[LO] longeren met pessoa

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

[LO] longeren met pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-04 18:07

hallo allemaal,ik heb vandaag een pessoateugel aangeschaft voor mijn paard van 17 jaar,zodat die de achterhand beter gaat gebruiken en losser wordt..maar hoevaak moet ik aar nou longeren hiermee??en hoe moet ik het opbouwen het schema?? wie weet het heeft iemand nog een foto van het longeren met een pessoa??gr


Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 18:48

Eerst doe je de pessoa op de laagste stand, en dan ga je steeds verder omhoog. Ik longeer hem er 1 keer per week mee.
Afbeelding

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 18:50

Lage stand:
Afbeelding

Hogere stand:
Afbeelding
* ik weet trouwens dat hij te weinig binnenstelling heeft, wordt aan gewerkt*

Als het goed is, zit er een handleiding bij de verpakking. In de divoza gids staat het ook helemaal uitgelegd.

Maar hoe is de conditie, spieren, kracht etc. nu van het paard?

Ik longeer die van mij ongeveer 1 keer per week. Ongeveer 15-30 minuten. Als hij echt hard heeft gewerkt, is hij dan ook bekaf. (ik doe veel tempowisselingen, schakelen en de circel openen en sluiten).

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 19:05

Hoe krijg jij je schimmel zo wit, Vonnie84?

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-04 19:33

nou de conditie is wel aardig,rij haar wel 3 keer per week en longeerde ook wel met touwtjes enzo..gr

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-04 19:34

mijn paard loopt altijd weg op de rechterhand met longeren kijkt niet naar binnen!!en kont valt naar binnen hoe dit op te lossen??

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 22:11

kim16 schreef:
Hoe krijg jij je schimmel zo wit, Vonnie84?


Noem je dat wit Scheve mond (volgens mij is die van jou witter op de foto ) Maar uhm, ja normaal gewoon wassen. De staart en manen met Reflex shampoo van Schwartzkopf (is vrij dure, dus die gebruik ik maar niet voor z'n lijf) en de staart met cremespoeling na (en z'n manen als ik voorlopig niet hoef te vlechten Lachen ). Z'n lijf was ik met gewone schampoo, alleen de echt hardnekkige vlekken met Reflex shampoo. En z'n benen (tot z'n knieen) met betadine (dan heb ik ook meteen al z'n eventuele wondjes gewassen).

En NataliE, ik geef het maar eerlijk toe: ik heb niet zoveel verstand van longeren Bloos Ik zou echt niet weten hoe je dat op kunt lossen. De stelling naar binnen kan je eventueel oplossen door het klipje van de longeerlijn door een ring te halen aan je singel en dan aan de binnenkant van de cirkel aan het bit te knippen (snap je het een beetje).

Maar b.v. bij die van mij werkt dat echt niet. Die pakt meteen te veel stelling en heel het tempo valt eruit (tempo is bij mij prioriteit 1), of hij komt naar me toe gelopen. Hij begrijpt het dus nog niet echt.

Ik denk dat ik toch maar es een boek over longeren moet gaan kopen Haha!

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 07:10

Die foto komt van divoza. Dit is die van mij:
Afbeelding
Dan is die van jou veel witter. Die van mij maakt er een hobby van om zich zo vies mogelijk te maken. Ik gebruik zelf van die zilvershampoo, maar het werkt niet echt goed.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 10:25

Er moet me toch iets van het hart....de pessoateugel is in de aanbieding bij Divoza en huppakee er zijn veel mensen die deze teugel toch echt nodig blijken te hebben. Mensen die er net als mij trouwens, totaal geen verstand van hebben. Beter is het om dit hulpmiddel te gebruiken na advies van een instructeur of instructrice. Het is in mijn ogen een hulpteugel die best zwaar inwerkt en waar je goed op moet letten hoe het paard reageerd en of het niet veel te zwaar is...

Goldie

Berichten: 10438
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 15:28

Coby schreef:
Er moet me toch iets van het hart....de pessoateugel is in de aanbieding bij Divoza en huppakee er zijn veel mensen die deze teugel toch echt nodig blijken te hebben. Mensen die er net als mij trouwens, totaal geen verstand van hebben. Beter is het om dit hulpmiddel te gebruiken na advies van een instructeur of instructrice. Het is in mijn ogen een hulpteugel die best zwaar inwerkt en waar je goed op moet letten hoe het paard reageerd en of het niet veel te zwaar is...


Ik heb er gister ook 1 bij Divoza gekocht Bloos

Ik was al een hele tijd van plan om er 1 te kopen en nu was die in de aanbieding

Casciana: B dressuur+10, L springen+24, B SGW+4
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij het niet dan is het zoek
[ITP] Casciana op het strand

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 15:30

Coby, een beetje gelijk heb je wel, ik ben het eigenlijk gewoon met je eens. Voor mij is het een martelwerktuig, maarja dat was de vraag niet, dus ik ben weer verdwenen Haha!

lovesoscar

Berichten: 50
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: katlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 17:08

ja ik heb ook 1 gekocht en ben er nog steeds niet achter hoe hij werkt. Party!!

Een leven zonder paarden bestaat niet!!! Haha!

ik zoek nog een verzorgpony voor een vriendin.... Wie helpt mij ????

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 17:23

Een martelwerktuig? Vindt je dat niet een beetje overdreven?

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 18:27

ik vind dat niet overdreven, maar dat is mijn mening he?! waarom al die dwangmiddelen om een paard hangen, als het met een beetje gezond verstand en gedult ook te verkrijgen is?

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 18:33

Nog even en je vindt het idee dat wij op paarden zitten ook al zielig. Ja sorry hoor maar de pessoa is een hele goede hulpteugel, mijn pony die een hele poos bij de fysio heeft gelopen omdat hij lkast van zijn rug had heeft er veel baat bij gehad. Hij werd me ook door de fysiotherapeut aangeraden. En een pessoa dwingt niet er zitten niet voor niks van die katrollen in zodat je paard zijn hoofdhouding zelf kan bepalen.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 18:37

je moet ook helemaal zelf weten of je hem gebruikt of niet, maar als een paard alle hoofdhoudingen aan kan nemen, wat voor zin heeft de pessoa dan nog? die is er toch om zijn rug te laten gebruiken??? en daarom moet het hoofd toch een bepaalde houding aannemen??? Kijk voor fysiotherapie is een ander verhaal, maar om een paard in een bepaalde houding te willen rijden en dan zo'n ding om hem heen hangen, nee dat snap ik niet. en trouwens,

rijden is prima, dwingen niet!

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 21:25

Nou, een goede hulpteugel bij het longeren is vaak stiller als een stille hand van een ruiter.
Ik heb van de week voor het eerst met pessoa gelongeert en ze reageerde er super op. Op bijzets en stiek ging ze regelmatig in verzet of proberen te hangen, maar met de pessoa liep ze heerlijk ontspannen en heeft geen een keer verzet getoont.
Ik longeer 1x per week en met mijn instructrice er over gehad of het voor haar nuttig zou zijn en zij zei dat het voor bijna elk paard, bij goed gebruikt, nuttig kan zijn omdat je allerlei dingen traint, die de meeste mensen onder het zadel niet voor elkaar krijgen.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 14:10

Ethelate schreef:
Nou, een goede hulpteugel bij het longeren is vaak stiller als een stille hand van een ruiter.


Een hulpteugel is een dood ding, daar zit geen gevoel in. Je kunt beter de teugels wat losser houden en meer bewegen, dan kontinu druk van een dood ding.


Citaat:
maar met de pessoa liep ze heerlijk ontspannen en heeft geen een keer verzet getoont.


verzet tonen word direct afgestraft (door de pessoa...paarden zijn slim... Scheve mond ), of ze zich ook ontspannen voelde is ook de vraag. Het plaatje ziet er wel ontspannen uit, maar in werkelijkheid hoeft het niet zo te zijn.

maar nogmaals, dit is mijn mening. Iedereen die zo'n ding wil moet hem vooral gebruiken. en degene die het niet met me eens is leest er maar over heen. Ik verander niet van mening op dit vlak Tong uitsteken *LOL*

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 14:53

Citaat:
Een hulpteugel is een dood ding, daar zit geen gevoel in. Je kunt beter de teugels wat losser houden en meer bewegen, dan kontinu druk van een dood ding.



Dit is een zin die eigenlijk wel klopt.
Ik gebruik dan ook geen hulpteugels behalve dan de dubbel longe en een enkele keer de pessoa.
Maar meer omdat mijn rug het dubbele longe werk niet zo vaak kan doen.
Ik vind de pessoa wel een van de betere hulpteugels die er zijn.

Maar het is een hele kunst om je paard er goed mee aan het lopen te krijgen.
Het nadeel blijft idd dat je niks kan voelen.
Zo ging mijn fjord zich wel degelijk vastzetten op 1 kant met de pessoa.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 14:56

Citaat:
Maar meer omdat mijn rug het dubbele longe werk niet zo vaak kan doen. Ik vind de pessoa wel een van de betere hulpteugels die er zijn.


zit er dan zoveel druk op je lijnen????? Verward *valt ongeveer uit haar stoel* of begrijp ik je verkeerd Haha!

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 15:58

Maar een hulp teugel werkt in als het paard tegen druk geeft, maar ontspannen en de hulpteugel geeft minimale druk

Een foto van vandaag,
ik zie een ontspannen paard, touwtjes hangen losjes, oortjes naar voren
Afbeelding
Verward marteltuig?

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 16:36

Als het echt zo'n marteltuig was, dan liep mijn paard ook niet zo (die schimmel bovenaan). Dan was dat ding echt al lang aan gort geweest.

En een pessoa blijft niet op hoge druk staan, mits je hem goed afsteld. Je kan hem natuurlijk als martelwerktuig gebruiken (lees: pluk een stijf paard uit de wei, zet de passoa op z'n strakst en ooooh wat loopt ie mooi). Maar als je er verantwoord mee om gaat, is er echt niets aan de hand. Maar dat geld voor veel meer dingen natuurlijk.

Hier heb ik de pessoa net afgedaan, en mocht hij uitdraven. Nou, ontspannender kan bijna niet.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 23-05-04 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.


Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 16:36

Duncan schreef:
ik vind dat niet overdreven, maar dat is mijn mening he?! waarom al die dwangmiddelen om een paard hangen, als het met een beetje gezond verstand en gedult ook te verkrijgen is?


Ik longeer alleen met bijzet voor de rest niks.En Duncan soms kan dat niet ook al is er zoveel geduld!Daarbij kan een 'hulp'teugel helpen
En het werkt alleen in als het paard niet mee werkt Knipoog

Sommige roddels zijn te mooi om er geen realiteit van te maken

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 17:09

Nou ik ben vandaag weer wezen kijken op een concours en dan zouden volgens mij veel paarden liever gelongeerd worden door een pessoa als sommige ruiters op hun rug! Weer veel ruk en plukkers gezien Scheve mond
Je moet het iig opbouwen en niet gelijk strak zetten. Zulke hulpteugels werken, als ze goed zijn afgesteld, alleen in als het paard in verzet komt. Voor de rest niet. Niks martelaarachtigs aan lijkt mij zo

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:02

maar waarom komt een paard in verzet??? juist, dat weet je niet....misschien kreeg hij kramp in zijn hals, of is 'ie er helemaal zat van. Dan word het toch echt wel dwingen en niet meer luisteren naar je paard! Maar dit is mijn mening en ik dacht niet dat dit topic ervoor was, om te zeggen wat je van hulpteugels vind, dus sorry topicstarter!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers