Paarden naar Polen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Letsdunit

Berichten: 7789
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Paarden naar Polen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 19:24

Een kennis van mij komt vaak in Polen.
Volgens hem zijn de paarden daar erg duur en begint het bij rijke mensen een beetje te komen dat ze een pony willen voor de kinderen
Hij wil dus een keertje wat ponies meenemen naar Polen.
Ze komen dan op een boerderij terecht met 30ha land, van daaruit wordt er een goed baasje voor ze gezocht.
Mijn kennis heeft dus geen verstand van paarden en vroeg of ik hem erbij wilde helpen. Ik heb er gemengde gevoelens over.
Op zich krijgen ze er een super leven, maar met Polen heb ik altijd nog een beetje het gevoel van armoede.


LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:28

Toevallig hebben wij ook net een shire-hengst (het is nu de enige shire in Polen) ge-exporteerd. Maar het is niet zo makkelijk om even wat paarden te exporteren hoor! daarvoor moeten allerlei documenten worden ingevuld en ze moeten gekeurd worden door de RVV!
Maar Supreme krijgt ook een superleventje in Polen hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:32

Als de paarden daar zo duur zijn (ik vraag me af of dit niet gewoon in verhouding tot het inkomen is van die mensen daar) waarom komen er dan zoveel (verwaarloosde) goedkope paarden hierheen? Bovendien vind ik het meer dan onverantwoord van die kennis om dt te gaan doen zonder paardenkennis....

ienna

Berichten: 836
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:33

de ouders van mijn vriend doen heel veel voor weeskinderen in polen. en er is opzich wel armoede, maar dat word nu langzamerhand beter ook omdat polen nu bij de EU zit. en ik weet echt 100% zeker dat dat soort kinderen pony's met ongelovelijk veel liefde zouden verzorgen en dat het voor hun ook erg goed zou zijn, een leuke afleiding waar ze liefde van terug krijgen want liefde is het grootse wat die kinderen missen die bij hun ouders worden weggehaald..

Nijmegen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:34

ienna schreef:
de ouders van mijn vriend doen heel veel voor weeskinderen in polen. en er is opzich wel armoede, maar dat word nu langzamerhand beter ook omdat polen nu bij de EU zit. en ik weet echt 100% zeker dat dat soort kinderen pony's met ongelovelijk veel liefde zouden verzorgen en dat het voor hun ook erg goed zou zijn, een leuke afleiding waar ze liefde van terug krijgen want liefde is het grootse wat die kinderen missen die bij hun ouders worden weggehaald..


Denk niet dat dat nou precies het type kinderen is dat zo'n pony in bezit zal krijgen eerlijk gezegd Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:36

Er waren ook Poolse mensen geinteresseerd toen Noof te koop stond, alleen van mijn moeder mocht ik haar niet aan hun verkopen omdat je nooit zou weten wat er met haar gebeurde. En die Poolse mensen gaan pas aan het eind van de zomer terug naar Polen omdat ze hier de hele zomer blijven werken en waar moeten ze dat ponietje dan zetten? Verder niets tegen Polen hoor!

Letsdunit

Berichten: 7789
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 19:41

Ik denk dat ik eerst mee zou willen naar Polen om het met mijn eigen ogen te bekijken voordat ik mijn medewerking hieraan verleen. Ik kom heel veel ponies tegen die verwaarloosd zijn en misschien daar een super leven zouden kunnen krijgen maar ik zou het toch eerst willen zien.


Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:55

Eerst willen zien is idd een heel goed idee Lachen.

Ik weet wel dat de paarden in Polen een jaar of tien terug erg goedkoop waren. Er waren toen een stuk of 30 staatsstoeterijen in Polen. Op gegeven moment wilden ze dit terug brengen tot 3 er kwamen dus veel paarden op de markt. Er zijn toen veel veilingen geweest om de 'overtollige' paarden te verkopen. Dit was een jaar of 3/4 terug.

Nu zijn de prijzen voor paarden dus erg omhoog geschoten, tot bijna Nederlandse prijzen. Maar goed, nu heb ik het over warmbloedpaarden met papier. Dus dit verhaal gaat wellicht niet op voor pony's.

In Polen wordt wel goed met de dieren omgegaan, maar het is toch allemaal wat anders dan hier. Bij de hoefsmid wordt het paard bijvoorbeeld vastgebonden en wordt met een touw het been omhoog gehaald. Dit gaat er niet al te zachtzinnig aan toe. Brok/biks kennen ze verder ook niet: haver en gras. Ook wordt er in Polen iets anders gedacht over wanneer een paard 'dik' is Knipoog. Paard is daar nog veel meer een gebruiksdier ipv een gezelschapsdier.

