Hoestend paard....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alayda

Berichten: 878
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Munstergeleen

Hoestend paard....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 18:57

Wie kan mij helpen...
Mijn paard hoest, DA is geweest en hoorde na inspanning niks in de longen. Heeft toch even in de longen gekeken en 1 long bleek wat vol te zitten met slijm.
Nu krijgt ze 6dagen, 2x daags 2pompjes, Ventipulmin (=soort siroop) door haar eten en dan moet het over gaan.... Ook krijgt ze nat hooi, staat op zaagsel en in een buitenstal...
Het leek de afgelopen 3 dagen goed te gaan maar nu is ze weer aan het hoesten... In de wei of op stal niet maar wel onder het rijden, metname in het begin en in de galop....
Wie heeft er ervaring met Ventipulmin, helpt het meteen of niet... (de kuur is 10 dagen) en wat kan ik doen.....
(Ik geef haar trouwens ook foenegriek door haar musli...)

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 19:10

Ik heb geen ervaring. Wat erg zeg!
Ik hoop dat het goed komt!
Sterkte verder! en beterschap voor je paard!

azriM

Berichten: 656
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Sambeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 19:21

Mirza hoest vaak precies zo! Meestal als ik in de bak rijd(doe ik niet zo vaak) hoest ze ook in het begin('kuchen') en tijdens of na de eerste paar keer galopperen ook. Ik merk ook, dat wanneer ik haar wat meer opsluit(in de bak dus, met buitenrit heb k altijd lange teugel), dat ze dan ook meer kucht, net of haar luchtwegen dan afgeknepen worden ofzoiets. Als ik buiten rijd kucht ze nooit, ik denk omdat ze dan haar hoofd zo kan houden als ze wil, ik weet het niet.

Met Mirza passen we extra goed op omdat ze jaren geleden zwaar dampig is geweest(de dierenarts had haar al opgegeven..) Ook krijgt ze af en toe foenegriek bijgevoerd tegen het kuchen (ze doet het altijd wel, maar soms minder en soms iets vaker).

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 21:19

Ventipulmin is een slijmoplossend middel. Als ze hoest is het niet erg, het slijm moet er toch uit, alleen als je moet stoppen met de ventipulmin dan moet het wel over zijn, anders de DA nog een keer bellen!!
Succes!!

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 22:07

voor ventipulmin kunnen ze wel immuun worden he en moet je de dosis steeds verhogen, dus het is goed dat je DA dat voor een kortere periode voorschrijft. Gossie hoeste ook altijd tijdens inspanning, op een gegeven moment dacht ik dat hij ons in de maling aan het nemen was..Het hoesten kan ook een gewoonte voor haar zijn geworden, maar dat lijkt me niet gezien je bijtijds er iemand hebt bijgehaald. Als je inspanning verricht zetten de lonblaasjes op en kan ze het benauwd krijgen, wat het hoesten kan veroorzaken om van het taaie slijm af te komen..Veel sterkte!

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 22:08

p.s en gewone hoestsiroop, is dat geen optie? Ik gaf dat altijd aan Gossie en het hielp altijd perfect, na een week konden we er altijd mee stoppen en dan langzaam het rijden weer opbouwen, niet teveel kracht in een keer.

Curly85

Berichten: 1641
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 23:19

Ik heb vorig jaar vreselijke problemen gehad met de luchtwegen van mijn paard. Hij heeft zeker een kuur of 5 gehad en het hielp eigelijk bar weinig. Dag en nacht op de wei en complete rust voor 2 maanden en daarna in een stal met frisse lucht (buitenbox) en op zaagsel en het gaat weer perfect. Foenegriek geef ik hem er ook bij maar das meer preventief.
Mijn ervaring is dus dat je vooral niet te lang moet wachten want daar krijg je vreselijke ellende mee

stekelroosje
Berichten: 126
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 14:43

Ik heb onderhand ook al heel wat ervaring met een hoestend paard Huilen
Ook al heel wat ventipulmin gebruikt . Volgens mij doet ventipulmin de luchtwegen verwijden zodat het slijm makkelijker afgevoerd kan worden . Ik zou nu ie hoest heeeeeeeeeeeel voorzichtig zijn met rijden ,liever niet te grote inspanning vragen . Stappen is altijd goed ,mischien een beetje draven ,maar een galopje zou ik ff mee wachten . heeft ie verder geen snotterbellen? (geel of groen)

