Niet te stoppen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rosielover

Berichten: 75
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: werkendam

Niet te stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 21:29

Hoi ik heb mijn pony rosie en die is vanuit galop niet te stoppe? wa kan ik daar aan doen
groetjes Verward

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 21:54

uhh ja
haar het hek insturen
Of de noodrem...

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 21:55

Eerst oefenen op de grond. Dus longe of nog mooier los. Laat haar aan galopeeren en na enkele stappen stop je haar door haar van voren tegen te houden. Gebruik hierbij een stem hulp voor onder het zadel.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 21:56

Loslaten........... heel simpel een ophouding maken, in jouw geval dan heel overdreven je handen naar voren doen en zitten op je kont en jezelf zwaar maken....... dit herhalen...... maar loslaten is het antwoord................. naast ....

komptie.... goed les halen (rk) Haha!

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 21:56

Op een volte zetten en vooral niet gaat trekken aan de teugels.
En anders maar laten galloperen en als ze dan wil stoppen aansporen en pas als jij het wilt weer laten stoppen.
En als je dat vaak doet zal ze het vanzelf gaan begrijpen
Ook netzolang ophoudingen maken totdat ze langzamer gaat en dan weer loslaten en weer opnieuw.

markie
Berichten: 112
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 14:02

leer hem het commando HO aan, zodat hij ook echt op de noodrem gaat als je dat zegt.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:42

Grote kans dat het hem nogal zwaar valt, want om goed te remmen moet ie dat vanuit z'n achterhand doen. Zolang ie op de voorhand rent, kan ie heel moeilijk terugkomen.
Train daar dus op, ook zonder galop (schijnovergangen in de draf bijv). Ook met galop met veel overgangen naar draf en weer terug naar galop (en schijnovergangen in de galop) aan de longe kan je hem hier sterker in maken.

Rosielover

Berichten: 75
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 15:49

Ze luisterd ook wel soms ( nadruk op soms ) het ging de laatste tijd goed maar als ik 3 dagen niet gereden heb is ze niet te houden ook al niet as ik haar haar heb laten rennen zo dat ze minder pit had help niet . naar ho luisterd ze wel maar al staat ze stil dan gaat ze meteen draven en dan middendraf en dan weer over in galop is niet fijn!!!!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:57

Klinkt als een energiek beestje Haha!
Is wat minder voeren misschien een optie?

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 16:04

misschien is regelmaat een oplossing. het is niet meer dan logisch dat als je je pony drie dagen weinig laat doen hij de volgende dag vol energie zit. zoals QQQQ al zegt is minder voeren ook een oplossing

Rosielover

Berichten: 75
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 16:39

's winters staat ze op stal en krijgt ze 2 keer per dag voer eten en komt dan ook niet buiten alleen als ik zaterdags kom (kan niet door de week moet uit werkendam naar schelluinen veel te weinig tij) maar 's zomers staat ze op de wei en meer niet ze krijgen af en toe van de baas 4 zakken brood maar dat moeten ze delen met z'n 9en dus het valt mee of niet dan Knipoog

Groetjes iris

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 16:44

Hoeveel voer krijgen ze ('winters) 2x per dag en hoeveel gras staat er op de wei?
Het 'eerste' gras is meestal vrij rijk en dus voedzaam.
Als je aan het voer niets kunt veranderen, zal je het werk op moeten voeren: niet langer en zwaarder, maar vaker werken!

Rosielover

Berichten: 75
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 16:55

oja een halve maatschep per keer dus in totaal 1 maatschep vol maar ik kan niet meer werkenen korter wel maar asl ik meer ga werken krijg ik haar telkens niet te pakken want als ik heb gereden en ze heeft de volgende keer gheen zin omdat ze het niet wou en geen zin heeft krijg ik haar niet want dan rent ze keihard weg dat is het nadee eraan want ik zat er ook aan te denken maar dat werkt denk niet zo of wel

matty_priska

Berichten: 9
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 21:30

Kun je dan geen bijrijder regelen??
kusje en veel su6 matty

Rosielover

Berichten: 75
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 18:59

huh ik snapje niet hoor sorry groetjes iris

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 20:49

het is allemaal al gezegd: grondwerk (lees het boek Natuurlijk Paardrijden van Hempfling eens) en loslaten. En als je loslaat, en je paard besluit terug te komen vanuit de galop, dán heeftie het dus even mis he. Dan moet ie wel even door! Nog lekker een rondje of 3, misschien 4.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 20:58

MinX schreef:
het is allemaal al gezegd: grondwerk (lees het boek Natuurlijk Paardrijden van Hempfling eens) en loslaten. En als je loslaat, en je paard besluit terug te komen vanuit de galop, dán heeftie het dus even mis he. Dan moet ie wel even door! Nog lekker een rondje of 3, misschien 4.


Aangezien ze een jaar of 12 is lijkt me dit vrij pittig Haha!

Een bijrijder is iemand die ook op je pony rijd en/of je bij het rijden helpt! Heb je les? Nee? Dan zou ik dat zeker gaan doen! Kun je heel veel van leren!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 21:00

Minx bedoelt net als ik bij grondwerk de NH methode. Dit pas je geheel aan op het paard is dus nooit te veel of te weinig als je het goed doet.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 21:07

Ga goeie les halen (RK Knipoog ) en zorg dat je aan elke kant van je pony een been houdt Haha!

loonie
Berichten: 660
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: zo.Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 22:01

gewoon laten galopreren als ie wil stoppen gewoon doorlaten gaan net zo lang tot die moe is dan gewoon door gaan dan doet hij het niet weer!!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 22:42

Loonie bij sommige paarden zou dit helpen, maar je hebt paarden die zich eerder dood lopen dan opgeven.

Ik blijf bij het woordje grondwerk.

xSemmiex

Berichten: 10417
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 16:55

hms dat heb ik ook met mijn pony als ik in draf wil springt ze gelijk over naar galop. dan haal ik haar steeds terug vanuit de galop naar draf, tot dat ze niet meer steeds over springt van draf - naar galop. maar meestal helpt dit ook niet echt veel bij haar ze heeft ook nog heel erg veel energie voor haar leeftijd ze is al 21 maar dat zou je echt niet zeggen met rijden. soms helpt het wel om haar eerst te longeren voor dat je gaat rijden zodat ze al wat energie kwijt is!
maar als ik te hard en te veel aan de teugels trekt en hoo roept stopt gaat ze meestal wel langzamer maar ja dat is ook geen oplossing. pas geleden was ze echt niet meer te stoppen en ze rende zo naar het hek toe ik dacht nou bij het hek aan gekomen stopt ze wel nou niet dus vlogen we bijna het hek over! Boos!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 17:06

Begin vanaf de basis opnieuw. Dus eerst er naast, dan in stap naar stop enz enz.
Een paard moet altijd direct te stoppen wezen.

xSemmiex

Berichten: 10417
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 17:10

ja als ik er naast loop enals ik dan zeg ho-stop of halt dan stopt ze wel meteen maar met rijden niet!

Rosielover

Berichten: 75
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-04 17:57

gewoon laten galopreren als ie wil stoppen gewoon doorlaten gaan net zo lang tot die moe is dan gewoon door gaan dan doet hij het niet weer!! (loonie) Dat werkt dan krijg je haar niet hebben we al geprobeert vorig jaar en dat doe ik nooit meer