Geen commentaar op coupons

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Geen commentaar op coupons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 22:50

Helaas kom ik het weer regelmatig tegen: juryleden die het vertikken om ook maar 1 regel commentaar op je coupon te (laten) schrijven. Ik heb gisteren twee proeven gereden waar genoeg op aan te merken was, ik kreeg 157 punten voor mijn eerste proef en een commentaar-loos coupon, voor mijn tweede proef kreeg ik 156 punten -2, met 2 zinloze regeltjes commentaar (een 'niet getoond' en 'rijdt volte bij E', vandaar die -2).

Is het nou echt zoveel moeite om wat commentaar op de coupons te zetten? Weten de juryleden hier hoeveel aandacht hieraan gegeven wordt tijden de jurycursussen?
Ik kreeg van een bokt-jurylid de tip om de KNHS een mailtje te sturen met bovenstaande en het persoonsnummer van het betreffende jurylid, maar zal de KNHS hier werkelijk wat mee doen?

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje


joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 22:56

ben er ook benieuwd naar, want ik had 2 compleet commentaarloze coupons... Nou weet ik nog wel hoe de proef ongeveer ging en wat er mis was, maar even opschrijven wat er "hardop" gedacht wordt, zou wel fijn zijn...

Stacy S

Berichten: 1211
Geregistreerd: 24-12-01
Woonplaats: Drachten City!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 23:10

Jah het kan echt heel erg irriteren idd... als je een 4 geeft laat dan ook maar even weten waarom!
Ik had 1 lege en 1tje ben 3 zinnetjes Haha!


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 23:28

Toen ik vorig jaar in Almelo schreef, begreep ik dat een jurylid verplicht is om bij elke 5 of lager commentaar te schrijven en dat dat bij een 6 of hoger niet verplicht is. Ik heb toen bij meerdere juryleden geschreven, twee hielden zich netjes aan deze regel maar de derde deed maar wat. Als ze een 4 voor het wijken gaf en ik vroeg of er nog wat bij moest, zei ze: 'Nee hoor, ze weet zelf wel wat er fout gaat'. En bij een 8 voor halthouden moest ik dan ineens 'Heel mooi vierkant' neerzetten. Tja, ik zou persoonlijk liever een opmerking bij die 4 hebben dan bij die 8, daar leer ik IMO meer van.

Anyway, ben dus ook wel benieuwd of er echt een regel is voor commentaar en op welke wijze daar aandacht aan wordt besteed tijdens jurycursussen.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

HedwigG

Berichten: 1403
Geregistreerd: 05-07-02
Woonplaats: Aalzum, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 07:34

ja dat heb ik ook heel vaak. dan heb je een 4 en dan wil je wel weten waarom maar nee :N ze schrijven er niets bij!

*

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 08:56

er wordt tijdens jurybijeenkomsten regelmatig gezegd dat een jury commentaar moet geven bij een 5 en 6, waarom het geen 7 of hoger is, bij een 3,4 7,8 weet je vaak zelf wel dat het wel of juist niet goed ging, maar waarom die 5 of 6?
mijn schrijvers zijn vaak niet echt gelukkig als ze bij mij moeten schrijven en ik ben ook altijd heel blij als er van die grote vellen bij de coupons zitten! Haha!
als een schrijver bij mij niet veel hoeft te schrijven is er een goed combinatie in de ring en kan de schrijver lekker mee genieten!
Naz, misschien is het toch een goed idee om een mailtje te sturen naar de KNHS, als veel mensen dat doen worden ze misschien wakker daar?

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 09:03

Klopt heb laatst moeten schrijven en die man gaf ook bijna geen commentaar op de coupon maar als de ruiters bij de auto kwamen legte hij een aantal punten uit..

Yvette90

Berichten: 3764
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 09:12

Zo makkelijk zo dan had ze wel een schrijven? Sorry hoor maar zo leer je hier toch niets van? Ik schrijf me altijd kapot bij sandra Tong uitsteken

Eusebio
Berichten: 848
Geregistreerd: 28-07-03
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 10:31

rhijnauwen schreef:
er wordt tijdens jurybijeenkomsten regelmatig gezegd dat een jury commentaar moet geven bij een 5 en 6, waarom het geen 7 of hoger is, bij een 3,4 7,8 weet je vaak zelf wel dat het wel of juist niet goed ging, maar waarom die 5 of 6?
mijn schrijvers zijn vaak niet echt gelukkig als ze bij mij moeten schrijven en ik ben ook altijd heel blij als er van die grote vellen bij de coupons zitten! Haha!
als een schrijver bij mij niet veel hoeft te schrijven is er een goed combinatie in de ring en kan de schrijver lekker mee genieten!
Naz, misschien is het toch een goed idee om een mailtje te sturen naar de KNHS, als veel mensen dat doen worden ze misschien wakker daar?

Schrijven? Bij Rhijnauwen ga je niet vrolijk worden als je naast haar zit hi hi hi hi, maar beter teveel dan helemaal geen commentaar. Knipoog

Dressuur Z2+2
Springen B+8

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 13:09

pearl_tje schreef:
maar als de ruiters bij de auto kwamen legte hij een aantal punten uit..

en dat mag nou juist niet meer want dat houdt vreselijk op en daardoor lopen de wedstrijden uit!

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 13:39

Het komt helaas heel veel voor.
Maar dat het perse bij 5 en minder moet is ook weer vaag.
want een 2 bij verkeerde galop aanspringen hoeft bij mij niet bij te staan verkeerde galop. dat weet ik idd zelf wel.

maar misschien ergens een onderdeel waar je een 6 voor krijgt, maar ergens een klein foutje had, dat daar commentaar op gegeven word, zodat je later een 8 kan halen, is ook wel zinvol.

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 13:46

Karin schreef:
Toen ik vorig jaar in Almelo schreef, begreep ik dat een jurylid verplicht is om bij elke 5 of lager commentaar te schrijven en dat dat bij een 6 of hoger niet verplicht is. Ik heb toen bij meerdere juryleden geschreven, twee hielden zich netjes aan deze regel maar de derde deed maar wat. Als ze een 4 voor het wijken gaf en ik vroeg of er nog wat bij moest, zei ze: 'Nee hoor, ze weet zelf wel wat er fout gaat'. En bij een 8 voor halthouden moest ik dan ineens 'Heel mooi vierkant' neerzetten. Tja, ik zou persoonlijk liever een opmerking bij die 4 hebben dan bij die 8, daar leer ik IMO meer van.


Karin, dat klopt niet helemaal. Het is niet verplicht om commentaar te geven, maar er wordt sterk aanbevolen om bij een 4,5,6 en 7 commentaar te geven. In de praktijk is dat bijna niet te doen, omdat dit de meest voorkomende punten zijn, en dan moet je bij 26 onderdelen commentaar gaan geven. Ten eerste zal je schrijver dit niet kunnen bijhouden en ten tweede past het niet op die kleine coupons. Daarom komt het er dus in de praktijk op neer dat jury's vooral bij 5ven lager commentaar geven. Dat is ook wel het minste wat je kunt doen vind ik.

Zelf probeer ik zoveel mogelijk commentaar te geven. Vooral 4, 5 en 6. Een 3 en een 8 dat spreekt meestal idd voor zich. Maar er zijn natuurlijk ook beperkingen. Soms krijg je een schrijver die heel langzaam schrijft, en dan moet je je commentaar heel erg beperken. Ale je echt een hele slechte schrijver hebt ben je genoodzaakt om die alleen de punten op te laten schrijven. En als dat het geval is schrijf ik na afloop van de proef zelf in het algemeen iets korts op. Ik kan me voorstellen dat de desbetreffende ruiters dan denken... wat staat daar weinig commentaar op?? Verward
Of soms krijg je een combinatie in de ring die echt allemaal onvoldoendes rijdt, maar dan is er zoveel te vermelden dat je alleen de belangrijkste dingen erop zet. Daarentegen zet ik bij een supergoeie combinatie soms nog wel commentaar bij de 7 of 8 waardoor het nog beter zou kunnen.

Ik heb zelf dit jaar ook ergens een hele mooie proef gereden (volgens mijn mening). Het jurylid was het er niet mee eens (151 pt en allemaal 4 en 5) maar hij kon dus ook niet beargumenteren waarom iets dan een 4 of 5 was... Boos!

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 13:48

Als er iets leerzaams is is het commentaar van de jury wel *LOL*

het is niet zo super erg maar natuurlijk best wel vervelend als je niet weet wat je fout deed!
Dus gewoon ff naar de KNHS mailen *LOL*

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 13:51

runningkawa schreef:
Het komt helaas heel veel voor.
Maar dat het perse bij 5 en minder moet is ook weer vaag.
want een 2 bij verkeerde galop aanspringen hoeft bij mij niet bij te staan verkeerde galop. dat weet ik idd zelf wel.

maar misschien ergens een onderdeel waar je een 6 voor krijgt, maar ergens een klein foutje had, dat daar commentaar op gegeven word, zodat je later een 8 kan halen, is ook wel zinvol.


hier ben ik het helemaal mee eens! Wat maakt nou soms dat je ergens een 6 voor krijgt, ipv een 7, en andersom? Van de uitschieters weet je vaak nog wel zelf de reden... Schijnheilig

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:56

Pff dit vind ik wel heel vreemd.... als je dan niet zo veel punten hebt, dan zou het fijn zijn als het jurylid er ook bij op zou laten schrijven wat er mis is. Dingen zoals: uit de galop vallen, of juist ongewenst aangspringen weet je zelf ook wel, maar....

Mause, ik ben het helemaal niet eens met je! Ik wil wel graag weten waarom ik een 6 heb en niet een 7! Natuurlijk is van 5 --> 6 belangrijker, maar toch wil ik het graag weten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 16:02

ff ter verduidelijking, van mij hoeft er natuurlijk niet bij elke 6 wat te staan, geloof dat de jury dan gek word Haha!

Om ff een stukje uit een willekeurige L1proef te pakken.

A afwenden
Tussen D-G 5 meter wijken voor het rechterbeen,
daarna rechtuit.
Op C op de rechterhand, daarna doorzitten.

Misshien ging dat wijken voor een 8, maar het rechtuit rijden slingerend en kom je daarom in totaal op een 6.
Word er dan bij vermeld weet je dat slingerend gaat, weet je dat je daar punten hebt laten liggen.

staat er niks twijfel je misschien aan je wijken.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 16:09

Ik heb maar 2x gehad dat er helemaal niets onder stond, maar toen had ik 184 pnt en hadik geen 5en.Dan vind ik het niet zo erg.
Ook een keer bij 180 punten stond er alleen onder leuke proef..maar okeej..nu is hij leuk hoe krijg ik het subliem Knipoog

Maar ik vind over t algemeen dat er genoeg commentaar bij staat of je er wat mee kan is iets anders.

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 16:33

ik weet niet of ze er iets opzetten eigenlijk niet op gelet......omdat bij ons op stal hangt er een protocol achter waar alle commentaar op staat....

** Als je de beste zitplaats in huis wilt, zul je de kat moeten verplaatsen **
** Pas heeft iemand mij een schattig katje gegeven.... en het katje is van mening dat iemand mij aan hem heeft gegeven **

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 17:11

Wat ik altijd doe is mijn proeven laten opnemen, dat is namelijk ideaal en dan kijk ik later het weer terug met de coupon en het proevenboekje erbij. Kun je meteen zien of je terecht commentaar hebt gekregen, en wat je zelf vind dat beter kan/moet.
Ik heb trouwens wel vaak wel commentaar terwijl ik boven de 6 haal, maar het hoeft niet altijd kritiek te zijn. Bij mij staat er ook wel eens: erg netjes ofzo, dus dat is dan hartstikke positief! Zaterdag stond er zelfs op de coupon: superpony:D, terwijl ik maar 150 punten had, dat noem ik nou een stimulans om lekker door te trainen!:D

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 17:14

Op de coupons gaat inderdaad niet veel, op de bijgevoegde vellen (leven de protocollen) heb je echter ruimte genoeg. Ik probeer overal wat bij te zetten want waarom een 7 en geen 10....
Mocht ik het dan eens treffen een langzame schrijver te treffen dan laat ik die zoveel als voor hem/haar mogelijk is neerzetten en in schrijf dan zelf onderaan een algemene indruk waarin ik probeer zoveel mogelijk te omvatten.
Als ik een drie geef voor verkeerde galop, dan laat ik dat er toch bijzetten. Dat is immers wat er misgaat en ik begrijp best dat de ruiters dit zelf in de gaten hebben.
Waar veel ruiters problemen mee hebben is steeds terugkerend commentaar, taktfouten of drukt rug weg of even tegen de hand ect., dat probeer ik zoveel mogelijk bij het gereden zijn in het algemeen te benadrukken, maar soms is het helaas niet mogelijk om dingen meerdere malen te vermelden.
Ik als jury en wedstrijdruiter baal ook met regelmaat van de protocollen die ik terugkrijg, is voor mij wel een motivatie om het zelf (in mijn ogen) zo goed mogelijk te doen. Leven een goede schrijver....

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 17:24

Ik kan me er ook aan ergeren, ik rij voor mn gevoel een heerlijk proef.
2 5en de rest 6en, maar enkel commentaar bij de 5. Geen idee wat ik dan moet veranderen..

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 17:26

Ja idd, een goede schrijver is ideaal! Laatst had ik een schrijver waarvan ik het handschrift niet eens kon lezen, naja dan baal je toch ontzettend! Maar soms heb je ook zulke foute jury's, die bijvoorbeeld erop zetten: probeer wat meer te spelen met je handen: kneden om en om. Naja daar trek ik mij dus nix van aan, ik rij hem voorwaarts-neerwaarts en ga niet dom zitten te zagen, dat vind ik zooo verschrikkelijk! Zonde van je paard en zonde van t totaalbeeld!

- Edelweiss (Cicero vd Paemel x Sydney) L&M springen, L SGW
- Karolina (Arezzo x Matterhorn) > fokadvies gevraagd! https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=159&t=1943770

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 17:59

sjaantje schreef:
Mause, ik ben het helemaal niet eens met je! Ik wil wel graag weten waarom ik een 6 heb en niet een 7! Natuurlijk is van 5 --> 6 belangrijker, maar toch wil ik het graag weten!


je leest niet goed... ik zeg hetzelfde als jij: wat maakt een oefening nou tot een 6 ipv een zeven en andersom... dus: hoe kan je een 6 verbeteren tot een zeven?? Daar zou ik nu graag commentaar op willen!

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 18:02

Als ik bij mijn instructrice moet schrijven die ook jury lid is, dan kan ik al het commentaar meestal niet bijbenen wat ik op moet schrijven. Zij schrijft meestal achter op ook nog een persoonlijk stukje voor de ruiter, en als ze iets heel erg goed of slecht vindt dan roept ze iemand na de proef nog bij zich. Helaas zijn niet alle jury leden zo, want zonder commentaar weet je volgende keer ook niet wat je moet gaan verbeteren.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 08:29

Mijn vriendin is een verse jury, zondag voor de eerste keer gejureerd. Zij gaf na afloop van de rubtiek iedereen de kans om naar haar toe te komen. De enige die dat echt nodig had(sterrekijker in de L2) die was niet gekomen. Misschien een tip voor de juryleden, vertel aan de mensen die bij je auto komen dat je achteraf bij de auto mondeling commentaar kunt krijgen. Ik zou het erg fijn vinden als dit meer gaat gebeuren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers