Is dit een mecate of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Is dit een mecate of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 16:08

Even het zekere voor het onzekere nemen: Ik heb via marktplaats van iemand teugels gekocht. Toen ik ze kreeg, zaten ze zo vast:
Afbeelding
Nou, zelfs ik kon zien dat dit toch niet goed zat. Nu is het zo, dat het 1 lang touw is, van wel een paar meter lang, met in het midden een dunner stuk. Ik heb de teugels nu zo zitten:
Afbeelding
Afbeelding
Zie je, daar waar mijn hand zit, is het stuk veel dunner. Dus nu dacht ik (of heb ik laten denken) dat dit helemaal geen teugels zijn, maar een mecate is. Wie helpt me even? Want dit ziet er zo toch niet uit, moet je zien hoe dik dat is! Het hoofdstel is nu ook loodzwaar, dat hoort toch niet?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:27

Hmmm... De mecates van koord hebben toch meestal wel aan één kant een tassel van paardenhaar en aan de andere kant zo'n leren 'snapper'. Ik vind dit touw er inderdaad een beetje vreemd (plat) uit zien. Ziet er een beetje uit alsof iemand een lang stuk touw bij de zeilwinkel gehaald heeft om als mecate te gebruiken.

Hier een plaatje van hoe een echte cord mecate er meestal uit ziet.(beetje grote foto, maar zo kun je goed het verschil van touw zien).

Afbeelding

Meestal wordt een mecate gebruikt in combinatie met een bosal, maar met 'slobber straps' (die leertjes die jij ook tussen touw en bit hebt) kun je ze ook aan een bit maken. Het is dan wel de bedoeling dat je een stuk van de mecate over houdt om als 'ty rope' te gebruiken, die dan normaal gesproken aan de knop van je zadel bevestigd wordt (net als bij een bosal dus).
Hier een niet zo heel duidelijke foto van wat ik bedoel.
Afbeelding

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 18:55

Hmm.... en nu?

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:35

Ik heb die dingen wel vaker gezien en me erover verbaasd hoe die zouden moeten Verward

Een mecate is óf lang genoeg (4 mtr)voor een lange niet onderbroken teugel óf hij is 'extra' lang (6 mtr)zodat je er ook een leadrope mee kunt maken.
Vaak wordt een Mecate idd gebruikt voor bij een bosal, maar ik heb ze ook wel gezien met een optoming zoals jij nu hebt waar ze aan slobberstraps vastzitten.

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 20:21


sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 09:15

Majo,

Mijn mening:

- Er is hier geen sprake van een Mecate. Een Mecate is per defenite van paardenhaar en er prikkelig. Dat moet ook want een Mecate is bedoeld om paarden "Neck Reining" bij te brengen: door het prikken gaan ze opzij.

- Er is hier sprake van een "trainings teugel" in de trens van Pat Parelli, alleen van puur katoen (denk ik). Om er voor te zorgen dat het lichte materiaal toch netjes naar onderen blijft hangen zal het deel bij het bit wel verzwaard zijn met een "vulling". Het probleem van dit soort teugels (ik heb er zelf ook, maar rij er zelden mee) is, dat katoen en nylon in je handen "vast grijpt", waardoor het heet wordt als het snel door je handen glijdt. Leer doet dat veel minder. Verder gaat leer naar je hand staan.

MVG Louis