aaaargh! grow up! en verdien je paard!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Link zelf betalen & meer verantwoordelijkheidsgevoel + waardering?

ja!
57 (100%)

Totaal aantal stemmen: 57


Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

aaaargh! grow up! en verdien je paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-02 12:09

OK, komtie, kleine frustratie losgepeuterd nadat ik forum ‘waarvan betalen jullie het’ had ingevuld. Want….er vallen mij twee dingen steeds vaker op! Ten eerste: wat ik daar al schreef merk ik dat veel (dus niet alle ja ja er zijn uitzonderingen) mensen die zelf hard werken of veel betalen voor hun paard en niet aaaalles door papa en mama krijgen betaald veel meer waardering hebben voor wat ze hebben en daar beter en verantwoordelijker mee omgaan en gemotiveerder zijn. En daarnaast lijkt het bij ons op stal dat de mensen met de grootste bek die zogenaamd altijd voeral het meeste verstand van hebben naar mijn mening het minste met hun paard omgaan. Ze weten het zó goed, maar zijn in staat uit angst voor zijn rare sprongen (pfff)een maand in de binnenbak te rijden (ja dan wordtie wel gek als je eindelijk naar buiten gaat) of vijf dagen lui te zijn en hem door papa en mama los te laten gooien en dan zaetrdag 2 uur met hem vechten want zondag moeten we op wedstrijd.…yeh, right! Ik kan dat echt niet utistaan….herkennen meer mensen dit of is het alleen bij mij op stal of in mijn verwrongen ‘mind’ aanwezig?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 12:18

Dat geldt niet alleen voor het hebben van een paard Gail, dat geldt voor alles. Als je er voor moet werken en er moeite voor moet doen, ga je er de waarde van in zien. MAar iets dat vanzelfsprekend is, is niet waardevol. Maar iets waar je moeite voor moet doen is niet vanzelfsprekend. Daarnaast, ik heb pas heel laat een eigen paard gekregen en ik zie het nog steeds als een ongekende luxe, rijkdom. Ik voel me echt rijker dan andere mensen omdat ik paarden heb. rijker dan rijke mensen zonder paard.

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 12:56

Helemaal mee eens....

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 13:03

ik weet het niet hoor, ik heb destijds een paard gekregen van mijn ouders om een bepaalde reden. Mijn ouders betaalden toen de stalling en de helft van de hoefsmid enzo en ik de rest. Dat paard heb ik laatst verkocht en ik heb zelf een nieuw paard gekochht. Ik betaal voor dit paard alles, behalve de stallingskosten. Toch waardeer ik deze twee paarden evenveel hoor, deze is echt van mij, die ander eigenlijk niet. Ik ben altijd fanatiek geweest. Als je er toch lol in hebt, wat maakt het dan uit waar het geld vandaan komt?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 13:04

Jeetje wat een generalisering zeg! Niet mee eens door de kromme formulering, je kunt niet (bijna) iedereen over 1 kam scheren. Beetje nuanceren kan geen kwaad.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 13:17

Weet je waar ik pissig van word? Van mensen met een suffe kortzichtige beoordeling dat als je niet alles zelf betaald je ook geen (of minder) verantwoordelijkheidsgevoel hebt. Dat slaat gewoon helemaal nergens op. Ik geef zelf eerlijk toe, ik betaal DA kosten en spullen voor mijn paard (waar ik hard voor moet werken!) maar 700 gulden per maand stalkosten kan ik gewoon niet ophoesten. En inderdaad, mijn vader betaald dat. Nou en? Dat maakt mij nog geen onverantwoordelijk mens. Ik kom iedere dag naar mijn paard, mest iedere dag uit, sta minstens een uur te poetsten en te vertroetelen enz. enz. Kom trouwens ook bijna iedere ochtend naar mijn paard, om hem te controleren en om te voeren. En dat al 8 jaar lang, nog nooit een dag overgeslagen (behalve vakanties) En dan lopen er ook van die dames rond die zelf alles betalen (baan hebben) en die alleen komen om te rijden, 2 uur fanatiek aan het dressuren zijn en daarna hun paard op stal pleuren om er vervolgens weer vandoor te gaan. Dan vraag ik mij af, wat is nou verantwoordelijkheidsgevoel. En als het paard dan ziek is en niet komen opdagen omdat ze 'geen tijd' hebben, dan staan m'n haren helemaal overeind. Het is maar net hoeveel je van de dieren houdt, hoeveel je er voor over hebt. Geld staat daar los van, bij mij en ook bij heel veel anderen die niet alles zelf betalen.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 13:18

Margreet, zou je zelf dan niet eens het goede voorbeeld geven en een goede beargumentering neerzetten? Wat dit is ook niet echt informatief. Daarbij generaliseert ze ten dele want ze heeft het al over uitzonderingen en geeft zelf aan dat ze generaliseert.
Ik moet zeggen dat als ik bij ons op stal rondkijkt je (Gail) wel een point hebt Haha! Oeps, dat zullen sommigen niet fijn vinden naar ja, de grote bekken kunnen beter zelfs eens een extra lesje inplannen en dat van dat verwende zie ik ook wel met regelmaat gebeuren! ooral dat voorbeeld van vijf dagen luieren en dan vechten en op wedstrijd is herkenbaar! Helaas!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 13:26

Natuurlijk heb je kinderen die alles krijgen en zo die zo gek met hun pony zijn, en ook serieus er mee bezig zijn, dat ze waarschijnlijk net zoveel waardering hebben als iemand die er hard voor moet werken. Maar je ziet er ook veel die het in de schoot geworpen krijgen en die het niet weten te waarderen. En dat kom je vaker tegen dan mensen die er hard voor moeten werken.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 13:26

Lot schreef:
Margreet, zou je zelf dan niet eens het goede voorbeeld geven en een goede beargumentering neerzetten? Wat dit is ook niet echt informatief.


Speak for yourself!

Het lijkt me volkomen duidelijk wat ik bedoel, verdere uitleg is denk ik overbodig, maar voor jou zal ik het dan toch doen: het over 1 kam scheren van mensen die niet zelf alles voor hun paard betalen en het dus minder waarderen vind ik een veel te makkelijk getrokken en voorbarige conclusie, generalisering in dit geval. En dat vind ik niet netjes! Bijna beledigend tegenover de 'uitzonderingen'. (die helemaal geen uitzonderingen zijn, de mensen die zij beschrijft zijn naar mijn idee juist de uitzonderingen). Iets meer nuancering zou dus op z'n plaats zijn (nuancering, niet alleen maar zeggen 'er zijn ook uitzonderingen').[/i]

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-02 13:26

Hellepie dit maakt wel wat los zeg. Ok dames: ten eerste: wat betreft generaliseren, ik quaote mijzelf even: “…merk ik dat veel (dus niet alle ja ja er zijn uitzonderingen)”. Need I say more? Ten tweede, wat betreft iedereen die zich nu vre-se-lijk aangevallen voelt omdat ze niet alles betalen maar wel veel en toch echt wel verantwoordelijk zijn…lees mijn tekst dan ff wat beter. Quote mijzelf opnieuw: “mensen die zelf hard werken of veel betalen voor hun paard en niet aaaalles door papa en mama krijgen betaald..”
En dus zal ik proberen mij nog veel genuanceerder uit te drukken en niet al te krom te redeneren…
Het gaat mij er om dat je IETS bijdraagt in verhouding naar je eigen inkomsten. En als dat betekent dat je een krantenbaan hebt en daarmee 200 piek verdient en daarvoor door wind en regen moet om 6 uur ’s ochtends en je dat geld bijdraagt terwijl de totale kosten 800 piek per maand zijn, dan val je dus niet in de groep waar ik mijn vraagtekens bij zet. Want je moet er iets voor doen wat niet al te leuk is, je levert een bijdrage. Dat heb je over voor je paard omdat je hem gaaf vindt. En impliceert een bepaald verantwoordelijkheidsgevoel. Wat doorwerkt op andere vlakken zoals het omgaan met je paard. Ik bekritiseer mensen die daar in mijn ogen fout mee omga en dat kunnen hardwerkende carrièremutsen zijn maar ik zie ook vaak dat het van die kindjes zijn die alles (lees ALLES) van papa en mama krijgen.

Zo iets duidelijker en minder krom en minder beledigend en meer genuanceerd?

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 13:29

Waarom voel je je zo aangevallen Margreet?

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 13:29

Dit is een gevaarlijke topic. Je trapt er veel mensen mee op de tenen. Maar toch moet ik zeggen dat ik uit mijn ervaring dezelfde mening deel als Gail. Er zijn altijd uitzonderingen maar die zijn in mijn beleving schaars. ik heb zelf hard moeten werken om mijn paard bij elkaar gespaard te krijgen en ik werk nu nog elke dag keihard om mijn inmiddels 3 paardjes te kunnen onderhouden. Ik durf van mijzelf te zeggen dat ik ongeloofelijk veel verantwoordelijkheidsgevoel jegens mijn paarden heb en dat dat komt omdat ik er elke dag hard voor sta te werken. Ik geef toe dat ik mijn baan bijna alleen maar zie als provider van voldoende financiële basis om zo mijn hobby te kunnen uitoefenen. M.a.w. ik werk met plezier omdat het mijn hobby ten goede komt. Als ik in een baan merk dat het ten koste gaat van mijn hobby (teveel uren draaien e.d.) dan kap ik er meteen mee.
Ik zit nu ook op een turning point; het bedrijf wil me graag voor enkele maanden in het jaar in Amerika hebben en wil dat ik ga verkassen. Ik dacht het niet! Ik ben nu dus op zoek naar een andere baan. Het lijkt een mooie carrieresprong maar ik WIL hem niet nemen! Misschien ben ik een beetje offtopic gegaan maar ik denk dat de boodschap wel is aangekomen.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 13:30

Weet niet waar 'speak for yourself' opslaat. Mijn bericht is langer dan 2 regels kritiek en heeft een toelichting. Daar kan je het mee eens zijn of niet maar het is meer dan alleen ff kritiek spuien.
Tuurlijk geldt het niet voor iedereen, en kan het genuanceerder. Maar jouw reactie was toch ver van genuanceerd. Mijn bescheiden mening natuurlijk (maar wel toegelicht Knipoog )

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 13:32

PUCK schreef:
Waarom voel je je zo aangevallen Margreet?


Waarom speel jij meestal op de man en zelden op de bal?

Oftewel: off topic reactie, die weinig toevoegt en naar mijn idee alleen maar bedoeld is omdat je blijkbaar iets tegen mij hebt.
Lips are sealed

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 13:34

excuse me? Jij begint hier te blaffen alsof Gail je persoonlijk een mes op je keel zet? En of ik je nou wel of niet mag staat hier totaal buiten.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 13:38

Ze geeft toch zelf al aan dat het niet in alle gevallen zo is. En volgens mij bedoelt ze de mensen die echt door en door verwend worden door hun ouders, ook op andere vlakken, niet alleen met het eigen paard. Men kan hier wel zeggen dat het niet zo is, maar ga op een willekeurige manege/pensionstal kijken en je ziet dat soort mensen rondlopen. Tuurlijk is dit niet bij iedereen zo waarvan het paard door de ouders betaald worden. Je ziet echter wel heel vaak dat mensen die altijd alles van paps en mams krijgen het niet meer waarderen.

Ik werk zelf ook 31 uur in de week, zit 9 uur op school en heb daarnaast een paard. Omdat ik inderdaad helemaal afgepijgerd ben als ik iedere dag ga, heb ik een verzorgster. Geef ik dan niet om mijn paard omdat ik het niet redt om elke dag te komen?? Ik vind van niet. Ondanks dat ik weinig tijd heb, is er toen jerai op de Uithof stond iedere dag iemand bij haar geweest, of ikzelf, of een vriendin. Toen kon ik ook niks met haar doen. Je hebt het nu over generaliseren, Mirte, maar je generaliseert zelf ook door te stellen dat ik ,als iemand die werkt, en dus vaak minder tijd heb dan iemand die niet werkt, of nog op school zit minder verantwoordelijkheidsgevoel heb. Er zijn inderdaad weleens dagen dat ik alleen tijd heb om Jerai's stal even uit te mesten en een uurtje te rijden. Heb ik nu geen verantwoordelijkheidsgevoel?? Naar mijn mening heb ik dat wel. jerai wordt altijd goed verzorgd (hetzij door mij, hetzij door de bijrijdster) heeft een schone stal en voldoende te eten. Het kan inderdaad een keertje voorkomen dat ik weinig tijd heb na mijn werk, maar als haar stal schoon is en ze goed verzorgd wordt, maakt het toch ook niet uit als ik een keertje alleen rijdt en haar dan "op stal pleur"

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 13:39

Weet je waar ik moe van wordt?

Van mensen die denken dat hij bij mij allemaal maar komt aanwaaien!
Ik heb het paard waar ik nu mee rijdt niet zelf betaald, sterker nog, ik heb nog nooit een paard zelf betaald.
Maar ik neem wel alle andere kosten voor mijn rekening. Mijn ouders zijn daar overigens nog nooit slechter op geworden, want tot nu toe heb ik al mijn paarden voor minstens het dubbele weer doorverkocht.

Zoals het er nu uitziet heb ik eind van de week een nieuwe auto, en dat wordt een hele grote...
Ik zie er nu al tegenop op me zometeen weer te moeten verdedigen dat ik hem echt wel zelf betaald heb Boos!

Ik btw veel voorbeelden van meisjes van 14 met de meest geweldige paarden onder hun kont,
maar of ze nou een gelukkige jeugd hebben?

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-02 13:40

Ja Margreet, waarom voel jij je zo aangevallen. Die houding van jou jegens Lot (“Het lijkt me volkomen duidelijk wat ik bedoel, verdere uitleg is denk ik overbodig, maar voor jou zal ik het dan toch doen”) vind ik pas ongenuanceerd en arrogant maar a la.
+ Zwelgje, nee dit is niet off topic, wat jij beschrijft is nou precies wat ik bedoel. Ik denk dat als je ergens hard voor moet werken, je er dus veel voor over moet hebben. Dus heb je je paard omdat je hem echt heeeeel graag wilt! Oók als het regent, oók als je niet kan rijden of moet stappen omdat hij blessure heeft, oók als je niet lekker bent maar toch zijn stal moet doen, oók als het koninginnedag is en je vrienden de héle dag op stap gaan maar jij eerst je paard moet doen, oók als je een kater hebt van het feestje gister maar de zon vanochtend nog schijnt en je je viervoeter mee het bos in kan nemen….je laat er zóveel voor, al je geld gaat erin, dus is je motivatie heeel erg groot. Je wéét wat je er voor laat! Ik heb niemand om even te bellen als mijn darmen leeglopen: ik moet echt heeeel erg ziek zijn wil ik ze op stal zo ver krijgen het een dag van me over te nemen. Ik ga niet op vakantie. Maar ik klaag niet en nooit want ik heb iedere dag een beetje vakantie in de tijd die ik met mijn paard doorbreng.
Ik zie bij mensen om me heen die er niet zoveel voor hoeven te laten – ze krijgen ALLES en als ze eens wat leukers te doen hebben komt mama wel t paard losgooien en papa mest wel even – anders met die verantwoordelijkheid omgaan. Sneller sjaggerijnig zijn als paard 2 weken moet stappen. Etc.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 13:44

Gatverdamme Sjuimpje, ik snap dat jij wel eens tegen afgunst aan loopt. Niemand zal (willen) geloven dat je bepaalde dingen zelf doet. Ik herken dat overigens wel hoor. bij mij denken mensen ook vaak dat het me aangewaait komt. Maar mijn ouders weten niets van mijn 3e paard af, ja, sinds vorige week mijn vader. Maar hij mag het niet aan mijn moeder doorvertellen want die begint gelijk te freaken. Dus kom bij mij niet aan met dat ik wel door mijn ouders geholpen zal worden, GRRRRRRRRR!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-02 14:28

Dat zeeeg iiiiik nieieiet!!! Ik zeg dat ik moeite heb met de mensen die juist wel altijd alle rotklussies door paps en mams laten opknappen en alles betaald krijgen en alle lusten en niet de lasten hebben dus als er een last is daar 'geen zin' in hebben en sjaggo van worden en papa bellen.

En het gaat me er niet om of je ouders het paard voor je kopen, of het stalgeld betalen, het gaat mij erom dat je er - op wat voor manier dan ook - zelf aan bijdraagt.

