Zullen we dan toch maar gaan overstappen....?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Zullen we dan toch maar gaan overstappen....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 18:40

Zie HAW:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=241083

Sinds eind februari ben ik met Kaunos begonnen met western. Het gaat echt super. Waar ik met dressuren vaak een gevecht met hem aan moet gaan, gaat het met western echt met grote sprongen vooruit. Op zich logisch, omdat we daar echt bij het begin moesten beginnen. Maar hij pakt het zo goed op, dat ik meer en meer western ben gaan rijden de laatste tijd.
Echt overgestapt ben ik nog niet, maar wie weet gaat dat nog komen.


Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 06:29

ja,het ging echt super gisteren.zag er heel netjes uit OK dan!
jij weet het wel,western is veel leuker he Vingers aflikken
nou binnenkort gaan wij ook omschakelen,en hopelijk help jij ons ook daarbij,en dan gaan we ook les vragen van die leuke zusjes,waaar ji les van krijgt

nog heel veel succes met kaunos en western

geniet van het leven,als is het maar even,maar voor alles blijf lachen en blij dan voel je je vrij.......

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 08:10

Wat is voor het paard het voordeel van western? In de dressuur trekken ze een paard in de krul omdat dat beter voor zijn rug zou zijn, omdat ie dan zijn achterhand erbij neemt. Maar in western ziet het eruit of ze totaal uitelkaar lopen (ikke leek zijn), maar wel veel vrijer.....

Sammy_Jo

Berichten: 1447
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 09:17

Leuk dat jullie gaan overstappen naar de Western.
Als je dat eenmaal probeert....wil je niet anders meer !
Is voor iedereen anders natuurlijk maar, de meeste blijven wel hangen !

Veel Succes !

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 09:26

Jantine2 schreef:
In de dressuur trekken ze een paard in de krul omdat dat beter voor zijn rug zou zijn, omdat ie dan zijn achterhand erbij neemt. Maar in western ziet het eruit of ze totaal uitelkaar lopen (ikke leek zijn), maar wel veel vrijer.....

Tja, goed en slecht paardrijden kan in elke discipline.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 09:44

Als je goed western rijdt, rijd je je paard ook verzameld. Zijn achterhand moet eronder zijn, neusje net voor de loodlijn.
En dat alles met een losse teugel, daarom is goed westerrijden zo verdomd moeilijk Bloos

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 11:23

Vraagje, waarom vecht je wel bij je dressuur en niet bij je western?

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 12:37

Romkabouter schreef:
Vraagje, waarom vecht je wel bij je dressuur en niet bij je western?


Dat is een heel essentiele vraag van Rom.
Wat is er anders? Gebruik je een scherper bit bij western (niet geheel denkbeeldig). Laat je het paard bij western wel uit elkaar lopen?

Een paard waar je bij dressuur mee moet 'vechten', terwijl veel hulpen toch goeddeels hetzelfde zijn in de basis, kan toch niet zomaar helemaal anders zijn?

Ik heb de overstap gemaakt. Dat wil zeggen dat ik de meeste tijd western rijd, maar als ik morgen met een dressuuroptoming rij, dan loopt Lanna gewoon weer dressuur namelijk. Ik heb dan hooguit problemen om de in de dressuur noodzakelijke oprichting weer te realiseren (dat lukt niet in een dag, tenzij je je paard graag spierpijn bezorgt).


Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 14:16

Citaat:
Dat is een heel essentiele vraag van Rom.
Wat is er anders? Gebruik je een scherper bit bij western (niet geheel denkbeeldig). Laat je het paard bij western wel uit elkaar lopen?


Nee en nog eens nee. Nee het bit is niet scherper (gewone D trens) en nee Kaunos loopt alles behalve uit elkaar. Hij komt heel netjes van achter. Juist in tegenstelling met wat hij doet in de dressuur (sorrie Kaunos Haha! )

Citaat:
Een paard waar je bij dressuur mee moet 'vechten', terwijl veel hulpen toch goeddeels hetzelfde zijn in de basis, kan toch niet zomaar helemaal anders zijn?


Mis, ze zijn in de basis dus eigenlijk behoorlijk anders. Althans de weg naar het zelfde bereiken is anders.
Western rijden is signaal rijden en dressuur is contact rijden. En daar zit um ook voor Kaunos de kneep. Als ik zo vrij mag zijn dat te zeggen Cool .

Je ziet dat hij zich gaan spannen op het moment dat er constante aanleuning van hem wordt gevraagt. Zijn rug gaat niet meer lekker mee en hij druk zijn nek wat omhoog zijn achterhand komt niet meer netjes onder en hij verliest zijn drive. Zodra je overschakelt op signaal rijden en dus, zodra hij goed loopt los laat (geen aanleuning meer dus) onspant hij in no time en gaat heel netjes door zijn lijf lopen.

Hij voelt zich gewoon erg prettig als hij op deze manier gereden wordt. En dat is hem aan te zien vind ik. Maar dat is mijn bescheide mening Cool

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 14:19

Adrienne schreef:
Mis, ze zijn in de basis dus eigenlijk behoorlijk anders. Althans de weg naar het zelfde bereiken is anders.
Western rijden is signaal rijden en dressuur is contact rijden.

Mis IMO Haha!

Maar goed, dit is geen WN-EN discussie Bloos

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:08

Sorrie Rom maar zo staat het nou eenmaal omschreven. Dressuur is echt contact rijden en western signaal rijden. Dit heeft niks te maken met een western Engels discussie. Dit is gewoon een omschreven en beschreven feit en niet een wat is beter discussie.
Daar kun je het niet mee eens zijn, maar het is nou eenmaal zo. En dat heeft ook weinig zin, hockey en ijshockey zijn ook grotendeels het zelfde spelletje maar voor de ene heb je nou eenmaal ijs nodig, het daar niet mee eens zijn heeft even veel zin als het niet eens zijn met de verschillen tussen de western en de dressuur.
De beide manieren van rijden lopen nou eenmaal daar uit elkaar. Als dat niet zo was dan kunnen ze de dressuur vandaag nog afschaffen en gaat iedereen western rijden Haha! Haha! Haha!

Vraag het maar aan Kaunos zelf die zal je vertellen dat hij het ene echt fijner vind dan het andere. En een paard kan niet redeneren, alleen maar reageren op wat hij voor zijn kiezen krijgt.
Laatst bijgewerkt door Adrienne op 24-05-04 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:11

Ik ben het er ook niet mee eens Adrienne. Maar ook ik zal er niet verder op ingaan, anders komen we in de discussie wn-en terecht. En dat is niet de bedoeling.

Maar ik zou zeggen...als het voor jou goed voelt dan stap je toch gewoon over....

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:14

jullie zien er super uit op de foto hoor! OK dan!
Ik zou het wel weten als ik jou was.....maarja, ik ben misschien een beetje bevooroordeeld Haha! Bloos

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:27

Blijkbaar is het erg moeilijk te accepteren dat er verschillen zijn, zonder meteen aan te nemen dat meteen bedoeld wordt dat het enen beter is dan het andere.

Nog maals dit is niet iets waar je het wel of niet mee eens KAN zijn dit is gewoon een feit. Niet iets wat ik bedacht heb, het is ook geen mening van iemand, dit is gewoon de omschrijving van de sport. Hier verschillen de twee sporten van elkaar. Dit is geen Western vs Engels discussie. Dat maken jullie er van. Ik geef alleen aan dat er verschillen zijn. Als jullie dat als, tegen dressuur ,willen lezen is dat meer jullie dan mijn probleem denk ik zo.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:33

Ijshockey is echt wel een heeeel ander spelletje met heeel andere regels dan hockey Haha!

