tijdens rijden bijzetten met elastiek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

tijdens rijden bijzetten met elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-02 12:10

hoihoi
ik rijd dus op meron, heel relaxed. maar hij heeft zijn hoofd behoorlijk de lucht in zeg maar, en met mijn handen mag ik niet al te veel doen omdat hij dus heel gevoelig is. ik probeer hem wel van achter naar voor te rijden en te spelen met mijn handen maar dan gaat ie schudden met zijn hoofd.
nu was mijn idee om hem met een los elastiek (halsverlenger) bij te zetten, dus achter zijn oren langs door het bit en dan tussen de benen aan de singel. niet strak natuurlijk.
maar ik weet niet of dit dus te snel is. ik longeerde hem ok met elastiek dus hij is er al wel aan gewend en het is dus niet vreemd.
kunnen jullie mij advies geven?
kus liselot

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

tijdens rijden bijzetten met elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 12:16

LiSSy schreef:
hoihoi
te spelen met mijn handen maar dan gaat ie
schudden met zijn hoofd.



Ja duh!!! Lips are sealed

Spelen met handen loopt 9 van de 10 keer op zagen uit. Als je zaagt gaat je paard inderdaad heen en weer lopen schudden met zijn hoofd, omdat hij van de ene kant naar de andere kant wodrt getrokken!

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-02 12:19

nee ik zaag echt absoluut niet... ik knijp om en om in de teugels. maar hij is gewoon zo gevoelig in zijn mond dat is dat dus al niet prettig vind

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 12:46

Misschien kun je les nemen van een GOEDE instructeur???
Ik zou niet te snel naar de hulpteugels grijpen, mijn paard is ook gevoelig in de mond, maar ik kan het prima af met handen en benen.
Een goede instructeur kan je misschien wel het goede advies geven en zeggen of een elastiek nodig is.

Mirjam

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 19:12

Ja, idd... Neem les! Laat jezelf maar eens op de video zetten ofzo, en kijk die band maar eens terug. Waarschijnlijk sta je versteld, omdat je dan gigantisch loopt te zagen!

judith
Berichten: 1186
Geregistreerd: 14-01-01

gevoelig in de mond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 20:38

Hoi,

het paardje waar ik op rij (Quarter Horse) is ook heel erg gevoelig in de mond en we dachten eerst dat het aan de kiezen lag, dat ze haken had, maar dat bleek dus niet zo te zijn. (misschien een tip voor jou om daar eerst eens naar te laten kijken!!!) Maar daarna heb ik een heel simpel, dik dubbel gebroken trensje genomen en ben haar daar mee gaan rijden en nu loopt ze al heel wat beter. Ze liep eerst helemaal met haar mond open, terwijl de teugels gewoon in boogjes hingen!!! Maar nu gaat dat steeds beter. Ik raad je aan om dus vooral eerst naar de kiezen te laten kijken en vooral niet allemaal hulpteugels te gebruiken, want het laat je paard wel laag lopen met zijn/ haar hoofd, maar als het te veel drukt in de mond en het pijn doet, gaat zo verkeerd lopen om de pijn te onderdrukken en dan krijg je een paard met een vaste rug enz. En dan ben je nog veel verder van huis!!!

Groetjes Judith

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-02 20:43

ik zaag echt absoluut niet, dat weet ik echt heel erg zeker, ik heb voldoende ervaring om te weten of ik wel of niet zaag. ik speel gewoon met de teugels, gewoon zachtjes knijpen.
vanaf februari neem ik les, dat heb ik al geregeld.
hij loopt op een dikke gebroken bustrens, wel een zacht bit en daar reageert hij goed op.
ik heb ook gevraagd aan de staleigenaar of die in de mond wou kijken naar zijn kiezen of er haken op zitten, dat is dus niet het geval.
vandaag heb ik een halfuurtje gereden met een los elastiek eraan hij liep hel erg lekker heel ontspannen, morgen doe ik weer zonder en dan kijken hoe het dan gaat.

groetjes liselot

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 20:55

Jezelf op de video zetten kan nooit kwaad. Of ben je bang voor de confrontatie?

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-02 21:00

nee hoor totaal niet....

gillian

Berichten: 4417
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 22:02

je kunt hem gerust bijzetten met een elastiek hoor!!
maar dan zou ik de elastiek niet tussen de voorbenen(aan de singel) vastmaken, maar aan de zijkant van het zadel(singelstoten).
dan moet je zelf ook nog iets doen nl.
de elastiek werkt dan niet zo sterk in.

en neem eens les bij een goede instructeur!!
die kan je leren hoe je je paardje aan de teugel kan rijden zonder te trekken en te plukken Haha!

succes ermee!!
gillian

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 23:12

Idd, met stiek rijden kan wel maar dan wel met voorkeur aan de zijkant.
Maar heb je geen slof?? Dat vind ik toch een fijnere werking hebben dan zo'n stiek.

Suc-6

Gwennie
Berichten: 10
Geregistreerd: 14-01-02

je zegt het een maar wilt het andere......

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 09:13

Hallo, je zegt wel dat je het rustig aan wilt doen en alles rustig wilt opbouwen en eerst het paardje wilt leren kennen, maar uit je berichten komt toch naar voren dat je iets anders wilt....dingen afdwingen en wel redelijk snel ook!! FOUT

Ga er eerst eens lekker rustig meer rond tuffen, knuffelen en veel belonen als hij iets goed doet VOORDAT je met allerlei hulpteugels aan komt zetten.

Tanden/kiezen na laten kijken door een ERKENDE tandarts is van groot belang (niet door de staleigenaar, die kan zonder goed gereedschap niet eens zien wat er achter in zijn mond afspeelt). Als je daar geen geld voor hemt..tja, wat doe je dan met een paard!!!!

Les nemen van een erkende rijinstructeur is een tweede stap!!

Arabieren hebben over het algemeen een gevoelige en kleine mond. Een dubbelgebroken Aurigan bitje bevalt hun meestal het beste!!
Geen DIKKE bustrens die is vaak te dik. Ze zeggen vaak wel hoe dikker hoe beter, nou dat is niet mijn ervaring!! (ik train al jaren arabische volbloeds voornl.dressuurmatig!).

DUS gooi dat elastiek weg.
Elastiek is trouwens ook geen goed middel om mee te longeren. Paarden gaan er vaak op hangen.
Beter is het om met een Gogue te longeren.

Rijden doe je zonder hulpteugels en met veel geduld.
Als je het hoofd van je paard naar beneden afdwingt dmv hulpteugels dan gaat hij zich in de nek of rug toch vasthouden om dit te compenseren.
En tja, dan kom je straks bij de fysio terecht!!

Succes en als je vragen hebt mag jeme altijd mailen

Gwennie

gwen@dolfijn.nl

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 10:05

carlijn83 schreef:
Maar heb je geen slof?? Dat vind ik toch een fijnere werking hebben dan zo'n stiek.





Tuurlijk Carlijn!! Wat een oplossing Frusty Verdrietig Dat zegt mij heel wat over wat voor ruiter jij bent... Huilen

Arabieren reageren inderdaad het beste op dubbelgebroken Aurigaan bitjes. Ik heb daar ook veel ervaring mee, en vooral het bit van K&K is erg goed! Die is net wat anders gedraait, en daardoor ligt ie mooier in de mond.