En dat is niet - en Sjuimpje voor de duidelijkheid: hiermee doel ik NIET op jou!! - een paardje kopen voor weinig geld en dat laetr omdat je hem zo fantastisch hebt gereden voor ietsie meer verkopen en dan zeggen dat je zo een bijdrage levert met de winst, want de winst minus de door papa en mama betaalde stallingskosten/vreten/entingen/smid/lesgelden van dit 'handelspaard' (klinkt interessant) is nihil zo niet negatief. Tenminste bij twee meiden bij mij op stal!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 14:31

Gail, deze opmerking van Sjuimpje en mij waren niet naar jou gericht, even terzijde. Ik vind dat je in grote lijnen namelijk wel gelijk hebt. maar dat had ik al eerder gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 14:42

ik denk dat je gewoon mazzel hebt als je ouder het voor je willen/kunnen betalen.
En zolang de mensen die zelf niet, of bijna niets hoeven te betalen dat waarderen is er niets aan de hand.
Ik moet alles zelf betalen en vind dat helemaal niet erg, maar ik zou het toch ook niet erg vinden als men moeder meer te verteren had en me wat zou sponsoren. Haha!
En vervelende snobs heb je overal tussen zitten. Dus ook tussen wel en niet zelf betalende paarde mensen.

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 14:44

Daar gaan we weer. Wat een poedersuiker poll zeg. Komt dit voort uit een stukje zelfmedelijden? Mijn ouders betalen ook bijna alles, dus? Moet ik daarvoor minder naar mijn paard gaan, minder van haar houden of minder verantwoordelijkheidsgevoel hebben. Bullshit.
Maar het lijkt wel of sommigen het mensen zoals ik het niet gunnen dat we wat meer krijgen. Tja, als je ouders nou eenmaal het geld hebben, zouden we dan moeten zeggen 'nee, ik betaal het zelf, want dan heb ik meer het gevoel dat het 'eigen' is?" Ik neem het graag aan, hou ik ook nog geld over voor andere dingen, die NIET belangrijker zijn dan mijn paard......... *zucht*

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 14:56

Ik ben het volkomen eens met Mirte...wat een kortzichtigheid zeg, dat je altijd maar geld nodig heb om zelf een verantwoordelijkheidsgevoel moet ontwikkelen. Ik zit nog op school, wil van paarden mijn toekomst maken en ik vind het gewoon heel erg leuk. Maakt het dan uit waar het paard door gefinancieerd wordt? Het paard waardeer je toch wel, ik kan nu eenmaal niet elke maand 600 gulden ophoesten voor de stalling, ik zit immers ook nog op school.

Deze vraag is al meerdere keren gesteld op bokt, en ik word er een beetje moe van. Op die manier worden mensen zoals ik, die hun paard niet volledig zelf betalen de grond in gestampt. Het gaat er toch om hoe je met je paard omgaat, en niet hoe je hem betaalt??? Gaaaap

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-02 15:03

Nee, ik kan met mijn hele hart zeggen dat dit totaal niks met zelfmedelijden te maken heeft. Juist niet. Ik heb twee nichtjes die vroeger ook altijd alles kregen. En toen ze 12 en 13 waren en ze naar Frankrijk op vakantie gingen, waren ze strontsjaggerijnig van a gatsie bah Frankrijk….geen mexico, geen Thailand, Frankrijk! En ze waren over heeel veel dingen ontevreden, want ze hadden al zoveel. Ik was al dolgelukkig met een weekje Schiermonnikoog! Die ontevredenheid is niet iets om jaloers op te zijn. Die sjaggerijnige blikken en dat gezeur als het paard kreupel is en de dames ernaast moeten lopen ook niet. Dit gaat niet over alle mensen die veel van hun ouders krijgen. Als je veel krijgt is dat hartstikke fijn, als ik iets krijg ben ik ook blij. En als je veel krijgt heb je mazzel. En het zegt niet iets over jou persoonlijk. Ik zeg alleen maar dat ik het gevoel heb een soort trend te bespeuren. Als jij je aangesproken voelt dan spijt me dat. Maar ga me nou niet vertellen dat het je totaal vreemd voorkomt en dat ik gek ben. Dat is niet zo want dan stond de poll niet op bijna 80% ‘ja’!