Tekentechnieken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Tekentechnieken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 16:54

Na fototechnieken en het fotobewerkingshelpdeks topic nu ook een topic voor je tekenvragen Haha! .

en even voor de duidelijkheid:

je mag geen foto's plaatsen die je ookal in een ander topic op [CB] hebt staan.
(regel van Ellende Tong uitsteken )

maar een link erheen plaatsen mag wel (neem ik aan)

ook geen vragen of iemand alsjeblieft je paard wil natekenen , stuur diegene maar een pbtje.

---------------------------

en gelijk mijn eerste tip voor veel beginnende tekenaars: kijken , ik zie veel tekeningen voorbijkomen waarbij je meteen kunt zien dat de maker ervan niet goed heeft gekeken, bestuur een foto goed wanneer je die na gaat tekenen, een paard betaat niet uit een ingekleurde omlijning, er zit schaduw in, lichtvlekken en veel detaills, een tekening wordt mooier wanneer je die er ook in tekent Lachen .

en verder: barst maar los Haha! , genoeg mensen die je kunnen helpen Lachen .

Vue
Berichten: 8851
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 17:36

goed idee ! Haha! hm.. even denken of ik nog een vraag heb Knipoog

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 17:38

Wat voor verschillende potloden gebruiken jullie en waarvoor gebruiken jullie die?
Ik teken zelf namelijk met het eerste het beste potlood wat ik tegenkom, en daardoor komt het waarschijnlijk dat ik schaduwen niet te donker durf te tekenen omdat het niet zo mooi wordt met die potloden. Ben dan ook bang om de tekening te verpesten ofzo.

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 17:48

Ik gebruik een 2H potlood, om de simpele reden dat dat lange tijd t enige potlood was dat ik had Clown Schaduwen en overgangen van kleur lukken mij ook niet zo goed, hoe doen jullie dat, met verschillende potloden?

En hoe beginnen jullie? Ik begin eigenlijk altijd bij de oren en dan teken ik grof de vorm van het hoofd. En dan inkleuren, dat doe ik eigenlijk ook vanaf de oren.

En gebruiken jullie iets om de verhoudingen te meten, dat alles in verhouding is? Iemand daar tips voor? Want ik teken vaak vanaf de computer, maar kan bij Paint nix vinden waarmee ik een raster kan plaatsen ofzo en kan de foto vaak ook niet uitprinten, dus als iemand tips heeft, graag!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 17:54

Ik maak vaak een schets met een HB potlood, het meeste tekenik met een B potlood, behalve als ik met kleine details bezig ben, grijp ik terug naar HB. H, 2H en harder gebruik ik alleen als ik 'anorganische' dingen als bijvoorbeeld hoofdstellen teken. Om te schaduwen gebruik ik vooral 2B, 3B 6B en 9B.

Ik begin altijd met de vorm opzetten, daarna alles licht inkleuren en verder gaan met het oog, als dat klopt van daaruit de rest intekenen. Laag voor laag, dus eerst licht en dan steeds meer schaduw eroverheen

Qua raster... vaak teken ik in PSP een aantal lijntjes over de tekening heen: horizontaal boven de ogen, onder de ogen, links oog, rechts oog en als ik onzeker ben over of iets op de goede plek staat gaat er nog een roze lijn overheen om te kijken. Met een echt 'raster' ofzo werk ik dus niet.

(@ Iceprincess: wat ik bedoelde met 'geen tekeningen plaatsen' was dat het volgens mij dubbel wordt als mensen hier nog een keer gaan vragen 'wat moet er beter?' voor specifieke vragen: 'waarom ziet dit oor er uit als een bananeschil?' of om wat te laten zien: 'kijk, als je de manen nou meer zo doet ziet het er naar mijn menign natuurlijker uit' kan het best denk ik Lachen )

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 17:54

Ik gebruik meestal b t/m 9b. H potloden vind k niks, veel te hard.

