Alleen hooi voeren en geen 'krachtvoer'?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Alleen hooi voeren en geen 'krachtvoer'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 19:49

Mijn paardje staat van mei tm october in de wei zonder bijvoer. 's Winters staat ze op stal ('s middags in de paddock) en kreeg ze eerst brokken (sport), en later Equiral, en later Muesli. Maar was veel te heet, welke van de 3 ze ook kreeg....

Nou wil ik haar deze winter alleen op kuil of hooi zetten. Kan dit?

En wat is dan beter als je er geen krachtvoer bij geeft; hooi of kuil??

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!


KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:55

Dat kan zeker...Ruwvoer is de basisbehoefte..Alles aan energie wat ze eventueel voor het werk nog te kort komen,voer je wat bij met brok..

Of je hooi of kuil bijvoerd maakt volgens mij niet zo veel uit..In kuil zit wel meer energie en je moet er mee oppassen dat er niet te veel eiwit inzit (1e snede)

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:56

Hangt er een beetje van af wat je er mee doet. Maar in principe kan een paard heel goed op alleen ruwvoer. Daar moet je dan wel ruim voldoende van geven.
Ik ben geen voorstander van kuil, dus ik zeg hooi is beter.
Maar over voeding zijn de meningen in de paardenwereld erg verdeeld!!

Belker

Berichten: 15256
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:56

Ik had met Joris hetzelfde probleem. Die kreeg op het laatst vrij veel hooi, beperkt kuil en 1/2 kg biks en 1/2 schep kruidenmeusli per dag over 3 voerbeurten. Hij deed het hier erg goed op. Naar mijn idee kreeg hij ook voldoende vitamines enzo binnen. Als we een langere rit maakten kreeg hij meer kruidenmeusli. Je heb van pavo ook speciale eitwitarme meusli, Herbasan.
Laatst bijgewerkt door Belker op 23-05-04 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:57

Kan best, wel goed naar je paard blijven kijken. En je kan er eventueel wat vitaminebrokjes bijgeven. Pavo heeft een emmer waar ze dan een klein beetje van krijgen dagelijks om aan de goede mineralen te komen...

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 19:57

Dus bijvoorbeeld alleen kuil (krijgen ze nu al) en aleen na het rijden een halve schep muesli voor de lekkerheid is geen probleem?! OK dan! en wat vitaminebrokjes erbij...

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:58

Volgens mij niet...Mijn paard krijgt al ruim een jaar, onbeperkt (!!) kuil en daarbij (meer ter beloning dan dat het nodig is) een half schepje brok.

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:59

Ja kan absoluut, ken zelfs een KWPN fokker die niet anders geeft, tenzij ze heel hoog wedstrijden lopen of hoogdrachtig zijn.
Ben er zelf ook voor om zo min mogelijk bij te voeren.
Kuil of hooi? Als je kan kiezen... heel goed hooi, dus natuurhooi ofzo is het allerbeste. Kuil is voor paarden niet het meest geschikte voer maar kan wel dan wel liever voor droog kuil.

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 20:08

Ik dahct ook eigenlijk wel dat het wel kan... Ze zijn immers ook bergpaardjes die weinig nodig hebben. Ze krijgt echt veel te veel praatjes van krachtvoer...

Ik wil ook wel liever hooi dan kuil... Ga es kijken of dat te regelen is voor deze winter....

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:09

Kan wel, maar de energie halen ze vooral uit krachtvoer, voor een recreatiepaard kan ruwvoer voldoende zijn.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:11

Tuurlijk kan dat! Bij ons staan ze ook zonder krachtvoer op stal in de winter, wel met elke dag weidegang. Mocht het voor de sportpaarden echt mogelijk zijn dan voeren we bij. Wat meestal niet nodig is.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 22:18

Als je goed hooi hebt, dus weidehooi gaat dat best, ik had hetzelfde probleem, en mijn paard doet het nu uitstekend op 250 gram onderhoudsbrok per dag, en zo'n 8-9 kg graszaadhooi. Gewoon uitproberen, kijken hoe je paard erop reageert, en eventueel aanpassen Lachen

Weet je wel, dat je nu alleen maar heel krachtig voer hebt gegeven? Ik lees over sportbrokken en musli, Equiral ken ik niet goed qua inhoud, dus daar laat ik me niet over uit, maar die eerste twee dus, da's behoorlijk krachtig voer. Heb je nooit gewoon onderhoudsbrok gevoerd? Mijn persoonlijke indruk is, nu ik mijn paard dus die 250 gram brok geef, ze het nét iets beter doet, dan op enkel gras en hooi. Blijkbaar heeft ze daarvan net dat beetje extra wat zij nodig heeft Lachen Misschien ook de moeite om te overwegen?

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 22:35

Onze paarden hebben vanaf vorige winter meer dan een jaar bijna alleen hooi gehad (en 's zomers gras) omdat we met alle verbouwingen nauwelijks tijd hadden om iets met ze te doen.
Als we eens gingen rijden gaven we ze wat brokken er bij. En zo nu en dan tussendoor wat muesli omdat ze dat zo lekker vinden.
Ze zijn blakend gezond, dus volgens mij is er niks mis met alleen ruwvoer geven.
Persoonlijk geef ik liever hooi, bij ons krijgen ze 3x per dag een stevige portie. Met hooi zijn ze langer bezig dan met kuilvoer, anders staan ze zich de rest van de tijd maar een beetje te vervelen tenslotte.

*Het leven is te kort om moeilijk te doen!*

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 22:42

De paardjes bij ons op stal die alleen op kuil/hooi staan krijgen meestal eens in de zoveel tijd zo'n vitamine spuit.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991 en 24 bezoekers