En nogmaals; neem alstjeblieft les! Vooral als je ook nog met hulpteugels wilt gaan klooien. Als je hulpteugels verkeerd gebruikt (lees: niet onder deskundige leiding) dan maak je er alleen maar dingen mee kapot.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 10:09

als je de 'gedraaide' uitvoering van K&K wilt hebben moet je de Ultra nemen,
die heeft een tussenstukje wat op 45 gr zit.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-02 10:51

ik ga in ieder geval absoluut geen slof gebruiken. het elsties kan hij niet op gaan hangen omdat hij gewoon heel los zit, niet te los natuurlijk.

dat bitje heeft hij er ook al in gehad, kk aurigan dubbel gebroken 21 mm. maar daar reageert hij helemaal niet goed op. ze hebben er al tientallen bitten in gehad, maar dit is het bit waar hij het beste op reageert.

ik heb toch ook gezegd dat ik les neem, vanaf februari.

enne.... ik tuf ook rustig aan, maar als hij zijn hoofd zo hoog houd en maar blijft schudden terwijl er echt niets mis is met mijn teugelvoering, heb ik geen controle over hem mocht hij wegspringen omdat hij iets nieuw ziet.

groetjes liselot

Gwennie
Berichten: 10
Geregistreerd: 14-01-02

advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 18:34

Hoi, het is fijn dat iedereen elkaar advies/tips geeft maar laten we het wel gezellig houden.

Wordt iemand nu afgestraft (lees: afgekat) omdat zij iets vraagt.

Vragen is juist goed en daar wordt je wijzer van.

Groetjes Gwennie

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-02 00:30

ja klopt, daar dacht ik ook al aan, daarom heb ik ook geen boze reacties teruggestuurd, daar word het alleen maar erger van Haha!

groetjes liselot

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 01:26

Als je problemen tegenkomt, kan het helpen om er een hulpmiddel tijdelijk bij te gebruiken (zegt zij die anti-hulpteugels is Knipoog ).
Je kunt rustig een paar keer rijden met elastiek, temeer omdat je er ook al mee longeert.
Afhankelijk van hoe het gaat met rijden, zou je ook tijdens het rijden het elastiek eens af kunnen doen om te kijken of het zonder ook al gaat.

En nog even iets over het vastmaken: van achter de oren, tussen de de voorbenen naar de singel is vriendelijk maar correct, mits het lang genoeg is. Het verhindert op die manier alleen het echte omhoogkomen met het hoofd en bevordert het halsstrekken en dus ontspannen.
Van achter de oren, opzij naar de singel werkt pittiger in en dwingt het hoofd in een positie, ook nodigt dit juist uit tot hangen.

Probeer het een keer, had je al gedaan geloof ik, en kijk of het helpt. Vergeet niet lekker voorwaarts te rijden en het doel is ontspannen neerwaarts. Succes Lachen .

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 10:07

carola schreef:
Ja, idd... Neem les! Laat jezelf maar eens op de video zetten ofzo, en kijk die band maar eens terug. Waarschijnlijk sta je versteld, omdat je dan gigantisch loopt te zagen!


Misselijk Misselijk Misselijk
Ken jij haar persoonlijk ofzo, om haar zo aan te vallen. Ze vraagt gewoon advies en ze wordt afgerekend om een ienieminie klein zinnetje dat ze in haar vraag zet (spelen met de handen). Belachelijk antwoord met een gigantisch vooroordeel. Boos!

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-02 12:12

dank je wel manda. maar ik hoope eigenlik niet dat daar op gereageerd zou worden, ik wou het gewoon laten voor wat het was omdat ik zelf wel weet dat ik niet zaag.

lunatic. het elastiek is hem iets te groot dus zit absoluut niet strak, hij loopt er heel erg ontpannen mee, gisteren heb ik hem gelongeert en vandaag ga ik er op zonder elastiek en kijk ik hoe dat gaat.

groetjes liselot en bedankt

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 21:40

carola"]
[quote="carlijn83 schreef:
Maar heb je geen slof?? Dat vind ik toch een fijnere werking hebben dan zo'n stiek.





Tuurlijk Carlijn!! Wat een oplossing Frusty Verdrietig Dat zegt mij heel wat over wat voor ruiter jij bent... Huilen

[/quote]

What's this??????