Ik begin meestal met het oog, als dat niet lijkt dan kan k toch net zo goed overnieuw beginnen, dus zou t zonde zijn als k de rest al af had Lachen

K teken meestal gewoon na wat k zie, als het dan niet wil kloppen roep k mn broertje want die ziet dan altijd wat er niet klopt Haha!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 17:59

@ Rebeltje: Ik gebruik daar m'n vriend voor. Die is meestal daar ook heel vriendelijk in... 'heb jij dat getekend? dat kan je veel beter... je ziet toch zelf ook wel dat het hoofd veel te klein is??'

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 18:01

ik gebruik een hb vulpotlood (volgens mij ben ik echt de enige die met een vulpotlood tekend Tong uitsteken ) en pak er af en toe een 2h of 4h bij (soms voor de neus maar meer voor andere stofuitdrukking zoald bandages en dekjes).

Ik begin meestal gewoon links met tekenen omdat ik het anders weer uitveeg als ik rechts begin Tong uitsteken , maar als een tekening niet echt wil lukken dan begin ik overal tegelijk en alles door elkaar, maar gewoon van links naar rechts werkt het beste.

En om de verhoudingen goed te krijgen gebruik ik idd een raster, kan vis de computer of gewoon een doorzichtig vel waar ik een raster op heb getekend over een foto leggen, dan teken in de foto in lijnen over op een groter vel, daarop de omlijning en de belangrijkste punten en dan teken ik dat weer over op een 'schoon' vel. zo weet ik zeker dat het klopt. Maar dan nog klopt het af en toe niet omdat ik gewoon grove lijnen teken, de echte vorm komt dan gewoon met inkleuren.

Als ik gewoon zelf een paard teken begin ik altijd met tekenen bij de kaak, dan een lijn van het voorhoofd naar de neus, de lijn tussen kin en kaak, de oren en dan de neus, dan volgt de nek en eventueel nog de rest van het lijf, beginnend bij de rug en als laatste de benen.

[edit]als ik zie dat het niet helemaal meer klopt vraag ik het aan mijn zusje of mijn moeder, die zien het meestal wel, mijn vriend moet ik het echt niet aan vragen, ik had een tekening van een fjord, vraag aan hem of hij ziet wat er niet aan klopt krijg ik als antwoord: nou die twee bogen op zijn nek zijn raar Clown .
Vaak werkt het ook wel door met de tekening voor de spiegel te gaan staan en er een foto van te maken en op de computer te bekijken[/edit]

Kana

Berichten: 9054
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:05

Ik gebruik houtskool of aqaurel potloden maar als ik met gewoon potlood teken dan met H potloden Lachen

Hoe krijgen jullie structuur er goed in? Zo zodat je kunt zien dat het hout is of plastic of haar : Verward

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:09

@kana:
heel goed kijken...
is zelf niet één van de dingen waar ik erg goed in ben, maar wat ik vaak doe is voor bijvoorbeeld het leer van een hoofdstel net een harder potlood pakken en 'dekkender' inkleuren, dus vacht net iets 'ruwer/krassiger' laten, en leer echt helemaal 'inkleuren'. Vaak kan je ook dingen laten zien door (gebrek aan) schaduw en licht. Metaal is bijvoorbeeld weinig meer dan 'reflectie', en op leer zie je ook meer 'licht/zonneplekken' dan op vacht.