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 15:11

Net wat stekelroosje zegt: oppassen met rijden. Bij ons is het meestal zo dat de dierenarts tijdens de behandeling met ventipulmin aanraadt om even niet te rijden. Of alleen stappen en een klein drafje. Goed in de gaten houden en ook als het beter lijkt straks nog een keer laten controleren dmv bronchoscopie. Paardenlongen zijn heel gevoelig en kwetsbaar.

johanna13
Berichten: 221
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: in een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 11:10

venegriek poeder en echinbaforce tabletten zijn een doeltreffend middel

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 11:57

Ventipulmin is een ontstekingremmer/onderdrukker, maar lost het probleem niet op. Wij hebben in het verleden 2 paarden verspeeld aan hoesten. Ook zij moesten aan de ventipulmin en op rust.

Ten eerste, rust roest!! Het is verstandig om met een hoestend paard licht werk te verrichten om de longen actief te houden, zodat het slijm afgevoerd kan worden. Als je het paard op rust zet dan doen de longen bijna niks en blijft het slijm zitten waar het zit. Gewoon wat stap, draf en galop werk van een half uurtje per dag kan gèèn kwaad. Alleen niet buiten adem rijden, gebruik je verstand..

Ten tweede, toen mijn paard begon te hoesten hebben we er uiteindelijk een iets alternatievere dierenarts bijgehaald. Nà eerst de gewone weg bewandeld te hebben en naar de kliniek en al geweest te zijn. Uiteindelijk advies van hun, zet je paard maar op het land er is niets meer aan te doen. Nou via, via, hoorden we dus van die andere dierenarts en die hebben we geraadpleegd. Hij heeft mijn paard beluisterd en de longen zaten helemaal vol, maar hij zei dat hij hem wel weer goed zou krijgen. Hij heeft m'n paard ingespoten in de bloedbaan met een of ander medicijn en we kregen medicijnen die we via de mond toe moesten dienen. En rìjden, was zijn duidelijke advies. In het begin had m'n paard het erg benauwd met rijden, maar gaandeweg kreeg ze steeds meer lucht. En er kwam heel veel slijm uit Verward Dit alles is nu zo'n 11 jaar geleden en ik heb m'n paardje nog steeds, zonder luchtwegproblemen, ze is volledig genezen.

De naam van deze dierenarts is Henk Goozen, maar ik weet niet of die bij jouw in de buurt ook komt. Hij heeft wel een zeer groot werkgebied.

Succes..

BayjaJarig

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 13:52

Precies, hou het paard wel in beweging, dan komt het slijm los en kan je paard het kwijt. Mijn paard hoeste ook een tijdje geleden, heeft op antibiotica, ventipulmin en sputolysin gestaan. Ventipulmin is een sterk medicijn waarin hormonen zijn verwerkt. Ikzelf vind het een beetje eng spul. Als je paard op ventipulmin staat is mij door de dierenarts verteld het paard wel in beweging te houden maar niet in het zweet te jagen.

Hoest je paard ook slijm uit? Bekijk het slijm dan eens, is het wit en melkerig, dan duidt het op een vooruitgang. Kun je eens overwegen om hem een sputolysin kuurtje gegeven. Kun je kopen bij de ruitersportzaak. Is het groen,geel en dik, dan zou ik toch de DA weer bellen of misschien eens een andere DA?
Mijn paard begon namelijk ook weer en heb toen de DA gebeld. Hij vertelde mij het slijm verhaal namelijk.

Succes.

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 14:27

Ben het grotendeels eens met het geschrevene hierboven. Ventiplumin gewoon beweging blijven geven met rijden en niet in het zweet werken. Het slijm zou idd op moeten lossen. Of het werkt of niet weet je pas na die 10 dagen. En als hij gaat hoesten nadat hij het in het begin van de kuur niet heeft gedaan kan dit erop wijzen dat het slijm los komt. Iig nog even na laten luisteren door de dierenarts.

Groen slijm/snot wijst duidelijk op een ontsteking en hebben ze antibiotica nodig. Wit slijm is idd vanuit de longen.

Ook is het mogelijk dat als dit bij het rijden gebeurd vooral slechts een kuch bij het aandraven ofzo, dat het in de keel zit. Een soort bronchitus. Dan zijn de longen en luchtwegen schoon en vrij van ruis maar blijft hij hoesten. Dan is het dus noodzaak zoveel mogelijk frisse lucht (dwz zoveel mogelijk naar buiten) en idd stofvrije bodembedekking zoals zaagsel. En het liefst kuilgras ipv hooi ivm stof.

