ijzers/geen ijzers?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Mijn paard/pony heeft .... ijzers

4
27 (32%)
2
7 (8%)
geen
48 (58%)

Totaal aantal stemmen: 82


Marloes0508

Berichten: 2927
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Zwolle

ijzers/geen ijzers?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 18:01

Mijn pony heeft geen ijzers, en ik heb ook nooit een pony gehad die ik liet beslaan. Ik rijd elke dag ongeveer 200 m langs de weg, en rijd vervolgens op gras of in een bak. Ik rijd ook wedstrijden, springen en dressuur, en soms glijdt ze iets weg als het gras nog nat is. Heeft mijn pony nou ijzers nodig?


tamary

Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:05

Met ijzers gaat je paard alleen maar meer glijden. En als je stiften gebruikt wordt de manier van glijden anders, wat een hogere belasting in het been geeft dan het kleine beetje glijden wat je pony nu doet. Kijk wel naar de manier van bekappen, (bv. www.paardnatuurlijk.nl) Die mensen kunnen je vertellen hoe je kunt bekappen voor meer grip op gras.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:06

Ik zou het doen zodra je merkt dat je pony onzeker en voorzichtig gaat lopen. Vooral met springen vind het eigenlijk best gevaarlijk om zonder ijzers te rijden. Je gaat toch best hard en vaak krappe wendingen.
Ik heb mijn paard zomers 4 kant op ijzers en draai altijd proppen in!


Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:18

Lijkt me niet nodig.
200 meter langs de weg is maar een klein stukje daar zullen ze niet veel van slijten.

Marloes0508

Berichten: 2927
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 18:18

YvonneS schreef:
Vooral met springen vind het eigenlijk best gevaarlijk om zonder ijzers te rijden. Je gaat toch best hard en vaak krappe wendingen.


Ik spring nog in de B, dus dan moeten de wendingen toch mooi zijn, en niet te krap, dus dat scheelt. Maar het is wel; ijzers met proppen is beter dan zonder ijzers qua gladheid Lachen toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:19

Met springen reed ik alleen maar paarden met ijzers.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:01

Ja ijzers zonder proppen zijn spekglad! Dan kan je beter zonder ijzers, maar ging er vanuit dat je met proppen bedoelde

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:36

Mijn paard heeft altijd het hele jaar door 4 ijzers. In de zomer met stiftgaten voor de wedstrijden op het gras

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:01

Torino heeft vierkant beslag en m'n merrie heeft enkel ijzers voor. Zij staat nu wel op wei; er wordt niet meer met haar gereden door hoefkatrol, daardoor heeft ze voor ook de typische hoefijzers met een "bruggetje".

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48196
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:09

Banjer heeft geen ijzers... ze wordt natuurlijk bekapt (strasser), dus ze hoeft ze ook niet... Lachen

Het heeft met een buitenrit ons al een keer gered, toen ze schrok van witte betonnen brugleuninkjes die langs het stukje weg stonden dat over een slootje heen ging.... met ijzers was ze gegarandeerd onderuit gegaan...

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:10

Buddy staat ook vierkant op ijzers, ik rijd veel buiten en zonder ijzers blijft er niet veel van zijn hoeven over,

ook kobus staat vierkant op ijzers, die loopt voor de kar en die houd zonder ijzers al helemaal niets over Knipoog

Dag lieve mama...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:14

MNijne staat vóór op ijzers maar laat hem er woensdag afhalen. Ik heb altijd gehoord van de hoefsmid zolang je zonder kan dat dat het beste is (vanwege natuurlijke uitzetting van de hoef) en vind het zelf prettiger.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:19

Ik heb bij wijze van proef en uit noodzaak omdat ie steeds de voorijzers aftrapte, de achterijzers er een maand geleden onderuit laten halen.

De hoeven zullen afbrokkelen tot de nagelgaten zijn uitgegroeid. Ik moet erg veel over asfalt, alleen al om hem uit de wei te halen naar de boerderij. Ik vnd het er niet uitzien nu, de straal is helemaal afgsleten,maar de smid vond het nog wel gaan, doorzetten zei ie.....ik rijd nog maar 1 x per week en dan ook nog zoveel mogelijk in de berm en haal Morrie maar 2 x per week naar de boerderij, alleen om zijn hoeven te sparen.

Zodra hij vóór niet meer gecorrigeerd kan worden (toontredend) gaan die ijzers er ook af

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:24

Mijn ene heeft rondom ijzers in de zomer, de ander alleen voor..
Dit omdat die ene altijd meegaat op wedstrijd en die ander eigenlijk niet, daarmee start ik sowieso nog B en dan is het echt helemaal nog niet nodig.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:27

ik heb er bij Evita eigenlijk altijd 4 ijzers onder gehad.. mijn hoefsmid is heeft paarden liever zonder ijzers, omdat dat gewoon beter is.. maar omdat Evita hele slechte hoeven heeft/had heeft ze toch ijzers gehad (brokkelhoeven die slecht groeien + verkeerde stand).
in 1 jaar tijd bij deze hoefsmid zijn haar voeten echt enorm verbeterd, ze staat er veel beter op in ieder geval.
omdat Evita voorlopig nog alleen maar op het land staat (kreupel) zijn vorige week haar ijzers er afgehaald! we gaan het dus proberen, als haar voeten er slechter op worden gaan de ijzers er weer onder.. maar we kunnen het in ieder geval geprobeerd hebben. ze loopt nog wel erg gevoelig op de steentjes, maar dat is even afwachten of het minder wordt.

capopjekop

Berichten: 30611
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:32

helemaal geen. rijd bijna altijd in de berm, zit met springen in de B en met dressuur ook nog voor even.

hesterv

Berichten: 2853
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Bitgummole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 21:14

met mn vorige ponytje heb ik M gesprongen zonder ijzertjes, als een pony een beetje handig is is het dus eigenlijk niet nodig. Maar met mn luierd van nu heb k toch wel ijzertjes nodig helaas. Ben er niet echt voor eignelijk.. Maar dan ook alleen voor de proppen voor op het gras. Als je pony voorzichtig of zich niet zeker meer voelt van de grip is een ijzertje onder de hoef misschien toch wel handig. 'k Heb zelf het liefst zo lang mogelijk zonder maar jah... Tegenwoordig is een hoefijzertje haast al standaart! En waarom.. tsja, sommigen weten dat niet eens denk ik haast (..Omdat het zo hoort en iedereen het heeft.. Oke dan)

Groetjes Hester

Frits [Silverstone x Casantos]
Celoma De La Tourbe [Whitesnake x Zuidhorn]
VERKOCHT
Gediplomeerd ORUN instructrice (niveau 2)

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 21:30

Mijn pony heeft alleen voorijzers.
Eerst had ze rondom ijzers, maar omdat ze nieuw is in de kudde en vrij dominant kan zijn hebben we toch maar even de ijzers achter dr onderuit gehaald...

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 21:59

mijn paardje heeft geen ijzers, vind het ook totaal niet nodig

leeg zonder Vliegje... 26-03-2001 -- 29-12-2008.. Ik mis je zooo
Mijn arme Vliegje moest veel te snel gaan..

roosaatje

Berichten: 207
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 09:25

geen van onze pony's heeft nu ijzers maar als ikweer met de wagen ga rijden of er moet er weer NL kampioen worden gaan er wel weer dunne ijzertjes onder

*LOL* *LOL* *LOL* welsh for ever *LOL* *LOL* *LOL*
bokken is verslavender dan roken Haha!

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 09:28

Mijn paard heeft geen ijzers. We rijden er meestal mee in de bak, dressuur, springen en dat gaat gewoon goed.
Ook een x een springparcours op gras gedaan zonder ijzers en dat was geen enkel probleem.
Voor die enkele x dat ik een buitenritje door de polder maak is het ook niet nodig. We lopen dan zo veel mogelijk door de berm.
Ik wil wel gaan mennen met haar in de toekomst en dan wil ik gaan kijken voor hoefschoenen.

*\o/* Life is Flantastic *\o/*

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 10:01

Mijn pony staat rondom.
Ze staat op een pensionstal en daarvandaan is het ongeveer 30 tot 45 minuten rijden naar het strand. De ene keer gaan we wat vaker dan de andere keer, maar daarom vind ik het prettig als ze gewoon vierkant op ijzers staat.

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

OqUeNdO

Berichten: 142
Geregistreerd: 06-12-03
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 10:05

4 ijzers, is wel zo handig voor de wedstrijden op gras Lachen

...

ebbeltje
Berichten: 1472
Geregistreerd: 22-05-03
Woonplaats: heilooooooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 10:59

Mijn pony heeft 4 ijzers met zooltjes en siliconen.
Ze is erg gevoelig voor hoefbevangenheid en dus heeft ze dat.
Anders had ze waarschijnlijk geen ijzers gehad.

Lovers Sound Lovers
Ik denk altijd goed na, voordat ik iets stoms zeg Haha!

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 11:28

Geen ijzers en ik bekap zelf Gaat al een jaar goed en ik rij elke dag wel een stuk over straat en in het zand (is net schuurpapier want de meiden op stal met ijzers glijden na 1 week al alle kanten op).


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lovelance, NinaZ en 9 bezoekers