Paard kopen van bekenden, toch keuren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Paard kopen van bekenden, toch keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-02 23:38

Ik ga volgende week kijken naar een paardje die we op de manege binnenkrijgen, een quarter, we weten er nog niets van, zij zelf ook niet, maar ze dachten dat het misschien wel een leuk paardje voor me was, dus zou ik gewoon even moeten kijken volgende week, aaaahh ik hoop zoo dat het een leuk paardje is!!!

Maargoed...ik zou dat paardje dan dus kopen van bekenden, en mensen die ik vertrouw. Zouden jullie het paardje dan toch laten keuren? Misschien zien ze iets over het hoofd of wat dan ook?

En nog iets, ik zie vaak bij advertenties dat paarden al volledig gekeurd zijn, dus medisch en röntgen, maar hoe lang blijft zo'n keuring geldig? Ik snap heel die keuring gebeuren niet helemaal. Misschien dat jullie me kunnen helpen?

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 23:41

Ik geloof dat zo'n keuring 3 maanden geldig is, maar durf dat niet met zekerheid te zeggen.

En ja, ook al zijn het bekenden, zij kunnen er ook niet inkijken. Altijd laten keuren, klinisch en ook roentgenologisch. Een Quarter kost niet niks. Keuren voorkomt ook ruzies als je het paard mocht kopen en achteraf zou blijken dat hij niet goed is....

Je suis Charlie.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 23:43

Ja, ik zou altijd laten keuren. Je weet maar nooit, die mensen kunnen idd iets over het hoofd hebben gezien.
Keuringen zijn een momentopname. De ene dag kunnen ze goed zijn als ze gekeurd worden, misschien verstappen ze zich de dag erna, en worden afgekeurd. Owjee, moeilijk uit te leggen Lips are sealed Maar hoe langer er tussen de keuring en je aankoop zit (dus herkeuring eigenlijk), hoe groter de kans is dat er in de tussentijd wat gebeurd is zodat het paard niet meer goedgekeurd kan worden/

Sorry voor deze brakke uitleg Lips are sealed

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 23:45

hallo
ik vind dat je een paard altijd moet laten keuren.
zelf zou ik niet zo gauw iets van een bekende kopen, vaak gaat dat niet goed.
ik geloof dat als een paard al gekeurd is de foto's voor de verzekering niet ouder als 6 weken mogen zijn, alleen dit weet ik niet zeker
nou ja veel succes ermee
groetjes

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-02 23:46

Ik snap het wel Nonnie Lachen

Ik denk ook dat het beter is dat ik hem of haar laat keuren, wat Cassidy al zegt, het kan eventuele ruzies voorkomen als er later iets verkeerd zit bij het paard, en HUN hebben gezegd dat alles wel snor zat.

Ok, weet ik dat. Weten jullie trouwens ook wat het ongeveer kost, indien het paard natuurlijk goedgekeurd wordt? Ik weet namelijk dat wanneer het paard wordt afgekeurd dat de kosten voor de verkoper zijn. Kosten zijn op zich niet belangrijk, alles voor een goed paard, maar wel handig om te weten natuurlijk.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 23:48

Welke waarde hecht je aan keuren? Als je het ziet als een garantiebewijs, dan zou ik het niet doen, het blijft een momentopname, het geeft aan wat er mogelijk zou kunnen gebeuren. Maar er is zoveel discussie over, ik keur nooit een paard.
Bovendien, als het een manegepaard wordt, ga er gewoon op rijden en vraag desnoods eerste recht van koop. Heb je de tijd om het uit te proberen. Weet je of het paard iets is, of het een beetje sterk paard is. Als een paard het manegewerk goed af kan dan is het een goed paard, slechte paarden geven snel problemen.
Ik heb dit ook gedaan. Ik wist vanaf de eerste dag dat ze er stond dat ik haar wilde hebben. Ik kon dat echter op dat moment niet betalen. Het heeft bijna een jaar geduurt voordat ik het voor elkaar had, maar ik had de toezegging van de manege-eigenaar dat ik haar mocht kopen. De manege-eigenaar is ondertussen overleden, een man die ik om advies vroeg ook, maar het paard is er nog steeds.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 23:49

De kosten verschillen heel erg. Ik heb laatst 200 gulden betaald voor een klinische keuring, met foto's kwam het daar op ongeveer 800 gulden Lachen

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-02 23:49

Kojack, over verzekeringen heb ik niet zulke positieve verhalen gehoord, dus daar denk ik nog even 6 keer over na. Haha!

Maar waarom is het een probleem om een paardje te kopen van een bekende dan? Vind jij?

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-02 23:50

Nonnie schreef:
De kosten verschillen heel erg. Ik heb laatst 200 gulden betaald voor een klinische keuring, met foto's kwam het daar op ongeveer 800 gulden Lachen

Aha...ook nie goedkoop dus haha, naja...had erop kunnen wachten. Wat houdt klinisch en röntgenologisch (kolere, kweenie eens hoe je het spelt) nou precies in? Waar wordt een paard nou precies op nagekeken bij die twee dingen?

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 23:56

Uhhm klinische keuring:
stap/draf op harde en zachte bodem, kleine en grote volte, buigproeven, opwekken van hoest, ademhaling, zenuwstelsel, verder bouw en stand, voedingstoestand, huid en haar, slijmvliezen, lymphklieren, ogen, mond, hartslag in rust, voorvoeten, achtervoeten, spatproef en fixeren van de knieschijf..

Rontgenologisch onderzoek zijn foto's van het straalbeen, kootgewricht, sesambeentjes, en spronggewricht, en ocd Sigaar
Laatst bijgewerkt door Nonnie op 20-01-02 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 23:57

Hoi XoNo, laat altijd een paard keuren, ookal zijn het nog zulke goede bekenden!!! Wij hebben het bij mensen in onze omgeving gezien die een paard hadden gekocht. Van hun eigen instructeur die ze al jaren kenden, volgens hem was alles tiptop in orde. Vol vertrouwen hebben zij een mooie merrie van hem gekocht, volgens hem gekeurd en niets mis mee!!
Nee, binnen 1,5 jaar hoefkatrol 4 aan twee vorbenen en OCD aan beide achterbenen en moest ze afgemaakt worden, echt heel erg sneu Boos!
Je kan echt beter altijd laten keuren, ook in het belang van een vriendschap. Want als blijkt achteraf dat het paard wel wat heeft, loopt vaak ook de vriendschap ten einde omdat er wordt gezegd: "waarom hebben jullie niet gezegd dat het paard iets mankeerde?"

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 23:57

.......Als het goede verkopers zijn dan mag je een paard laten keuren, en bij ons was het zelfs zo dat de keuring ( waar ik overigens zelf bij ben geweest, bij een andere veearts dan waar het paard altijd kwam, en ook zelf de uitslag van heb gehoord) werd betaald door de verkoper!

Ook al is een keuringsrapport pas een maandje oud, laat het paard gewoon opnieuw keuren door een onafhankelijke veearts, je weet namelijk nooit wat er in die maand is gebeurt! Ga er nooit zomaar vanuit dat een keuringsrapport ok is, tenzij je bereid bent om de consequenties te dragen in de toekomst. Natuurlijk bedoel ik hier niet mee dat je niemand kan vertrouwen, maar neem gewoon het zekere voor het onzekere!

Veel succes en ik hoop dat het wat wordt voor je. Als je nog vragen hebt over het keuren dan moet je me maar even pben Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 00:03

Bij klinisch onderzoek word gekeken hoe het paard loopt, worden er buigproeven gedaan, wordt het hart en de longen beluisterd, voor en na inspanning. Worden de ogen bekeken en de algemene conditie beoordeelt.

Roentgenologisch worden er foto's gemaakt van de gewrichten. Dat is dus iets wat je bij een klinisch onderzoek van buiten niet kunt zien. Een paard kan heel slechte foto's hebben, maar op dit moment goed lopen. Alleen weet je wel dat er iets aan zit te komen. En dan is het aan jouw om de keus te maken of je het paard wilt kopen of niet.

Als een paard niet door de klinische keuring heen komt heeft het weinig zin om door te gaan met foto's. Maar ik heb het ook meegemaakt dat bij de laatste van 16 foto's er iets aan het licht kwam dat de aspirant koper ervan heeft weerhouden heeft om het dier te kopen.

Je suis Charlie.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 10:20

Ik zou hem altijd laten keuren. Tenzij het een paard is die je al goed kent. Als je hem al een hele tijd verzorgt of bij jou op stal staat en je kan zien dat hij nooit of bijna nooit wat heeft zou je hem denk ik wel zo kunnen kopen. Maar anders zou ik hem laten keuren.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 11:42

gewoon laten keuren. Die mensen kunnen wel in het paard geloven, maar ze kunnen er niet inkijken, het zijn geen veeartsen. Je moet dat ook niet beschouwen als blijk van wantrouwen, maar een vorm van extra zekerheid.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 12:57

Zeker laten keuren. Toon kende ik al zes jaar voordat ik hem kocht. Als manegepaard is hij nooit een dag kreupel of ziek geweest, dus liet ik hem niet keuren bij aankoop.

De dag na aankomst deed ik hem even aan de longe en ik schrok me wezenloos: hartstikke kreupel rechtsvoor en hij liep als een shetlander met zere voeten: heel erg kort dus en galopperen kon hij zowiezo niet meer....

Toen toch maar de DA laten komen voor een keuring, bleek Toontje hoefkraakbeenverbening te hebben (kon ze voelen aan de kroonrand), wat zijn korte stugge gangen helemaal verklaarde. Toch wilde ik hem niet kwijt en na bezoek aan een goede smit loopt Toon weer goed, niet zo ruim en soepel als vroeger, maar nooit meer kreupel of onregelmatig.

Dit was wel een harde leerschool voor me: ik laat in het vervolg een paard zeker keuren ook al ken ik hem al 10 jaar!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 13:07

Ik geloof niet zo in keuringen, maar goed als ik een paard van een wildvreemde zou kopen zou ik het misschien nog overwegen. Maar hoe goed ken jij die mensen? Weet je al een beetje van het (ziekte) verleden van het paard? In principe heb je gewoon nooit de volle garantie op een gezond paard, maar het ligt er uiteraard aan in hoeverre je die mensen kent. Mijn opa fokt paarden, dus als ik van hem koop laat ik ze niet keuren. De 'slechte' paarden zijn er dan toch al uit, hij heeft gewoon een ander soort kijk op paarden, niet fysiologisch alleen, zoals een dierenarts, maar het geheel van het dier. Ik vertrouw hem meer dan 100 dierenartsen. Dus je moet voor je zelf bepalen in hoeverre je het vertrouwd ja of nee.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 13:20

Mirte schreef:
Ik geloof niet zo in keuringen, maar goed als ik een paard van een wildvreemde zou kopen zou ik het misschien nog overwegen. Maar hoe goed ken jij die mensen? Weet je al een beetje van het (ziekte) verleden van het paard? In principe heb je gewoon nooit de volle garantie op een gezond paard, maar het ligt er uiteraard aan in hoeverre je die mensen kent. Mijn opa fokt paarden, dus als ik van hem koop laat ik ze niet keuren. De 'slechte' paarden zijn er dan toch al uit, hij heeft gewoon een ander soort kijk op paarden, niet fysiologisch alleen, zoals een dierenarts, maar het geheel van het dier. Ik vertrouw hem meer dan 100 dierenartsen. Dus je moet voor je zelf bepalen in hoeverre je het vertrouwd ja of nee.


Ik denk dat jij voor een paard dat je van je opa koopt beslist niet dat ervoor neer moet leggen als wat een ander ervoor zou moeten geven, of zie ik dat verkeerd? Lips are sealed

Bovendien is het een paard waar XoNo naar kijkt nog niet in het bezit van de stalhouder. Als deze hem krijgt kent deze hem ook nog niet, en weet hij er ook nog niets vanaf. Dus is het beslist geen teken van wantrouwen als hij hem laat keuren. Het zou hetzelfde zijn als dat je een paard van wildvreemden koopt. En de mogelijkheden voor aankoop van een paard die jij hebt zijn absoluut niet vergelijkbaar met die van XoNo.... Knipoog

Je suis Charlie.


Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 13:24

Een keuring zegt idd niet alles, maar toch zou ik ook laten keuren!
Het geeft je iig een beeld van zijn toestand op dít moment.
Natuurlijk kan je niet zien wat morgen is! Misschien is het ook handig om een bloedonderzoek te doen om te zien of het paard gesedeerd is. (hoef je niet te doen als je het paard kent en wel weet dat het geen "kruitvat" is!)

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 13:41

Altijd laten keuren. Ik kocht mijn paard via mijn stal en de eigenaar daar zei zelf dat ik hem moest laten keuren. Omdat zij ook niet wisten wat hij wel of niet had (zij namen hem van een boer mee die hem snel kwijt moest).

Ik ben blij dat ik het heb gedaan.

Een paard waar al een rapport bij zit zou ik ook overnieuw laten keuren er zijn helaas genoeg gevallen waar binnen een half jaar Hoefkatrol onsteking in hogere fase of atrose is ontstaan. jajaj binnen een half jaar.

Ook kan er gerommelt zijn met de foto´s helaas kom ik dat ook nog wel eens tegen. Zorg dat je erbijbent met de keuring zodat je hoort wat de DA zegt aan op of aanmerkingen. Doe het bij je eigen DA tenzij het een DA die de verkopende partij ook heeft. Sluit alle mogelijke problemen uit Lovers . Succes.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 14:56

Ik heb mijn paard ook via een kennis gekocht, maar wel laten keuren. Dat zou ik bij elk paard doen. En dat heeft er niets mee te maken of je mensen nou wel of niet vertrouwd.

Als je je paard in de verzekering wilt doen geldt dat het keuringsrapport niet ouder mag zijn als 3 maanden. Bedoel je dat met hoelang is een keuring geldig?

Noukie
Berichten: 10939
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 19:50

zoals al meer gezegd, altijd laten keuren.
ik wilde een paard kopen, was klinisch en rontgenologisch goedgekeurd, maar goed, toch opnieuw keuren. Wat blijkt, bij standaard keuring worden vaak niet de achterkogels op de foto gezet en daar werd hij dus op 2 benen op afgekeurd.. verder klopte alles met de 1ste keuring.. stel je voor dat ik dat paard gekocht had en dan een jaar later weg kan brengen...
daarnaast hebben we een keer 1 van een kennis gekocht en ook laten afmaken, omdat hij dus compleet aan alle kanten verrot was, al was hij zogenaamd goedgekeurd...

Rena
Berichten: 203
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: loosdrecht

keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 21:50

Altijd alles laten keuren. Ookvrienden kunnen niet in de longen kijken en ook niet in de voeten

mijn dieren zijn me heilig, mijn dieren zijn me alles!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 21:58

Heb mijn pony gekocht na 5 jaar verzorgen, hem dus ook niet laten keuren (had nooit wat) maar had ik beter wel kunnen doen. Hij heeft lichte COPD, is erger geworden doordat ik hem op een verkeerde stalling heb gezet. En hij heft speciaal beslag nodig voor zijn gevoelige hoeven. Waarschijnlijk had ik hem toch wel genomen, maar het had me allicht een stuk in de prijs gescheeld... Nu heb ik er veel zorgen om!

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 21:59

Tja, zoals sommigen al zeiden: Keuren is een moment opname!
Ik denk dat het belangrijker is om te investeren in een goede verzekering dan een paard van top tot teen te laten keuren en foto's laten maken.
Je hoort zo vaak verhalen van paarden met waardeloze foto's die hartstikke rad lopen en paarden die, wat foto's betreft, niets zouden moeten mankeren maar toch kreupel lopen.
Dus, een paard laten keuren geeft je geen garantie dat ie een jaar later nog steeds gezond is!

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 bezoekers