mishandeld door zweep

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miriammeke
Berichten: 22
Geregistreerd: 19-05-04

mishandeld door zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 23:32

ik zit hier met een merrie die vroeger mishandeld is aangezien ze grote angst heeft van alles wat op zwepen lijkt...kun je haar die angst ooit nog afleren?

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 07:09

hoezo mishandeld??? Die van ons is heel bang voor alles wat op opwaaiende plasticzakken lijkt, maar we weten bijna zeker dat die krengen haar nog nooit mishandeld hebben. Ga gewoon rijden zonder zweep. Dan is dit probleem ook weer opgelost

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 07:23

kawa was ook bang van zwepen, toch is hij nooit geslagen.
En het is met de tijd minder geworden, niks aan gedaan verder.

Wat zijn er toch altijd veel mishandelde paarden Haha!
gewoon een natuurlijke reactie als je het mij vraagt.
Als er iets zwiepends langs mij heen komt, trek ik ook terug, toch ben ik nooit afgemept Lachen

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 07:38

Misschien een tip voor de Penny patrouille?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 07:52

Sommige paarden zijn ook nog eens heeeeel slim, Neem bijvoorbeeld Par van Sily, Als Syl met een zweep reed ging ze alleen maar hard, net zolang totdat ze de zweep weggooide, om vervolgens maar helemaal niet meer op het been te reageren Haha! Haha! Hoefde ze ook niet omdat ze toch geen tik kreeg als ze niet reageert. Dat peerd is nooit geslagen, hooguit attent gemaakt met een zweep, maar die had het dus vrij snel in de gaten en blufte gewoon de zweep weg Haha! Haha! Haha! Nadat Syl gewoon door is gaan rijden, ondanks de hoge snelheden die er af en toe gehaald werden heeft ze het maar opgegeven en nu is alles weer in het gareel Haha! Haha!

Miriammeke
Berichten: 22
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 14:00

maar met de geschiedenis van mijn pony is het anders gesteld, ze was namelijk van een meisje dat zelfmoord pleegde, en daarna hebben de ouders van dat meisje die pony proberen te berijden, maar het werd verkeerd geleerd. Die pony kan nog niets, als ik erop zit gaatie niet vooruit op beenhulpen, hij blijft stiokstijf staan, maar is helemaal gezond, hoor. als ik met een zweep eraan kom begint hij te bokken en te steigeren en valt mij aan...das toch niet normaal?

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 14:02

Yes, penny patrouille waarschuwen!!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 14:02

als ik jou was, zou ik snel vakkundige hulp zoeken bij die pony, iemand die je lesgeeft en advies, voordat er echt ongelukken gaan gebeuren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 14:03

nee das nie normaal nee.... maar als ik jou was zou ik zoals Amondi zei gewoon lekker zonder zweep gaan rijden, wat ik er zo leuk aan met rijden en je paard van slag maken... en als die sloom is doe je toch een spoortje om?

Ann

Berichten: 13251
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 14:08

Eerst maar eens gaan rijden zonder zweep en sporen, zoek iemand die je kan helpen en ga niet zelf aanmodderen, daar los je niets mee op.

Miriammeke
Berichten: 22
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 14:26

a, misschien hebben jullie gelijk, maar met sporen heb ik ook al geprobeert, dan gaat ze achteruit in plaats van vooruit en met sporen rijd ik trouwens toch niet graag, dus dat helpt niet en ik betwijfel of een lesgever er wat aan kan doen. volgens mij kan ik Unique(zo heet ze) beter gewoon in de weide laten staan als gezelschapspaard want zonder zweep is ze superbraaf(wanneer je er niet op rijdt)
toch bedankt voor de hulp, hoor dikke kus

Miriam en Unique

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 16:36

Miriammeke schreef:
a, misschien hebben jullie gelijk, maar met sporen heb ik ook al geprobeert, dan gaat ze achteruit in plaats van vooruit en met sporen rijd ik trouwens toch niet graag, dus dat helpt niet en ik betwijfel of een lesgever er wat aan kan doen. volgens mij kan ik Unique(zo heet ze) beter gewoon in de weide laten staan als gezelschapspaard want zonder zweep is ze superbraaf(wanneer je er niet op rijdt)
toch bedankt voor de hulp, hoor dikke kus

Miriam en Unique


Zoek een goede instructeur en je zult verbaasd staan van de resultaten die je bereikt. Om nu gelijk al te zeggen dat het paard maar als gezelschapspaard gebruikt moet worden klinkt me een beetje vaag in de oren. Is het echt jouw paard of heb je dit verhaal verzonnen.... Verward
Ik denk nl. dat je toch iets jonger bent en dit paard van je ouders hebt gekregen. Vinden die het goed om er zo maar een grasmaaier van te maken?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 16:42

ik denk dat jouw pony heel de bedoeling van het rijden niet snapt
het is haar nooit goed aangeleerd, als er vanaf de 1e keer dat er iemand op haar rug zit, niet duidelijk wordt gemaakt dat ze naar voren moet lopen, dan snapt ze het dus niet

een jonge pony begrijpt echt niet meteen dat been geven stappen is, en dat een tik met de zweep volgt als er geen reactie op het been is

je kan het beste helemaal opnieuw beginnen

1) longeer haar eens, lukt je dat zelf niet, dan ga je verder met punt 2

2) zoek een instructeur die rustig en geduldig is maar wel consequent en ervaring heeft met jonge paarden en inrijden etc
laat hem je paard longeren, en daarna het zelf proberen, als hij erbij is
snapt ze dat ze naar voren moet, leg er dan een zadel op en longeer haar met zadel

snapt ze dat ook, dan kan je er op gaan zitten, of je instructeur, en dan een stukje aan de hand stappen, doet ze het goed, meteen belonen en afstappen
daarna er weer een keer op gaan zitten, eventueel aan de longe, en dan samen met sde instructeur haar voorwaarts zien te krijgen

als je pony cht nooit goed in ingereden, snapt ze niet wat de bedoeling is, en hebben beenhulpen, sporen enz dus absoluut geen zin, ze snapt het dan toch niet!


dus iemand zoeken die ervaring heeft en die je kan helpen, blijf niet aanrommelen in je eentje, dan verpest je de pony nog meer en is de kans op ongelukken erg groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 18:25

helemaal met renske eens.
Vraag deskundige hulp.
want geen 1 pony snapt zomaar been en andere hulpen, heeft dus niks met mishandeling, dwarsheid of wat ook te maken, maar puur met niet snappen, nooit aangeleerd.
Modder aub zo niet verder, maar (durf het bijna niet meer te zeggen) ga goede les halen en je problemen zijn weg.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 18:39

Of toch de penny-patrouille waarschuwen..... Haha!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 19:04

Het is niet de bedoeling hier iemands verhaal in het belachelijke te trekken Scheve mond.

Renske en Kawa geven zinnige tips: zoek goede hulp bij je pony. Waarschijnlijk snapt ze de hulpen gewoon nog niet.

Verder is dit ook niet echt iets medisch, dus ik verplaats het naar RT.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 19:08

ga haar anders eens nat spuiten en de zweep als zweetmes gebruiken. en haar daarna gewoon aaien met de zweep.

Miriammeke
Berichten: 22
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 21:29

hey, nee, ze is niet echt mijn pony, maar ik ben de enige die me met haar bezig houdt en zo denken de boeren bij wie ze staat er ook over en zeggen dat ik haar gerust mijn pony mag noemen, dus doe ik dat dan maar...ik wil namelijk heel graag een eigen paard en niet zo een als de shetlanders die ik ook zelf heb opgeleerd. owjah, Coby...ik ben vijftien en heb hier helemaal niet zomaar een of andere pony van mijn ouders gekregen, als je dat maar weet want je bent me hier helemaal slecht aan het maken. Als je me kan uitleggen hoe je hier foto's op moet krijgen, dan ik je er tonen en dan kun je zien dat het geen verzonnen verhaal is!

Miriammeke
Berichten: 22
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 21:30

en aan de rest bedankt, ik zal vragen aan de boeren of ze een intructeur kunnen vragen want zelf heb ik niet zoveel zakgeld. al het andere zal ik probere, dankje

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 00:18

gijsenkim schreef:
Sommige paarden zijn ook nog eens heeeeel slim, Neem bijvoorbeeld Par van Sily, Als Syl met een zweep reed ging ze alleen maar hard, net zolang totdat ze de zweep weggooide, om vervolgens maar helemaal niet meer op het been te reageren Haha! Haha! Hoefde ze ook niet omdat ze toch geen tik kreeg als ze niet reageert. Dat peerd is nooit geslagen, hooguit attent gemaakt met een zweep, maar die had het dus vrij snel in de gaten en blufte gewoon de zweep weg Haha! Haha! Haha! Nadat Syl gewoon door is gaan rijden, ondanks de hoge snelheden die er af en toe gehaald werden heeft ze het maar opgegeven en nu is alles weer in het gareel Haha! Haha!


Ik wou net gaan reageren met mijn verhaal.
Weet dus zeker dat Par nooit knallen heeft gehad met de zweep, maar wel dondersgoed door had waar dat ding voor diende.
Tijd weggelegt, maar als ze dan niet reageerde kon ik ook echt niets Haha!

Nu gaat het dus gewoon goed

Gewoon uit laten razen, op een gegeven moment geeft ze het vanzelf op en leert er mee leven dat ze nu eenmaal moet luisteren Knipoog

prompter

Berichten: 11076
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 00:21

Miriammeke schreef:
a, misschien hebben jullie gelijk, maar met sporen heb ik ook al geprobeert, dan gaat ze achteruit in plaats van vooruit en met sporen rijd ik trouwens toch niet graag, dus dat helpt niet en ik betwijfel of een lesgever er wat aan kan doen. volgens mij kan ik Unique(zo heet ze) beter gewoon in de weide laten staan als gezelschapspaard want zonder zweep is ze superbraaf(wanneer je er niet op rijdt)
toch bedankt voor de hulp, hoor dikke kus

Miriam en Unique


Heb je dat al geprobeerd? Zelf lukt het je niet, dus zoek professionele hulp! Heus, dat is het enige dat helpt, zo iemand leert je samen het probleem oplossen Lachen.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 00:23

Miriammeke schreef:
en aan de rest bedankt, ik zal vragen aan de boeren of ze een intructeur kunnen vragen want zelf heb ik niet zoveel zakgeld. al het andere zal ik probere, dankje


Ik heb echt nix tegen boeren (integendeel), maar meestal weten die niet echt de juiste mensen daarvoor. Vaak weten ze wel een of ander goedkoop mannetje, die 'het ze wel even gaat leren' (op de ouderwetse manier). Ik zeg absoluut niet dat dat voor jou ook geldt, maar vaak wel.
Waar woon je ergens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 07:40

Miriammeke schreef:
ik betwijfel of een lesgever er wat aan kan doen. volgens mij kan ik Unique(zo heet ze) beter gewoon in de weide laten staan als gezelschapspaard want zonder zweep is ze superbraaf(wanneer je er niet op rijdt)

Misschien dat dat in jouw geval dan ook maar het beste is dan........
Zo te lezen weet deze pony precies wie de baas is en ik ben bang dat je daar alleen niet uit komt. Met weidegang doe je ieder paard een groot plezier.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 07:43

Renske20 schreef:
ik denk dat jouw pony heel de bedoeling van het rijden niet snapt

Het zou ook kunnen dat de pony de bedoeling juist heeeel goed begrijpt en ook precies weet hoe ze er onder uit kan komen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 18:39

dat kan idd ook, maar als de pony zomaar half is ingereden en verkocht nadat er niets meer mee te beginnen was, kan het ook goed zijn dat die pony ook echt niet begrijpt wat er met een beenhulp wordt bedoeld

zo heb ik een pony voor een manege een tijdje gereden, dat beestje was al zadelmak maar 'ingereden' door 2 meisjes die dus dachten dat iedere pony meteen voorwaarts ging als je been gaf, en bij geen reactie bleven ze schoppen en schoppen, sporen erbij, zweep erbij, longeerzweep erbij

net zolang doorgegaan met slaan totdat de pony in shock was en alleen maar met weggedraaide ogen en zeiknat van t zweet stond te trillen op zn benen met 1 meisje op zn rug en 1 ernaast met een longeerzweep, en maar slaan....
nou heb ik niets tegen een zweep om een pony iets duidelijk te maken, maar dit ging echt nergens over, pony snapte er echt niets van

terwijl die pony wel snapte dat ie aan de hand mee moest lopen met iemand op zn rug, maar echt de beenhulpen niet snapte

ben er daarna samen met iemand mee aan de slag gegaan en uiteindelijk werd eht een hele brave pony, maar dat heeft wel even geduurd, maar zijn gewoon helemaal onieuw begonnen met longeren met n zadeltje erop, en daarna longeren met iemand op zn rug, toen los en dan nog wel iemand met longeerzweep in de bak(inmiddels snapte ze dat ze dan naar vore moest) en daarna kon ze gewoon mee lopen in de les


maar er zijn er ook die doen alsof ze gek zijn, een haffie die ik lang geleden een tijdje heb verzorgd deed dat bij degene die hem na mij ging verzorgen, na een jaar rust vond ie t stilstaan prettiger dan lopen, en wat ze ook deed, hij verzette geen pas, pakte ze de zweep erbij dan lag ze er gelijk naast Clown

dus daarom: zoek een instructeur die kan het echt wel oplossen!of het nou streken zijn of echt onbegrip an de pony, zelf gaat het je niet lukken, maar samen met een instructeur wel