Hoe ligt dit zadel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Hoe ligt dit zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-04 20:23

Ik heb echt een vet probleem met zadels voor Ballouk. Huilen Van veel merken is de wijdste maat nog te smal. De euroriding 4 schuift naar achteren omdat hij te smal is en hij krijgt er een bultje van... Eigenlijk schuiven alle zadels naar achteren. Mijn instructrice zegt dat het best wel eens zo kan zijn dat dat de plaats is waar bij ballouk het zadel moet liggen. Zijn rug is erg lang en het moet dus niet echt een mega-probleem zijn dat het wat verder naar achter ligt. Maar het stoort mij gewoon. Boos! Wat vinden jullie? Past dit zadel gewoon niet of mag het op deze plaats liggen? Ik heb niet het idee dat dit zadel (KN, ff geleend) te smal was, maar toch zakt het weer naar achter.
Afbeelding
Afbeelding


Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 20:26

Volgens mij heeft je paard eigelijk bijna geen schoft en een hele lange, rechte rug. Lijkt me dan ook erg moeilijk om daar een goed passend zadel voor te vinden.
Misschien is alleen maatwerk een optie?

En wat bedoel je met de Euroriding 4?

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 20:26

hij ligt idd te ver naar achteren.
misschien kun je eens kijken op ww.thorowgood.com Hier kun je veel dingen op terug vinden.

Iemand bij ons op stal had dit ook en rijdt nu met een westernzadel. Dit gaat nu heel erg goed!

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-04 20:29

Vonnie84 schreef:
En wat bedoel je met de Euroriding 4?


de boommaat is een 4. de breedste...

Lizz

Berichten: 8888
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 20:31

Ik vind het ook te ver naar achter liggen!

Laat anders eens een goede zadel maker langs komen, misschien heeft hij een idee of wat?

elady schreef:
Iemand bij ons op stal had dit ook en rijdt nu met een westernzadel. Dit gaat nu heel erg goed!


Maar ze rijdt dressuur en denk dat ze wel raar op zouden kijken in de dressuur ring als ze aan komt met een western zadel *LOL*

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-04 20:37

Lizz schreef:
Laat anders eens een goede zadel maker langs komen, misschien heeft hij een idee of wat?



Is al geweest. De enige die beter lag is de kentaur artemis, maar die was 18,5 inch. Hij krijgt hem wel in een 17,5 inch maar volgens mij zit dit niet zo lekker als een diamant of een KN!! (ook wel belangrijk hoor!)

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 20:40

Ik vind hem niet echt ver naar acher liggen. Zou er even een zadelmaker bij laten komen

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 20:40

sorry zie net dat je dat al gedaan hebt

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 21:13

Nou ja, je weet dat ik er zelf ook mee aan het tobben ben dus ik ben niet de juiste persoon om hier commentaar om te leveren Lachen

Roosjelief

Berichten: 1201
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 21:22

ik heb er geen verstand van dus ik zeg maar wat maar je hebt toch ook van die dingen die aan het zadel vast zitten en dan bij de borst bij elkaar komen en dan naar de singel gaan dat zorgt er toch voor dat hij niet naar achter gaat? week veel ik zeg maar wat misschien is het wel een idee(voor het zelfde geld bestaat dat ding niet:P maar ik had het een keertje gezien)

Stal De Monte Maisons

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 21:28

te breed is ook niet goed Scheve mond
ja erg moeilijke rug likkt mij.
ik vindt het wel te ver naar achteren liggen

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 22:03

Isabellover..jij bedoelt een voorsingel?
Een zadel passen doe je het beste zonder een dekje of iets. Een zadel moet je kunnen gebruiken zonder iets, er ook mee rijden dus..

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 22:05

De plaats van het zadel op de rug is misschien nog niet eens zo gek, de schouder ligt mooi vrij, maar ik denk dat je problemen gaat krijgen met de plaats van de singel zo, dat moet wel haast ergens gaan wringen. Overigens liggen heel veel zadels te ver naar voren!

Nulla tenaci invia est via

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 22:12

Het is waar dat wij hier onze zadels veelal te ver naar voren hebben liggen, maar dit hier is echt te ver naar achteren. De ruimte tussen het zweetblad en de schouderpartij van het paard is dermate groot dat je kunt afleiden dat het zadel echt niet in de buurt van het schoft ligt. Een dikke 10 meer naar voren leggen en het probleem moet over zijn. Als je daar nl singelt is het paard minder rond dat verder op: zadel en singel blijven dan hangen voor de bolling van de buik.... Als dat hier niet gebeurd heb je wel een heel bijzonder paard!
Als simpele oplossing voor dit probleem hebben ze voortuigjes bedacht; zadels willen ook nog wel eens naar achteren glijden in de springsport.

De schijn zal me bedriegen; maar het lijkt sterk of dit zadel weldegelijk te klein is voor je paard; zadel en paard zijn niet echt met elkaar in verhouding....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 22:16

Dees schreef:
De schijn zal me bedriegen; maar het lijkt sterk of dit zadel weldegelijk te klein is voor je paard; zadel en paard zijn niet echt met elkaar in verhouding....


Verhouding tussen zadel en paard zegt niet veel hoor, mijn KN ziet er op Nescio ook uit als een renzadeltje Haha! Voor het oog zou langere zweetbladen en een wat grotere zit misschien mooi zijn, maar dat moet je als ruiter ook maar net prettig vinden. De hoeveelheid leer zegt niet zoveel over de boom en de pasvorm.

Nulla tenaci invia est via

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 07:31

Wat ik zou doen om zeker te weten of het goed ligt is er een iemand van divoza of weet ik veel wie bij halen en een zadel op maat laten aanmeten.Vooral omdat je paard een lastige rug heeft!Het is misschien een klap geld,maar als je nu blijft klooien met zadels dat schiet ook niks op.

keep calm, I'm engaged!!! <3

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 08:34

DEES -> Wat jij zegt doe ik altijd hoor! Je denkt toch niet dat ik het zadel op die plek leg? Het schuift naar die plaats!! En meer aansingelen is ook geen optie, want ik knel hem elke dag al bijna af door dit probleem! Maar in ieder geval bedankt voor je tip!

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 08:37

Tip dit topic eens door naar Sablou of Muijs.

Zij maken wellis waar westernzadels maar volgens mij hebben ook wel kijk op engelse zadels.

En anders zou een borsttuig misschien kunnen helpen.

Of anders de portomonnee open trekken en naar hulsebos ofzo gaan voor een op maat gemaakt zadel.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Roosjelief

Berichten: 1201
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 11:43

Branca schreef:
Isabellover..jij bedoelt een voorsingel?
Een zadel passen doe je het beste zonder een dekje of iets. Een zadel moet je kunnen gebruiken zonder iets, er ook mee rijden dus..


okey
ik heb er geen verstand van dus.. ik dacht misschien een idee

Stal De Monte Maisons

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 13:33

Ik heb de witte boom van de Wintec 500 in mijn zadel, heb je dat al eens geprobeerd ? [ die is uitzonderlijk breed, heel mischien past dat ? ]

Sunny-power tussen de paarden
dressuur L1, springen B & SGW B

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 19:01

nee, past niet. Veeeel te smal!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 23:36

je hebt van wintec tegenwoordig ook nog bredere bomen
wintec koudbloed of zoiets
maar daar hebben ze volgens mij alleen nog maar de wintec 500 veelzijdigheid van
effe wachten dan kijk ik of ik het kan vinden

edit, gevonden
www.wintec.net.au
bij what's new
en onderaan bij de zadels


ook van thorowgood heb je de cob series
thorowgood griffin (lederlook)
en thorowgood maxam(stof)
die zijn ook met extra wijde boom en speciaal voor de zwaardere paarden
www.thorowgood.com

voor leren zadels zou ik het even niet weten eingelijk

kieffer misschien?
die heb ik ook al langs zien komen bij de zwaardere paarden.....

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 23:41

het is een beetje moelijk om het zo van een paar foto's te zien.
de zadel moet net achter de schouder zitten waardoor de diepste punt van jou zit op zijn rug ligt.
je moet evn je zadel voor tegen houden en de achterboom van de zadel heen en weer bewegen.
(als je er naast staan van je af en terug duwen.)
als je dat doet mag het zadel niet te ver naar buitenen en naar binnen gaan
(als je begrijp wat ik bedoel).
en als die zadel dat niet odet dan ligt die goed.
ik moet wel zeggen dat je ook goed moet kijken naar het diepste punt van het zadel dus het midden.
moet je even kijken of dat vast of los ligt op zijn rug.

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!


Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 06:19

Niet mee blijven rommelen! Daaleman bellen!
Maatwerk is in sommige gevallen echt de enige oplossing, zeker als je al diverse zadels geprobeerd hebt op je paard. Zo doorrijden is garantie voor rugproblemen in de toekomst.
Daaleman heeft een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding!

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 07:51

In principe is een KN vrij smal van kamer, ik heb vroeger dezelfde problemen met KN zadels gehad. Ik zou idd voor maatwerk gaan.

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, Lui_ en 41 bezoekers