Kalkoenen in de B? Ja of Nee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Kalkoenen in de B? Ja of Nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 18:16

Over twee weken heb ik weer een wedstrijd, voor de eerste keer op gras Lachen.

Nu heeft paardlief rondom ijzers, dus dan komt de logische vraag: kalkoenen erin draaien of niet? Aan de ene kant 'better safe than sorry', aan de andere kant: het is een B-proefje dus echt ingewikkelde dingen hoeft knollebol ook niet te doen. En dan nog: kalkoenen brengen ook weer een risico met zich mee.

Wat is jullie idee? Kalkoenen of niet?

Zo ja: welke kalkoenen? Als kalkoenenleek: kan ik dan ook nog bijvoorbeeld de weg oversteken met de kalkoenen, of kan ik beter verharde weg helemaal vermijden?


Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:17

ik zou ze indoen. Uitglijden heeft toch niets te maken met de klasse waar je in start......

Alja

Berichten: 25580
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:18

ik zou het zeker doen als het glad is, ben nu ong. 10keer buiten gestart en ik kijk tgewoon hoe de bodem is en dan besluit ik ter plekke als ik proppen draai of niet...
en in de B kunnen ze natuurlijk net zo goed uitglijden als in de Z Haha!

ONDERSCHRIFTLOOS

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 18:20

Maw gewoon thuis gaten schoonmaken en spullen meenemen en daar ter plekke terrein beoordelen OK dan!.

valencia
Berichten: 562
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:21

tja, als hij op ijzers loopt zou ik ze er zeker in draaien! *LOL*

mel loopt op der blote voetjes, ze heeft best harde hoeven en dan heb je ze dus niet egt hard nodig, gelukkig heb ik daardoor ook geen last van die stomme kalkoenen!! Haha!

.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:21

Ik starte in het B ook met kalkoenen, begalve als het gras zo kort was, dat je het bijna met een loep moest zoeken, of als ik s middags moest en er de hele dag al gereden was en het 25 graden is, dus geen nat grassprietje meer te bekennen is.

ik had altijd schroeven zonder spitse punt, daar heb ik ook mee ge sprongen en nooit geen problemen mee gehad.

De weg vermijd ik zoveel mogelijk, maar soms ontkom je er niet aan eens over te moeten steken, wat in stap wel gaat.
maar zo min mogelijk dus.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 18:26

Ok, gewoon de zooi meenemen en dan daar erin zetten. Ik ontkom niet aan het oversteken van een pad (tussen losrijbak en ring), maar verder kan ik verharde weg redelijk ontwijken Lachen.

Dan nog een vraag: ik heb ook wel gehoord dat mensen dan niet in alle kalkoengaten kalkoenen zetten maar bijvoorbeeld alleen in de buitenste. Dus: gewoon 8 kalkoenen of een ander aantal? (en waarom?)

orban

Berichten: 2145
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: balen(belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:37

Als ik jou was zou ik ze toch indoen.Ook al rijd je geen hoge proeven een ongeluk is vlug gebeurd en beter voorkomen dan genezen. Vrienden van ons zetten altijd 8 kalkoen waarom weet ik niet,mijn paard heeft geen ijzers dus ik kan dat niet zetten.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:43

Ik rijd op gras op een paard met ijzers onder áltijd met kalkoenen.
Op harde bodem met kleintjes, op gladde bodem grotere.
IJzers zónder kalkoenen zijn een stuk gladder dan blote voeten!

Dus naar mijn idee, óf zonder ijzers, en als je wel ijzers hebt dan altijd kalkoenen erin om uitglijden te voorkomen.

En ik zou er gewoon 8 in draaien.
Als je dan wat verliest, heeft 'ie nog steeds grip Haha!
Nee, maar eerlijk gezegd ken ik niemand die er een ander aantal indraait?

Wel vind ik het dus erg handig om verschillende formaten kalkoenen te hebben, zodat je deze op het terrein kunt afstemmen.

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:47

Ik doe ze altijd in, ook in de B deed ik dat.. al heeft het bij wijze van spreken 2 maanden niet geregent en is het veld kurkdroog, nog draai ik ze in. Meestal gewoon alle 8, tenzij ik haast heb maar meestal dus gewoon alle 8.
Ik stap ook gewoon een stukje over de verharde weg als dat nodig is, opzich geen probleem.

(L)

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 18:52

Dan heb ik dus nog twee weken om te kijken of ik mn kalkoenen nog heb (en om te oefenen met ze in te draaien Haha!)

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:52

Altijd indraaien!
Wat je zelf ook al zegt: better safe than sorry OK dan!
Ik heb nu vreselijk veel spijt dat ik het eens niet gedaan heb, daardoor is de aanhechting van de pees van m'n pony kapot gegaan en dit is helaas nooit meer helemaal goed gekomen
Succes trouwens OK dan!

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:56

Zeker stiften indraaien!
Klein stukje verharde weg kan best hoor! Geen probleem, ze lopen alleen een beetje op hakjes..

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:02

Het begint eentonig te worden, maar ik zou ze ook zeker indoen.
Als je er nog nooit mee gereden hebt (of je paard heeft er nog nooit mee gelopen) dan zou ik er thuis ook een keertje mee rijden.
Met stiften in kun je je paard net wat "brutaler" rijden en ook bij een scherpere wending hoef je je minder zorgen te maken.
Soms ontkom je er niet aan dat je een stukje over verharde weg moet lopen, als je gewoon heel rustig stapt dan kan dat best.
Ik wens je alvast heel veel succes !

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:06

zeker er in draaien, je kan ze er beter voor de zekerheid in hebben zitten dan dat je onderuit gaat of wat dan ook en volgens mij maakt het niet zoveel uit welke klasse het is, het is waar dat je niet veel kleine wendingen moet maken maar zelfs in een grote volte kan hij/zij beginnen te glijden

Splash † en Nuut † :+: Voor altijd in mijn hart, ik hou van jullie

Sinds 13 juli 2021 trotse mama van Nola <3

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 19:07

Ik heb er nog nooit mee gereden idd, maar paardlief is het wel gewend (uit zn 'vorige leven' Knipoog ).

Ik wilde zeker al een keertje oefenen met indraaien gewoon thuis, zodat het voor mij niet geheel nieuw zou zijn op de wedstrijd Lachen.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:11

Nog even een tip aangezien je nog nooit stiften hebt gedraaid:
Koop wel een goede schoonmaak dingetjes.
Borsteltjes + draaisleutel
Dan hou je de stiften langer heel!

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 19:13

Bij het paard zat ook een heel doosje met stiften en aanverwante zaken (zoals ook een borsteltje) Lachen. Ik zal eens kijken wat er nu precies in dat doosje zit en in hoeverre dat nog moet worden aangevuld Lachen.

(en ja, mn hoefsmid heeft al gaten in de hoefijzers geboord Clown Haha!).

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:15

ah kijk aan dat scheelt!
Als de schoefdraden maar niet plat zijn, want dan draai je de schroefdraden in de schroefgaten kapot!


SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:15

ik zal het de dag van te voren vast proberen en dan goed schoon maken en watjes erin doen die haal je dan op je wedstrijd er zo uit en dan heb je geen gekloot met steentjes enzo

Splash † en Nuut † :+: Voor altijd in mijn hart, ik hou van jullie

Sinds 13 juli 2021 trotse mama van Nola <3

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:29

Ik rijd hier thuis ook weleens op het weiland, nooit stiften in, nooit problemen. Vrijdag in de dressuurring geoefend, geen probs. Zaterdag wedstrijd en alle twee de paarden meenden niet meer te kunnen lopen Scheve mond. Klootviolen. Vorig jaar draaide ik ook niet het hele seizoen stiften, alleen als het gras nat was. Gister was het echter kurkdroog. Zucht. Volgende keer toch maar stiften.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:32

Het ligt denk ik ook wel aan wat voor paard je hebt.. De ene weet zich nou eenmaal wat beter te redden dan de ander
Kim hoort bij het type dat zich dus niet kan redden Schijnheilig
Dat is ook de reden dat ik altijd kalkoenen in draai.

(L)

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 22:15

Juist in de B (waar je je paard nog niet echt op het achterbeen hebt lopen en met een mindere balans) kalkoenen indraaien! In de overige klassen overigens ook...

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 07:43

Zo aan de reacties te horen kun je ze er beter wel indraaien.
Zelf ken ik er noppes van mijn nieuwe paard heeft op die moment ijzers (die er superslecht onderhangen!).
Ik wil wel graag kalkoenen omdat ik er alleen maar voordelen over hoor, maar ik heb er gewoon geen verstand van. Wilt iemand zo lief zijn om het even uit te leggen ? Haha!

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 08:49

voordeel dat ze meer grip hebben op (nat) gras en dus minder makkelijk uitglijden

Splash † en Nuut † :+: Voor altijd in mijn hart, ik hou van jullie

Sinds 13 juli 2021 trotse mama van Nola <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MariekeS_ en 43 bezoekers