Ik begrijp wel wat je bedoelt met de omschrijving, maar dressuurrijden is net zoveel singaal rijden als westernrijden. En westernrijden net zoveel contactrijden als engels for that matter Lachen

Nogmaals gaat het niet niet echt om die "eeuwige" discussie western-engels. Ik vraag me bij dit soort topics gewoon altijd af wat je dan fout hebt gedaan bij het engels dressuur rijden dat je een gevecht "moet" aangaan. IMO ben je dan gewoon niet goed bezig geweest met engels. Ongeacht of het nu wel of niet contactrijden is.
En ik vind het dan jammer dat je engels dan zo afgedaan wordt, terwijl het ook anders kan.

Het blijft natuurlijk tof dat het met rijden nu zo goed gaat OK dan!
En dat is toch eigenlijk waar het om draait Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:35

Adrienne schreef:
Als jullie dat als, tegen dressuur

Ik lees het niet als tegen, maar ik denk dat altijd dat er zo'n verkeerd beeld van engels rijden geschept wordt, wat in mijn ogen onterecht is Lachen

Maar goed, wie ben ik. Ik ben ook maar een prutser die niet NK waardig is en waarbij het alleen thuis maar goed gaat Cool

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:49

Misschien moet je eens proberen te denken dat als iemand zegt dat het anders is dat niet meteen negatief bedoeld is. Haha!
Het ging er om of Kaunos het beter, leuker vindt om western gereden te worden en waarom dat kan zijn.
Nou daarom dus.


Als je er niet op deze manier op gaat wijzen heeft niemand het in de gaten. Nu leg je er zelf de nadruk op. Iets wat mijn bedoeling helemaal niet was. Ik gaf alleen een verschil aan. Cool Cool

Ga eens uit van het positieve, er zijn verschillen : WHO CARES! We doen toch wat we zelf het leukst vinden.
Iemand die dit als negatief tegen over de dressuur wil opvatten is wel erg onzeker over zijn eigen sport.

Maar goed weer on topic.

Ik vind dat Kaunos helemaal over zou moet stappen maar goed dat is mijn bescheide mening. Het is helemaal de keuze van Kaunos baasje. Die moet deze moeilijk beslissing nemen

Inderdaad erg leuke foto's Nicole, erg he je ziet altijd meteen alles ook dat wat je liever niet ziet. Maar goed je kunt er enorm veel van leren als je jezelf ziet. Ik heb ook nog al wat video van mij en Dusty en een Jolande die niet weet hoe ze ons al spinnend in beeld moet houden zonder overhoop gelopen te worden. Alle begin is moeilijk whaa Haha! Haha!
Laatst bijgewerkt door Adrienne op 24-05-04 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:55

Adrienne hoe kom je erbij dat ik tegen dressuur zou zijn. Ik rij met een gedoodverfd dressuurpaard (een kwpn-er) met veel plezier western. En overigens met evenveel plezier dressuur (ook wedstrijden). En ik heb mijn vriendin (die met haar quarterhorse bij de professionals rijdt) zonder oefenen haar quarter in de dressuur naar de M zien rijden. Volgens jouw visie zou dat niet moeten kunnen, gezien het verschil...

En als jij vindt dat Kaunos moet overstappen, dan moet je dat gewoon doen! Maar het argument dat western zo heeeeeel erg veel anders dan dressuur zou moeten zijn, dat deel ik niet. En al zeker niet jouw omschrijving van signaal vs contactrijden. Maar goed dat is een andere discussie die je zelf steeds weer aangaat. Jouw vraag is: zal ik omschakelen. Het antwoord is: als je jezelf er goed bij voelt moet je dat zeker doen. Western rijden is heel leuk om te doen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:58

Adrienne schreef:
Sorrie Rom maar zo staat het nou eenmaal omschreven. Dressuur is echt contact rijden en western signaal rijden. Dit heeft niks te maken met een western Engels discussie. Dit is gewoon een omschreven en beschreven feit en niet een wat is beter discussie.
Daar kun je het niet mee eens zijn, maar het is nou eenmaal zo.

Aha, vandaar dat anky en tineke en ...... allemaal melden dat ze rijden met signaalhulpen Maar misschien rijden ze geen dressuur maar western Clown ( alhoewel western ook dressuur is )

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 16:03

Adrienne schreef:
En een paard kan niet redeneren, alleen maar reageren op wat hij voor zijn kiezen krijgt.

Inderdaad, en ik denk dat je hier de kern van het 'probleem' hebt. En dan kom je imo automatisch uit bij de ruiter, zeker op rijtechnisch gebied.

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-04 16:03

Haha, wat heb ik weer een discussie opgeroepen! Hier is het baasje van Kaunos dus even weer aan het woord. Ik zal nog even wat toelichting geven.

Met Engels loop ik inderdaad vaak te vechten als ik hem netjes nageeflijk wil laten lopen. Hij vindt die opgerichte houding gewoon niet prettig, zit ook in zijn bouw.
In principe probeer ik hem - behalve dan de constante aanleuning - in het engels ook 'signaal' te rijden (dwz alleen been als hij meer voorwaarts moet e.d.), met de nadruk op 'probeer' (maar dat ligt meer aan mij dan aan Kaunos).
Hij gaat zich heel erg opkroppen en loopt daardoor niet altijd meer lekker door zijn lijf. De western manier van rijden is veel ontspannener wat dat betreft en dat ligt Kaunos en mij gewoon beter. Maar ik weet ook zeker dat als ik dat gevoel eenmaal bij het western te pakken heb, ik Kaunos ook dressuurmatig veel beter kan laten lopen (ik ga nog niet helemaal overstappen.....af en toe een klein sprongetje vind ik ook leuk, en dat is wel een beetje lastig met een westernzadel....maar wie weet).

En Kaunos loopt inderdaad niet uitelkaar als ik western rij, en brengt zijn achterhand ook goed onder. En inderdaad westernrijden is een stuk moeilijker dan het lijkt, juist doordat het zo gemakkelijk eruitziet en de paarden zo relaxt lopen. Het is niet zo dat je een westernzadel erop gooit en je dan western rijdt. Ik heb zelf ook wat vooroordelen moeten wegwerken toen ik begon met western.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 16:03

Ik vind het gewoon altijd zo jammer te lezen dat engels rijden zovaak schijnt te leiden tot gevechten tussen ruiter en paard in geassocieerd wordt met in de krul trekken of wat dan ook. Dat kan ik toch niet anders opvatten dan negatief ten opzichte van de dressuur Verward

Daarom plaats ik ook elke keer een opmerking als engels weer eens gezien wordt als een in de krul getrokken sport en/of de western als lekker losse teugel buitenrit sport.

En dat blijf ik ook doen Haha!

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 16:06

Kaunos schreef:
Met Engels loop ik inderdaad vaak te vechten als ik hem netjes nageeflijk wil laten lopen. Hij vindt die opgerichte houding gewoon niet prettig, zit ook in zijn bouw.

Kijk, ik denk dat daar de kneep zit.
Dressuur rijden begint niet met oprichting. Het begint met nageeflijkheid.
Nageeflijkheid heeft niets met oprichting te maken Lachen
[edit]niets is wel erg kort door de bocht Haha![/edit]

Je zegt nu wat ik al vermoedde toen ik je post las: Te veel de nadruk op een opgericht krulletje Lachen

Maar ik vind ook dat je moet gaan doen wat jij en je paard je het lekkerst bij voelen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-04 16:12

Misschien leg ik het verkeerd uit, ik rij hem in het engels net als in het western eerst met een los teugeltje warm en ontspannen in stap, draf en galop. Dan pak ik hem op en ga ik aan de nageeflijkheid werken. Maar als ik inderdaad (lichte) druk hou, los van hoe hoog ik hem in zou willen stellen, dan spant hij zich en gebeurt er dus wat Adrienne beschreef. Ik kan zelf ook niet goed verklaren waarom hij op de westernmanier wel goed wil nageven en op de engelse manier (met constante aanleuning dus) niet.

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-04 16:17

Hij hoeft van mij in de dressuur dus echt niet hoog opgericht te lopen, maar het doel is wel om zijn neusje in de buurt van de loodlijn te krijgen. En als dat in een lage houding is, ben ik daar ook allang blij mee, en vandaaruit kan ik het dan op termijn verder uitbouwen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers