problemen met meisje uit mijn les

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sioen

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: schoonaarde

problemen met meisje uit mijn les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 18:21

sofie een meisje uit mijn springles, licht-gevorderden, heeft onlangs een paar vallen te verwerken gekregen met haar nieuwe pony. het is een D-merrie, ze is inderdaad wat hevig bij springen, maar is niet gevaarlijk ofzo. maar na die vallen heeft sofie dus (soms) schrik om te springen. haar ouders vroegen me of ik een tijdje met kayira wou rijden, nou dat ging vrij goed, ze was hevig maar je kon ze inhouden. toen is sofie er ook terug mee beginnen rijden, maar ze is er vorige maand terug afgevallen en had een bloedneus, ze was gevallen omdat haar paard over een balk struikelde. sindsdien komt ze nog wel iedere keer naar de les maar rijdt niet altijd. dan zadelt ze kayira op en rijdt ze mee in, en als ik aankondig dat we gaan springen, wil ze afstappen. begrijp haar angst wel, maar zoals vrijdag ging ze echt te ver, ze wou meespringen op voorwaarde dat ik alleen makkelijke hindernissen zette, dat zijn dus kruisjes rechte en smalle oxers, nouja dat vonden de anderen dan niet leuk. heb dus speciaal voor haar ook andere hindernissen geplaatst. toen ze de eerste gesprongen had begonnen ze te roepen dat ze kayira niet meer kon houden dat ze ging vallen ... ze werd heel hysterisch waardoor kayira en de andere paarden ook nerveus werden. toen was het genoeg voor mij en heb ik haar uit de les gezet en gezegd dat ze maar terug naar de beginnelingen moet gaan als ze niet meer durft.
bij nader inzien vind ik het wel grof van mij en mss ook oneerlijk tgo haar, dus zou ik zeggen dat ze terug in de les mag meerijden en haar meehelpen over haar angst of het been stijf houden??
voel me eigelek wel een beetje rot dus ik zou al jullie goede raad wel kunnen gebruiken....

misery is just a butterflie!!
later wanneer ik groot ben zou ik graag een pennymeisjejuh worduh, maar ik weet niet of dit kan want ik ben een jonguh:)


Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:27

omdat je zelf niet bang bent begrijp je haar angst niet, maar het is afchuwelijk! Ik zou zeker mijn poot niet stijf houden, jij kent haar paard nu en ik zou bv, eerst aan een halstertouw (of leadrope) ernaast lopen, of weet ik veel, maar zehker niet wegsturen, je eerste reactie snap ik best, maar roep haar alsjebleift terug!

sioen

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: schoonaarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 18:31

geloof mij ik ken haar angst wel...
ik heb soms ook nog heel veel angst als ik op wedstrijd of tijdens de les zo een breede waaier zie staan of een spa. maar ik heb mijn angst gewoon van mij af lere zetten en door te bijten. ik spring soms ook met angst om eraf te vallen maar ik hou gewoon vol, deels ook omdat ik geen mietje wil lijken.
denk dat ik haar ga voorstellen voor priveles, dan kunnen we beter aan haar probleem werken.

misery is just a butterflie!!
later wanneer ik groot ben zou ik graag een pennymeisjejuh worduh, maar ik weet niet of dit kan want ik ben een jonguh:)

boeflover

Berichten: 6041
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:31

misschien is het wel slim als ze eerst een paar keer meespringt met de beginners, of privélessen neemt, want het is idd wel vervelend voor de andere.
bang zijn is écht heel vervelend, ik ben het zelf ook.. ik vind het prettig als er kleine stapjes worden genomen, laat desnoods het springen even voor wat het is.. daarna begin je weer met balkjes en een cavalettie, en na een poosje krijgt ze vanzelf weer vertrouwen in zichzelf en haar nieuwe pony(die kent ze dan beter en leert ze beter te rijden door de dressuur ed.) en dan kun je weer eens hoger proberen te gaan. maar het liefst alles op HAAR teken, wanneer ze er klaar voor is, is haar keuze en haar beslissing. heb ik dat niet, dan gooi ik al mn kracht ertegenin om het niet te doen, lomp ja, maar ik durf het gewoon niet..

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:33

als je een keer je vertrouwen kwijt bent is het moeilijk om het weer op te pakken. ik lees dat ze dat al heeft gedaan maar dat ze weer viel...
ik zou zeker wel hindernissen voor de anderen bouwen, en dan haar bv balkjes laten draven, eventueel 2 of 3 cavaletti neerzetten, en ze moet zelf aangeven als ze meer durft....
maar dwing haar aub niks op waardoor ze het plezier in paardrijden verliest.....ieder les op zn eigen niveau....

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:57

sioen schreef:
geloof mij ik ken haar angst wel...
ik heb soms ook nog heel veel angst als ik op wedstrijd of tijdens de les zo een breede waaier zie staan of een spa. maar ik heb mijn angst gewoon van mij af lere zetten en door te bijten. ik spring soms ook met angst om eraf te vallen maar ik hou gewoon vol, deels ook omdat ik geen mietje wil lijken.
denk dat ik haar ga voorstellen voor priveles, dan kunnen we beter aan haar probleem werken.


ok, maar misschien is dan privee les van jou een optie (als je wilt....) maar help haar alsjeblieft


Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:34

Ik lees dat je 15 jaar oud bent? Dan lijkt het me wel voorstelbaar dat je niet met haar angsten om kunt gaan. Soms helpt het om haar bij een andere (oudere) instructeur/trice te laten lessen die wat meer ervaring heeft in het begeleiden van angstige mensen.

Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 21:00

Jeetje! je hebt het alleen maar ernstiger gemaakt! Ikzelf heb ook met mijn C pony ontzettend angst, en gelukkig voor mij begrijpt mijn instructrice dit, en houdt ze er rekening mee. Laat haar anders gewoon 1 hindernis apart van de anderen springen ofzo, an kunnen de anderen door, en zij heeft niet zoveel angst. doen we bij mijn clublessen met mij ook, en werkt erg goed.
Straf haar niet door haar naar een beginnersles te laten gaan. beginner staat niet gelijk aan bang of anstig!!

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

sioen

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: schoonaarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 21:10

ik stuur haar naar de beginners omdat ze in die lessen lager springen en niet zo indrukwekkende hindernissen springen. en dat is wat zij niet meer durft omdat haar paard op die hindernissen iets heviger wordt.
ga haar morgen bellen om te zeggen dat ik haar priveles wil geven.
en 15 jaar, het is mss wat jong, maar mn instructeur en andere mensen helpen me ook bij het lesgeven. en meestal heb ik niet zo 'moeilijke gevallen', niet grof bedoeld btw, maar moedige ruitertjes die 'alles' durven rijden.
en die andere ruiters vinden het ook niet zo leuk dat ik dan minder aandacht aan hun kan besteden.
en het springen laten voor wat het is? ik geef haar alleen springles, dressuurles krijgt ze van iemand anders, en ze heeft alleen schrik tijdens het springen dusja....

misery is just a butterflie!!
later wanneer ik groot ben zou ik graag een pennymeisjejuh worduh, maar ik weet niet of dit kan want ik ben een jonguh:)

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 11:01

Ik heb je bericht veplaatst naar Rijtechnische problemen.

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 12:10

Even iets anders waar ik wel benieuwd naar ben: je bent 15 en geeft groepslessen? Hoe ben je verzekerd?

Terug naar het topic:
Ik denk dat het goed is als het meisje een tijdje terug gaat naar de beginnersgroep, maar de manier waarop je dat gebracht hebt is natuurlijk behoorlijk lomp te noemen.
In de beginnersgroep zou ze eerst weer aan haar basis en zelfvertrouwen kunnen werken. Pas als ze alles weer lachend aankan weer eens in de hogere groep mee laten rijden.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 13:13

Inderdaad een tijdje bij de beginners is goed voor haar zelfvertrouwen of priveles, zodat je in haar tempo kunt bouwen.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 16:37

Beginners- en halfgevorderden groepen die termen zeggen me niet zoveel......
Maar een stapje terug doen is voor dit meisje absoluut nodig. Het is voor haar ook niet leuk om zo bang te zijn, ook zij wil lol hebben in het rijden. Ze moet het vertrouwen in haar paard terug krijgen, en ja misschien kan dat beter bij een instructeur die hier wat meer ervaring in heeft.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 16:44

ik zou haar idd een tijdje in beginnersgroep zetten *het gaat toch om dat ze rijd * of een tijdje prive les totdat ze net zo hoog durft als halfgevorderden..

sioen

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: schoonaarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-04 16:47

mense, bedankt voor al jullie reactie's ben er nu ook achter gekomen dat het nogal dom was van mij om zo te reagere, maar alles is nu opgelost, ze gaat een tijdje meerijden met een manegepaardje en ik ga haar pony blijven berijden tot ze het terug aandurft met haar pony.
bedankt voor jullie reactie's eh!!!

misery is just a butterflie!!
later wanneer ik groot ben zou ik graag een pennymeisjejuh worduh, maar ik weet niet of dit kan want ik ben een jonguh:)

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 19:50

Maar als jij zelf ook beginners lessen geeft, is het voor haar toch veel wijzer om daarin te gaan rijden... Daar is ze dan beter op haar plaats, en kan ze weer van voren af aan beginnen. Dat lijkt mij het beste.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 19:53

Ik denk zelf dat het het beste is voor het meiske om een stappie terug te doen, het is niet leuk voor de groep als ze moeten stilstaan omdat zij niet meer durft.

Stappie terug, rustig aan opbouwen......... misschien wat privelesjes Haha!

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 20:08

Zoals ik het lees, vertrouwt ze haar pony niet genoeg.
Zodra ik een pony verttrouw maakt het me niet uit dat deze er vandoor vliegt. Mischien moet je haar wat prive lesjes gaan geven, en haar vertrouwen geven op hara pony Lachen

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 21:51

Zoiets pak ik altijd iets anders aan. Ze mag meedoen, maar tot een bepaalde hoogte. Daarna ga ik door met de rest en gaat diegene gewoon dressuurmatig een beetje rondrijden (en krijgt zo af en toe een aanwijzing van me om de boel aan de gang te houden) Als de rest uitgesprongen is en uitstapt neem ik de betreffende persoon nog even weer met springen onderhanden op aangepaste hoogte. (dat zijn soms bijna ingegraven balken Haha! ) Ook wil ik dan nog weleens een heel makkelijk lijntje neerzetten waardoor een combinatie weer vertrouwen krijgt bv. drafbalkje, twee kruisjes als in-uitje en daarachter op passende afstand van bv. 6/9 meter een stijltje/oxertje. Als de pony fijn aanpakt zet ik alleen de achterste iets hoger en van daaruit ga je langzaam het vertrouwen weer opbouwen. Het kan wel zijn dat ik dus eindig met 60 cm, als het vertrouwen maar weer hersteld wordt. Niet te snel hoger gaan bouwen, vertrouwen ben je snel kwijt maar voor je het terug krijgt duurt wel een tijdje.

Ik heb een poos een meisje les gegeven die in het begin nog geen kruisje durfde, daar begon ik mee met 1 staander en een schuine balk op de volte en haar steeds uitdagen om steeds iets hoger over die schuine balk te springen. Na een jaar sprong ze rustig een M parcours...

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 12:37

Ik ga ook voor de privélessen. Voor het vertrouwen in haar paard, maar ook in jou.
Als ze jou gaat vertrouwen zal ze ook in gaan zien dat je haar echt geen dingen laat doen die ze niet aan zou kunnen.

Die schuine balkjes wat annegti zegt is misschien ook wel een oplossing.
Galopbalkjes kan ook werken.
Ik zou haar zeker niet te snel te veel en te hoog laten doen. Gewoon laag, zodat ze weer vertrouwen krijgt.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 13:47

ik zou haar gewoon een stapje terug zetten in een andere les, en voorstellen om 1 keer in de week ofzo priveles te geven. Daardoor zal ze zich beter gaan concenteren en als ze dan hysterisch word zijn er geen andere paarden waar het paard ook weer nerveus van kan worden.

Ga gewoon een keer naar haar toe en leg het haar rustig uit.



met priveles maakt het ook niet veel uit hoelaag de hindernissen staan, weer een last minder Lachen
als het paard weigerd, gewoon nog een keer proberen, en zeggen tegen het meisje dat ze zich moet ontspannen, en misschien is het ook een optie om haar ervan te overtuigen dat het paard het wel kan. Want als ze onzeker is dan word het paard ook onzeker.

gewoon allemaal dingen op papier schrijven en dan kijken wat het beste is... succes

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


Ludmilla

Berichten: 118
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 17:56

Ik vind dat je niet verkeerd gehandeld hebt.
tis toch een gevorderde les??
als ze daar niet in mee kan komen dan moet je een stapje terug doen.

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 22:00

mss is het idd beter om haar naar een lagere groep te laten gaan. zo kan ze echt geen vertrouwen terugwinnen. enkel door opnieuw te beginnen. ze zal zich waarschijnlijk beter op haar gemak voelen. ik heb vroeger ook enkele keren serieus gevallen bij springen. en telkens opnieuw begonnen.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

sioen

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: schoonaarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-04 14:44

hey, alles gaat dus heel goe met sofie, ze doet nu mijn les mee met een manegepony, om haar zelfvetrouwen terug te winnen. ze springt terug zoals vroeger dus. en ik rijd haar pony nu ook 2 keer in de week, waarvan 1 keer springen. zelf rijd ze ook nog dressuur met haar pony.
ik geef haar ook 1X per week privéspringles. en het gaat goed, al vertrouwt ze kayria nog niet helemaal tijdens het springen, maar het gaat echt wel beter. ze springt nu ook met een martingaal waardoor ze er beter de controle kan over houden.
het komt wel goed op lange termijn. want haar springvertrouwen heeft ze al terug als ze met de manegepony rijd, nu alleen nog met haar pony...

misery is just a butterflie!!
later wanneer ik groot ben zou ik graag een pennymeisjejuh worduh, maar ik weet niet of dit kan want ik ben een jonguh:)

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 12:08

Mooi! Goed dat je haar toch die kans hebt gegeven. Toppie!! OK dan!

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 7 bezoekers