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 07:21

Eerlijk gezegd denk ik niet dat je een zinnig woord kunt zeggen over hoe je paarden het gaan krijgen in Polen. Net als dat je niets kunt zeggen over wat er met je pard gebeurd als je het in Nederland aan een handelaar verkoopt.
Polen is echt geen achtergesteld derde wereld land meer. Ik heb een aantal maanden in Polen gewoond (verder niks met paarden te maken dus heel veel kan ik daar niet over zeggen). Een deel van de bevolking heeft het erg goed, net als wij in Nederland. Alles wat je hier kunt kopen kun je daar ook krijgen, de medische wetenschap staat bijna op een zelfde niveau als hier. Maar er is ook nog veel armoede, veel werkeloosheid ed. Het hangt ook erg vanaf waar je paarden naartoe gaan. Het westelijk deel is het meest welvarend, het oosten het armst.
Over het exporteren van paarden naar Polen, ik denk dat dat tegenwoordig een stuk makkelijker is. Theoretisch zou het niet moeilijker moeten zijn een paard naar Duistland of naar Polen te brengen. Het is allemaal dezelfde EU...

ienna

Berichten: 836
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 11:49

maar fellor, dat zou eigelijk juist de opzet moeten zijn naar mijn mening, want je hoeft geen ponys helemaal naar polen te gaan exporteren om ze vervolgens aan rijke lui te gaan verpatse!! als je iets doet doe t dan goed!! is mijn mening..

Nijmegen

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 12:23

Neem anders eens contact op met de mensen van www.jask.com
Dit is een nederlands echtpaar die een familiepension in Polen hebben maar ook fokken en handelen in o.a. Tinkers. Een aantal van deze Tinkers worden van Engeland via Nederland naar Polen ge-exporteerd.
Zij kunnen je vast wat info geven met betrekking tot de papieren rompslomp die bij export komt kijken.

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 12:24

NienkeMulder schreef:
tegenwoordig een stuk makkelijker is. Theoretisch zou het niet moeilijker moeten zijn een paard naar Duistland of naar Polen te brengen. Het is allemaal dezelfde EU...

Daar heb je trouwens gelijk in Knipoog Sinds de toetreding van Polen tot de EU moet het wel allemaal een stuk gemakkelijker zijn geworden.

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 12:27

Keuring door de RVV is heel normaal want dat is met alle lange reizen noodzakelijk...

...Dreaming with my eye's wide open...

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 12:30

ienna schreef:
maar fellor, dat zou eigelijk juist de opzet moeten zijn naar mijn mening, want je hoeft geen ponys helemaal naar polen te gaan exporteren om ze vervolgens aan rijke lui te gaan verpatse!! als je iets doet doe t dan goed!! is mijn mening..


Volgens mij is de bedoeling van om en handel op te zetten, geen liefdadigheidsproject. En ik denk dat dat goed recht is. In Nederland zijn veel te veel paarden en als er in Polen vraag naar pony's is dan lijkt me dat goede handel.

Een pensionstal opzetten in Polen dichtbij een grote stad lijkt me ook een gat in de markt. Iemand vertelde me in Polen vol verbazing en spot dat hij gehoort had van iemand die een soort hotel voor paarden op ging zetten. Toen ik doorvroeg had hij het over het concept dat wij in Nederland overal kennen. Namenlijk het plaatsten van een paard in een pensionstal als je zelf geen land hebt. Zijn mening was dat als je zelf geen plek had om je paard aanhuis te zetten dat je dan maar geen paard meost nemen. Ik heb hem maar niet verteld dat 80% van de paarden in Nederland zo leven Haha!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 14:30

Weet in Godsnaam waar je aan begint !!!! Wat te denken van alle wetten en regels daar, die echt op sommige punten behoorlijk van de onze schelen. En dan de taal, spreek jij of je vriend vloeiend pools, dat zul je toch wel nodig hebben, als je daar wilt handelen met de lokale bevolking. Hou er rekening mee dat het merendeel (nog) geen woord over de grens spreekt. En dan je vriend, die mag wel eerst een spoed- basis opleiding hebben, hoe denkt hij anders een pony van een ezel (cru gezegd) te kunnen onderscheiden. Mijn advies, ga daar eerst eens uitgebreid rondkijken, er zijn ook, als ze er nog zitten, diverse nederlanders met een opfokbedrijf, ga daar eens mee praten. Kortom orienteer je zo breed mogelijk, misschien kan de KvK je ook nog wel verder helpen.
Zo in de blind hier inspringen wordt gegarandeerd een drama.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 14:52

Ik sta op een handelsstal en die hebben net een super mooie hengst uit Polen binnen gekregen, 4 jaar, donkerschimmel en lopen...... Kwijl

Echt om te kwijlen, super dressuurpaard.

Maar dat was juist om de omgekeerde reden omdat ze uit polen juist goedkoper zijn om te kopen en hier te verkopen...

Maar ja, dat zijn weer sportpaarden, misschien hebben ze daar wel weer een tekort aan kinderponies...

Dit paard zag er trouwens wel fantastisch en goed verzorgd uit (had nog allemaal vlechtjes in z'n manen Haha! ) en kwam rechtstreeks uit polen...

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noƫlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 18:09

Wat ik heb meegekregen van paarden/stallen, etc in Polen gaat het precies hetzelfde als hier hoor... in praktijk dus, op papier weet ik niet hoe het gaat met allerlei regeltjes etc. En wat ik hier ergens las over de hoefsmid, dat gebeurt hier ook nog vaak zat en ik heb 2 hoefsmeden daar in Polen aan het werk gezien en die gebruikte die methode dus helemaal niet...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, Foreverkliek, Fudge, GoogleAdsense, Trendiction en 35 bezoekers