Ringen op de hoeven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ebbeltje
Berichten: 1472
Geregistreerd: 22-05-03
Woonplaats: heilooooooooo

Ringen op de hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 12:45

Ik heb laatst gehoord dat ringen op de hoeven betekent dat je paard ooit ernstig ziek is geweest of iets ergs mee heeft gemaakt.
Ik had hier nooit eerder van gehoord en vroeg me af of iemand dat al eens gehoord heeft.
Mijn pony heeft namelijk wel van die ringen en het zou kunnen kloppen omdat ze 5 jaar geleden heel erg hoefbevangen is geweest.
Hebben jullie paarden dit ook en hebben jullie hier wel eens van gehoord>?

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 12:52

Na een jaar is er een volledige nieuwe hoef gegroeid, dus ringen van 5 jaar geleden zie je niet.
Je ziet idd ringen in de hoeven, maar dat kan al bij een overgang van stal mnaar wei, bij een lange droge periode etc.
Het is dus niet zo dat een paard wat ringen in de hoeven heeft het slecht gehad heeft of erg verwaarloosd of ziek geweest is.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 12:54

Die ringen kunnen inderdaad komen door hoefbevangenheid. Maar ook een plotse verandering van voer (van 100% hooi naar 100% vers gras) kan zo'n ribbel veroorzaken, zonder dat je paard daardoor echt bevangen gestaan heeft.
Het is niet erg, je kan er niets aan veranderen. Alleen zorgen dat het in de toekomst niet meer gebeurt.
5 jaar lijkt me wel erg lang geleden. Ik dacht dat de ribbels er wel sneller uitgroeiden.

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 13:50

ziekte, verandering voer, antibiotica...kan vanalles zijn !

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 14:59

En als je nou geen zieke pony hebt, niet van voer of whatever bent veranderd en t beest heeft toch ringen ? Waar komt het dan van ?

Ik kan me namelijk niet herrinneren dat ik ergens van veranderd ben, Bas is ook niet ziek geweest sinds ik hem heb, en heeft wel van die randen in zn hoeven.
Ik heb hem nu iets langer dan een half jaar, misschien voor die tijd ?

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:15

Mijn ervaring is dat er echt niet veel hoeft te gebeuren om van die ribbels te krijgen. Gewoon van weide veranderen (schrale wei naar rijkere wei) is soms al voldoende. Het zou wel kunnen dat die ribbels nog dateren van voor je je pony had, maar dat zegt eigenlijk niet veel over hoe hij daar verzorgd is.