IndyLover

Berichten: 2404
Geregistreerd: 09-03-02
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:18

Als ik met potlood teken gebruik ik van hb tot 9b De schets maak ik meestal met hb en inkleuren met de wat zachtere potloden. Maar de laatste tijd kleur ik meer met kleurpotlood in. En dan gewoon met bruynzeel potloden.
Voor de verhoudingen gebruik ik sinds kort een raster. (had ik bij iceprincess gezien op de crea meeting Tong uitsteken) En dat vind ik wel erg handig Nu kloppen de verhoudingen veel beter. Want eerst klopten ze niet helemaal.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:24

Ik teken (bijna) altijd met een HB4 (denk ik? Tong uitsteken), zo'n gewoon potlood, dat je ook voor school nodig hebt.
Maar hoe doen jullie dat met het raster? Gewoon grove lijnen tekenen op jullie foto? Of 'echte lijnen' met een lat? En tekenen jullie die dan ook op je net blad? Ik heb het al één keer geprobeerd (m'n oma had het uitgelegd, die heeft ook jaaaaren geschilderd en getekend), maar het lukte me niet echt Scheve mond
Help!

FrontC

Berichten: 4969
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:15

ik begin altijd met puntjes zetten Haha! Ik zet punten bij de toppen van de oren, de zijkanten en bovenkanten van de ogen, de neus, neusgaten, enz. dat werkt heel fijn hoor! Hebben jullie soms ook de neiging om over elke lijn 3 keer heen te gaan? (echt schetsen, maar dan heel duidelijk)

ik doe trouwens, als ik het 'lijnensystheem' gebruik, écht met een lat tekenen. Diezelfde lijnen zet ik ook op de foto, maar dan in het klein. Verry handy!

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:25

*Tamara* schreef:
En hoe beginnen jullie? Ik begin eigenlijk altijd bij de oren en dan teken ik grof de vorm van het hoofd. En dan inkleuren, dat doe ik eigenlijk ook vanaf de oren.

Ik ook. Ik begin altijd bij de oren, en dan maak ik eerst lichtjes de omtrek van het paard en daarna ga ik hem vanaf de oren inkleuren.

Ik gebruik eigenlijk nooit een raster, ik probeer altijd gewoon de houdingen na te tekenen, meestal kloppen die ook niet helemaal vergeleken bij de foto die ik nateken, dus misschien moet ik idd eens met raster of iets anders gaan werken, maar eigenlijk heb ik nooit zo serieus getekend. Meestal gewoon maar iets proberen.

Ben wel van plan om binnenkort een paar andere potloden erbij te kopen.

IndyLover

Berichten: 2404
Geregistreerd: 09-03-02
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:33

ik begin elke keer ergens anders. Maar als ik een paard echt precies na ga tekenen begin ik meestal met de ogen. Want als die niet lijken kun je weer overnieuw beginnen. Anders begin ik meestal maar ergens.

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:36

Ik begin meestal bij de horen en dan de neuslijn, het oog en dan invullen.
De kaak en hals etc. komt dan vanzelf.

Ik begin met een H potlood of een HB. Dan pak ik 2B en ze langzaam naar 5 of 6 B, ligt aan wat ik teken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 21:09

Een tekening die en nog nooit geplaatst is, en misschien het verschil duidelijk maakt tussen de verschillende structuren (hoewel de kwaliteit meer dan bagger is Bloos Boos! )

Afbeelding

Hij is trouwens gemaakt met vulpotlood, in die goeie ouwe tijd dat ik nog vullingen had. Daarom zijn alle haartjes op het origineel ook erg scherp en worden ze niet stomper naarmate het potlood en ik ook afstompen Knipoog.

Je ziet hoop ik het verschil tussen de vacht, die op donkere gebieden uit haartjes bestaat - die overlapt worden door wittere plekken door gebrek aan haartjes, en die witte plekken overlappen door de donkere haartjes iets over te laten steken. Dat zie je in het origineel goed bij de appeltjes en het witte achterbeen. Het schapenvachtje onder het zadel is opgebouwd uit kleine krulletjes, waarbij ik er wel steeds op heb gelet dat de krulletjes niet altijd even donker zijn en je dus wel lichte en donkere plekken houdt. Ook een diepe structuur heeft namelijk vage licht-donkervlekken. Het leer van het zadel, vooral het borsttuig is daarentegen 'gepoetst' Haha! en glanst met heel donkere plekken direct naast heel licht plekken, zondr gladde overgangen zoals je meer bij de overgangen op het paard zult aantreffen (hier helaas niet duidelijk omdat het een schimmel is die bovendien te licht is). Ook hoeven hebben glans, maar dan een soort metalige matglans. Ik werk ze altijd af in verticale streepjes met een doffe, rommelige structuur bij de ballen, en het metalige effect met echt duidelijke lichtplaatsen aan de voorkant. Omdat hoofden toch het oog op zich gericht moeten hebben en omdat het hoofd erg benig is, komen daar trouwens ook altijd scherpere licht-donker overgangen (bijvoorbeeld jukbeen en het kuiltje boven het oog) dan op de rest van het lichaam. Dat bestaat immers voornamelijk uit dikke spierpakketten die rond en geleidelijk verlopen - en dus ook langzaam verlopende glanzen krijgen.

(Dat deze tekening zo vreselijk slecht er uit ziet is omdat ik er vreselijk slecht mee om ben gegaan, hij verbleef een paar weekjes op de grond zodat ik er eens op ben gaan staan, om vervolgens toen ik verschrikt wegsprong er een glas water op te laten vallen. Dan scant het ook niet meer zo mooi egaal. Bloos )

Vue
Berichten: 8851
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 17:45

haha... oke.. ik begin idd meedstal met de oge, en dan vanaf de oren het lijf over. ik grijp het eerste beste potlood dat ik kan vinden, en verders zijn mijn tekeingen vaak met pastelkrijt Lachen

FrontC

Berichten: 4969
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 18:10

ik wil niet dom kliken ofzo maar wat is een vulpotlood?!

Vue
Berichten: 8851
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 18:31

zon potlood die je weer kunt vullen Lachen Tong uitsteken haha daar kun je opnieuw van die staafjes "potlood"in doen... meest van plastic ofzo

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 18:40

whaha, de zijn grappig
ik gebruik action potloden Schijnheilig
met zo`n veertje of zo eraan, best wel geinig.
tekenen ook best wel lekker Lachen

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 10:27

Een vraagje van mij: hoe krijgen jullie schaduw/zwarte paarden 'zwart'. Heb bij mijn eigen tekeningen vaak het idee dat ze eigenlijk nog te licht zijn.

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 12:40

heel hard douwen met het potlood Tong uitsteken (en meerdere 'lagen' over elkaar kleuren), maar mijn zwart/wit tekeningen zijn veel donkerder als de jouwe, dus dan ga ja toch al makkelijker nog donkerder/zwart, dat zachte is juist zo mooi aan jouw tekeningen, ik denk dat dat helemaal wegvalt wanneer je zo hard als ik op je potlood gaat zitten drukken Rolleyes .
Maar om even een voorbeeld te noemen, de tinker in je profiel vind ik juist weer te licht, daarvan dacht ik eigenlijk dat het een haflinger was Bloos , dus die had wel weer dinkerder gekunt, maar over het algemeen is dat lichte juist mooi Lachen .

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 13:09

Daar hadden meer mensen last van... ik kan gelukkig zeggen dat het voor een deel aan de scan ligt Lachen Ben nu bezig met een zwarte kat, dus daar ga ik echt proberen om het 'zwart' ook te krijgen

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 13:27

Ik gebruik 2H t/m 6B potloden.
Ik heb ooit eens een tip gehad van mijn tekenleraar (geweldige man).
Als je met grijs gaat inkleuren moet je niet vegen, maar heel zachtjes vanuit alle richtingen inkleuren. Heel licht beginnen. Dus eerst van links naar rechts, eroverhen van boven naar beneden en daaroverheen schuin. Zo krijg je geen strepen en hoef je niet te vegen. Net zolang tot er een egaal vlak in de gewenste kleur is. Het kost wat tijd om te oefenen, maar het wordt uiteindelijk wel het mooiste.