LindaJ
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:46

Bij mijn paard werkte ventipulmin niet goed (sputolysin of easy breathing en respiraze van de paardendrogist trouwens ook niet), zijn longen bleven vol met slijm zitten. Hij heeft erge stofallergie en er zat van dat oude, gele taaie slijm onderin z'n longen. Uiteindelijk was de oplossing (aangedragen door mijn DA) om hem te laten stomen (gewoon met dampo of iets dergelijks) en zo het slijm los te maken.

Ik deed een laagje warm, geen heet water (ongeveer 40 graden, anders is het te heet voor de gevoelige neus van paarden) in een emmer, dampo erbij, handdoek over m'n paard z'n neus, en neus boven emmer houden. Ik moest het hem wel even leren uiteraard. Dat een minuutje of 5, 10 volhouden per keer en na het stomen even laten rennen zodat hij hopelijk het slijm loshoest. Dit twee keer per week, meer mag ook. Je kan bij de paardendrogist of homeopaten ook wel spul kopen wat je niet meer in water hoeft op te lossen, dat is handiger want dat spuit je gewoon op een doek, die leg je onderin een emmer, en die emmer bind je dan aan z'n halster.

Ik doe dit zelf veel liever dan naar de ventipulmin grijpen...

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 21:57

mijn paard op de manege heeft het ook maar dan chronisch gaat niet meer over Verdrietig de ene keer gaat het beter dan de andere keer hangt een beetje van het weer af, maar nu het warmer wordt voorspel ik het niet zo best. was het maar wat koeler dan ging het wat beterder Lachen is ie minder benauwd.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 00:59

sta je op een manege?? want dan kunnen paarden elekaar elke keer aansteken. dta had ik met die van mij ook. die heeft siroop en poeders gehad. ging niet over. op het land gezet binnen een weekniks meer te horen. Je moet ze ook niet in het zweet rijden.

robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 11:24

heej Anne,

Gaat het alweer een beetje beter met Laddy?! Ik hoop het!!
Want anders zou het zonde zijn!

Alayda

Berichten: 878
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Munstergeleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-04 12:41

Bedankt voor al jullie tips en adviezen!!! OK dan!
We zijn nu 11 dagen bezig met de Ventipulmin en stoppen er nu mee.
Ze hoest nog steeds, onder het rijden gemiddeld 4x en er komt wit snot uit haar neus. (het is niet erg dik of geel...)
En dan is het maar afwachten hoe het verder gaat!!!

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 14:13

Laat je de DA nog een keer komen of kijk je het nog even aan? Soms is een 2e kuur noodzakelijk of een spuit om het slijm los te laten komen.

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 17:54

ik ben zelf een beetje tegen ventilpumin, omdat ze ook hier verslaafd aan kunnen raken.
als je het gebruikt gaat het goed, en zodra je 1dag stopt is het vaak alweer terug.
Ik heb zelf hele goede ervaringen met HMP horse.
Dit zijn gwoon kruiden, en kunnen verder geen kwaad.
Sinds mijn paard bronchitus heeft gehad, voer ik dit eigenlijk altijd 1x in de week bij als preventief.
Dit werkt super, en als alle paarden staan te hoesten heeft die van mij nergens last van.

Alayda

Berichten: 878
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Munstergeleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-04 19:04

Ja de DA komt nog langs om te kijken...
Mijn eerste paard had stof-allergie en ik was ook niet te spreken over de Ventipulmin...
Dit paardje heb ik net anderhalve week en 6wk op proef. Ze is helemaal goedgekeurd, dat wel. Maar omdat ze hoestte en de DA geconstateerd heeft dat er slijm in haar longen zit heeft hij het advies gegeven om 10dg ventipulmin te geven en dan kijken hoe het gaat.
Het kan een stofallergie zijn maar ook een restant van verkoudheid...
Ik hoop natuurlijk het laatste want ik ben nu al gehecht aan dit paard.
Het klikt enorm goed!!:j Dus hopen dat het goed komt!!!

bonnielove
Berichten: 1195
Geregistreerd: 15-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 12:34

probeer met rijden eerst gewoon goed los te rijden mischien helpt het

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 12:44

hmp-horse werkt inderdaad super want mijn paard heeht ook chronische bronchites..en heeft ook al vele kuren ventipulmin gehad enz..geen fijn spul komt toch steeds weer terug,,ga naar hmphorse werkt het beste..

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:37

hmp-horse kan je dat gewoon bij de DA halen?