wond ONDER staartwortel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

wond ONDER staartwortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-02 17:29

khad vandaag al even gelongeerd en gereden (heb vanavond een wedstrijd) en toen ik haar na de tijd verzorgde zag ik dat ze een grote wond onder haar staartwortel had, bijna bovenaan.
haar staartwortel is zwart, maar daar dus roze, de velletjes hingen eraan, en toen ik er betadinezalf opging doen, gingen die velletjes los.
ze had er pijn aan, want haar staart omhoog doen is normaal niet zo boeiend, maar dit keer vond ze het niet fijn, staart tussen de benen en wegdraaien. vooral toen ik dus die zalf er op deed.

kheb zondag haar staart geschoren aan de zijkanten, maar daar kan het volgens mij niet van komen.

waar dan wel van, of duidt dit errop dat er van binnen iets niet goed is.
hellup!!!!!!!!!!

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-02 20:12

weet niemand hoe mijn paard aan een wond onder de staartwortel kon komen?

schuren lijkt me stug, aan de onderkant van de stal is het dicht en bovenaan zitten spijlen.
verder heeft ze alleen een voerbak en een automatische drinkbak in haar stal hangen, maar het zit dus vrij bovenaan en dan zijn er nog altijd de billen van het paard, die reiken verder dan waar de staartwortel begint (beetje moeilijk uitleggen maar neem aan dat jullie wel zullen snappen wat ik bedoel).
Laatst bijgewerkt door Chrystal-gek op 18-01-02 03:22, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 01:40

Kan het van het staartriempje van de deken komen?
Of misschien gerbuik je wel een staartriem?

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-02 03:17

nee, gebruik geen staartriem en aan mijn dekens zitten koorden voor tussen de benen door.
alleen mijn zweet en uitrijdeken hebben een riempje voor onder de staart door, als ik die al vastmaak heb ik dat al nooit strak en na het rijden altijd los liggen.
als ze ff alleen staat in haar stal, dan heb ik die wel vast en een extra dekensingel erom, maar dan lijkt het me nog vrij stug, want dat komt maar zelden voor en de laatste tijd bijna helemaal niet (ja toevallig vanmiddag even), en dan zit het nog altijd zowat lager dan we 'wond', want het zit dus echt hoog aan de staartwortel, bijna bovenaan, aan de onderkant/zijkant aan de linkerkant.

en een wond is misschien een erg groot woord, het is geen gapende wond ofzo maar toch een wondje van vrij groot oppervlak, want vooral het vel is eraf en de velletjes hingen eraan, en nu begint het al weer te herstellen, maar het ziet er daardoor nog raarder uit, rimpelig geel/wit op sommige plekken en op sommige nog roze dus, de gewone huis is iig er nog lang niet weer.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 08:37

Heeft ze niet in het land of in de bak kunnen schuren? Misschien zaten er door het scheren nog wat losse haartjes die nogal jeukten. Ook heb ik wel eens gezien bij een pony die last van wormen had ( en uit ervaring weet ik dat je goed kan ontwormen en je paard er goed uit kan zien en toch wormen heeft), dat die ook enorm ging schuren, met haar staart over het hekje heen. Je weet maar nooit, de dierenarts kan wat mest onderzoeken op wormen. Succes in elk geval.

Amazone
Berichten: 6
Geregistreerd: 18-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 13:52

Ik heb dit zelf ook meegemaakt. Alleen had mijn paard zijn staart geschuurd aan de bovenkant, maar tegelijkertijd ook aan de onderkant van de staartwortel. Hoe hij het deed, weet ik niet maar we denken aan de rand van zijn voerbak. Wij het wondje behandelen aan de bovenkant, niet in de gaten hebben dat er aan de onderkant ook een zat. Na 2 dagen hadden vliegen er eitjes in gelegd en toen zaten er dus maaien in. Een heel goor verhaal, zal het ook niet verder uitdiepen. Wat ik ermee wil zeggen is dat je uit moet kijken met een wond op zo'n plek, het is daar lekker warm en dus een fijne broedplaats voor bacterien en dergelijke.
2 maal daags wassen met betadinescrub, moesten wij van de DA. Zorgen dat er geen infectie bij kan komen. Als het wel gaat infecteren en je bent te laat, heb je kans dat het naar binnen slaat ( via de anus) of dat de infectie overslaat op de ruggegraat. Dan ben je helemaal ver van huis.
Wees maar heel blij dat je dit wondje op tijd ontdekt hebt en dat het geen vliegenperiode is, mijn paard heeft 3 weken in de kliniek gestaan. Hij is gelukkig zijn staart niet verloren, alleen het haar. Gelukkig heeft hij nu alweer een redelijk lange staart, kan 'ie weer lustig erop los meppen van de zomer!

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-02 19:06

de da is vandaag langsgeweest, om meerdere reden.
hij heeft ook naar de 'wond' onder de staart gekeken, maar dat zag er goed uit zei hij, het was nl al dicht, je kunt alleen nog zien dat er wat had gezeten, maar vond het zelf er vandaag ook wel goed uitzien.

waarschijnlijk toch geschuurd oid, waaraan is de vraag, maar ok.
alleen de 1e dag heb ik er betadinezalf opgedaan en verder ook niks, dus ook niet afspuiten (veels te koud!!!).
en het heeft blijkbaar goed gedaan, want er is niks meer aan de hand en binnen een paar daagjes (het is nu maandag en heb het vorige week dinsdag ontdekt) was het over.

en ja, Amazone, daarom maakte ik me er iets meer zorgen over dan een wondje op een andere plek, want dit is ten eerste al een rare plek voor een schuurplek en als dat het al zou zijn, dan is het ook nog een vrij onhygienische plek.
ik weet ook niet hoelang het er al zat toen ik het ontdekte, want het is niet echt een plaats waar je iedere keer kijkt, maar vanaf het moment dat ik het ontdekte, was het eigenlijk al weer aan de betere hand.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 20:31

Deze plek regelmatig met water en zout schoonmaken.