Hoezo "wat voor ruiter ik ben" Verward
Dat weet jy toch zeker niet??

Doe ff normaal en begin niet zo maar op iedereen te katten (wat je btw wel vaker doet geloof ik! Frusty

Als zij toch wat vraagt over een stiek, dan geef ik mijn mening daar over!
En dat is dus dat ik dus persoonlijk vind dat een slof een fijnere inwerking heeft dan een stiek!!!
Verder is er nix gezegd over het feit 'wel of geen hulpteugels gebruiken'

Hou je commentaar gewoon bij de topic waar t op dat moment over gaat!!!

En laten we t ff gezelli houden hier Boos!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 22:07

Jeetje, wat een veroordelingen direct hier. Alsjeblieft zeg.

Ik denk niet dat ik bij zou zetten onder het rijden. De bedoeling van het rijden met die pony is toch dat jullie allebei iets leren: jij wilt leren rijden en je wilt dat hij beter gaat lopen. Misschien gaat hij beter lopen, maar jij hebt dat niet gedaan, dus als je dat elastiek eraf haalt ben je weer net zo ver. Je hebt er dus niks aan als je hem niet ZELF naar beneden rijdt (vind ik): daar leer je niet van rijden!
Leren een paard 'aan de teugel' te krijgen is moeilijk en het kan een tijdje duren. En als je hem daar dan hebt, dan ben je er nóg niet Knipoog Lachen . Maar die tijd moet je nemen en dan kun je het ook! Daar heb je pas wat aan!

Via de pc is het bijna onmogelijk om advies te geven in dit soort zaken (in hoge mate kwestie van gevoel), les nemen dus! Absoluut doen!

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 22:18

Idd Rieja. Daar sluit ik me helemaal bij aan.

En ik zit niemand af te zeiken ofzo, ik ben gewoon heel fel tegen het gebruik van hulpteugels door beginners (ja, dat ben jij echt nog wel... anders stelde je niet dit soort vragen). Een elastiek, oke... maar om zomaar iedereen een slof te gaan promoten (zoals Carlijn doet), nee sorry, daar ben ik tegen.

Op zich ben ik niet tegen een slof, maar Carlijn, hoe kun jij (over het internet) iemand aanraden om met een slof te gaan rijden? Weet je dan wel waar je over praat?

En Lissy, de beste (niet de makkelijkste) manier is om gewoon les te nemen, maar ja, dat ga je dus ook doen.

Hier geld weer het bekende spreekwoord:

"waar de rijkunst van de ruiter eindigd, begint de zadelkamer..."

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 22:29

Onwijz, wat een gezeur over Lissy's vraag.
Er zijn mensen die met slof kunnen rijden...
Er zijn mensen die dat niet kunnen...
Er zijn mensen die zitten te zagen i.p.v spelen...
Er zijn mensen die dat niet doen...
enz. enz. enz. zo kun je nog wel ff doorgaan. lekker belangrijk...

ff voor Liselot:
Ik vind zo'n stiek nooit echt een suc6, een gogue is veel prettiger. Ik heb ze allebij, en de stiek gebruik ik nooit meer.
Maarre, misschien een stom antwoord hoor, maar helpt een simpel martingaaltje niet? (hoef je hem tenminste niet gelijk zo "vast te binden")

suc6 met je paardje!

By the way, Lissy is geen beginner meer!

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 22:43

Concorde; vanaf wanneer ben je volgens jou geen beginner meer dan?

Volgens mij ben je een beginner als je niet fatsoenlijk met ieder willekeurig paard een nette B proef kan neerzetten waarmee je dan minimaal een winstpunt behaald. Dat betekend: met ieder willekeurig paard moet je netjes afgebogen kunnen rijden.

Waarbij:

- het paard gezond is
- het paard min. 1 jaar onder het zadel is
- en jijzelf gezond bent.