kunt beinvloeden door middel van clickertraining. Waar hij heel goed op let is dat er op tijd geclickerd wordt, niet te laat, niet te vroeg. Het gaat hem niet zozeer om kunstjes te leren (hoewel hij daar wel een voorstander van is omdat vele ezels zich de klere vervelen in hun weilandje met noppes te doen). Maar hij probeert vooral om een sociale, goed hanteerbare ezel te krijgen met de clicker. Gewoon opvoeding dus.
Er is ook een gevorderdencursus (die zit al helemaal bommetje vol) waarbij de aandacht meer komt te liggen op training van de ezel. Dus: hoe krijg je een ezel zover dat hij voor jou dat enge paadje op wil, hoe krijg ik hem uiteindelijk zover dat hij door een plas wil enz. Allemaal met de clickertraining.

Toch denk ik dat clickertraining met een ezel anders werkt dan met een paard. Een ezel kan tergend nonchalant reageren op een click en beloning maar ondertussen leert hij wel degelijk. Paarden zijn wat meer 'leesbaar'. En nog een verschil: met een ezel kan je drie verschillende dingen tegelijk oefenen. Hij maakt onderscheid in de oefeningen en raakt niet in de war. Het geheugen van een ezel is echt ijzersterk. Wat hij geleerd heeft, gaat nooit meer die kop uit. Voor een paard is dat toch vaak wat te verwarrend om meerdere dingen tegelijk te doen en paarden onthouden wat minder. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, voor de ezel en het paard Knipoog .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 23:03

Hmm, je wilt dan geloof ik niet weten wat ik allemaal tegelijk uitspook(te) met mijn ponies. Arme zieltjes. Haha! Vaak doe ik niets bijzonder nieuws, maar we hebben redelijk wat kunstjes halverwege het eindstadium hangen die ik toch tegelijkertijd kan oefenen. En ook nieuwe oefeningen introduceren is voor de ponies (maar het zijn dan ook shetlanders Knipoog ) geen enkel problee. Afgelopen weekeind had ik een trainingskwartiertje met [***] waarin hij zijn eerste stappen travers zette (met behulp van een target), hij leerde knielen en ik hem leerde mijn vinger in zijn mond te houden zonder hem naar achteren te halen en er op te gaan kauwen (nadat ik mijn vinger in zijn mond gestopt had om wat gras uit zijn bit te halen, hij mijn vinger naar achteren haalde en er op ging kauwen Haha!). Ook de kwpn-ner van mijn vriendin leert trouwens meerdere dingen tegelijk. Je moet natuurlijk wel ietwat dom bezig zijn om op een dag zowel de buiging, als het compliment als het knielen aan te willen leren, maar Spaanse pas, targetten, benen optillen en buigen moet met een beetje inzicht wel in een training te combineren zijn, ookal zijn ze nog geen van allen voltooid.

Maar wat ik me wel kan voorstellen dat een verschil is tussen ezels en paarden is, zoals je zegt, dat ze heel nonchalant op de click+beloning reageren. Bij onze ponys zie je toch overduidelijk een reactie zodra ik click (tegenwoordig met mijn tong, een miniem geluidje met het puntje van mijn tong tegen de achterkant van m'n voortanden en genoeg om ze in een sliding stop vanuit galop te laten stoppen - om de beloning aangereikt te krijgen natuurlijk Haha!). [***] hinnikt zelfs af en toe na een click en gaat heel grootogig naar mijn voedseltasje staren. Dat zijn inderdaad heel duidelijke signalen. Haha!

Katten trainen is inderdaad behoorlijk slopend, omdat ze zo ongeconcentreerd zijn. Maar je kunt ze toch best wat leuke dingen leren. Rozijn (mijn slachtoffer) heeft leren zitten en liggen op commando, kan bijna de Spaanse pas (doet hem al in beweging - en zonder nageltjes! Lachen ), raakt mijn hand aan als ik in mijn vingers knipt en heeft zo geleerd om mee te rijden in de kruiwagen na het wegbrengen van de drollen. Maar ja, ik heb dan ook geen hond en dan moet je het doen met de beesten die je hebt. Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers