Paard gaat aan de kletter na opstijgen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Paard gaat aan de kletter na opstijgen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 14:52

Zoals jullie misschien op wedstrijdverslag hebben gelezen ben ik vandaag op een wedstrijd van mijn paard gevallen .

Ik had hem thuis en op de wedstrijd eerst al flink gelongeerd voordat ik erop ging maar dat mocht niet baten. Ik zat er half op en hij speerde hem gelijk. Ik had mijn voeten nog geen eens goed in de beugels en ik zat dus op een paard dat aan de kletter ging met losse beugels. Boos! Het was op een open grasvlakte dus hij kon flink vaart maken, ik bleef nog vrij lang zitten al zeg ik het zelf Pling.
Maar toen hij een scherpe bocht maakte en ik half op zijn hals gaf en hij ook nog eens een bok gaf lag ik er naast..

Dit was dus al de tweede keer dat hij hem speert op een wedstrijd na het opstijgen. De eerste keer viel ik er gelukkig niet af maar nu dus wel en als ik niets verander komt er ook nog een derde keer en misschien loopt het dan wel heel anders af..... Dus ik wil er wat aan doen voordat ik weer op wedstrijd ga, het gebeurd dus helaas alleen op wedstrijd en niet thuis dus dat is des te moeilijker om het probleem thuis aan de pakken.

Iemand het paard laten vasthouden of een longeerlijn eraan als ik erop zit helpt niet, daar loopt hij dwars door heen en sleept diegene die de longeerlijn vasthoud mee achter zich aan. Hij is zo sterk... Ik begrijp niet waarom hij het doet, ik stijg zo voorzichtig mogelijk op, eigenlijk net als thuis. Ik krijg hem niet op een volte want hij luistert totaal niet meer naar mij, hij gaat zijn eigen kant op op zo'n moment.
Nadat ik eraf was gevallen ben ik er gelijk weer opgegaan, toen ging het wel goed en ik had uiteindelijk ook nog een winstpunt maar ook een zere kont Haha!.

Ik ken dit trekje wel van hem trouwens. Als ik een buitenrit met hem maak gaat hij ook aan de kletter en er is dan echt geen houden aan. Ik heb hem wel eens een slofteugel om gedaan in het verre verleden maar dit maakt geen eens indruk. We zijn thuis zoveel mogelijk dressuurmatig bezig en gewoon in de bak gaat dat ook erg goed en is er totaal geen verzet.

Ik rij wedstrijden voor mijn plezier en ookal rijden we winstpunten en loopt hij in de ring erg braaf, zo wordt het me te gevaarlijk en ik wil er graag wat aan doen voordat ik weer op wedstrijd ga.

Heeft iemand wat tips voor mij?


Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 16:14

een paard aan de kletter is nooit leuk en vooral sterk! omdat hij het alleen op wedstrijden doet (ja, ga ik weer...) denk ik dat je ens moet gaan kijken of hij die wedstrijden, net als jou, nog wel zo leuk vind... Misschien een idee om eens naar een wedstrijd terrein te gaan, maar geen proef te rijden (ik weet niet of dat kan...)

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 16:24

Geen idee of hij die wedstrijden wel leuk vindt... We rijden pas vanaf eind februari van dit jaar wedstrijden dus zoveel hebben we er nog geen eens gehad... En normaal gaan we om de twee weken op wedstrijd dus dat valt opzich nog wel mee... Thuis wissel ik zoveel mogelijk dressuur af met andere dingen.

Scheve mond

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 16:30

Hij neemt je gewoon in de maling, kijk eens of je een keer naar zo'n terrein kunt als er geen wedstrijd is, of een wedstrijd waar je zelf niet aan mee doet. Zet er iemand voor, zweep er bij, gewoon een ram op zijn borst als hij doorloopt, weet niet of het helpt, maar hij moet echt weten dat hij stil moet staan, dat rennen kan gewoon niet. Zo te horen ligt het niet aan jou en is het ook niets medisch omdat het alleen op wedstrijd zo is. Laat hem goed aan het terrein wennen, stap daar gewoon eens rond, longeerlijn aan je hoofdstel vastmaken en gewoon eens rond kijken met je paard.
Als hij niets eng vind daar, is er niets om van weg te rennen, dus dan neemt hij je ECHT in de maling. Dus zoals ik al zei, echt zorgen dat hij stil blijft staan, laat iemand er maar eens bij staan en hem een knal geven (op zijn borst) als hij een stap zet terwijl jij er op gaat zitten.

-

Dealer

Berichten: 735
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 16:36

Ik denk dat je niet eens naar een wedstrijdterrein hoeft, zo te horen doet 'ie het op elk terrein buiten de bak.
Idd flink laten wennen aan andere omgevingen

-
Profiel: arab 4 jaar geworden


Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 16:38

Spetterlover schreef:
Hij neemt je gewoon in de maling.


een paard zal je nooooooooit en dan ook nooooooooit in de maling nemen. Neem dat maar van mij aan! Haha!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 16:56

Doet hij het alleen op wedstrijd, of ook op ander 'vreemd' terrein?
En doet hij het alleen op een open veld, of ook in een bak op wedstrijdterrein?

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 17:00

Je zegt dat vasthouden door iemand niet helpt. Dan moet je een sterker iemand nemen. je kunt mij namelijk niet vertellen dat je een paard niet vast kan houden wanneer je hem goed vast hebt. Het is dan ook een kwestie van vertrouwen. Degene die hem vasthoudt zal hem aan een longeerlijn vast moeten houden en ook echt vasthouden wat hij/zij ook doet. Echt waar ik denk dat het vooral ligt aan degene die hem dan vasthoudt.

Probeer daar eens mee te oefenen en ook wat op vreemd terein te rijden.
of net zoals iemand al zei hem aan de hand mee te nemen naar een wedstrijdterrein.

veel succes ermee.

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 17:02

zo te horen een prbleem tussen jullie beiden
hij weet dat je op dat moment kwetsbaar bent en neemt de leiding over
Hij kan nie t vastgehouden worden, schrijf je ?
begin daar eerst maar an te werken
Een paard mag nooit of te nimmer over iemand die hem vasthoudt heendenderen en moet gewoon blijven staan, punt uit
Ga mar oefenen, tig keer op- en afstijgen, eerst in de bak, later op vreemd terrein
met iemand die hem beethoudt en zorg dat hij beetgehouden kan worden
Ga met hem wandelen, sta stil, loop door, en laat hem in jouw tempo meelopen
dit paard doet zijn eigen zin en dat kan niet, is te gevaarlijk

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 17:04

als jij opstapt moet je zorgen dat je met je buitenteugel zijn hoofd richting zadel trekt.

zo kan hij niet wegrennen. ja of hij moet keihard rondjes gaan draaien maar zo heb ik het geleerd.
hij kan op die manier geen kant op.
laat er de eerste paar keren iemand bij staan.

hoe oud is je paard eigenlijk?

.¨:
`.
Don Zhivago
Paardrijden is geen individuele sport... Het is een TEAM sport!!!
Z2 startgerechrigd. Met actief pensioen.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 17:43

Bedankt.

Het paard wordt 6 jaar, dus niet meer de piepjongste.

Promessa: Met de buitenteugel zijn hoofd richting zadel trekken heeft helaas geen zin, dat werkt niet en zorgt er alleen maar voor dat ik zijn hele bit door zijn mond trek, hij gaat rechtuit en je kan trekken wat je wil, vandaar dat op de volte zetten ook niet lukt.

Fjordenfan: Thuis stijg ik zelf op en dan blijft hij gewoon stil staan. Aan de hand meelopen is echt totaal geen probleem. We hebben vanmorgen op het wedstrijdterrein zelfs nog 10 minuten met hem aan de hand gestapt voordat we gingen longeren. Maar echt waar, zodra hij het in zijn bol krijgt hou je hem echt niet, hij trekt je gewoon mee en daar schrikt hij zelf nog veel meer van waardoor er echt paniek ontstaat.
Ik ben het met je eens dat het te gevaarlijk is vandaar dat ik er graag aan wil werken om het op te lossen.

Joycje: Zie antwoord fjordenfan. Van mij mag je hem proberen vast te houden Haha! Mijn vriend is echt niet te slapste en hij heeft een paar meter meegesleept achter de longeerlijn (die door zijn bit zat) vorige keer

Richtje: Ook op ander vreemd terrein maar alleen als er geen omheining is. Dus niet in afgesloten bakken/ paddocks/ weides enz..

Duncan: Hij neemtme misschien niet in de maling, maar hij doet wel iets wat ik hem niet gevraagd heb en zonder reden.

Dealer: Je kan alleen wenen aan andere omgevingen door er naartoe te gaan... En ik vind het te gevaarlijk worden om naar andere omgevingen te gaan op deze manier.

Spetterlover: Van zweep wordt hij panisch. Van slaan ook. Ik probeer hem altijd goed aan het terrein te laten wenen door eerst met hem te stappen en daarna nog longeren voordat ik erop ga, dan zou je denken dat hij wel een indruk heeft gekregen en het ergste vreemde eraf is. Deze keer was er ook niets wat hij eng vond waardoor hij aan de kletter ging, dat weet ik bijna zeker, vandaar dat ik des te huiveriger ben voor dit gedrag.

Ik ga het in ieder geval wel proberen met andere maatregelen zoals een ander bit, een die niet door de mond getrokken kan worden, misschien krijg ik hem dan wel op de volte.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 17:51

Ok, hij doet het dus alleen als er geen omheining is....
Heb je thuis geen grote weide oid (waar hij dus het idee heeft dat er geen omheining is) waar je kunt oefenen.
Of anders ergens anders, als er geen evenement is, waar heel veel ruimte is, maar dat wel zo afgesloten kan worden dat mocht het echt misgaan hij nergens heen kan?

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 17:54

die gene die hem vast heeft zijn hoofd naar de singel laten trekken, al voor je opstijgt en pas loslaten als jij goed zit.
Kost ff wat oefening voor die persoon, maar succes gegarendeerd.

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:00

laat zijn rug eens nakijken... ik heb dit probleem namelijk ook gehd en het was geen aanstellerij maar omat hij last van zijn rug had.

L1 + 5 :)

Ons wondertje Collin is geboren :)

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:22

Je zet je paard gewoon klem tegen de trailer als het ware. Je zet m dus naast de trailer, of met zijn hoofd iig ernaast. Ja pakt dan de teugel aan de trailerkant (= buitenteugel) zo kort dat ie daar heen moet kijken en dan stap je op. Hij kan dan gewoon geen kant op. Vervolgens stap je weg en hou je m eerst op een volte, totdat ie rustig is. En dan na je proef nog een aantal keren herhalen. Hij moet gewoon weten dat het de normaalste zaak van de wereld is dat ie normaal doet als jij opstijgt.

En Duncan, wat jij beweert vind ik wel erg naïef, er zijn zat paarden en vooral pony's die je echt wel in de maling nemen.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:23

tallie schreef:
laat zijn rug eens nakijken... ik heb dit probleem namelijk ook gehd en het was geen aanstellerij maar omat hij last van zijn rug had.


Als ie het thuis niet doet en op de ws wel, dan maak je mij niet wijs dat hij last van zijn rug heeft.

pmarena

Berichten: 48039
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:35

Hoofd en nek opzij ingebogen houden zodat het paard niet naar voren kan Lachen

Een echt goed potig en vastberaden iemand erbij die het paard direct aan het hoofd vasthoudt , niet aan een lange lijn want dan is hij alsnog zo weg...dat win je niet. Gewoon onder het bit aan de teugels vasthouden , eventueel een hand op de bovenkant van het hoofd , hoofd wat naar binnen vragen zodat het paard als je opstapt en hij ervandoor wilt gaan , DIRECT omgetrokken kan worden naar binnen. Het dier kan dan geen kant op , alleen opzij draaien en dat moet je wel kunnen overleven Knipoog

Als je er maar voor zorgt dat hij niet naar voren kan wegspringen , want dan ben je al te laat. Longe heb je dus helemaal niks aan , als een paard al zo ver weg is dat je een longe nodig hebt dan win je het echt niet.

Het is hem de kunst om het wegrennen voor te zijn , dan kun je hem nog de baas. Omtrekken dus dat hoofd dan kan hij ECHT niet weg.

Kun je in alle rust doen en daarna gewoon wegstappen als je helemaal zit en weer hoofd recht.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:39

Wat Pmarena zegt, kan ik me ook wel in vinden
Daarbij aan één teugel vasthouden, niet netjes aan twee teugels. Met één teugel vast is het imo namelijk veel makkelijker omtrekken dan als je beide teugels vast hebt.
Succes!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:13

Citaat:
Duncan: Hij neemtme misschien niet in de maling, maar hij doet wel iets wat ik hem niet gevraagd heb en zonder reden.


Hoe weet je zo zeker dat het geen reden heeft??? Heeft hij je dat gezecht ofzo Verward Haha! volgens mij doet een paard nooit wat zonder reden..... maar hier schiet je ook niet veel mee op, je kunt enkel opzoek gaan naar de oorzaak en daarna een oplossing verzinnen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:14

klopt niet zonder reden
Misschien heeft hij de volgende reden:

Joepie vrijheid!!! ruimte voor me jiehaaaaa, ik ben een wild vrij paard, jiepe ayeeee!!!

En of je die reden nu maar zo moet laten Verward Knipoog Haha!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:19

zeker niet, maar als je weet dat dat de reden is ge je toch eerst een stukje met hem crossen en dan de wedstrijd rijden word 'ie wel vies van, maar moet toch zo schoon te krijgen zijn??? of je verzint iets anders in die geest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:21

Voordat je gaat crossen, is opstappen ook wel een leuk detail Knipoog

En je geeft je paard dan zijn zin, lijkt m niet zo'n sterk plan.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:36

als hij weet dat 'ie mag wacht 'ie heus wel netjes. Heb jij moeite met een paard zijn zin geven dan, mag hij bij jou helemaal niets zeggen... komt dat er niet op neer "bek houden en doen wat ik zeg!" ???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:38

Hij mag heel veel, maar gevaarlijke dingen, nee absoluut niet.
Zielig, nee niet echt, mocht van mijn moder nu ook nooit met vuur spelen, zelfde vergelijking als je het mij vraagt

en een paard dat weet dat hij mag gaan crossen, wacht juist veel moeilijker dan een paard dat weet dat hij gewoon moet doen.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:46

Ik zech ook niet dat het zielig is, maar we dwalen een beetje af... Ik denk dat je gewoon heel goed na moet gaan waarom die het doet en niet gelijk naar hulpmiddelen moet graaien


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers